Wat nu? Problemen vergunning

• Tags aanbouw bijgebouw bouwvergunning carport poort
  • Lid geworden
    9 jan 2024
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Beste,

Wij zijn reeds meer dan een jaar bezig om de vergunning van een bijgebouw te bekomen maar steeds steekt de gemeente er een stokje voor. Het zou volgens hen niet mogelijk zijn wegens het verkavelingsplan. En dit is voor een stuk ook zo.

Mijn vrouw en ik zijn ten einde raad, hopelijk heeft er hier iemand een andere kijk op de zaken en kan hij/zij ons misschien verder helpen.

Het zit zo, we hebben ene vrijstaande woning op een grillig gevormd stuk grond (veel schuine zijdes). Naast onze grond ligt een wandelpad van enkele meters breed, daarnaast begint de tuin van onze buurvrouw (ook een vrijstaande woning).

Daar er tussen ons hoofdgebouw/tuin en het wandelpad niet echt een afsluiting aanwezig is en iedereen in onze tuin kan kijken/binnenkomen hadden we dit graag afgeschermd met een bijgebouw. Wetende dat er op deze locatie reeds een plateau werd gegoten door de vorige eigenaar...

We gingen ervan uit dat we hiervoor geen vergunning dienden te hebben aangezien de oppervlakte kleiner is dan 30m² maar met mijn stomme kop toch even navraag gedaan bij de gemeente...

Ondertussen hadden wij reeds een sectionale poort + deur + raam + padoek besteld en betaald aangezien de prijzen gingen opslaan (wat ook het geval is/was). Kostprijs 15.000€

Van de gemeente mogen we dus ons bijgebouw niet zetten, niemand in de woonwijk achter ons + de straat heeft er bezwaar ingediend! Tot tweemaal toe werd er een aangetekend schrijven gestuurd naar de bewoners.

Het bijgebouw zou dienen als extra berging voor fietsen, moto, tuingerief, tuinmeubels... zodat we onze (vrijstaande) garage kunnen gebruiken om er 1 van de wagens in te parkeren. Het bijgebouw kan NIET betreden worden vanuit onze woning, dus het is geen uitbreiding van de woning.

Wat we van de gemeente wel mogen doen is een poortje zetten van max 1.80m en erachter een carport... Toen ik zei dat de fietsen enz er dan wsl niet lang zullen staan lachtten ze eens... Quasi iedereen geraakt over 1.80m en velen kijken er gewoon over.

We weten dat we 'geen poot hebben om op te staan' maar wat kunnen we doen? Carport is niet echt praktisch aangezien we dan nog een extra stuk dienen te verharden om erin te kunnen rijden met de wagen. En we voor dit geld liever een echt bijgebouw hadden gehad.

Al nagedacht om een zeecontainer te plaatsen op dit stuk maar hier dienen we wsl ook een vergunning voor aan te vragen? Of net niet omdat dit niet 'vast' staat?

We mogen wel een bijgebouw zetten achter de bouwlijn (temidden de tuin), als ik dan zeg dat dit nog eens extra verharden is en dat dit het laatste is wat we willen begrijpen ze het weeral niet.

Mocht er iemand een idee of een oplossing hebben, dank bij voorbaat!

Mvg

Bijlagen

Kijken over 1,8 meter, dan ben je bijna 2 meter groot

zet een carport, 3 zijden gesloten, met poort, … erin

Carport mag maar moet aan 2 zijden open zijn.
    Aangezien ik het aan het bestaande huis bouw kan ik nog 1 zijde dichtmaken :s.

dat is straatkant, daarmag je idd niet veel mee doen.
    Met een hoekhuis heb je heel veel voortuin.

denk dat je best een tuinhuis plaatst in je achtertuin voor de fietsen.
    En met een poort van 180 hoog, is er toch geen inkijk meer ? Je grond komt daar al een stuk hoger dan niveau straat

Als een carport met poort wel mag, zou ik niet twijfelen.
    Met zoiets komen ze de fietsen niet weghalen. En zoals Mario zegt: je grond ligt al een stuk hoger dan het wandelpad dus ze kijken van daaruit niet over een poort van 1m80.

Bijlagen

• Poort.jpg
      Poort.jpg
      7,3 KB · Weergaven: 47

Carport mag maar moet aan 2 zijden open zijn.
    Aangezien ik het aan het bestaande huis bouw kan ik nog 1 zijde dichtmaken :s.
    Tja, met jouw haag/klimop is er toch geen inkijk.
    Zet gewoon die carport met 2 open zijden, en eventueel later zet je nog een paneel en is de rest ook dicht. Dan moet je natuurlijk wel hopen dat geen van de buren gaat klagen...

Bedankt voor jullie reacties!

Nadeel is dat de sectionale poort reeds besteld en betaald werd, dus had ik deze graag nog gebruikt natuurlijk.

Ik wou het bijgebouw ook wind en waterdicht/vochtdicht hebben, de moto is al redelijk oud (33jaar) en ik zou deze niet graag zien roesten.
    Ook de fietsen en de grasmaaiers, haagschaar... hebben geen deugd van wind/vocht/water.

Bedankt voor jullie reacties!

Nadeel is dat de sectionale poort reeds besteld en betaald werd, dus had ik deze graag nog gebruikt natuurlijk.

Ik wou het bijgebouw ook wind en waterdicht/vochtdicht hebben, de moto is al redelijk oud (33jaar) en ik zou deze niet graag zien roesten.
    Ook de fietsen en de grasmaaiers, haagschaar... hebben geen deugd van wind/vocht/water.
    Die kan je toch beter kwijt in je garage dan, niet ?

Pas op, uw naam en adres staan op de hier gepubliceerde bijlagen. Ik denk dat je dat wil verwijderen (evt met hulp van Mods)

We mogen wel een bijgebouw zetten achter de bouwlijn (temidden de tuin)
    Misschien je gebouw toch maar in de tuin zo recupereer je de aangekochte materialen en staat alles veilig/vochtvrij? Je geeft zelf aan dat het verkavelingsplan het niet toelaat en je gemeente houdt voet bij stuk.

@marc.vv : geweldig die bubble , zelfs covidproof 😀

Ik mis een belangrijk deel in je verhaal: wat is precies de reactie van de gemeente op jullie aanvraag? Staat er een argumentatie bij waarom het niet mag, of is het een droge "nee"? En heb je beroep ingediend bij de provincie?

Bij vergunningen die niet duidelijk binnen de lijntjes vallen is het altijd belangrijk om te weten wat de gemeente belangrijk vindt, en waar er eventueel wat marge is. Misschien gaat het over iets stoms, zoals het behouden van het groene karakter van het wandelpad, wat botst met je houten gevel. Zo'n zaken kan je op inspelen door er een groenwand van te maken, of toch nog een haag te laten staan. Of misschien is de gemeente sterk voor ontharding, en kan je ze overtuigen door er een groendak van te maken.

"Het zou volgens hen niet mogelijk zijn wegens het verkavelingsplan. En dit is voor een stuk ook zo."
    Tja, dan kan je ook geen vergunning bekomen. In beroep zal deze legaliteitsbelemmering eveneens geen succes opleveren.

Niet dat ik ik je het niet gun; maar als iedereen tegen de regels en voorschriften in gaat bouwen, wat is dan de zin van voorschriften ...?

Is dit geen bijgebouw +3m hoog in een bouwvrije strook?
    Op veel plaatsen is zelfs een carport in de zijtuin reeds een toegift, maar steeds onder bepaalde voorwaarden.

Spijtig dat de ontwerper u niet op de hoogte heeft gebracht dat dit problemen ging geven voor vergunning.
    Principieel had hij deze basiskennis moeten hebben.
    Meer nog via de Kasteelgoed kon je perfect een tuinhuis/bergingfietskot plaatsen naast het reeds bestaande bijgebouw.

met de inplanting in de strook 'naast de woning " zit u in de voortuinstrook . Jouw tuin heeft 2 voortuinstroken . Het gedeelte van de voorgevel tot het straat en het gedeelte NIET evenwijdig aan de woning... maaihofpad.
    Er is vastgelegd dat er GEEN bouwkundige constructies mogen komen in voortuinen en al zeker niet met deze afmetingen.

Echter de toestemming om in de achtertuin tegen het bestaande bijgebouw een berging te plaatsen is ... een gunst . Principieel valt dit , door het T- STUk van de rijweg OOK onder de 'voortuinstrookregeling'

Stel uw ontwerper in gebreke.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan