• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Water bijvullen condensatieketel?

Lid geworden
20 mrt 2011
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
Helaas zit er te weinig druk op onze condensatieketel waardoor deze niet meer aan slaagt. Aangezien we het huis gekocht hebben, hebben we dit nog nooit moeten doen en de vorige eigenaares heeft ook geen idee hoe het moest.



Het probleem is dat dit niet gebeurd via standaard 2 kraantjes die je kan opendraaien...



Ketel is een Bulex Thermomaster 3HR. Ik heb hieronder paar foto's geplaatst, weet iemand of ik hem moet bijvullen met een slang op de waterleiding en dat zwarte dopje naast dat rode dopje?? Aangezien dat het enige is dat ik nog niet geprobeerd heb denk ik dat het bijna niet anders kan. Maar voor ik een slang ga halen zou ik graag weten of iemand zeker weet dat dit juist is. De buis met dat zwarte knopje loopt naar de aanvoerleiding van de cv ketel dus ik denk het wel...











 
Lid geworden
28 mrt 2009
Berichten
54
Waarderingsscore
0
Punten
0
Normaal zit er een T-stuk op de aanvoer of retourleiding die dan met een vulset (kraantjes met slang) op de waterleiding wordt aangesloten.

Het is moeilijk te zien waar dat ding met ronde en zwarte dop op aangesloten zit... Kan je dat verduidelijken?
 
Lid geworden
20 mrt 2011
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
Er is geen t-stuk te vinden. Het stuk met de rode en zwarte knopjes dat je ziet is aangesloten op de aanvoerleiding cv op de condensatieketel
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
zoek eens in de buurt van je expansievat (meestal rood) rond ding in buurt van de ketel
 
Lid geworden
20 mrt 2011
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het rode en zwarte topje is dus blijkbaar een ontluchting om geen lucht in de ketel te krijgen.



Een expansievat (die rode ketel zoals je bedoelt) heb ik niet, in de ketel zelf zit beveiling en in de installatie is ook een overdrukventiel.



Morgen loodgieter bellen vrees ik. Ik denk dat dit gewoon niet opgenomen is in de installatie wat ik toch wel heeeeel raar vind. Bij de buurman met zelfde ketel en bouwfirma is het wel degelijk met 2 kraantjes op het cv net en waterleiding...
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Ze hebben het ooit moeten vullen he. Dus ergens zal er wel een aansluiting voor minstens een tuinslang zijn.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
TerraWan wrote:
Het rode en zwarte topje is dus blijkbaar een ontluchting om geen lucht in de ketel te krijgen.



Een expansievat (die rode ketel zoals je bedoelt) heb ik niet, in de ketel zelf zit beveiling en in de installatie is ook een overdrukventiel.



Morgen loodgieter bellen vrees ik. Ik denk dat dit gewoon niet opgenomen is in de installatie wat ik toch wel heeeeel raar vind. Bij de buurman met zelfde ketel en bouwfirma is het wel degelijk met 2 kraantjes op het cv net en waterleiding...





expansievat moet op iedere installatie anders heb je na paar dagen geen water meer in cv !!!
 
Lid geworden
20 mrt 2011
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik bedoelde dat er geen extern ("rode") expansievat is aangezien dit in de ketel zit.

ondertussen is de loodgieter langs geweest en heeft hij 2 kraantjes toegevoegd zodat we nu water kunnen bijsteken indien nodig.



topic mag dus in principe dicht.
 
Lid geworden
2 dec 2014
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
0
Lijkt op een installatie van Bostoen???



ik ook momenteel probleem met dezelfde ketel. Druk staat momenteel op 0.9bar in koude toestand en 1,1bar in vol bedrijf. Wil druk bijsteken en - zoals je ondertussen wss al weten - kun je de ketel aan de onderkant bijvullen door de twee schroefdoppen open te draaien (linkse is het leidingwater, de rechtse met lange blauwe knop opent de toevoer naar het CV-net). Nu als ik die alletwee opendraai gebeurt er niets (vroeger wel maar dan durfde de terugslagklep tussen leidingwater en CV wel eens lekken. En voor de rest heeft Bostoen ook hier geen extra vulmogelijkheid op geplaatst.



Iemand een idee??
 
Lid geworden
9 dec 2014
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
0
Deze ketel heeft een vulsysteem ingewerkt. (de 2 knoppen). Dit is geïntegreerd met een veiligheidsklep en terugslagklep.

Jammer genoeg faalt dit systeem wel eens en zal deze beginnen lekken.

Oplossing?

Aparte vulset plaatsen en/of stukken inwendig vervangen.

Aan te raden is om op elke installatie een extra expansievat te zetten. Ketelfabricanten kunnen nu eenmaal niet voorzien hoe groot de installatie zal zijn.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan