• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Water uit de regenput stinkt nog steeds na ondernemen tal van acties

Lid geworden
15 aug 2021
Berichten
8
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hallo Iedereen,

Wij wonen sedert 2012 in onze nieuwbouwwoning, iedere 2 jaar kuis ik onze 2 regenputten van 5000 liter uit.
Begin mei 2021 klaagde mijn vrouw dat de gewaste was stonk.
Om dit te testen heb ik wat regenwater in een waterkoker gedaan en laten opwarmen.
We konden duidelijk dezelfde geur waarnemen.

Wat heb ik nu al gedaan:
- Zelf een drievoudige filter gemonteerd achter de pomp, voorfilter(50 micron), fijn filter (10 micron) en koolstofpatroon.
- Alle goten van de daken nog eens bekeken maar deze reinig ik jaarlijks in het voorjaar, niks te zien dus.
- Beiden regenputten heb ik zelf leeg gepompt
- Het bezinksel uitgeschept, de bodem mooi gespoten en alles (water/vuil/...) weggenomen. (Van de wanden en het plafond ben ik afgebleven)
-De putten heb ik latenvollopen met leidingwater.
Hiermee was het probleem opgelost

Toen de regenputten leeggezogen waren tot het niveau waar de pomp kon zuigen zag ik regenwormen in het water zitten.
In de eerste put spreken we over tientallen, in de tweede of maximum 10 stuks. Waren het er mee en zijn deze opgezogen door de pomp? Mogelijks.
Omdat ik niet goed weet langs waar deze zijn binnengeslopen heb ik onder de afvoer van het terras een emmer gehangen met gaatjes in zodat deze als filter werkt waar geen wormen door kunnen. Komen ze vanonder het deksel gekropen ? Zou ook goed kunnen, deze ligt nochtans correct beton op beton, geen kieren, gaten ...

Nu het probleem was opgelost, echter is het vandaag terug en begrijp ik het niet meer goed.
De geur is exact hetzelfde dus het probleem is niet opgelost. :(
Op dit ogenblik heb ik een terugslagklep aangekocht om op de overloop te steken zodat ik zeker ben dat de riool geen water kan terugsteken.

Iemand nog een idee wat hier het probleem kan/zou zijn ?
Ik overweeg een waterstaal te nemen en naar een labo te brengen om de samenstelling te laten controleren.
Mogelijks kan hiermee het probleem duidelijker worden.
 

stecotech

Nieuw Lid
Lid geworden
31 jul 2021
Berichten
55
Waarderingsscore
5
Punten
8
wij hadden zelfde probleem, ook van alles geprobeerd, uiteindelijk vijverpompje geïnstalleerd om put geforceerd te beluchten en na een paar weken was het probleem weg.
(en dus het voorheen stinkende water gewoon verder gebruikt)
Als je belucht krijg je andere bacteriën maar mag je de beluchting nooit stoppen.
 

gvo

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Berichten
927
Waarderingsscore
617
Punten
93
wij hadden zelfde probleem, ook van alles geprobeerd, uiteindelijk vijverpompje geïnstalleerd om put geforceerd te beluchten en na een paar weken was het probleem weg.
(en dus het voorheen stinkende water gewoon verder gebruikt)
Als je belucht krijg je andere bacteriën maar mag je de beluchting nooit stoppen.
mjaah ... half en half akkoord.

de beluchting heeft intussen toch al langere periodes (maanden) uitgelegen zonder problemen. Na meerdere maanden neemt de waterkwaliteit terug af, en dus de beluchting terug op.

ik wil ze nu (als ik ooit eens vijf minuten tijd heb ...) met een tijdsschakeling opstellen. Projectje nummer elfendertig op de lijst ...
 
Lid geworden
15 aug 2021
Berichten
8
Waarderingsscore
1
Punten
3
Het labo is mijn staal nog aan het analyseren sedert 16/08, mogelijks binnenkort nieuws.

Al nieuws ?
Er is nieuws, lang moeten wachten.
Na aandringen hebben ze een deel van de resultaten doorgezonden.
Een deel maar wel het belangrijkste deel, hardheid en nog enkele andere zaken volgen nog, dit vanwege een defect toestel in het labo.

1631126944158.png

Ik heb ondertussen niet stilgezeten, de regenputten heb ik nogmaals leeggemaakt en nog een keer grondig gekuist.
Veel vuil was er niet te kuisen maar toch nog eens alles opgezogen en met de hogedruk mijn nog eens laten gaan op de wanden :)
Om het effect te kunnen zien van de werken die ik uitvoerde (omleiden afvoer terras naar afvoer riool + terugslagklep op de afvoer naar riool gemonteerd)

Er is wat regen gevallen en ik heb 2000 liter stadswater in de putten laten vloeien.
Op dit ogenblik geen geurhinder meer, maar vorige keer in mei was dit ook het geval, de problemen zijn na 1,5maand terug begonnen.
Ik hou mij hart dus wel vast voor midden-eind september.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan