• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Wat moet ik doen om een offerte te verbreken + klacht van uitgevoerde werken?

NathalieS

Nieuw Lid
Lid geworden
5 okt 2023
Waarderingsscore
6
Punten
8
Ik heb een offerte getekend op 4 oktober bij een aannemer om een buitenmuur te isoleren en vochtvrij te maken maar heb nu grote twijfels of die wel goed werk leveren en wil bijgevolg die offerte annuleren.
De reden: ze gingen zogezegd een tuintje aanleggen, +/- 15m². Er lagen terrastegels. In plaats van eerst te controleren met 1 tegel wat daaronder zat, hebben ze vlug alle tegels verwijderd, beginnen boren en toen ontdekt dat daar 30 cm gewapend beton onder zat.
Ze zeiden dat ze dit niet konden verwijderen want zou wel een week werk zijn. Eigenlijk hadden ze het degelijk materiaal ook daar niet voor en hadden daar niet op gerekend. Ze hadden wel al alle terrastegels verwijderd dus ik dacht van tja doe dan maar verder. Ik had dan direct moeten ingrijpen en zeggen dat ze moesten ophouden maar ik had nog vertrouwen. Dan hebben ze gaten geboord in de beton, een zeil gelegd en daar aarde op gelegd. De regen kan daar nu onvoldoende doorsijpelen en heb bijgevolg slijk. Dit alles heeft me voor 10 m² 3000 euro gekost.
Ook zei de aannemer dat ik voor 1 maand parkeerborden moest opvragen, heeft me 240 euro gekost maar ze zijn 3 dagen bij mij geweest en vervolgens zeiden ze dat ze de buitenmuur niet meer konden doen dit jaar omwille van het weer. Mijn broer is ook zijn zijgevel aan het doen en ook al regent het, natuurlijk dit zorgt voor oponthoud, de man werkt verder. Het gaat om een buitenmuur van 30 m².
Ik heb 2 vragen.
  • Voor het zogezegde 'tuintje' wat kan ik nog doen? De factuur t.b.v. 3000 euro heb ik betaald. Ik durfde niet anders omdat ik ze nog nodig had voor de uitvoering van de werken aan de buitengevel. Toen wist ik ook nog niet hoe erg het gesteld was en dat ik voor slijk had betaald.
  • En mijn tweede vraag: wat kan ik doen om de offerte te annuleren. Hij heeft zogezegd al materiaal daar voor aangekocht maar bij het eerste bezoek heeft hij gezegd dat hij nog restjes liggen had. Dus ben er zeker van dat hij geen materiaal heeft aangekocht.
Alle info is heel welkom.
Dankjewel om mijn verhaal te lezen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan een aannemingscontract laten ontbinden als er sprake is van wanprestaties. Maw dat is nu eerst wat mij te doen staat.

Ik kan een aannemingscontract laten ontbinden als er sprake is van wanprestaties. Maw dat is nu eerst wat mij te doen staat.
is er sprake van wanprestatie? Want zoals ik het lees heb je een aparte factuur voor de tuin en een aparte offerte voor de tuinmuur.

Staat het ene niet los van het andere voor de rechtbank?

Heb je al aan de aannemer voorgesteld van de tuinmuur zo te laten? Wat zegt hij daarop? Wat staat er in zijn offerte qua opzeggen?

Wanprestatie ga je moeten aantonen met je eigen expert. Denk dat je alles eens duidelijk op een rij moet zetten en misschien wat meer info verstrekken over de offerte. Er zitten er hier een aantal die je zeker verder kunnen helpen maar je moet even realistisch zijn. Ik snap je gevoel van "het zijn prutsers dus ik wil ze hier niet meer" maar je moet dit slim aanpakken. Ik stel voor dat je eens het hele topic rustig erop naleest. Er zijn enkele belangrijke vragen gesteld waar je geen antwoord op geeft.

Sommige mensen moeten nu éénmaal eerst met hun hoofd op een muur lopen, waaronder ook mezelf, om tot inzichten te komen. (dit is geen verwijt)
Zoals @lukanar al zei, gaat het hier om enerzijds één overeenkomst voor een bepaald werk, anderzijds een overeenkomst / meerwerk over een ander werk, m.a.w. het voorwerp van de overeenkomst is in beide gevallen verschillend.
Neem de raad van @lukanar aub ter harte en doe er iets mee. Voor een rechtbank zijn die twee compleet losstaande feiten die niet tezamen zullen worden behandeld. Dit gaat ontploffen in je gezicht. Probeer samen tot een overeenkomst te komen want voor een rechtbank heb je echt geen enkel zinnig argument, en dit is wederom geen verwijt.

Zoals ik al zei neem ik de raad wel ter harte. Anders zou ik dit ook niet aan experten op dit forum vragen.
Ik weet welke stappen ik eerst moet ondernemen m.n. een aangetekend schrijven met de zaken die niet naar behoren zijn uitgevoerd. Dit moet ik eerst kunnen aantonen en hier kom ik nog op terug! Vervolgens moet ik met de aannemer aan tafel om tot een oplossing te komen. Ook kan ik wel stellen dat hij niet aan de muur mag beginnen alvorens dit werk naar behoren en goed is uitgevoerd? Indien hij moeilijk doet of dit niet wil oplossen dan begint hij niet aan het andere werk en indien het tot de rechtbank komt dan vraag ik om een nietigverklaring. Of kan ik dit ook niet maken? Dat lijkt me toch plausibel dat hij het eerste werk naar behoren moet fixen vooraleer hij het 2de werk 'zou' kunnen uitvoeren en nog meer problemen veroorzaakt. Of moet ik hem sowieso aan dat werk laten beginnen vooraleer hij zijn puinhoop van het eerst werk goedmaakt? Dat lijkt me niet.
Wat voor mij van belang is om nu punten te kunnen aankaarten waarom het huidige werk niet goed zou zijn uitgevoerd waardoor het water niet weggeraakt.
Ik heb al begrepen dat dit het soort doek is dat werd gebruik, de diameter van de gaten, het aantal gaten per m² etc. Dit ga ik nog na en kom hier nog op terug. Allen bedankt om op dit topic te anticiperen. Ik leer veel bij en wil dit ook goed aanpakken.

een aangetekend schrijven met de zaken die niet naar behoren zijn uitgevoerd. Dit moet ik eerst kunnen aantonen en hier kom ik nog op terug! Vervolgens moet ik met de aannemer aan tafel om tot een oplossing te komen.
Andersom.
Eerst aan tafel, pas als daar niets uitkomt aangetekend schrijven.

Ook kan ik wel stellen dat hij niet aan de muur mag beginnen alvorens dit werk naar behoren en goed is uitgevoerd?
Nee, tenzij daar een technische voorwaarde voor is.
Zijn twee losstaande opdrachten.
Of moet ik hem sowieso aan dat werk laten beginnen vooraleer hij zijn puinhoop van het eerst werk goedmaakt?
Je kan in het gesprek dat je hebt voor het aangetekend schrijven aanhalen dat het je meer vertrouwen geeft als hij eerst de vloerplaat degelijk oplost. Als dat niet handig is (weersomstandigheden of welke reden dan ook) is er niet echt iets wat maakt dat je dat kan afdwingen.

Ik heb al begrepen dat dit het soort doek is dat werd gebruik, de diameter van de gaten, het aantal gaten per m² etc.
Hou er rekening mee dat die gebruikers enkel en alleen op jouw omschrijving afgaan, zoals ze zelf aangeven. Niemand hier is bij jou ter plaatse geweest. Het zijn mogelijkheden, geen vaststaande feiten.

Weet u hoeveel gaten per m² ze hebben geboord?
Welke diameter deze hebben, hoe diep ze gaan, hoe de opvulling is gebeurd , welk type zeil ze hebben genomen of is het waterdoorlatende doek?
Beste, eerst en vooral waardeer ik jouw expertise. Misschien komt dit niet zo over maar dat is het wel. Zoals ik nu best ga handelen, is om eerst rond de tafel te zitten met de aannemer. Ik heb wat verder onderzocht en het zijn boorgaten van 3 cm diagonaal, ongeveer 6 boorgaten per m² en het doek dat ze gebruikt hebben onder het zand is een zwart Proclima doek. Of de boorgaten diep genoeg zijn daar kan ik niet direct een antwoord op bieden. Als u zegt dat de boorgaten moeten opgevuld worden. Wat bedoelt u hiermee? Is dat doek ok? Of welk doek wordt hier best voor gebruikt? Kan u of iemand anders nog enkele tips meegeven vooraleer ik in gesprek ga met de aannemer aub. Hartelijk dank hiervoor!

Weet u hoeveel gaten per m² ze hebben geboord?
Welke diameter deze hebben, hoe diep ze gaan, hoe de opvulling is gebeurd , welk type zeil ze hebben genomen of is het waterdoorlatende doek?
Beste, eerst en vooral waardeer ik jouw expertise. Misschien komt dit niet zo over maar dat is het wel. Zoals ik nu best ga handelen, is om eerst rond de tafel te zitten met de aannemer.
Praten helpt . Alleen mijn ervaring is dat je je best laat bijstaan door iemand die weet wat er mis loopt.
Als jij dit doe , als klant , dan bestaat het gevaar dat jij als klant emotioneel ga worden en dat werkt niet .
Ik wil hiermee niet zeggen dat je niet boos, verdrietig of de ongelukkige mag spelen, maar dan moet je wel iemand erbij hebben die professioneel de argumenten van de tegenpartij kan weerleggen.
Als je sterk genoeg bent, dan kun je dat emotionele uitschakelen en alleen professioneel reageren.

Zelf meegemaakt, met een schade bij mij thuis/bedrijf. Zatlap sleurt een 100 jarige oude haag mee. Schadeeis 15 of 18.000€ ( te lang geleden) gegund bedrag 1000€ . Kot te klein; rechtszaak.
Nu ik zit zelf in de tuinbranche maar ik heb wel een collega gevraagd om mij technisch bij te staan. Gelukkig maar. Want ik was zo pissig op die tegenexpert die er van alles aan het bijsleuren was en eigenlijk mij persoonlijk en zakelijk aanviel dat ik niet door had dat hij heel de tijd sprak over een haagbeuk.

Tot mijn collega, na zijn tirade even fijn opmerkte Mhr Van G.... we hebben het niet over een haagbeuk maar over BEUK .
Man heel zijn argumentatie, betoog en kapitelgepreek stuikte in elkaar . GErechtsexpert moest zich omdraaien om niet te laten zien dat hij in de lach schoot en de tegenadvocaat kon het niet verbergen.

Ik had er niet bij stilgestaan want ik was emotioneel .

Ik heb wat verder onderzocht en het zijn boorgaten van 3 cm diagonaal, ongeveer 6 boorgaten per m² en het doek dat ze gebruikt hebben onder het zand is een zwart Proclima doek.
Volgens proclima zit alleen damprem of overbruggingsvlies in hun gamma, maar ik ken niet alle leveranciers.
KUn je een foto trekken van dit gebruikte doek ?
Boorgaten moeten zeer welbepaald geboord worden. Hebben ze een rijlat over de betonplaat gelegd en de diepste punten aangeduid en aangeboord ?
Geen idee?
Dan zou je best enkele vierkante meters vrijmaken en met de waterpas even nagaan wat de helling is van die betonplaat en zien of er zonken inligt en ofdie gaten effectief op de diepste punten liggen.
3 cm is al een meevaller maar je moet echt wel de ' vrije ' diepte kennen.
Een gat van 1 meter diep kan beter water bufferen en infiltreren dan een gaatje van pakweg 10 cm. Wat loopt het rapste vol denk je ?

Of de boorgaten diep genoeg zijn daar kan ik niet direct een antwoord op bieden. Als u zegt dat de boorgaten moeten opgevuld worden. Wat bedoelt u hiermee? Is dat doek ok? Of welk doek wordt hier best voor gebruikt? Kan u of iemand anders nog enkele tips meegeven vooraleer ik in gesprek ga met de aannemer aub. Hartelijk dank hiervoor!
Diepte meten met een pen, betonijzer, steel, priem of ...
Opvulling is best met grove kiezel. Als de gaten gevuld zijn met zand of groffe kiezel dan zal je deze moeten leegmaken met een grondboor ( boor met grote spoed) Echter 3 cm diameter is niet te vinden, meest courante is 8 cm...
Doek oke ?
Geen idee, ik ken de specificaties niet van dat type doek, er bestaan er meerdere soorten. Je zal dit moeten opvragen bij de leverancier

@lukanar,

Ik heb een foto toegevoegd van het doek.
De gaten zijn 16cm diep. Tot het zand. Raar dus want ze spraken van 30 cm beton en nu ga ik in de gaten en de gaten zijn 16cm dan voel ik zand. Moesten die dan dieper? Hoe gaat dat dan?
Er is GEEN rijlat gelegd dus er is ook niet geboord naargelang diepste punten.
In bijlage heb ik foto's van doek, van gaten en van het slijk. Kan je daar nog eens naar kijken aub. Ik zit zaterdag samen. Als ik er niet uitgeraak dan heb ik volgende week afspraak met raadsman. Sommige gaten zijn zonder water, sommige gaten zitten nog vol water. Hoe kan dat.
Dus geen rijlat geplaatst, geen infiltratietest gedaan. Volgens mij te weinig gaten geboord? Het doek dat misschien niet genoeg doorlatend is? Nog zaken die ik kan aanhalen? Echt ontzettend dank hiervoor!

Bijlagen

• IMG_20231214_163040.jpg
    IMG_20231214_163040.jpg
    244,6 KB · Weergaven: 53
  • IMG_20231214_163046.jpg
    IMG_20231214_163046.jpg
    347,3 KB · Weergaven: 52
  • IMG_20231214_163108.jpg
    IMG_20231214_163108.jpg
    304,7 KB · Weergaven: 53
  • IMG_20231214_090052.jpg
    IMG_20231214_090052.jpg
    341 KB · Weergaven: 53
Dien doek is drukverdelend, dus heeft hier geen knijt zin. Ondergrond is beton en ik denk dat die voldoende in staat is om druk op te vangen.
Ze hadden de betonplaat moeten uitchappen onder helling en dan een drainmat moeten steken .
Elke gronddoek geeft ook de doorlatendheid weer , uitgedrukt in liter water per vierkante meter per seconde.

Indien er beplanting OP een betonplaat moet komen dan mag er geen hangwater blijven staan.
Gaten boren is gokken dat het lukt, maar geen garantie dat er effectief voldoende drainage is en kan plaats vinden ( waarde is circa 2 cm per uur dat een kuil met water MOET leeglopen.)

Als deskundige zou ik dit werk-- aan d ehand van de uitleg en de foto's -- niet aanvaarden.
Ofwel betonplaat eruit ofwel werken met een drainagemat + drainlaag in kiezel en daar de beplanting op ( principe daktuin)

Hartelijk dank om hier zo je tijd voor te nemen! Ik heb nu een duidelijker beeld wat er allemaal mis is gelopen en wat er mogelijks nog kan gedaan worden nl. drainagemat en drainlaag. Werken volgens het principe van een daktuin.
Ik had oorspronkelijk een tuintje gevraagd nl. betonplaat eruit. Hopelijk kan ik mits deze elementen aan te halen ervoor zorgen dat hij dit kluwen oplost ofwel dat we met een minnelijke beëindiging de samenwerking kunnen stopzetten.

@lukanar,

Het is gelukt. Minnelijke beeindiging door de onderbouwde argumenten die ik dankzij jouw expertise heb ingebracht. Ik ben jou zeer dankbaar.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan