• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Waterinfiltratie.

Gizmoke

Lid
Reaction score
2
Hallo,

Bij deze herhaal ik mijn vraag nog eens in een apart topic.
Ik zal de situatie zo goed mogelijk beschrijven in de hoop dat iemand kan helpen een oplossing te vinden.

Bijna drie jaar geleden zijn de werken voor onze nieuwbouwwoning gestart en is een gegoten betonkelder gestort.
Voordat we in ons huis woonden, nu zo'n anderhalf jaar, kwam er al water binnen in de kelder.
Dit is meteen aan de architect en aannemer gemeld en na plaatsbezoek van de aannemer is besloten dat de grond afhelde naar de woning toe en dat het water daarom bleef staan tegen de woning.
De T-stukken van de verluchting zijn vervangen door bochten en eens de tuin werd aangelegd en er verharding zou zijn, zou alles wel opgelost zijn.

Die grondwerken zijn gebeurd en een tijdje later zijn ook de inrit en terrassen geplaats met betonnen tegels. Tot op vandaag krijgen we echter nog steeds water binnen in de kelder na langdurige en hevige regenval.
Het water sijpelt binnen tussen de muren en welfsels, zie foto's.
Er is geen grondwater maar de grond is zeer slecht doorlaatbaar en bij veel regen raakt de grond echt verzadigd.
We hebben geen centimeters water in de kelder staan, maar wel plassen en dat kan niet de bedoeling zijn van een waterdichte kelder die toch wel een hele investering was.

De definitieve oplevering is geweigerd door dit probleem, maar de aannemer weet niet meer waar hij moet zoeken en ondertussen is er tweemaal een lekzoeker via de brandverzekering geweest.
Hij heeft een put gegraven en de tuinslang er in gelegd om het effect te zien. Het water kwam na enkele uren inderdaad weer binnen in de kelder en dus is besloten dat het water niet via slagregen tegen de buitengevel binnenkomt, maar wel langs onderop.
De theorie is dat de grond verzadigd is en dat het water langs onder tussen de betonkelder en roofing wordt gezogen en zo binnen komt.
Architect en aannemer hebben nochtans veel aandacht besteed aan waterdichtheid, met meerdere diba's, roofing gebrand door een dakwerker en nog eens afgesmeerd met teer. Toch zou er dus ergens water langs komen.

Aangezien de terrassen zijn aangelegd zien we het niet meteen als een optie om alles open te graven en lekken te zoeken of alles nog eens af te smeren.
Om dezelfde reden is het geen optie om tegen het huis als nog drainage te leggen. Alles opbreken en opnieuw leggen zou een hele kost zijn.

- Heeft het zin om toch nog langs de terrassen i.p.v langs het huis drainage te leggen? Aan de zijgevel is het terras 3 m diep, aan de achtergevel 4 m. Dat zijn de twee gevels waar we last hebben. Het zou wel moeilijk zijn om voldoende verval te creeëren aangezien de aansluiting naar de riolering aan straat slechts op 60 cm diep ligt.

- Is het een mogelijkheid om de betonnen terrastegels te impregneren, het terras als het ware waterdicht te maken en zo te voorkomen dat het water zich ophoopt in de grond kort tegen de gevel?

- Bij gebrek aan eenvoudige oplossing langs buiten ben ik beginnen denken over oplossingen langs binnen.
Natuurlijk heb ik liefst dat de oorzaak weg is, maar ik ben nu op het punt dat ik gewoon een oplossing en een droge vloer wil.
Zouden we tegen de muur vlak onder het plafond een soort dakgootsysteem kunnen installeren dat het water meteen opvangt?
Of een goot op de vloer die het water verzamelt en naar de pompputjes leidt?
Dan moeten we wel zeker zijn dat het water niet alsnog een weg vindt tussen de muur en de goot.

- Zijn er nog andere mogelijkheden?

Ik hoop dat er forumbezoekers zijn die ervaring hebben met het probleem en belangrijker nog met mogelijke oplossingen.
Alvast bedankt om mee te denken

Attachments

• dsci0063.jpg
    dsci0063.jpg
    1,6 MB · Views: 9
  • dsci0064.jpg
    dsci0064.jpg
    1,9 MB · Views: 10
Foto 1 het horizontale deel is dat behoorlijk glad gemaakt?

Foto 2 In de nek horizontaal / verticaal je ziet tussen de aangebrachte bitumen banen een lichte streep. Komt er water achter de dakbedekking is dat de lokatie waar het water zich zal verplaatsen. Daar is geen waterdichte hechting mogelijk. 

beste 

als ik te goei naar u plannen en u foto's kijk zit u waterkeringsfolie niet te goei.

als je in u pdf spouwaanzet kijk loopt u waterkeringsfolie tot door de binnenmuur en als je dan foto dsci0569 kijkt is u waterkeringsfolie tegen u isolatie geplakt. en als juist aan die kant waar het meeste water binnen komt de slag kant is van de regen zal daardoor mss meer waterbinnen komen dan aan de andere kant.

en als ik naar u foto's van u gevelstenen bekijk lijkt het precies op de hoogte waar u folie ligt dat er geen openingen zijn zodat het water niet weg kan en op u folie blijft staan.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief