Waterdoorlatendheid van verhardingen en andere knekelpunten

• Tags riolering tuin tuinaanleg verharding water
  • lukanar

Zeer gewaardeerd lid
    Lid geworden
    27 mrt 2007
    Waarderingsscore
    9.713
    Punten
    113
    Watertoets, verhardingen, onkruidspuiten en hier en daar tegelwippen.
    Steeds opnieuw is het een afwegen van wat wel en van wat mag ik.

Eerst en vooral ik denk dat iedereen de wetgeving kent betreffende oppervlakte's verharding in de tuin?
    Kort: oprit met een maximum van 3 meter breed naar de garage en 1.5 m breed naar de voordeur die noodzakelijk zijn, zijn vrijgesteld.
    In de voortuin extra verhardingen aanleggen is steeds vergunningsplichtig.
    Voor de zijtuinen en achtertuinen geldt een vrijstelling tot 80m²n daarboven is het vergunning.
    Zwemvijvers, siervijvers en zwembaden vallen daar ook in.

Watertoets
    decreet van 5 juli 2013 is ne plezante:
    die zegt dus dat je de som ( S) moet nemen van de vierkante meters aan verhardingen, bouwkundige constructies , dien ( zwem)vijver dus , duivenkot, en tuinkotateljemancave ... optellen en dan moet je dus een buffercapaciteit voorzien van 25l/m².
    Je moet ook verplicht eerst je water bufferen, opvangen in een regenput, recupereren en dan vertraagt afgeven op eigen perceel en dan pas via overloop naar openbaar riolering afvoeren. Voor het water te bufferen nemen ze dus 25 liter * S en dat geeft dus de inhoud van je regenput.
    Opgelet de tendens en wetswijziging spreekt nu al van 50liter /m² x Sm² .
    Voor infiltratie rekent men 4 m² infiltratieoppervlak per 100m² verhard zie (S) Daar zit dus ook weer een adertje, je mag alleen van je infiltratiemedium de verticale wanden rekenen NOOIT de bodem. En bij hoge grondwaterstand moet je dit hoogteverschil aftrekken van de hoogte van je infiltratiemedium.
    Goed nieuws , als je in klei zit te infiltreren dan ben je vrijgesteld ..... alleen de pech is dat weinig gemeenteambtenaren daarmee rekening houden.

Pesticide toets
    Komt om de hoek kijken omdat als je verhardingen onder helling naar de straat aflopen, je geen pesticide mag gebruiken. Op openbaar domein mag er nergens geen pesticide gebruikt worden. Niet naar de rioleringen maar ook niet naar de grachten ( afdoden van allerlei planten en beestjes) Trouwens onze waterzuiveringstations hebben serieuze problemen om pesticide uit ons water te zuiveren.

Open, halfopen, gesloten verhardingen.
    Tuinarchitecten en -aannemers, verhardingskerels en stratenmakers werken graag met die begrippen. Enigste probleem onze wetgeving kent dit niet en hebben dus ook geen definitie hierover vastgelegd. Maar in de praktijk is het zo dat bij open verhardingen ( dolomiet, grind, boomschors stapstenen , houten terrassen op een stabiele ondergrond ( breekzand, stabilise ) als open verharding wordt aanzien van 70% tot 99% .
    Halfopen verhardingen zijn dus kassei in soorten met zandvoeg, Oud hollandse kleiklinkers geslagen in zandbed
    Gesloten verhardingen zijn gepolierde beton, tegels ingevoegd of stotend, betonklinkers stotend gelegd.

Denk dat iedereen wel door heeft dat een paadje in grind meer water laat infiltreren dan bv een gepolierde betonplaat als terras.
    Je moet dan ook de waterafvoer in rekening brengen ( gootjes ) en die worden aangesloten ofwel op hemelwater ( rwa ) of afvalwaters ( dwa)

waterdoorlatende en niet water doorlatende verhardingen
    dat kennen ze wel :ROFLMAO:
    Enkel een kat vind haar jongen niet terug want bij de ene gemeente is een waterdoorlatende verharding bv stapstenen op een kelder en bij een andere gemeente wordt een kiezellaag op een gebroken betonpuin bedding van granulaat 20/40 ook gezien als NIET waterdoorlatend.

Ik kan er niet meer aan uit.
    Ik bedoel , het rammelt in elke gemeente en als je niet van wanten weet dan laten ze begot een metaal rooster op een gazon ook nog beschouwen als gesloten verharding.

Ff wat cijfermateriaal en rekenkunde.
    Reken even mee want af en toe flip ik.
    Volgens mijn oude cursus ( ja dikke 40 jaar terug ) maken we voor grond volgend onderscheid, goed drainerend, slecht drainerend , sterk drainerend.
    Waarbij ik wil opmerken dat drainerend staat voor het infiltrerend vermogen van de grond zonder onderscheid te maken tussen zandgrond, leemgrond of kleigrond.

Goed drainerend daar bij meten we dat het water in een put van cc 30x30x30 zakt cc 2,5 cm per uur.
    Slecht drainerend dan meten we in onze put dat het water minder dan 2 cm per uur
    Sterk drainerend dan zitten we aan een daling met meer dan 3 cm per uur.

Of we nu die put 30x30 maken of 100 x 100 , het drainerend vermogen blijft hetzelfde .
    Akkoord?
    Dus we kunnen stellen ( wat wiskunde nu) dan een goed drainerende bodem het hemelwater vlot laat infiltreren met 25liter per m² 💡💡💡💡 ( kijk eens naar ons decreet )
    Nu goed drainerend zit tussen de 2cm en de 3 cm, dus met 20 tot 30 liter water per vierkante meter infiltreert dit water vlot in de bodem.

Als je dit nu naar verhardingen omzet , en je meet dat je klinker verharding , tegels met starre voeg of die metalen rooster van elk 1 vierkante meter en je plaats daar een bak waar je dus water in kunt kappen ... dan kun je na 1 uur meten hoeveel water er door je klinkers , tegels , kiezel is weggezakt.

Met andere woorden als je water via je klinkers op 1 uur 25 liter water per vierkante meter kan laten infiltreren in de ondergrond dan MOET de gemeente dit toestaan want anders passen ze hun eigen decreet niet toe van 2013

NU zit daar ergens wel een addertje onder het gras, zegt maar een metro onder die verharding want onze overheid rekent voor zij regenintensiteit niet per uur of per vierkante meter maar met sec en per hectare ( 10.000m²)
    Hun waterinfiltratie moet dus voldoen aan de regel van 270liter/sec /hectare. En dit gebruiken ze voor het enigste wat ze officieel erkennen en dat is dus waterdoorlatende verharding of niet- waterdoorlatende verharding. Een pluspunt ze rekenen dit voor 10 minuten aan één stuk... gebeurt dus zelden.
    Ja lap.
    En dan moeten we nog rekening houden dat de meeste verhardingmaterialen dit verdubbelen want onze overheid verandert sneller van gedacht dan een konijn op het hazepad.
    Dus 540 liter water /sec/10000m² e

effe uitrekenen naar een uur geef ons 540lx3600sec= 1.944.000 liter per uur op 10.000m²
    Gedeeld door 10.000m²
    onze waterdoorlatendheid van onze verharding moet voldoen aan 194,4 liter water per vierkante meter per uur
    Mag ik ?
    onze waterdoorlatendheid van onze verharding moet voldoen aan 194,4 liter water per vierkante meter per uur

Durft er iemand tegen onze minister zeggen dat er geen enkele bodem 194,4 liter water per uur kan slikken.

Voel je vrij om mijn stelling te weerleggen, te herrekenen onderuit te halen of te bejubelen.
    Of sla ik volledig op mijne bek met deze gedachtengang

:oops::oops::oops:

Luk

Als ik met deze berekening op de technische dienst van belsele afkom dan denk ik dat ze me daar tegen de muur gaan kwakken.

Beste Luk, heb je enig idee hoeveel wateropslag op eigen terrein je moet hebben om vrijgesteld te worden van de gescheiden riolering? Ik ben bezig met een totaal renovatie in een agrarisch gebied en wilde mijn regenwater gebruiken voor het besproeien van het agrarisch terrein. Nu liggen de regenwaterputten, 100000 liter achteraan waardoor al het regenwater afgeleid wordt, weg van de riolering. Voorlopig is de riolering nog een open gracht maar een dubbele riolering staat op de planning voor de straat. Ik hoorde dat men bij aansluiting de gescheiden afvoer controleert en nu wilde ik gewoon alles opvangen op eigen terrein. Ik heb voorlopig dus 100000 liter putten, 100000 op mijn groendak, de nodige infiltratievoorziening en plan nog een overloopgracht van ongeveer 50000 liter. Zou dit voldoende zijn? Bij voorbaat dank

Mmmm ik was heel benieuwd wie mijn stelling onder uit haalde.

Oja, hier en daar wat werkwoorden vergeten te schrijven en sommige zinnen lees ik best 3 keer om te merken dat een p een m moet zijn, of zoiets --- Volledig te wijten aan alternatie en traag verwerkende vingers van te snelle gedachten . Als een mod zich geroepen voelt om mij toegang te geven voor schoonmaakwerk ?
    🤣 🤣 🤣

Je vraag :
    wateropslagcapaciteit wordt bepaald door de som van alle ondoordringbare elementen op je perceel . Heeft dus geen enkele invloed op een vrijstelling voor gescheiden riolering.
    Meer nog gescheiden riolering heeft geen enkele invloed op gans de problematiek van waterbuffering, infiltratie en dan pas naar het riool.

Gescheiden riolering wil zeggen dat je RWA en DWA MOET scheiden. En of je nu 1000m² perceel hebt met 150m² verharding of niet speelt geen rol.
    RWA is regenwaterafvoer en hier zit dus ALLE constructies op waar regenwater kan opgevangen worden : huis, tuinhuis, vijvers, zwembad verhardingen, terrassen stallingen....
    DWA of droogwaterafvoer ( hoe komen ze er op ) zijn :
    - afvalwaters van de (af)wasmachines, douche, bad, spoelbakken, klokputten in terras met poetswater gereiningd, zwembaden ......
    Zwembaden onderscheid is : met rolluik is het DWA, zonder is RWA. Vraag me niet waarom, dat is ergens door ene beslist in brussel .
    Hier komt dan fecaal water nog eens bij ... wc dus.

RWA mag je dus op eigen terrein laten infiltreren , je moet niet aansluiten op openbaar riolering.
    Maar met een buffercapaciteit van 100.000 l zit je aan een oppervlak van 4000m² !!!
    Heb je niet ergens misrekent ?
    100.000L buffercapaciteit op een groendak wil zeggen dat je als extra belasting op je dak 1 ton kunt zetten bovenop de minimum voorziene extra last van 150 kg ?

DWA Mag je dus nooit - zonder zuivering - laten infiltreren op eigen perceel . Er is een uitzondering als je zit in gebieden die niet kunnen aansluiten op openbare riolering - en bij jouw komt die er . Dus hier niet van toepassing ( ik bedoel hiermee een kleine eigen waterzuiveringsinstallatie)

Misschien beter even een eigen topic openen want dit hier topic is meer bedoelt om zeer specifiek de wetgeving en regeltjes aan te halen, te berekenen en te checken.

Mmmm ik was heel benieuwd wie mijn stelling onder uit haalde.

Ik denk dat je stelling te lang is :)
    Enigste manier om toch je punt te scoren bij die gemeenteambtenaar die vind dat een gegalvaniseerde vloerrooster van 100x100x 2.5 met metaaldikte van 2 mm en met een maas van 35op 33 mm geplaatst op tegeldragertjes van diameter 14 cm op een klinker van 20x20x4 , met daar tussen fris groen lang gras en bloemenweide... dit toch aanziet als niet - doorlatende verharding.

op vraag en waarom is dit niet doorlatend ?
    antwoord : strakke betonklinkers zijn nooit waterdoorlatend.
    Maar hier vloeit het water rondom 1 klinker.
    En toch is het niet- waterdoorlatend.

:oops: :oops: :oops:
    ps vergunning geweigerd
    bovenstaand openingsbericht is dus mijn argumentatie want wij zijn nu zo boekkig dat we dit verder willen afhandelen.
    Eerste gesprek burgemeester en dan hun schepencollege
    Zal al vragen voor enkele 10 tal emmers met water.

Beste Luk, heb je enig idee hoeveel wateropslag op eigen terrein je moet hebben om vrijgesteld te worden van de gescheiden riolering? Ik ben bezig met een totaal renovatie in een agrarisch gebied en wilde mijn regenwater gebruiken voor het besproeien van het agrarisch terrein. Nu liggen de regenwaterputten, 100000 liter achteraan waardoor al het regenwater afgeleid wordt, weg van de riolering. Voorlopig is de riolering nog een open gracht maar een dubbele riolering staat op de planning voor de straat. Ik hoorde dat men bij aansluiting de gescheiden afvoer controleert en nu wilde ik gewoon alles opvangen op eigen terrein. Ik heb voorlopig dus 100000 liter putten, 100000 op mijn groendak, de nodige infiltratievoorziening en plan nog een overloopgracht van ongeveer 50000 liter. Zou dit voldoende zijn? Bij voorbaat dank
    Je bent nooit verplicht om regenwater aan te sluiten

Blijkbaar hebben ze bij de provincies ook door dat het bij de gemeenten een soep is en is er sinds een jaar ofzo in de provincies Antwerpen, Oost- en West-Vlaanderen een provinciaal beleidskader hemelwater dewelke de regels eenduidig maakt (per provincie, maar dit is toch al beter dan per gemeente).

Antwerpen bijvoorbeeld stelt voor waterdoorlatende verhardingen:
    de waterdoorlatende of waterpasserende materialen worden geplaatst op een waterdoorlatende funderingslaag (opbouw te specificeren op plan, maar alle onderdelen moeten een minimale doorlatendheid hebben van 5,4 x 10-5 m/s)

I.v.m. hemelwaterdecreet 2013: Dit wordt op 2 oktober integraal vervangen door het hemelwaterdecreet 2023.
    Nieuwigheden: Infiltratievolume gaat van 25l/m² naar 33l/m², infiltratieoppervlakte van 4% naar 8% en veplicht bovengronds infiltreren (geen putten/kratten meer)

Voor grotere projecten (>1000 m²) zijn infiltratieproeven verplicht om de gemiddelde voorjaargrondwaterstand te bepalen.
    Dat dit nogal moeilijk te meten is tijdens de rest van het jaar zijn ze blijkbaar vergeten.

En naar Vlaamse gewoonte gaat de wet in vanaf oktober, maar het technisch achtergrond document met daarin de uitleg over hoe en waarom wordt pas eind september verwacht.

Kunnen jullie in jullie post ook bronvermelding doen van de verschillende zaken waar naar verwezen wordt? Dit topic zal ongetwijfeld vaak worden geraadpleegd voor mensen die door de bomen het bos niet meer zien en dan is het handig om naar de juiste sites te verwijzen

... en das dus de kloterij.
    Soms bestaat er geen site op t net.
    Leerboeken enzo, maar ook cursussen of demodagen of ... alle hoe noemen ze dat weer, produktdagen.

Ik heb dus mijn info bijeen moeten sprokkelen en achter liggen te zagen.
    De regenintensiteit van 270l/sec/hec komt bv van de demodagen en de gesprekken met stone en style - ebema , die zijn daar hard mee bezig en die lopen ook af en toe met hunne kop tegen de muur.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan