Wat met de houtkachel bij de verkoop van het huis ?

• Tags houtkachel immobiliën keuken keukentoestellen verwarming woning
  • lukanar

Zeer gewaardeerd lid
    Lid geworden
    27 mrt 2007
    Waarderingsscore
    8.635
    Punten
    113
    Wat hoort bij de verkoop van het huis en wat niet ?

Naar aanleiding van de verkoop van mijn huis.
    merk ik dat ik de nogabollen en sjokedeizen besef wat hoort bij de woning en wat niet.
    .

Discussie is hier losgebarsten , niet alleen door die vader ISidoor maar doordat bij de rondgang iemand vroeg is de houtkachel inbegrepen bij de verkoop ?
    Ik zei nee, die gaat mee of die wordt verkocht.
    Immo zei : die hoort bij de verkoop.

Nagezien want van Immo weet ik niets.
    Tot mijn verbazing was het
    ALs de houtkachel zonder breekwerk kan verwijderd worden dan hoort deze niet bij de verkoop.

Inbouwkeuken en keukentoestellen, bad, lavabo's, kranen, schakelaars , stopcontacten , inbouwarmaturen horen bij de verkoop.
    Maar een losse diepvriezer of ijskast wasmachine of droogkast en niet ingebouwd hoort niet bij de woning.

Verwarrend onduidelijk en mijn queeste naar duidelijkheid verward me nog meer.

Wie o wie heeft de gouden tip ?

Alles wat onroerend uit de aard is of roerend maar ‘geïncorporeerd’ hoort bij het huis. Een ingebouwde of vastgemaakte kachel, ingebouwde keukentoestellen e.d. mag je behoudens andere afspraken niet meenemen. De losse frigo, microgolf en zo dus wel.

Die kachel vind ik een moeilijke, want wanneer staat zoiets 'vast'? Die kan perfect los op de grond staan en gewoon in een afvoer geschoven zijn. Die pak je met 2 man mee zonder breken.

Gordijnen horen er vaak ook niet bij, maar die hangen dan weer wel in de muur vast...

Inderdaad, dat is boekhoudkundig ook roerend of onroerend.
    De vraag is natuurlijk hoe pak je dat aan. Ik heb ooit een huis gekocht waar opgelijst stond wat er al dan niet roerend en onroerend was. De onroerende zaken die ik wou, daar diende ik dan iets voor te betalen. Natuurlijk, wat is dat waard, gordijnen op maat? Voor diegene die vertrekt niets want dat past niet in het nieuwe huis, voor diegene die er komt wonen, handig, want een zorg minder als het design je min of meer aanstaat.
    Ik Luk zijn geval, als je naar het buitenland gaat, dan is een verhuis ook al een ander gegeven.

Die kachel vind ik een moeilijke, want wanneer staat zoiets 'vast'? Die kan perfect los op de grond staan en gewoon in een afvoer geschoven zijn. Die pak je met 2 man mee zonder breken.

Gordijnen horen er vaak ook niet bij, maar die hangen dan weer wel in de muur vast...
    Ik dacht dat alles wat vastgeschroefd of genageld is bij het huis hoort.

Luster die aan een haak hangt is roerend, wandlamp onroerend.

In elk geval, uw notaris krijgt genoeg geld om die vragen te beantwoorden.

En nog een extra en gratis tip.
    De dag van de akte spreek je een uur voor je bij de notaris langs gaat eerst af in de woning, en je gaat samen rond. Zijn er nog discussiepunten, dan los je die op bij de notaris bin het tekenen van de akte, desnoods met een paar extra zinnen in de akte, en dan is het opgelost. Ook kan je dan de meteropname doen etc.

Anders krijg je de dag nadien telefoon dat er toch nog een kras op de keuken staat die er niet was bij de compromis….

Heb wat gevonden...
    Huis te koop, verkoop .
    Huis is onroerend goed , dus al wat vastgeklonken zit aan het huis is onroerend goed en zit mee in de verkoop.
    Inboedel , zijn de losse, gemakkelijk verplaatsbare goederen in of rond het huis.
    Wanneer wordt iets onroerend ?

1 door de aard van het beestje.
    Bv electrische leidingen of sanitair buizen zijn door hun aard onroerende goederen.
    Terrassen, opritten, deuren , valse plafonds

2 door bestemming
    bv die ingebouwde kast is door bestemming en door het maatwerk onroerend goed geworden
    die kachel hout of kolen is ingebouwd en kan alleen verwijderd worden door breekwerk
    de keukentoestellen die ingebouwd zijn in de kasten of aanrecht of muren of nissen. Die nissen zijn dan weer speciaal gemaakt voor dat goed.

3 Door het voorwerp waar het betrekking op heeft
    Dat gaat over servitude of erfdienstbaarheden

Ik dacht dat alles wat vastgeschroefd of genageld is bij het huis hoort.
    Ik ging eerst hetzelfde zeggen, maar uw voorbeeld maakt duidelijk dat het niet klopt
    Luster die aan een haak hangt is roerend, wandlamp onroerend.
    Ik heb nog nooit een huis gehuurd of gekocht waar verlichting inhangt behalve ingebouwde spots of losse peertjes.
    Spots die aan plafond of muur geschroefd zijn worden gewoon meegenomen.

Idd dibbele
    Wat valt er onder de definitie "makkelijk" te verplaatsen..?
    De kachel en schoorsteen zijn met elkaar verbonden.

Zoals in ander topic. Je kan extra vragen voor een nieuwe poort die achteraan op je eigendom mee staat, want die was er niet bij ondertekenen compromis :-)

Wat wel of niet inbegrepen is in de verkoop is: wat jij gestipuleerd hebt als zijnde wel of niet inbegrepen bij het te koop zetten.
    Dat is net zoals de vraag wat wel of niet inbegrepen is bij de scope van een opdracht in de bouwsector; overeen te komen en te vermelden in offerte/contract.
    Wij hebben dat op voorhand allemaal goed opgelijst naar onze immoman en die heeft dat mooi gerespecteetd. We hadden 3 categorien:
    - inbegrepen
    - niet inbegrepen
    - niet inbegrepen behalve als de immoman zou aanvoelen dat het een dealbreaker zou zijn, dan balt er over te praten

Bij gebrek aan duidelijke afspraak en in geval van dispuut: dan wordt de scheiding gemaakt tussen onroerend en roerend. En ook dan is er nog grijze zone voor dubbelzinnige interpretatie

Luc, ik kan me niet van de indruk ontdoen dat je mentaal nog niet helemaal klaar bent om je woning te verkopen. Begrijp me niet verkeerd, maar de signalen in je reacties en nu ook dit topic moet je eens 'van aan de zijlijn' lezen. Ik wil je zeker niet schofferen, maar haal de emotie even uit zo'n topic.

Je hebt je woning verkocht, daarvoor heb je een prijs onderhandeld. Wat is de prijs voor de houtkachel als je ze apart te koop stelt? Ga je dan een koper vinden die jouw aangenomen waarde gaat betalen ? Is dat een hoop extra gedoe waard ?

Een woning verkopen is een stresske; voor de verkoper en de koper. Maar daar ge je je toch over moeten zetten. Evenals het feit dat de koper misschien helemaal andere ideeën met je woning en je tuin zal hebben en daar ook naar gaat handelen. Het is begrijpelijk dat je emotioneel reageert en het zonde zal vinden dat bepaalde zaken zullen veranderen of verloren zullen gaan. Maar dat is inherent aan de eigenaarswissel.

Laatst bewerkt:
    een klein jaar geleden was ik er inderdaad nog niet mee klaar.
    Nu wel, de tuin is te groot voor mijn versleten lijf, de woning ook te groot.

Heb hier heel graag gewoond, dolle dagen en nachten gehad, plezier en verdriet
    maar nu is het tijd voor verder te gaan
    en kijk zelf maar eens

Alleen , zit er nog zoiets van : speel het eerlijk.
    Die kachel is niet inbegrepen in de verkoop dat is de gangbare manier.
    En ja als de koper dat een schoon kachel vind mag hij die hebben, geen probleem mee.
    Maar het moet duidelijk zijn.

Immo kreeg het op zen seskes omdat ik tegen de koper had gezegd : ja we hebben hier een lek gehad. Ja daar is de schrijnwerker 3 keer voor terug gekomen en niet opgelost gekregen. Ja we hebben dat plat dak er af gegooid en terug van nul opgebouwd. Daarom zijn die aftekeningen nog zichtbaar.

Ik heb ergens wel te doen met onze Luk, @knessel verwoord het heel mooi.

Een vriendin van mij heeft haar huis gekocht van een koppel dat naar een appartement verhuisde. De eerste weken kwam de man bijna dagelijks kijken en dit tot vervelens toe. Dat vind ik dan zo erg, oude bomen verplant men niet, komt dan altijd in mij naar boven.

Ik zou het niet kunnen wat Luk doet en wens hem alleszins veel sterkte en succes toe tijdens en na de verkoop.

en kijk zelf maar eens

En ja als de koper dat een schoon kachel vind mag hij die hebben, geen probleem mee.

Immo kreeg het op zen seskes omdat ik tegen de koper had gezegd : ja we hebben hier een lek gehad. Ja daar is de schrijnwerker 3 keer voor terug gekomen en niet opgelost gekregen. Ja we hebben dat plat dak er af gegooid en terug van nul opgebouwd. Daarom zijn die aftekeningen nog zichtbaar.
    Die immoflurk heeft ook geen last van de consequenties als een koper later schadevergoeding vraagt omdat iets bewust verzwegen zou zijn... ik ben voorstander van het Deense model: 10-jarige aansprakelijkheid van de verkoper, net zoals hier bij een aannemening. Alles open en bloot en gedaan met het verdoezelen van de problemen.

Ik zou al blij zijn dat de kachel mag blijven staan als ik mijn huis zou verkopen. Heb je tenminste geen werk meer aan

en kijk zelf maar eens

Die immoflurk heeft ook geen last van de consequenties als een koper later schadevergoeding vraagt omdat iets bewust verzwegen zou zijn... ik ben voorstander van het Deense model: 10-jarige aansprakelijkheid van de verkoper, net zoals hier bij een aannemening. Alles open en bloot en gedaan met het verdoezelen van de problemen.
    De immo trekt zich na een handtekening en de ontvangst van de commissie niks meer aan van de zaak. Enkel als je nog eens iets wil verkopen willen die in beweging komen.

Ik zou al blij zijn dat de kachel mag blijven staan als ik mijn huis zou verkopen. Heb je tenminste geen werk meer aan
    Ik zou dan het huis te koop zetten met duidelijk "kachel inbegrepen".

Zo hebben wij het ook gedaan. Bij de rondgangen duidelijk bij alles vermeld: dit zit er in en dit zit er niet in.
    Dan hoef je achteraf ook niet te vragen "mag de kachel blijven staan aub???"

Ik heb nog nooit een huis gehuurd of gekocht waar verlichting inhangt behalve ingebouwde spots of losse peertjes.
    Spots die aan plafond of muur geschroefd zijn worden gewoon meegenomen.
    Wij hebben bij de verkoop van ons vorig huis *alle* verlichting, spots, armaturen,... laten hangen. Hangend, in opbouw, ... maakt niet uit.
    Zelfde voor rolgordijntje.

Natuurlijk, maar als die koper me zwaar op mijn gemoed zou werken, dan zou ik die kachel nog liever aan kat van de kuisvrouw geven dan laten staan.

Als er een lijn overschreden is, dan denk je niet altijd rationeel.

Heb ooit een verhaal gehoord van een huurder die bij het vertrek zo afgerekend werd op de staat van het gebouw (gras 3 dagen noet af gereden, stof in electriciteitskast en stof op een paar plinten…. ) en dat hij dus dringend 150km terug moest komen om dat te doen. Toen heef hij ook een stuk vis achter een plint in de keuken laten vallen….
    Maar ze vonden dus niks, en pas weken later was de stank weg door totale uitdroging. Ik,wil geen tips geven hier……

hehehe
    Ik zie uit om in 2027 naar dit te verhuizen
    merci voor jullie bezorgdheid maar het is echt oke

IMG-20231006-WA0001.jpg

Daar ga je zeker geen houtkachel nodig hebben :p

Nu, moest ik een houtkachel zien staan, zou ik eerst denken dat die mee in de verkoop zit. Mij lijkt dat iets verbonden aan het huis. Als koper zou ik dat wel vragen voor ik het compromis teken. En als verkoper maak ik altijd een lijst op met wat er precies wel of niet mee verkocht wordt.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan