wat kan ik ondernemen tegen loodgieter?

• Tags loodgieter toilet
  • Lid geworden
    14 feb 2026
    Waarderingsscore
    4
    Punten
    3
    Wij wilden een verhoogd toilet laten plaatsen, een duoblok die volledig tegen de muur komt. Foto bij offerte was exact wat we beschreven hadden. Loodgieter plaatste een verhoogd maar totaal niet het gewenste model, dit model (waterreservoir) staat geschat 5 cm van de muur. Een goedkoop klein plastiek softclose brilletje, afvoer helt niet naar de muur, 3 flexibels voor wateraansluiting, enfin totaal niet conform de offerte. Waar kunnen we klacht neerleggen, loodgieter reageert matig op mails en stelt een compensatie van 135 euro + een nieuwe bril voor. Zijn offerte was meer dan 2000, we hadden vertrouwen door de juiste voorstellen, nu vrezen we het ergste. Hebben gelukkig??? nog maar de helft betaald. Graag goede raad, Dankjewel

Laatst bewerkt:
    Starten met een aangetekende ingebrekestelling.

Als dat niet helpt rechtbank.

Het gaat waarschijnlijk heel lang duren en de uitkomst is twijfelachtig.

wat gebeurd er als weer niets gebeurd na die ingebrekestelling en wij de rest weigeren te betalen?

Staan er in de offerte details over de bril en wc pot etc ?
    Wat wil je bereiken ? Welke bril stelt hij voor ?
    Foto's ?

Was het gewenste model en uitvoeringswijzen beschreven in de offerte en/of voorgaande communicatie?

Alles valt of staat hier met hoe goed je kan staven dat het geleverde afwijkt van het bestelde.

Hoedanook niet zomaar de rest betalen, maar de factuur tijdig protesteren wanneer deze binnenkomt.

wat gebeurd er als weer niets gebeurd na die ingebrekestelling en wij de rest weigeren te betalen?
    Dat hangt ervan af. Gaat loodgieter zelf verder stappen ondernemen om zijn geld te krijgen ?
    Of kom je overeen om bv het hierbij te laten.
    Ga jij verdere stappen ondernemen om hem aan het contract te houden.
    ...

Hopelijk staat alles netjes in de offerte beschreven wat er gaat geplaatst worden.
    Zeker voorlopig nog niet meer betalen dan je al gedaan hebt.

hierbij 4 foto's. De brief van de offerte, de heel beknopte offerte en de foto (de bijlagen van de brief) hij schrijft foto's maar er was er maar 1. twee foto's van de nieuwe WC (zie flexibuis en te kleine bril. Bij het zien van de bijlage foto hadden we een goed gevoel, hadden vertrouwen en gezien het erg nodig was (ouderdom - gezondheidsproblemen, zelf niet fysiek gaan zoeken) gingen we akkoord met de offerte. Dat was wat we wilden, maar uiteindelijk niet kregen.

Bijlagen

• brief offerte.jpg
      brief offerte.jpg
      43,9 KB · Weergaven: 113
    • nieuw wc 4.jpg
      nieuw wc 4.jpg
      78 KB · Weergaven: 111
    • nieuw wc3.jpg
      nieuw wc3.jpg
      71,9 KB · Weergaven: 108
    • offerte wc.jpeg
      offerte wc.jpeg
      12,8 KB · Weergaven: 110
    • offerte wc.jpg
      offerte wc.jpg
      20,5 KB · Weergaven: 111
    Hij verwijst in de omschrijving van de offerte naar de foto. Lijkt me vrij duidelijk dan: je hebt niet gekregen wat je hebt besteld.

Ik zou een nieuwe factuur simpelweg protesteren met dat argument.

PS: is het toilet effectief 46cm hoog?

ja de hoogte is OK, lijkt zowat het enige. Heb juist terug mail gestuurd naar loodgieter, heeft op vorige niet gereageerd. Moest extra googelen om zijn adres te vinden voor een aangetekend schrijven.

rest niet betalen - in gebreke stellen (aangetekend + gewone post, eventueel bijkomend via mail) en correcte uitvoering volgens offerte eisen, incl. redelijke termijn, bv. reactie met concrete datum plaatsing binnen 10 dagen - de rest kan je verder bepalen. voorbehoud maken in de aanget. zending voor schadevergoeding = afbraak wat geplaatst is en uitvoering zoals overeengekomen. Dat zal meer zijn dan je al hebt betaald.

Soms kan een (correcte) negatieve online review al eens helpen en of je bij gebreke aan reactie verder zou gaan richting rechtbank bepaal je later.

hierbij 4 foto's. De brief van de offerte, de heel beknopte offerte en de foto (de bijlagen van de brief) hij schrijft foto's maar er was er maar 1. twee foto's van de nieuwe WC (zie flexibuis en te kleine bril. Bij het zien van de bijlage foto hadden we een goed gevoel, hadden vertrouwen en gezien het erg nodig was (ouderdom - gezondheidsproblemen, zelf niet fysiek gaan zoeken) gingen we akkoord met de offerte. Dat was wat we wilden, maar uiteindelijk niet kregen.
    Hoe kan TS bewijzen dat er geen foto van het geplaatste model is meegestuurd ?
    Als ik willekeurig google op staande duoblok wc verhoogd kom ik deze ook tegen
    en deze lijkt al wat meer op de geplaatste wc toch ?

lijkt op de geplaatste WC da klopt maar helemaal NIET op de foto die bij de offerte zat. Zie bijgevoegde foto.

Bijlagen

• offerte wc.jpeg
      offerte wc.jpeg
      12,8 KB · Weergaven: 6
    Offerte verwijst duidelijk naar foto. Een foto van de gewenste wc zat er als bijlage bij.
    Een andere niet-gewenste wc is geplastst.

oeps ja sorry, die factuur niet meer aan gedacht om extra te bekijken. Adres staat er op.

Wat revieuws betreft die zijn allemaal goed 4,5/5.

Je meent dat??? Nu voel ik me nog meer bedrogen. Maar ben niet zinnens het hierbij te laten. Stel straks nog een aangetekend schrijven op die dan maandag op de post kan. Ik las bij het overlopen van de mails een reactie "ik informeer bij de leverancie". Lijkt me flauwed kul, hij ziet toch ook dat het een verkeerd toilet is.

lijkt op de geplaatste WC da klopt maar helemaal NIET op de foto die bij de offerte zat. Zie bijgevoegde foto.
    Ja,oke, maar hij spreekt van foto's (dus minimaal 2 ) als bijlage.
    Hoe ga je kunnen bewijzen dat er maar 1 foto bijzat .(Hij kan toch beweren dat er ook een foto van het geplaatste toilet bijzat ?)
    Anderzijds : veel succes gewenst met uw verdere stappen , want zulke praktijken zijn echt niet aanvaardbaar. Zulke vals spelers moeten er gewoon van tussen.

• Leuk
    Waarderingen: BnB2
    Ja TS zal de originele mail met bijlage toch nog wel hebben zeker?

Je kan die bewijslast ook omdraaien he: dat de aannemer maar bewijst dat er een foto bijzat waar die uitgevierde toilet op stond.

Maar het zou me verbazen dat de discussie net daarop vastloopt...

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan