• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Water keert terug golfplaat

Hypex20

Lid
Lid geworden
13 feb 2017
Berichten
220
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hoihoi,

Bij onze woning hebben we een loods staan. Momenteel bij een hevige bui drupt het op verschillende plaatsen binnen.

We zijn van plan om later het dak te vernieuwen, is behoorlijke kost want is 15mx30m.

Momenteel liggen er golfplaten op (asbest) zonder isolatie. Maar dus bij de overlap(stapsgewijs naar beneden) komt er water naar boven door de overlap.

Hoe kan ik dit voor een tijdje waterdicht maken? Iemand ervaringen met dit probleem?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.144
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Als het naar boven komt, is het door de wind.
Je wil die kieren dus dichten. Is er veel spatie tussen de platen ? Ze beter doen aansluiten waar mogelijk. Reep roofing erover branden. Dichtsmeren met vloeibare rubber. Zeil erover trekken
Combinatie van....
 

Hypex20

Lid
Lid geworden
13 feb 2017
Berichten
220
Waarderingsscore
0
Punten
16
Als het naar boven komt, is het door de wind.
Je wil die kieren dus dichten. Is er veel spatie tussen de platen ? Ze beter doen aansluiten waar mogelijk. Reep roofing erover branden. Dichtsmeren met vloeibare rubber. Zeil erover trekken
Combinatie van....
Sommige plaatsen is dit een halve cm, op andere maar 2mm..
 

Hypex20

Lid
Lid geworden
13 feb 2017
Berichten
220
Waarderingsscore
0
Punten
16
Als het naar boven komt, is het door de wind.
Je wil die kieren dus dichten. Is er veel spatie tussen de platen ? Ze beter doen aansluiten waar mogelijk. Reep roofing erover branden. Dichtsmeren met vloeibare rubber. Zeil erover trekken
Combinatie van....
En is er een oplossing van binnen uit?
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Ook zo een probleem gehad, vervuild dak (bomen in de buurt) daardoor veel mos en vuil er op. Het voorbije natte jaar is ideaal geweest voor de mosgroei. Dat mos en vuil tussen de platen trekt het vocht er tussen. Bij ons was typisch dat het bij het begin van de bui niet direct drupte, maar pas wanneer het vocht er begon tussen te trekken en zeker zoals vandaag met extra wind.
Het is intussen vervangen door EPDM. Er is niet voor metalen platen gekozen owv de geringe dakhelling en omdat blijkbaar door de werking van het dak je ook problemen kan krijgen en moet bijvijzen en op de duur pakken de vijzen niet meer goed.
Uiteindelijk bleek de prijs voor het vervangen zeer goed mee te vallen. Heb je al prijs gevraagd?

Dat plaklood heb ik bij een overlap op nieuwe golfplaten gebruikt een jaar of 10 geleden, ben geen fan, dat kwam al snel los.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Dat plaklood heb ik bij een overlap op nieuwe golfplaten gebruikt een jaar of 10 geleden, ben geen fan, dat kwam al snel los.
Je moet primeren hé voor je dat plakt.
 

Hypex20

Lid
Lid geworden
13 feb 2017
Berichten
220
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ook zo een probleem gehad, vervuild dak (bomen in de buurt) daardoor veel mos en vuil er op. Het voorbije natte jaar is ideaal geweest voor de mosgroei. Dat mos en vuil tussen de platen trekt het vocht er tussen. Bij ons was typisch dat het bij het begin van de bui niet direct drupte, maar pas wanneer het vocht er begon tussen te trekken en zeker zoals vandaag met extra wind.
Het is intussen vervangen door EPDM. Er is niet voor metalen platen gekozen owv de geringe dakhelling en omdat blijkbaar door de werking van het dak je ook problemen kan krijgen en moet bijvijzen en op de duur pakken de vijzen niet meer goed.
Uiteindelijk bleek de prijs voor het vervangen zeer goed mee te vallen. Heb je al prijs gevraagd?

Dat plaklood heb ik bij een overlap op nieuwe golfplaten gebruikt een jaar of 10 geleden, ben geen fan, dat kwam al snel los.
Nog geen prijs gevraagd maar zal niet goedkoop zijn denk ik. Is ook maar opslag van materiaal enzo... dus moet wel gebeuren maar wilde dit toch nog uitstellen maarja..
 

Hypex20

Lid
Lid geworden
13 feb 2017
Berichten
220
Waarderingsscore
0
Punten
16
Op asbestplaten mag je niks doen, behalve misschien beschilderen met iets (bvb liquid rubber) of eoa kit spuiten.
Het plaklood zal niet plakken op met mos begroeide platen, en het mos verwijderen is verboden.
Aan welke kit had u dan gedacht?
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Dat plaklood heb ik bij een overlap op nieuwe golfplaten gebruikt een jaar of 10 geleden, ben geen fan, dat kwam al snel los.
Je moet primeren hé voor je dat plakt.
dan nog, dat bleef een paar jaar goed, maar tijdens zeer hete zomers zag ik dat opkrullen.

Met plak en kit moet je ook op dat dak, ik ben daar niet zot van om over golfplaten te kruipen.
 

Hypex20

Lid
Lid geworden
13 feb 2017
Berichten
220
Waarderingsscore
0
Punten
16
Dat plaklood heb ik bij een overlap op nieuwe golfplaten gebruikt een jaar of 10 geleden, ben geen fan, dat kwam al snel los.
Je moet primeren hé voor je dat plakt.
dan nog, dat bleef een paar jaar goed, maar tijdens zeer hete zomers zag ik dat opkrullen.

Met plak en kit moet je ook op dat dak, ik ben daar niet zot van om over golfplaten te kruipen.
Kan ik dat niet van binnenuit? En welke kit?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Kan ik dat niet van binnenuit? En welke kit?
Eigenlijk wel.
Eender welke bouwkit die op steen pakt eigenlijk, aangezien je die in de spleet gaat spuiten.
Maar… reken eerst maar eens het aantal lopende meters uit (of leg er een lintmeter langs). Die golven rekenen goed door. Het zou wel eens een werkje van een paar weken kunnen zijn, voltijds, en misschien evenveel kosten als een nieuw dak als je alle naden wil dichten.
 

Hypex20

Lid
Lid geworden
13 feb 2017
Berichten
220
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hier ben ik terug. Herfst is begonnen en natuurlijk ook het 'lekken'. Ik zou in afwachting van een nieuw dak 'liquid rubber' willen smeren zoals hierboven aangeraden. Iemand dit al gedaan? Ervaring met welk merk of type precies?
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.493
Waarderingsscore
972
Punten
113
Toon eens een foto van het dak? En hoe ga je op dat dak kruipen?
 

Hypex20

Lid
Lid geworden
13 feb 2017
Berichten
220
Waarderingsscore
0
Punten
16
Zal morgen eens foto nemen. Reden dat het water terugkeert is omdat er te weinig helling is.. laagste punt is dikke 2 meter. Dus zou gewoon via ladder erop gaan en dan via stellingsplanken verplaatsen?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan