• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Water in kelder

Lid geworden
24 jul 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Wij hebben vorig jaar een huis gebouwd. Sindsdien is het zo dat telkens als het regent, onze kelder via de verluchtingsbuizen onder water loopt vanwege het stijgende grondwater. De buizen van de verluchting bestaan uit wen T-stuk en zijn dus volledig open. Rond het huis ligt ondertussen ook al terras, oprit, ... Onze vraag is wie hiervoor aansprakelijk is en wat onze volgende stappen zijn? Wij hebben al meermaals contact opgenomen met onze architect, maar deze heeft tot nu toe nog weinig actie geleverd en zegt dat wij dit zelf moeten oplossen.
We kunnen een kelder bouwer laten komen en een offerte laten opmaken en alles zal dan opnieuw opengebroken moeten worden, maar zal dit allemaal op onze kosten komen? Wat kunnen wij doen? Al ons materiaal in de kelder is aan het beschimmelen..

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.134
Punten
113
Zeker dat het grondwater is ? Want meestal is het hemelwater dat veel te traag infiltreert in de ondergrond en al zeker in de funderingssleuf als deze is verdicht.
Verluchtingsbuizen uitgraven en onderaan een put graven met daarin grind zodat het water langs daar infiltreert
Rondom het huis plaatsen van een drainagebuis die grond of hemelwater afvoert naar een pompput en dan verder naar riolering.
Paddestoelkap op verluchtingsbuis plaatsen voor waterindringing te vermijden ( kan ook met een tegel onder helling. Opgelet er moet een luchtstroom blijven.
Binnen in de kelder op de buis die binnenkomt een elleboog van 45° plaatsen waarbij de mond naar het plafond is gericht. Water blijft er dan voor deel instaan. Komt het toch boven de rand uit dan loopt het niet tegen de muur.

Hoe ga je de architect of aannemer kunnen verantwoordelijk stellen om dat door de klimaats veranderingen meer regenwater , meer droogte en hogere grondwaterstanden kunnen veroorzaakt worden?
Ik lees dat het terras en de opritten reeds zijn uitgevoerd , is daardoor het water probleem verergert of vermindert?

Fuss

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 sep 2016
Waarderingsscore
232
Punten
43
Wat bedoel je exact met "bestaat uit een T-stuk en zijn dus volledig open", heb je een foto of tekening? Zit dat open einde dan onder het maaiveld?

Om goed te zijn moet tijdens de bouw van de kelder een stuk buis ingebracht worden met mof langs buitenzijde kelder, waarna er een buis ingeschoven wordt (in mof) en daarna een bocht van 90° die boven het maaiveld komt. Dat geheel is waterdicht als het goed geplaatst werd en als er geen verschuivingen geweest zijn.
Bij één van mijn 4 verluchtingen deed zich een kleine verschuiving voor, vermoedelijk bij de aanleg van buitenriolering, of bij aanleg van tuin. Dit is niet meer waterdicht te krijgen zonder tuinpad open te breken, dus heb deze verluchting gewoon afgesloten langs binnen (3 verluchtingen is voldoende voor mij).

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.238
Punten
113
je Verwart grondwater met regenwater.
weet dat een architect wettelijk verplicht is om een kelder waterdicht op te leveren hé.
dus hij blijft in deze verantwoordelijk.

Lid geworden
24 jul 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Het water komt van onder naar boven. Ook nu het niet meer regent en we het water uit de T stukken halen, komt het gewoon terug naar boven. We zitten ook is een moeilijk doordringende kleigrond. Dus dubbel probleem.

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.238
Punten
113
Het water komt van onder naar boven. Ook nu het niet meer regent en we het water uit de T stukken halen, komt het gewoon terug naar boven. We zitten ook is een moeilijk doordringende kleigrond. Dus dubbel probleem.
Trek eens wat deftige foto’s van die buis op afstand en wat dichterbij.

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.238
Punten
113
Ik bedoelde vanuit de kelder :)
maar zoiets op verharding is natuurlijk de kat bij de melk zetten.
alles wat tegen de gevel afloopt, loopt gewoon je verluchting in.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.134
Punten
113
Kleigrond, das dus kl*ten.
Zeer slechte waterinfiltratie.
Je zegt dat het water van onder naar boven komt. Hebben ze dan in de funderingssleuf geen drain gestoken ?

Effe uitleggen: perceel is kleigrond, natuurlijk vastgereden met de bouwwerken en verdicht. Al het hemelwater dringt al van nature bijna slecht in kleibodems. Funderingssleuven uitgegraven en aangevuld met zand , kleigrond of met wat ?
Funderingssleuf wordt opvangbak van al het hemelwater in de nabije omgeving. Helt het perceel af of naar de woning toe ?
Funderingsleuf kan maar een deel water slikken en zal dus in de sleuf stijgen . Onderkant T staat open dus water komt daar binnen.

Hoge grondwaterstand, dat kun je lezen als je het sonderingsverslag even na leest. Als dit erin staat dan MOEST daar rekening mee worden gehouden bij het ontwerpen en bouwen van de woning.

Lid geworden
24 jul 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik denk zelfs dat er geen funderingssleuf is? Ik zal het sonderingsverslag ook eens nakijken.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.134
Punten
113
Ik denk zelfs dat er geen funderingssleuf is? Ik zal het sonderingsverslag ook eens nakijken.
En hoe is dan je kelder gebouwd ?

Funderingssleuf is de sleuf die ze uitgraven om de fundering van de muren en of om de kelder te kunnen plaatsen.
Bij een funderingsmuur van X cm breed wordt de sleuf breder uitgegraven dan de uiteindelijke muur. Achteraf wordt deze sleuf tussen muur en grond terug opgevuld met aarde / rijnzand of stabilisé.
Bij een kelder wordt de oppervlakte van de kelder + aan alle zijden extra Xcm uitgegraven om de wanden te kunnen optrekken, naderhand wordt deze sleuf tussen kelderwand en grond terug opgevuld.

Dus er MOET een funderingssleuf zijn uit gegraven of ze konden je bouw niet zetten.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.005
Punten
113
Het is wel handig als je op alle gestelde vragen antwoord, die worden speciaal gesteld om je verder te helpen, als je dat negeert is de animo om je verder te helpen snel weg.

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
1.134
Punten
113
Het is wel handig als je op alle gestelde vragen antwoord, die worden speciaal gesteld om je verder te helpen, als je dat negeert is de animo om je verder te helpen snel weg.
@janus wago : niet iedereen is even technisch onderlegd en bekend met de gebruikte termen. Houdt daar ook even rekening mee ;)

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.005
Punten
113
@janus wago : niet iedereen is even technisch onderlegd en bekend met de gebruikte termen. Houdt daar ook even rekening mee ;)
Dat snap ik ook maar vraag dan om verduidelijking i.p.v. niet te antwoorden.
Ik lees dat het terras en de opritten reeds zijn uitgevoerd , is daardoor het water probleem verergert of vermindert?
Bovenstaande vraag lijkt mij ook niet zo technisch?

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.772
Punten
113
Waarom maak je die gaten in je keldermuur niet tijdelijk dicht? Dan komt er al zeker niet meer water binnen 🙄
Huur een bouwdroger en zet die al enkele weken in de kelder. Dan is je gevolgschade alvast opgelost tot je een oplossing hebt die nog maanden gaat duren...

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
1.720
Punten
113
weet dat een architect wettelijk verplicht is om een kelder waterdicht op te leveren hé.
Eigenlijk is het degene die de kelder bouwde, en dus de verluchtingsgaten aanbracht die ervoor moet zorgen dat het boeltje waterdicht is.
Dat is een evidentie die normaliter is inbegrepen in de prijs van de kelder. (al stel ik mij soms wel vragen als ik -in een ander topic weliswaar- de prijzen zie die hier worden vernoemd voor kelderbouw)

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.238
Punten
113
Eigenlijk is het degene die de kelder bouwde, en dus de verluchtingsgaten aanbracht die ervoor moet zorgen dat het boeltje waterdicht is.
Dat is een evidentie die normaliter is inbegrepen in de prijs van de kelder. (al stel ik mij soms wel vragen als ik -in een ander topic weliswaar- de prijzen zie die hier worden vernoemd voor kelderbouw)
Technisch gezien ja, maar de archi heeft altijd de eindverantwoordelijkheid en is vaak degene die contractueel dient aangesproken te worden, afhankelijk van wie de opdracht heeft gegeven.

Maar de regelaar buiten dient mee in het bad getrokken te worden, in de veronderstelling dat hij de ventilatie heeft aangewerkt.
De manier waarop is geen goed vakmanschap.
En ook daar draagt mogelijks de archi een verantwoordelijkheid als het terras mee in de opdracht zat.

Lid geworden
24 jul 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
De aannemer is komen kijken. Hij heeft 3 testgaten gevuld met beton. Volgens hem komt het van regenwater. Ik heb de bovenkant tijdelijk afgedekt langs buiten, zodat er al zeker geen regenwater in de putten kan. Het vreemde van heel het verhaal is:
Onze grond ligt een meter hoger dan de buurgronden en toch staat het water in onze putten tot boven en staan de buurgronden droog.. niemand begrijpt hoe dit mogelijk is.. misschien een bron?

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.235
Punten
113
De aannemer is komen kijken. Hij heeft 3 testgaten gevuld met beton. Volgens hem komt het van regenwater. Ik heb de bovenkant tijdelijk afgedekt langs buiten, zodat er al zeker geen regenwater in de putten kan. Het vreemde van heel het verhaal is:
Onze grond ligt een meter hoger dan de buurgronden en toch staat het water in onze putten tot boven en staan de buurgronden droog.. niemand begrijpt hoe dit mogelijk is.. misschien een bron?
Een laag ondoordringbare grond, klei stabilisé… onder je ventilatie gaten?

Lid geworden
22 sep 2007
Waarderingsscore
2
Punten
18
Wij hebben zelf ook een leemgrond en hebben onderaan elk T-stuk een buis gemaakt welke 2,5-3m naar onder ging en in een putje met grind uitkomt. Op die manier moet er al heel wat regenwater inkomen om het te laten overlopen.
Ons grondwater komt nooit zo hoog, maar we merken wel dat bij hevige regen het regenwater niet snel genoeg infiltreert en dan op de plaatsen welke later met zandgrond aangevuld zijn (dus ook rond de verluchting o.a.) blijft hangen en de muren vochtiger maakt. Misschien is dat hier ook het geval en verzamelt het regenwater zich hier? Dan zou het uitdiepen van de buis kunnen helpen?

Loopt er er regenwater in van buitenaf? Eventueel als test een stukbuis buiten erop steken en afkitten zodat er niets in kan?
En eventueel proberen om een buis onder de ventilatiedoorgang dicht te maken (bv ballon erin) om zo te observeren van waar het water echt komt?

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan