• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Wat staat er in een correcte offerte voor een gyproc plafond?

wouterk

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jun 2007
Berichten
717
Waarderingsscore
195
Punten
43
Zoals de titel al zegt.
Wat moet er minimaal staan op een correcte offerte om een nieuw plafond in gyproc te laten plaatsen zodat er later geen discussiepunten zijn?

Natuurlijk de prijs per m2, de oppervlakte.
Mag je verwachten dat er meer technische uitleg staat?
Ik lees hier soms dat ze achteraf vragen, om de hoeveel cm hebben ze de profielen geplaatst, met hoeveel schroeven hebben ze de panlatten vastgezet? Zijn dat zaken die je kan verwachten op een offerte?

Mag je verwachten dat als ze over metal stud spreken en de overspanning te groot is (profiel 50mm, overspanning van 3m tot 6m) dat ze vermelden dat ze elke 2m50 een afhangstrook in multiplex maken?
 
Laatst bewerkt:

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
IS niet wettelijk voorzien.

Maar hoe duidelijker de omschrijving hoe minder ruimte voor discussie.
Zelfs de prijs per vierkante meter is geen verplichting . Er mag net zo goed een prijs gegeven worden voor de nodige /bestelde/verbruikte materialen en een uurprijs/dagprijs/weekprijs voor de uitvoering.
Er zijn er die in een offerte elk stukje materiaal prijs opgeven
er zijn er die een som over het geheel geven.

Als de offerte je niet duidelijk omschrijft hoe en wat en welk werk er wordt uitgevoerd aan welke prijs dan is het aan u om daar op in te gaan of niet.
Je mag vragen voor verduidelijking en deze kan je als addenda toevoegen aan de offerte maar de aanbieder is dit niet verplicht.
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Voor gyproc zou ik toch vragen naar de afwerkingsgraad. Zie https://medias.knauf.be/docs/files/...3 (Finitions pour parachevement a sec)_NL.pdf
De ene smeert alleen de naden dicht en gaat er van uit dat er wel moluurkes zullen komen, de andere plamuurt het helemaal uit en zorgt voor mooie aansluitingen; dat moet je wel zeker weten als je prijzen gaat vergelijken natuurlijk.

Wat betreft aantal vijzen/ophangpunten/profielen: dit valt onder goed vakmanschap, je kan natuurlijk tijdens de werken eens gaan kijken hoeveel profielen en vijzen er gebruikt worden.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Heb ooit een klant gehad die eiste dat elk vijske, nageltje, plank, hoeveelheid klinkers , kortom van a tot z in de offerte duidelijk stond omschreven .
Onze offertes voor aanleg tuin zijn zowieso 12-15 blz en -- al zeg ik het zelf - duidelijk wat en hoe is uitgevoerd gaat worden maar die slagpluggen of puntstukken staan niet vermeld. Wij noemen dat SOG , som over het geheel.
Niets aan te doen , hij moest en zou dat hebben.
Offerte was er eentje van een dik 200 pagina's.
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Er "moet" niks minimaal op een offerte voor een gyprocplafond. Als de aannemer daar op schrijft: plaatsen van een gyprocplafond aan 1200 euro, en jij bevestigt dat voor akkoord, dan is het in orde. Uiteraard zoals je zelf opmerkt kan dat achteraf leiden tot discussie.

Je kan vragen aan de aannemer om in detail te vermelden:
- het latwerk en de bevestiging: bvb "Plagyp-S met ophangbeugels ph60/200 h.o.h. 40cm" of "houten latten genageld op de bestaande roostering" of "Metalstud 75 h.o.h. 30"...
- de beplating: bvb Gyproc aba 12,5mm
- de afwerkingsgraad: Q1, Q2, Q3 of Q4. Dit is wel een belangrijke en zou ik eisen. Dit bepaalt achteraf hoe makkelijk jij kan verven.
- hoe worden de hoeken tegen de muur afgewerkt: met een streep silicone met een natte vinger uitgetrokken of "volgens het boekje" met een papieren voegband rondom?
- Indien plafonds afgehangen worden: de hoogte van het afgewerkte plafond tot aan de vloerpas. Dat kan dan nog een paar mm schelen, maar niet echt "fout" zijn. Ofwel "zo hoog mogelijk uitgevlakt tegen de bestaande roostering".
- eventueel (als hij zo ver wil gaan); de maximale tussenafstand van de ophangpunten naar boven toe en/of de bevestigingspuntn in de muur.

uiteraard de prijs ofwel alles per m²/per soort ofwel totaalsom over het geheel, ter aannemers keuze. De exacte hoeveelheid.

Dit is jouw vraag uiteraard, het is de aannemer z'n keuze om daar wel of niet in mee te gaan. Deugdelijke aannemers zullen hier geen probleem mee hebben en dat uit zichzelf vermelden. Met dit ben je al behoorlijk ingedekt. Dan vraag je een gedetailleerde technische omschrijving op je offerte...

Als er bijzondere dingen zijn zoals verlengingen van metalstud, mag je zeker vragen om dat allemaal mee op papier te zetten. Er is ook niks of niemand die je tegenhoudt om toezicht te doen tijdens de werken en dat te bevragen. Je lijkt me al goed geïnformeerd rond die techniciteiten.
De volledige opbouw van alle mogelijke gyprocplafonds vind je in deze pdf: https://www.gyproc.nl/sites/gyproc.nl/files/documenten/plafondverwerking_brochure_-_gyproc.pdf Van daaruit kan je de offerte's bevragen en eventueel je aannemer vragen om een aangepaste versie van de offerte te bezorgen.

Als het werken in een bestaande woning betreft, kan je vragen dat hij vermeld dat hij de vloeren/trappen/ramen afplakt, opkuist,...
 
Laatst bewerkt:

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Een gipsplaten plafond wordt uitgevoerd en afgewerkt zoals het in het lastenboek staat omschreven.
Voor de plaatser of stukadoor is de standaard de F2a, tenzij het anders staat beschreven.
 
Laatst bewerkt:

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Een gipsplaten plafond wordt uitgevoerd en afgewerkt zoals het in het lastenboek staat omschreven.
Voor de plaatser of stukadoor is de standaard de F2a, tenzij het anders staat beschreven.
+1
Dat is een goede opmerking van @Regis07 . Je kan als klant uiteraard ook aangeven aan de aannemer: ik wil een plafond zus en zo opgebouwd en afgewerkt. Dit is mijn "lastenboek" dus. Zet dat op papier, aannemer en wat kost mij dat?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

layho1

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jan 2015
Berichten
537
Waarderingsscore
443
Punten
63
Ja en je moet uiteraard ook kijken of je hetgeen je vraagt ook achteraf kan verifiëren/controleren.

Je kan veel normen en specificaties vragen maar als je niet de kennis of expertise hebt om dit na beëindiging van de werken te controleren dan heeft dit nog niet veel zin...

My 2 cents
 

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
Heb ooit een klant gehad die eiste dat elk vijske, nageltje, plank, hoeveelheid klinkers , kortom van a tot z in de offerte duidelijk stond omschreven .
Onze offertes voor aanleg tuin zijn zowieso 12-15 blz en -- al zeg ik het zelf - duidelijk wat en hoe is uitgevoerd gaat worden maar die slagpluggen of puntstukken staan niet vermeld. Wij noemen dat SOG , som over het geheel.
Niets aan te doen , hij moest en zou dat hebben.
Offerte was er eentje van een dik 200 pagina's.

200 pagina's ? ben je wel even zoet mee om op te stellen ….
Hopelijk dan nog toekenning gekregen ook.
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
tracht gewoon in zee te gaan met aannemers die je via referentie hebt gekregen en waarvan je dus weet dat ze volgens de regels van de kunst werken. Stel ze schrijven in de (standaard - copy paste - hoe doen we gyproc plafonds in het jaar 2005 ) offerte dat er om de 45 cm een profiel is. Maar de laatste 3 werknemers die ze aangeworven hebben doen het allemaal op hun manier want bij die vorige baas deden ze het zus of zo.

En ga je dan met je latje rondgaan en controleren? Of ga je een offerte laten vallen omdat de ene schrijft om de 40 cm een profiel en de andere om de 45 cm een profiel en ze komen toch even duur uit?

Dat minitieus vergelijken van offertes op zo'n dingen heb ik nooit gesnapt. Op een een wasmachine die je in 7 winkels kan kopen kan je appelen met appelen vergelijken. Maar op dit soort uitgevoerd werk.
 

wouterk

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jun 2007
Berichten
717
Waarderingsscore
195
Punten
43
@albarius
Ik vermoed dat Gent buiten je 30km range ligt?
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Die 30km range is er omdat mijn ervaring is dat mensen gaan afhaken omwille van de hoge prijs door de extra verplaatsingskosten. Dan heeft het geen zin om eerst al zover te rijden voor een offerte en dan elke keer nee te krijgen.
Voor restauratie van mouluren reed ik vanuit Antwerpen tot Oostende, Erembodegem, Tervuren,... daar speelt de prijs veel minder omdat het toch veel kost en er nog weinig aannemers zijn die dit doen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan