Water in (oude) kelder

keno_be

Nieuw Lid
Lid geworden
12 jan 2021
Waarderingsscore
13
Punten
8
Wij hebben sinds vorige week plots water in onze kelder.

Ik kan mij niet herinneren dat het de laatste week hier bij ons geregend heeft,
dus ik vraag mij af of dit wel van grondwater kan zijn? (of heeft dat er niks mee te maken?)

We wonen hier ondertussen al een jaar en dit is nu de eerste keer dat wij dit voorhebben.
Ik zie geen water/vocht op de muren, dus het komt wel degelijk van de vloer. Ik vermoed vanuit de kimnaad.

Ik dacht eerst dat het vanuit 1 hoek kwam (de kant van mijn oprit), maar dit is niet het geval,
het is ook aan de andere kant van de kelder (de binnenmuur zogezegd), daar zie ik ook kleine plassen op de vloer.

Dus het logische is grondwater, maar kan dit zonder regenval?
Het rare is dat dit sinds vorige week is en dus plots de kimnaad helemaal rondom de vloer plots niet goed is?!

Laat ik best iemand komen om dit op te lossen of kan ik zelf iets doen?

Als ik de plas opkuis vanop de foto, dan zie ik nog geen 10 minuten water terug een plas.

Bijlagen

• IMG-8260.jpg
    IMG-8260.jpg
    241,2 KB · Weergaven: 51
In vergelijking met vorige jaren staat de grondwaterstand erg hoog en dit voor lange tijd. Zie bvb. https://dov.vlaanderen.be/page/actuele-grondwaterstandindicator.
Zijn die tranen op de 'plint' ook van dit water? Want dan lijkt het (ook) van tussen de naad tussen bovenkant 'plint' en muur te komen?

Kan je eens polsen bij de vorige bewoners?

In vergelijking met vorige jaren staat de grondwaterstand erg hoog en dit voor lange tijd. Zie bvb. https://dov.vlaanderen.be/page/actuele-grondwaterstandindicator.
Zijn die tranen op de 'plint' ook van dit water? Want dan lijkt het (ook) van tussen de naad tussen bovenkant 'plint' en muur te komen?

Kan je eens polsen bij de vorige bewoners?

Neen die tranen zijn niet van dit water.
Want de plint is volledig droog. Dit lijkt mij iets oud van vroeger.

Het water komt wel degelijk vanuit de vloer, als ik het opdroog zie ik het water er gewoon terug doorkomen, tussen de kimnaad.
Onder andere aan dat witte stukje op de vloer, wat volgens mij al eens opgelapt geweest is.

Het zal dus inderdaad gewoon grondwater zijn. Kan ik dit zelf oplossen?

De vorige bewoners zijn helaas al overleden ondertussen.

Waarom “moet” dat grondwater zijn?
je kan evengoed een lekkende leiding hebben of een probleem met de maaivelddichting.

Ik heb een kleine gemetste kelder van ongeveer 70 jaar oud en op de 6 jaar dat ik in mijn huis woon heb ik ongeveer een keer of 10 ne halve emmer water moeten opsoppen, dit is bij mij ook gewoon grondwater. (geen leidingen die er lopen)
Ik heb dit telkens wanneer het lange periodes veel heeft zitten regenen, de afgelopen weken was het ook weer prijs.
Mijne kelder heeft ooit wel een behandeling gehad (wat exact weet ik niet, nog gedaan door de vorige eigenaar) maar helpt wel degelijk want mijn buren (identiek huis) hunne kelder is een zwembad in vergelijking met de mijne, daar is voor zover ik weet nooit een behandeling geweest.

Na opsoppen duurt het wel 1 a 2 dagen voor ik weer een klein plasje heb dus zo snel als bij u gaat het zeker niet.

Ik heb een kleine gemetste kelder van ongeveer 70 jaar oud en op de 6 jaar dat ik in mijn huis woon heb ik ongeveer een keer of 10 ne halve emmer water moeten opsoppen, dit is bij mij ook gewoon grondwater. (geen leidingen die er lopen)
Ik heb dit telkens wanneer het lange periodes veel heeft zitten regenen, de afgelopen weken was het ook weer prijs.
Mijne kelder heeft ooit wel een behandeling gehad (wat exact weet ik niet, nog gedaan door de vorige eigenaar) maar helpt wel degelijk want mijn buren (identiek huis) hunne kelder is een zwembad in vergelijking met de mijne, daar is voor zover ik weet nooit een behandeling geweest.

Na opsoppen duurt het wel 1 a 2 dagen voor ik weer een klein plasje heb dus zo snel als bij u gaat het zeker niet.
Dan is dit ook niet noodzakelijk grondwater hoor.

Ik zou niet weten waarvan het anders komt en het is enkel na lange regenperiodes.
(Momenten waarbij beken ook heel hoog staan en er veel grote plassen op velden te zien zijn).
Soit we zijn hier niet om mijn probleem op te lossen, heb er niet zoveel last van :)

@keno_be misschien ook eens bij de vorige eigenaar horen of zij dit probleem ook af en toe hadden?

Ik zou niet weten waarvan het anders komt en het is enkel na lange regenperiodes.
(Momenten waarbij beken ook heel hoog staan en er veel grote plassen op velden te zien zijn).
Soit we zijn hier niet om mijn probleem op te lossen, heb er niet zoveel last van :)

@keno_be misschien ook eens bij de vorige eigenaar horen of zij dit probleem ook af en toe hadden?
U verwart grondwater met oppervlaktewater.
een belangrijk onderscheid dat er wel toe doet voor TS (en ook voor u).

U verwart grondwater met oppervlaktewater.
een belangrijk onderscheid dat er wel toe doet voor TS (en ook voor u).
Kan u dit dan aub verduidelijken?
Als dit puur een terminologie discussie is snap ik het nut er niet van, ik deel gewoon mijn ervaring in de hoop de TS ermee te helpen en waarbij het laten behandelen van de kelder mss al een oplossing kan bieden.

Als ik ne plas water zie staan, of water in een gracht, rivier, ... dan is dit voor mij oppervlaktewater.
Water wat ik niet zie en wat in/onder de grond zit is voor mij grondwater, al dan niet ondiep grondwater.

Dus water wat via mijne keldervloer omhoog komt is voor mij als leek gewoon water wat in de grond zit (en wat door veel regen hoger zal komen te zitten) = grondwater. (zeker aangezien het niet om gebarsten leidingen kan gaan in mijn geval en ik dit soms een jaar niet voor heb en andere jaren misschien 2x)

Ik heb enkel een probleem als er voor lange periodes veel regen valt en dit duidelijk merkbaar is aan plassen op velden die er anders niet zijn (omdat de grond gewoon verzadigd is), op zo momenten zit er natuurlijk ook meer water in de grond rond mijn huis en zal dit zijn weg naar binnen vinden.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan