• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Wat moet ik doen om een offerte te verbreken + klacht van uitgevoerde werken?

NathalieS

Nieuw Lid
Lid geworden
5 okt 2023
Waarderingsscore
6
Punten
8
Ik heb een offerte getekend op 4 oktober bij een aannemer om een buitenmuur te isoleren en vochtvrij te maken maar heb nu grote twijfels of die wel goed werk leveren en wil bijgevolg die offerte annuleren.
De reden: ze gingen zogezegd een tuintje aanleggen, +/- 15m². Er lagen terrastegels. In plaats van eerst te controleren met 1 tegel wat daaronder zat, hebben ze vlug alle tegels verwijderd, beginnen boren en toen ontdekt dat daar 30 cm gewapend beton onder zat.
Ze zeiden dat ze dit niet konden verwijderen want zou wel een week werk zijn. Eigenlijk hadden ze het degelijk materiaal ook daar niet voor en hadden daar niet op gerekend. Ze hadden wel al alle terrastegels verwijderd dus ik dacht van tja doe dan maar verder. Ik had dan direct moeten ingrijpen en zeggen dat ze moesten ophouden maar ik had nog vertrouwen. Dan hebben ze gaten geboord in de beton, een zeil gelegd en daar aarde op gelegd. De regen kan daar nu onvoldoende doorsijpelen en heb bijgevolg slijk. Dit alles heeft me voor 10 m² 3000 euro gekost.
Ook zei de aannemer dat ik voor 1 maand parkeerborden moest opvragen, heeft me 240 euro gekost maar ze zijn 3 dagen bij mij geweest en vervolgens zeiden ze dat ze de buitenmuur niet meer konden doen dit jaar omwille van het weer. Mijn broer is ook zijn zijgevel aan het doen en ook al regent het, natuurlijk dit zorgt voor oponthoud, de man werkt verder. Het gaat om een buitenmuur van 30 m².
Ik heb 2 vragen.
  • Voor het zogezegde 'tuintje' wat kan ik nog doen? De factuur t.b.v. 3000 euro heb ik betaald. Ik durfde niet anders omdat ik ze nog nodig had voor de uitvoering van de werken aan de buitengevel. Toen wist ik ook nog niet hoe erg het gesteld was en dat ik voor slijk had betaald.
  • En mijn tweede vraag: wat kan ik doen om de offerte te annuleren. Hij heeft zogezegd al materiaal daar voor aangekocht maar bij het eerste bezoek heeft hij gezegd dat hij nog restjes liggen had. Dus ben er zeker van dat hij geen materiaal heeft aangekocht.
Alle info is heel welkom.
Dankjewel om mijn verhaal te lezen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan moeilijk oordelen over hoeveel gaten ze geboord hebben in het beton en of dit kan werken, maar nu heb je OVERAL slijk als je ergens aarde legt. Hoe goed de drainage ook is :)

Voor de andere werken te annuleren: kijken wat er in de voorwaarden staat. Meestal op de achterkant van de offerte of bijgevoegd.

Ik heb een offerte getekend op 4 oktober bij een aannemer om een buitenmuur te isoleren en vochtvrij te maken maar heb nu grote twijfels of die wel goed werk leveren en wil bijgevolg die offerte annuleren.
Bij het annuleren van een offerte, ben je wettelijk gehouden om schadevergoeding te betalen.
Dit is meestal een percentage bovenop de geleden winstderving , maar kan ook alle reeds gemaakte kosten zijn + percentage + winstderving.
Eerlijk gezegd , kan heel duur uitvallen.
De reden: ze gingen zogezegd een tuintje aanleggen, +/- 15m².
Er lagen terrastegels.

In plaats van eerst te controleren met 1 tegel wat daaronder zat, hebben ze vlug alle tegels verwijderd, beginnen boren en toen ontdekt dat daar 30 cm gewapend beton onder zat.
Op welke wijze konden ze volgens u zien dat onder die tegel, mortelbed chape nog 30 cm gewapend beton zat?
Hoe konden ze zelfs inschatten dat dit een gewapende beton was?

Ze zeiden dat ze dit niet konden verwijderen want zou wel een week werk zijn. Eigenlijk hadden ze het degelijk materiaal ook daar niet voor en hadden daar niet op gerekend. Ze hadden wel al alle terrastegels verwijderd dus ik dacht van tja doe dan maar verder. Ik had dan direct moeten ingrijpen en zeggen dat ze moesten ophouden maar ik had nog vertrouwen.
Dit kan wel verwijderd worden maar de kostprijs om dit uit te voeren wegen door.
Materiaal kan je ook huren, ik heb geen 35 ton kraan maar ik huur die wel .
Je had inderdaad op dat moment beter overleg gepleegd maar dat heb je dus niet gedaan.
Is er trouwens op voorhand hier wel duidelijk over gesproken ?

Want ik lees dat de offerte dus gaat over muur renovatie en niet over tuinaanleg . Met andere woorden je hebt een meerwerk gevraagd, dat nu tegenvalt en daarom wil je de offerte voor iets andere annuleren ?
Denk dat je dan heeeeel goed moet argumenteren , aantonen en BEWIJZEN waarom je dit geannuleerd wil zien.
Dan hebben ze gaten geboord in de beton, een zeil gelegd en daar aarde op gelegd. De regen kan daar nu onvoldoende doorsijpelen en heb bijgevolg slijk. Dit alles heeft me voor 10 m² 3000 euro gekost.
Zoals gezegd, regen kun je niet afroepen of tegenhouden.
Maar hebben ze effectief gaten geboord ?
Weet u hoeveel gaten per m² ze hebben geboord?
Welke diameter deze hebben, hoe diep ze gaan, hoe de opvulling is gebeurd , welk type zeil ze hebben genomen of is het waterdoorlatende doek?
Deze antwoorden zijn cruciaal om uw stelling hard te maken dat ze er niets van bakken en dus onbekwaam zijn om tuinaanleg uit te voeren.
Bereid uw dossier grondig voor.
Ook zei de aannemer dat ik voor 1 maand parkeerborden moest opvragen, heeft me 240 euro gekost maar ze zijn 3 dagen bij mij geweest en vervolgens zeiden ze dat ze de buitenmuur niet meer konden doen dit jaar omwille van het weer.
Is een plausibele rede.
Mijn broer is ook zijn zijgevel aan het doen en ook al regent het, natuurlijk dit zorgt voor op onthoudt, de man werkt verder. Het gaat om een buitenmuur van 30 m².
Uw broer zijn aannemer neemt dus een risico op zich. Zijn de omstandigheden 100% het zelfde ? Zijn de werken 100% hetzelfde?
Wij waren soms aan het werk op de werf , nochtans de collega's van het dak hadden weerverlet . Dus opletten met zo'n boutade , een rechtbank --- want daar stuur je zo op aan -- lacht niet met zulk calimerogedoe
Ik heb 2 vragen. Voor het zogezegde 'tuintje' wat kan ik nog doen? De factuur t.b.v. 3000 euro heb ik betaald. Ik durfde niet anders omdat ik ze nog nodig had voor de uitvoering van de werken aan de buitengevel. Toen wist ik ook nog niet hoe erg het gesteld was en dat ik voor slijk had betaald. En mijn tweede vraag: wat kan ik doen om de offerte te annuleren. Hij heeft zogezegd al materiaal daar voor aangekocht maar bij het eerste bezoek heeft hij gezegd dat hij nog restjes liggen had. Dus ben er zeker van dat hij geen materiaal heeft aangekocht. Alle info is heel welkom. Dankjewel om mijn verhaal te lezen.
Alle reacties:
11
Mijn inziens kun je enkel annuleren door het betalen van een som. Zie boven.
Ben je daar mee verder ? Nee, je zal iemand moeten vinden om de shit van een ander op te kuisen of om alsnog die muur in orde te krijgen.

Trouwens , je bent verplicht om de aannemer de kans te geven om dat tuintje ( zonder extra kosten ) af te werken.
Maar daarvoor moet je dus argumenten hebben die steek houden en niet op gevoel van het is niet goed.
Ofwel stel je een technisch expert aan om je bij te staan in een technisch verslag... voor dat tuintje en die betaal je dan ook nog eens .
Ofwel ga je rond de tafel zitten met de aannemer en probeer je tot een oplossing te komen.
En je reactie op dat hij nog resten heeft liggen en dus geen materiaal moet aankopen... die resten zijn ook aangekocht geweest, en bij grote hoeveelheden noemen ze dat stock.

Ik lees geen 11 reacties .

Probeer vooral tot overleg te komen zonder veel emoties want daar verdrink je nu in.

Beste,

Dank voor jouw goed advies.

Ze konden toch eerst 1 tegel verwijderen en met hun boormachine peilen naar de dikte van het beton? Alvorens ze verder deden met prutsen.

Ik ben inderdaad kwaad omdat iemand met ervaring volgens mij eerst dat onderzoekt. Ik heb geen meerwerk gevraagd. Ik had eerst de offerte getekend voor de muur. Dan bijkomend werk gevraagd dus het tuintje was bijkomend werk.
Ik heb een aangetekend schrijven klaar en zal hen idd de kans geven om dit recht te zetten.

Tja 30cm beton onder en terras verwacht niemand, kun je ze denk ik ook niet kwalijk nemen.

Als je 3.250 euro moet ophoesten voor 15m² slijk dan neem ik dit toch wel kwalijk. Of overdrijf ik?

Beste,

Dank voor jouw goed advies.

Ze konden toch eerst 1 tegel verwijderen en met hun boormachine peilen naar de dikte van het beton? Alvorens ze verder deden met prutsen.
Ja inderdaad , dit is in uw betoog en mijn repliek wel degelijk van belang.
Maarik zou toch aanraden om de andere vermelde punten zeker ernstig te overwegen.

Ik ben inderdaad kwaad omdat iemand met ervaring volgens mij eerst dat onderzoekt. Ik heb geen meerwerk gevraagd. Ik had eerst de offerte getekend voor de muur. Dan bijkomend werk gevraagd dus het tuintje was bijkomend werk.
Ik heb een aangetekend schrijven klaar en zal hen idd de kans geven om dit recht te zetten.
Een aannemer met ervaring kan daar ook instinken om het zo maar eens te zeggen. Heb het zelf voor gehad, gegraven naast een terras. Netjes de tegel, mortelbed en de stabilisé gevonden, Dikte 22 cm .
Prijs voor gemaakt som over het geheel . Mijn broek gescheurd want een 20 tal binnen de omtrek stak er een betonplaat van 35 cm dik nog eens onder de stabilisé.
Werken gestopt en dit als meerwerk genoteerd na overleg.

Meerwerk of bijkomend werk gevraagd is het zelfde .

De andere punten zijn:
zijn er genoeg gaten? zijn de gaten voldoende dik? Welk doek is gelegd?

Als het water niet weg kan dan duidt dit toch erop dat er onvoldoende gaten zijn gemaakt. Daar heb ik toch geen andere expert voor nodig. De foto's laten dit zien, ik heb drijfzand in plaats van tuintje. Maar goed ik zal rustig rond de tafel gaan zitten na mijn aangetekend schrijven. Daarbij wat gaat hij doen voor de annulatie van de offerte. Mij voor de rechtbank roepen? Dat is ook heel kostelijk voor deze persoon en kan lang aanslepen.

Laatst bewerkt:
Die vragen kun je aan hem stellen.

MAAAAAR Eerst en vooral: Even ademen! Ik begrijp dat je boos bent, razend bent. Ik begrijp dat je 3K veel geld vind voor een héél klein tuintje, ik begrijp dat je niet gelukkig bent met een slijkbad voor je huis... MAAAR je bent hier zakelijk bezig, en als ik de afgelopen jaren iets geleerd heb is het wel dat je AL je emoties opzij moet schuiven als het op zaken aankomt. Geluk mag je niet tonen, verdriet mag je niet tonen, woede mag je niet tonen. Emotie is de allerslechtste raadgever, en gaat je nergens brengen.

De andere punten zijn:
zijn er genoeg gaten? zijn de gaten voldoende dik? Welk doek is gelegd?
Heb je deze vragen al aan hem gesteld?
Als het water niet weg kan dan duidt dit toch erop dat er onvoldoende gaten zijn gemaakt. Daar heb ik toch geen andere expert voor nodig.
Niet bepaald. Er is hééél veel regen gevallen de afgelopen periode. Je mag altijd eens in de tuin van mijn ouders rondwandelen, ik kan je wel aanraden om je botten mee te pakken zeker als je naar het achterste stuk gaat, dat een pak dieper ligt. Ik denk dat je daar momenteel zelfs kunt zwemmen...
De foto's laten dit zien, ik heb drijfzand in plaats van tuintje. Maar goed ik zal rustig rond de tafel gaan zitten na mijn aangetekend schrijven.
Ik zou EERST rustig aan tafel gaan zitten, zorgen dat je héél goed voorbereid bent, dat je emoties opzij geschoven zijn, en dat je op al je vragen een antwoord krijgt van hem. En het verslagje van die "vergadering" stuur je hem door via e-mail en stuur je nog eens aangetekend op, of laat je hem ter plekke ondertekenen... Dan weet iedereen wat er gezegd is.
Daarbij wat gaat hij doen voor de aanvullende werken. Mij voor de rechtbank roepen? Dat is ook heel kostelijk voor deze persoon en kan lang aanslepen.
Wat ga jij doen als hij je voor de rechtbank haalt... Dat gaat jou ook héél veel geld kosten. En met de argumenten hierboven weet ik zelfs niet wie er gelijk gaat krijgen...

Ik heb al een paar keer via advocaten moeten werken. Geloof me vrij, je bent altijd maar dan ook altijd beter af om het zonder te doen. Dus drijf hem niet die richting uit, want dan ben je nog véél verder van huis.

Ow ja... En na je rustig gesprekje aan tafel, zorg dat je héél goed weet wat al de rest je gaat kosten, en de afspraak dat wanneer er iets onverwachts naar boven komt, dat hij dan jou eerst contacteert en dat je op voorhand een bestek kunt krijgen van de meerkost...

Dankjewel voor jullie grondig antwoord.
Idd eerst rustig blijven. Dat hebben jullie goed ingeschat. Ik heb namelijk een huis gekocht vol maar dan ook VOL verborgen gebreken en er kan niet meer veel bij.

wat gaat hij doen voor de annulatie van de offerte. Mij voor de rechtbank roepen? Dat is ook heel kostelijk voor deze persoon en kan lang aanslepen.

Dat is gokken.
De professionals op dit forum zijn wat dat betreft altijd behoorlijk voorzichtig: ze weten dat de kans bestaat dat zo'n case juridisch gaat, en dat in dat geval het risico vrij groot is dat jij verliest.
Maar jij hebt ook gelijk dat het absoluut niet zeker is dat de aannemer er ook effectief die moeite in gaat steken.

Als die aannemer echt nog geen materiaalkosten heeft én je laat hem gerust ivm die tuin, dan kan ik me voorstellen dat hij het misschien zo laat. Maar als hij echt kosten heeft gemaakt (wat plausibel is), dan verwacht ik zeker dat hij je dagvaardt. Ik zou het risico niet nemen, het lijkt me dat je juridisch niet sterk staat in deze case.

Juridisch niet sterk? Gezien de brokken die ze gemaakt hebben van de 'tuin' wil ik voorkomen dat ze brokken gaan maken bij mijn buur.

Gevoelsmatig begrijp ik dat je stelt mijn tuin is om zeep, ze maken mijn muren ook om zeep .

MAAR juridisch gaat die vlieger NIET op.
1) Je hebt een ondertekend contract voor die muur, wil je annuleren dan zal je schadevergoeding moeten betalen ( + de rest)
2) de tuin was een meerwerk of bijkomende opdracht , is niet vermeld in de ondertekende overeenkomst en heeft daardoor geen deel van.
3) U hebt nagelaten om de tuinwerken stop te zetten toen u begon te twijfelen, minste wat je had moeten doen is de aannemer schriftelijk op de hoogte brengen van je twijfels, naar ik begreep is dit niet gebeurd.
4) U hebt op geen enkele manier aangetoond dat de geboorde gaten te klein waren in diameter, niet opgevuld werden, en te weinig in aantal .
Net zoals de aannemer niet heeft aangetoond dat deze wel breed genoeg waren, wel degelijk aangevuld en wel voldoende waren.
Er is begot zelfs geen infiltratieproef gebeurd !
5) u spreekt van een folie maar welke folie ? Waterdoorlatende drukverdelende doek met een infiltratie van 50liter /m³/seconde of een stuk plastiek. U spreekt zelf over een zeil, zeilen zijn niet waterdoorlatend
6 ) Op geen enkele wijze kunt u NU op dit moment aantonen dat de wateroverlast wordt veroorzaakt door punt 4 en of punt 5, de gegevens van het kmi tonen aan dat we de laatste weken met extreem veel regen te maken hebben.

Daarom dat ik je wil wijzen dat je juridisch een zeer slecht voorbereid dossier hebt, en dan bedoel ik niet voor de rechtbank maar ook naar de aannemer toe.
Wil je hier antwoorden krijgen waar je mee verder kunt, dan raad ik je aan om te lezen wat er geschreven staat en zoveel mogelijk te trachten om daar mee aan de slag te gaan om je zaak te verdedigen. De wijze waarop je nu sneren naar iedereen geeft, helpen je niet verder, integendeel.

U doet me denken aan die man die klacht had ingediend omdat de bomen bij mijn klant te dicht tegen de perceelsgrens stonden, zeer veel bladafval gaven en vooral dat ze schaduw gaven op zijn groentetuin, gazon, huis en terras.
Lijvig dossier met heel wat emotionele uitbreiding over komkommers en tomaten en dakgoten en ...
Soit , de essentie kwam op de opgesomde punten.

Wij zijn voor de vrederechter moeten komen want met die man veel niet te praten. Hij eiste de kap van ALLE bomen. Noch mijn klant noch ik als technisch raadsman kregen gehoor. bij hem.
Rechtbank dus.
Buur heeft daar een pleidooi gehouden waarbij het leed in ukraine en gaza een pretpark zou zijn.
Toen wij als verweerder aan het woord kwamen had ik volgende argumenten
Opname van de inplanting van ALLE aanwezige bomen in de tuin. MInimale afstand tot de grens was 6 meter. Ouderdom meer dan 30 jaar bewijs door stamomtrek EN door houtstaal boor.
Bladafval ... buiten de 6 of 7 bomen bij mijn klant stonden in de naaste omgeving een 45 tal bomen in totaal bij derden. TSja 51 bomen kappen?
Schaduw van die bomen ? een GROOT plan toonde aan dat de bomen noordelijk van de buur stonden. Schaduw veel de andere kant op.

Gedaan met klappen, buur zuur, rechter sprak vonnis.
Alle kosten voor rechtbank, raadpleging expert ( ikke dus) schadevergoeding moesten vergoed worden.

Juridisch niet sterk? Gezien de brokken die ze gemaakt hebben van de 'tuin' wil ik voorkomen dat ze brokken gaan maken bij mijn buur.
Nee, je staat momenteel niet sterk.
Heb je al een dossier opgebouwd rondom de vorige werken ? Aangetekend in gebreke gesteld ? Op moment van oplevering was je tevreden, want je hebt betaald. Daarna kan het probleem opduiken, dan moet je dat ook aankaarten op de officiele manier.
Dat is een begin. Veel hangt van vervolg af. Kom je dan bv bij een vrederechter, kan er een bemiddelling komen waarbij eventueel de volgende werken (offerte) nietig worden verklaard.

Als je nu echter zo naar de rechter stapt, dan ga je daar buiten met een slecht onrechtvaardig gevoel en betaal je de gerechtskosten er nog eens bovenop.

Toon eens een foto van je tuin, want nu ben ik wel benieuwd.

Dankjewel allen voor de info. Ik raak precies een gevoelige snaar door een offerte te willen annuleren. En nee, ik geef geen sneden, alleszins is niet de bedoeling. Ik verzamel info en annulatie van offerte is uit grote bezorgdheid omdat die personen onbekwaam lijken. Want idd geen infiltratietest nada gedaan. Wat gaten geboord en 'klaar' Ik ga uiteraard de te volgen procedure volgen en zonder enige emotie een brief opstellen. Deze week stuur ik een aangetekend schrijven met de vraag wat hij voorstelt om het 'slijk' van 300euro de m2 op te lossen. Ik hoop dat hij tot een oplossing kan komen en dat we tot een gedragen oplossing kunnen komen voor beiden. Als een vrederechter ziet wat die hebben uitgespookt, lijkt het me niet van de pot gerukt om die offerte nietig te laten verklaren.

schakel een technisch expert in want je gaat ervan uit dat je voldoende hebt om het contract te VERBREKEN niet te annuleren. Want je hebt al getekend.
En een gevoelige snaar raken met dat contractbreuk?
Ja, je haalt twee zaken door enerzijds de tuinaanleg in meerwerk en anderzijds de contractuele verbintenis.
Sorry maar zolang je hier niet duidelijk het verschil beseft dan ga je tegen de muur lopen.

Dankjewel allen voor de info. Ik raak precies een gevoelige snaar door een offerte te willen annuleren. En nee, ik geef geen sneden, alleszins is niet de bedoeling. Ik verzamel info en annulatie van offerte is uit grote bezorgdheid omdat die personen onbekwaam lijken. Want idd geen infiltratietest nada gedaan. Wat gaten geboord en 'klaar' Ik ga uiteraard de te volgen procedure volgen en zonder enige emotie een brief opstellen. Deze week stuur ik een aangetekend schrijven met de vraag wat hij voorstelt om het 'slijk' van 300euro de m2 op te lossen. Ik hoop dat hij tot een oplossing kan komen en dat we tot een gedragen oplossing kunnen komen voor beiden. Als een vrederechter ziet wat die hebben uitgespookt, lijkt het me niet van de pot gerukt om die offerte nietig te laten verklaren.

Je blijft veel te emotioneel reageren. Pas op, dat is begrijpelijk, maar helpt je niet verder.
Jou redenering is ook kortzichtig. Een vrederechter gaat in eerste instantie bemiddelen. Waarbij punt 1 het herstellen/correct uitvoeren van de geleverde werken. Jij zal ook moeten aantonen dat die niet goed zijn uitgevoerd. Want slijk ligt er nu bij vele mensen. Daarvoor heb je een technisch expert nodig.
Als aannemer niet bereid is, of dergelijke, dan pas kan er richting vertrouwensbreuk etc gekeken worden om verdere werken uit te voeren.
Rechter kan bv aansturen om een commerciële gesteld te doen op de volgende werken.

Denk dat er niemand op zijn tenen getrapt is. Goed bedoelde raad wordt hier gegeven, die misschien (helaas) niet direct is wat je als reactie had verwacht.

Want het is jou probleem, niet dat van de andere forumgebruikers. Wij hebben in de hele zaak niets te halen.

Ja, en die info waardeer ik ten zeerste. Ik ga morgen eerst en vooral de objectieve informatie verzamelen zoals de gaten tellen per m2 met diameter

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan