water in de kelder (onderkant muren zijn vochtig, ook barst in vloer), geen budget, goedkope oplossing om water tegen te houden en weg te pompen

• Tags kelder vocht vochtbestrijding vochtprobleem waterpomp
  • Lid geworden
    8 nov 2022
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    3
    Ik heb een repetitieruimte in een parochiecentrum (dit gebouw is niet van mij).
    Bij dit natte weer staat het grondwater zeer hoog en heb ik plassen in de kelder (een grote kelder van 10 op 10 meter).

De 2 buitenmuren zijn onderaan vochtig, het bezetsel brokkelt er zo af op sommige plaatsen. Er is ook een lange barst in de vloer over de gehele lengte van de kelder.
    Ik vermoed dat het water vooral door de onderkant van de buitenmuren komt en dan plassen vormt op de laagste punten op de vloer. Maar misschien komt er ook een deel uit de barst in de vloer...

vraag 1:
    Is er iemand die op basis van de foto's kan zien waar het water binnenkomt? Van de muren ben ik zeer zeker, maar de barst in de vloer baart me ook zorgen.
    Deze voelt vochtig aan maar dat kan evengoed komen doordat het water vanuit de muren hierin is ingestroomd en zijn weg heeft gevonden.

vraag 2:
    Er is geen budget om de muren professioneel te laten behandelen helaas. Dus dacht ik om aan de binnenkant van de 2 buitenmuren langs de volledige lengte een muurtje te maken (boord stenen van 1 meter lang en 5cm hoog metselen op de vloer) op 30 cm afstand van de buitenmuur en deze goot dan waterdicht te maken met waterdichte cement. Zo wordt het water dat uit de muren komt tegengehouden en kan ik als het nat is zien waar het water komt te staan op het laagste punt in de goot. Daar zou ik dan een vlakzuigpomp (of meerdere) plaatsen. Nadien kan ik dan eventueel op deze plekken een pompput (of meerdere) uitgraven op deze laagste plaatsen voor een meer permanente oplossing. Er is al 1 pompput aanwezig, hier staat helder water in. Belangrijk om te weten is dat de kelder meestal droog is doorheen het jaar en echt enkel alleen bij zeer natte periodes en hele hoge grondwaterstanden deze problemen heeft. De problemen zijn dus nog redelijk beperkt, we zitten ook vlakbij de spoorwegen en in Mortsel wat blijkbaar wat hoger gelegen gebied is. Ik heb goede ventilatie en verwarming en mijn OSB vloerplaten liggen op rubberen matten en worden dus niet nat. Maar ik heb geen zin meer om bij natte periodes telkens alles aan kant te zetten om schimmelvorming tegen te gaan en de plassen te gaan opdweilen. Dus we zoeken naar een low budget oplossing om bij deze uitzonderlijke gevallen het water tegen te houden en naar de pomp te leiden om het dan weg te pompen.

vraag 3:
    Moest het water toch ook uit de barst komen, kan ik deze eventueel waterdicht maken met waterdichte cement bijvoorbeeld?

vraag 4:
    De buitenmuren zijn onderaan dus in slechte staat en geven vocht af. Ik zou deze toch ook een beetje willen opknappen, al is het maar voor de geur en het zicht.
    Dus best het bezetsel eraf kappen en een laag waterdichte cement ertegenaan smeren? Dan ziet het er toch allemaal wat frisser uit dacht ik zo...?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Bijlagen

• foto 1.jpg
      foto 1.jpg
      251,2 KB · Weergaven: 95
    • foto 4.jpg
      foto 4.jpg
      277,3 KB · Weergaven: 93
    • foto 5.jpg
      foto 5.jpg
      325,9 KB · Weergaven: 91
    • foto 6.jpg
      foto 6.jpg
      291,3 KB · Weergaven: 89
    • foto 7.jpg
      foto 7.jpg
      234,9 KB · Weergaven: 88
    • foto 2.jpg
      foto 2.jpg
      228,9 KB · Weergaven: 90
    Eerlijk, ik zou een andere ruimte zoeken. Het lijkt mij daar niet echt gezond om te vertoeven en ook de elektrische installatie lijkt mij er niet echt op voorzien aan de wirwar van kabels op de grond te zien.

• Leuk
    Waarderingen: BnB2
    Beste Tom,

Dat is helaas geen optie. Ik zit er al 15 jaar, eens alles terug ingericht is is het er best ok hoor..en gezellig!
    Er is verwarming en ventilatie en nergens schimmel, dat hou ik goed in het oog!
    Die elektriciteitskabel hangt daar voorlopig (in de hoogte, op afstand van de vloer) om te kunnen werken. Elektriciteit is allemaal gekeurd en verzekerd.. Dus terug on topic, heeft er iemand tips?
    Alvast bedankt!

je vraagt de goedkoopste oplossing ?
    Dan is dat een andere ruimte zoeken.
    Op geen enkele wijze kan je dit met bricolage en lapmiddeltjes goed, degelijk en watervrij oplossen.
    Er zijn 2 mogelijkheden.
    - Binnen , na ALLES verwijderen , vloer en wanden bezetten met waterdichte harsen.
    - buiten , funderingen uitgraven en bezetten met bitumen , plaatsen van ringdrainage en pompinstallatie

Al de rest is ..... hopeloos
    vraag 1: water zoekt gemakkelijkste weg, nu is dat je muren. maar als de muren behandelt zijn , dan zal het wel via de vloer komen.
    vraag 2 : boordstenen of de opsluitbanden houden geen water tegen, ook niet als ze ingesmeerd worden met epoxyhars. Water komt en zoekt zijn weg via ergens anders.
    vraag 3 : barst dicht!? Water langs andere barst.
    Vraag 4 : byuitenmuren zijn OOK slecht boven de grondslag ? Hopeloos om dit deftig op te lossen.

Wat je wel kan doen is de eigenaar op de hoogte brengen van het probleem want hij moet opdraaien voor de kosten, niet jij.

• Leuk
    Waarderingen: BnB2
    Hey Lukanar, bedankt voor de reactie..

Uiteraard zal de eigenaar betalen voor de oplossing, al zijn het lapmiddeltjes. Dit betreft een parochiecentrum, ze hebben simpelweg niet de centen om een degelijke watervrije oplossing te voorzien (alles verwijderen, uitgraven, muren behandelen, ...)
    Dus dat is GEEN optie, ik zoek inderdaad gewoon een lapmiddeltje voor het weinige water dat binnenkomt tegen te houden en te leiden naar een dompelpomp of afvoerput. Dat is alles..

In deze extreme vochtige periode heb ik vorige week dus water binnengekregen, dit zet zich in enkele plassen op de vloer en zal in het totaal slechts een 10 tal emmers zijn geweest..dus helemaal niet zo erg en hopeloos, alleen een beetje lastig om daar telkens mijn osb vloer platen (die op rubberen matten liggen) voor open te leggen om de plassen op te kuisen om schimmelvorming tegen te gaan.

Dit is letterlijk de eerste keer in 2 jaar tijd dat ik terug water heb binnengekregen. Moest het vanaf nu zich regelmatig gaan voordoen en er meer en meer water zou binnenkomen snap ik inderdaad dat lapmiddeltjes niet aan de orde zijn en dat ik beter naar een andere plek zoek.
    Maar ik vermoed (ik zit er al 15 jaar trouwens) dat de extreme natte periode en hoge grondwaterstanden hier nu de belangrijkste oorzaak van zijn en dat ik er dus nog heel goed vanaf kom omdat zelfs in deze omstandigheden er slechts een 10 tal emmers water binnenkomt.
    Het is overigens nu al 2 dagen terug droog binnen en opgeruimd.

Dus als er iemand ervaring heeft met het goedkoop metselen van waterdichte gootjes dan zijn alle tips welkom. Het gaat dus over een klein beetje water, dat kan heus wel tegengehouden worden door een muurtje dat ik op de een of andere manier waterdicht moet zien te krijgen.
    En inderdaad de muren of de barst proberen af te dichten lijkt me niet verstandig want dan zoekt het water wel een andere weg. Nu weet ik tenminste dat het van daar komt (de barst ben ik nog steeds niet zeker van, de muren wel) en kan ik het weinige water tegenhouden en wegleiden.
    Dat lijkt me gezien de omstandigheden nog steeds het beste plan.

Die barst duid hoogstwaarschijnlijk op een stabiliteitsprobleem, dat gebouw is zich aan het zetten. Die muurtjes die je zou metselen gaan niet lang waterdicht blijven in een gebouw dat zettingen heeft. Zinloos dus.
    Verder staat alles hierboven al geschreven door anderen, moest je alsnog een manier vinden om dit goedkoop en deftig op te lossen, dan heb je het ei van Columbus gevonden en zal je zeer rijk worden in de renovatiesector :) . Bij mij mag je al direct beginnen aan de kelder dan. ;-)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan