Waterdichte oplossing wand douche: Bouwplaat of kerdi doek

• Tags badkamer Sanitair vocht vochtbestrijding
  • TVH90

Nieuw Lid
    Lid geworden
    1 jul 2020
    Waarderingsscore
    5
    Punten
    8
    Dag iedereen,

Wij zijn bezig met onze verbouwing van onze jaren '70 laagbouwvilla (bungalow) en willen in het bouwverlof de badkamer uitvoeren.

De douchehoek is gestript tot op de snelbouwsteen. We werken met een douchebak + glazen wand en zullen de wanden afwerken met tegels (120 cm x 60 cm).

Nu hebben we een vraag over de wand (die afgewerkt wordt met tegels) en meerbepaald over een goede waterdichte oplossing. Wij zijn twee mogelijkheden:
    • CONCEPT 1: Werken met bouwplaten (dikte 0,4 cm), bv Wedi of Marmox (zoals beschikbaar bij Hubo), deze met tegellijm bevestigen tegen de muur en daarop tegelen
    • CONCEPT 2: Werken met een Kerdi doek: dus eerst tegellijm, dan de Kerdi doek en dan terug tegellijm met daarop de tegels.

We hebben hierbij volgende vragen:
    • CONCEPT 1:
      • Maakt het uit welke dikte de bouwplaat heeft? Waarom zijn er zoveel verschillende bouwplaatdiktes?
      • Als we de bouwplaat tegen de muur bestigen met flex tegellijm, is het dan nog nodig bijkomende verankering te voorzien met rondellen/rosetten?
      • Moeten de naden afgeplakt worden met een soort tape?
      • Mag hier rechtstreeks op betegeld worden?
    • CONCEPT 2:
      • Mag de Kerdi doek rechtreeks op de snelbouwsteen aangebracht worden? Of moet hier eerst een cementpleister aangebracht worden?

Alvast bedankt voor het delen van jullie inzichten en ervaringen! Als jullie nog betere uitvoeringsmethoden weten, laat gerust weten :) !

Mvg

2 met cementpleister onder de kerdi

Maakt het eigenlijk nog uit wat er onder de kerdidoek steekt als je deze correct hebt aangebracht?

Goh, ik denk dat kerdi in hun technische fiche wel zegt dat het op een "effen" ondergrond moet. Dus ik denk te zien hoe goed de snelbouw gezet is. In principe kan je tegelen op snelbouw mits goede primer, maar vaak is een (cement) egalisatielaag nodig.

Optie 3: een vloeibare coating die je gewoon opensmeert met een blokborstel. Werkt supergoed, vlot, en makkelijk. Voorbeeldproduct is COAT van Omnibind.

Bedankt allen voor de reacties.

Ivm cement pleister: vriend van mij heeft dit onlangs zo gedaan en vond dit niet zo handig vanwege moeilijk te plaatsen en niet effen achteraf.

Ivm de waterdichte coating/verf: klinkt heel interessant naar gemak van plaatsen! Maar hier maak ik me zonet de bedenking dat het wellicht beter is om van een effen oppervlak te kunnen vertrekken bij het tegelen (dus is momenteel niet het geval voor de snelbouw).

Daarom ben ik momenteel het meest geneigd voor bouwplaten die ik zou lijmen met tegellijm en dan bijkomend zou veranderen met plugs. Dan kerdi doek en dan tegelen.
    --> Heeft iemand ervaring met QBoard bouwplaten van de Gamma? Tevreden over? (Bijna alle bouw shops zijn dicht omdat het nu bouwverlof is, want Gamma is nu ook niet mijn eerste keuze...)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan