• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Wat toegelaten is in ondergrondse wachtbuis

M&S

Lid geworden
20 sep 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik heb al veel soortgelijke vragen gezien, maar ik ben nog steeds in de war. Ik heb een PVC wachtbuis met een diameter van 110 mm die vanuit de technische ruimte ondergronds naar mijn tuinhuis loopt. In deze buis bevindt zich al een witte koudwaterleiding met een flexibele blauwe mantelbuis eromheen. Nu wil ik een geschikte elektriciteitskabel toevoegen om een tweede zekeringskastje in het tuinhuis van stroom te voorzien.

Ik heb 4 vragen:
  1. Mag ik überhaupt een stroomkabel samen met de koudwaterleiding die wordt beschermd door een flexibele mantelbuis in dezelfde PVC wachtbuis leggen? Volgens deze link lijkt dit sinds de wijziging van het AREI artikel 202 (25 april 2004) toegestaan te zijn in mijn geval, omdat er naar mijn mening geen condensatie wordt veroorzaakt. Van een minimumafstand is geen sprake meer. Is mijn interpretatie juist?
  2. Zo ja, welk type stroomkabel mag ik dan gebruiken? Mag een EXVB 5G6-kabel? Hoewel deze kabel niet in bundels mag worden gelegd vanwege brandveiligheid, geldt dat dan ook voor het samen liggen met een koudwaterleiding in een mantelbuis?
  3. Moet de stroomkabel zelf ook nog eens in een mantelbuis liggen (zelfs als deze al in de PVC wachtbuis zit)?
  4. Begrijp ik het correct dat het geen probleem is om deze stroomkabel binnenshuis over een afstand van minder dan 3 meter van de hoofdkast naar de ingang van de wachtbuis te leggen, en in het tuinhuis van de uitgang naar het extra kastje?
Alvast bedankt voor het verduidelijken van deze kwestie.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.217
Punten
113
1) Ja
2) Dat mag
3)Nee
4) dat is correct.