• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Wat is een haalbare periode voor het bouwen van een huis

Lid geworden
27 nov 2009
Berichten
23
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo allemaal,



Heb een vraagje, (ik hoop alleen dat dit nog nergens anders uitvoerig besproken is)



Hoe lang duurt het ongeveer voor een huis te bouwen? Ik weet uiteraard wel dat dit van heel veel dingen afhangt maar zo gewoon een haalbare doelstelling.



Ik vraag dit maar omdat wij gaan bouwen. (logisch :wink: )

Er zijn mensen geïnteresseerd in onze huidige woning, ze zijn al een paar keer komen bellen met de vraag wanneer we verkopen. Ze hebben familie wonen in onze straat en zo kwamen te weten dat we een grond gekocht hebben.



Nu vroegen ze onlangs om al een voorschot te mogen geven zodat de woning zeker van hun was, en eventueel zelfs al de akte te laten doorgaan met een clausule dat wij daar mogen blijven wonen. Maar hoe lang is dus de vraag...



We hebben pas op 10 december afspraak met een architekt. Grond wordt pas volgende week geschreven.



Ikzelf zou het liever niet doen uit schrik in tijdsnood te komen. Maar ik kan ook niet ontkennen dat het financieel heel voordelig is. Voor het geld dat we van onze woning krijgen kunnen we ons huis bouwen, of toch bijna. (Grond is al betaald.)



Groetjes
 

tk.

Lid geworden
30 jan 2009
Berichten
549
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ellen_Noah wrote:
Goeiemorgen,



We hebben afgelopen weekend met ons schoonbroer gepraat. We moeten onze plannen laten tekenen door een architekt, een aannemer nemen (via hem) en ons huis winddicht laten bouwen. Eens dat gedaan is neemt hij over. Hij verzekert dat het huis op tijd zal klaar zijn, volgens hem zelfs een stuk vroeger.



We leven dus op hoop en ik zie het al meer zitten 8)



??? Gaat je schoonbroer dan electriciteit, ventilatie, sanitair, pleisterwerken, vloeren, ... allemaal zelf doen?



Vergeet ook niet dat ruwbouw, dak en ramen ook al lang kan duren, los van het feit dat je schoonbroer misschien heel hard zijn best zal doen om alles klaar te krijgen...



Ik wil maar zeggen: je schoonbroer kan veel goede bedoelingen hebben, maar planontwerp, bouwvergunning, ruwbouw, dakwerken en ramen zijn toch factoren waar hij geen vat op heeft he.
 

acl

Lid geworden
21 feb 2009
Berichten
1.120
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ellen_Noah wrote:
We leven dus op hoop en ik zie het al meer zitten 8)

bij bouwen moet je niet hopen dat iets gebeurt zoals je "hoopt", dat gebeurt toch niet!



Oh ja, nog een tip van mijn kant uit: Vermeid het zakendoen met familie en vrienden. daar komt alleen maar ambras van.
 
Lid geworden
27 nov 2009
Berichten
23
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het was misschien wel nuttig geweest er bij te schrijven dat mijn schoonbroer drie firma's heeft, in elektriciteit, sanitair en verwarming. :wink:

En dan niet bepaald éénmanszaken maar toch wel met een 100-tal werknemers samen.



Qua zakendoen met hem verwacht ik geen problemen. Hij zal wel zorgen dat het in orde is. Familie is alles voor hem en zeker zijn petekind. (mijn zoon dus)
 
Lid geworden
12 dec 2009
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij stelden onze woning te koop met de gedachte "dat het toch wel minstens een 6 maand tot jaar zou duren vooraleer ze verkocht geraakt" maar niks is minder waar: in 2 dagen tijd is onze woning verkocht voor de niet misse vraagprijs. (betreft OB; gerenoveerd, in hogere prijsklasse met GROOT beschrijf, vandaar onze twijfels of het snel verkocht ging geraken)

Onze situatie: we mogen blijven wonen (gratis) tot eind mei, 2 maand na het verlijden van de akte, wordt opgenomen in compromis.

Onze bedoeling: het aankopen van het handelspand van mijn ouders wat we nu huren (voor de niet-misse huurprijs van € 1400 per maand) en het aanbouwen van een nieuwbouw, opp. 80m², 2 verdiepen), de lening van onze verkochte woning kunnen we overzetten op nieuwbouw, voor handelspand krijgen we een investeringskrediet.

MAAR....roet in het eten, ouders krijgen lucht dat we winst gemaakt hebben op onze woning en besluiten € 100 000 meer te vragen dan werkelijke waarde...(volgens architect, notaris, en binnenkort beedigd schatter)

Oplossing: weten we niet, binnenkort geen huis meer, 3 kids, en 2 grote honden buiten, eentje binnen (die grote honden kunnen wel in de tuin van onze handelszaak geplaatst worden als deze onnenigheid met ouders niet escaleert...)

Grote probleem is dat ouders hun inkomen nu afhangt van onze huur (hebben geen al te groot pensioen en alles opgeleefd), dus dat willen ze niet zien verloren gaan...

Enfin, wij denken toch ook niet om op straat terecht te komen, zijn ondertussen op zoek naar huurappartement, nadeel is dat we serieus aan ruimte gaan moeten inboeten en dat fiscus ondertussen, zolang we huren, minstens € 2000 per jaar meer van ons zal ontvangen...dus onze situatie is nog een pak ernstiger te noemen op dit moment, dus ik zou niet twijfelen als je echt een mooi bod hebt op jullie huis, mss krijg je het later niet meer, er komt een tijd dat die mensen naar iets anders op zoek gaan hé..
 
Lid geworden
12 dec 2009
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij stelden onze woning te koop met de gedachte "dat het toch wel minstens een 6 maand tot jaar zou duren vooraleer ze verkocht geraakt" maar niks is minder waar: in 2 dagen tijd is onze woning verkocht voor de niet misse vraagprijs. (betreft OB; gerenoveerd, in hogere prijsklasse met GROOT beschrijf, vandaar onze twijfels of het snel verkocht ging geraken)

Onze situatie: we mogen blijven wonen (gratis) tot eind mei, 2 maand na het verlijden van de akte, wordt opgenomen in compromis.

Onze bedoeling: het aankopen van het handelspand van mijn ouders wat we nu huren (voor de niet-misse huurprijs van € 1400 per maand) en het aanbouwen van een nieuwbouw, opp. 80m², 2 verdiepen), de lening van onze verkochte woning kunnen we overzetten op nieuwbouw, voor handelspand krijgen we een investeringskrediet.

MAAR....roet in het eten, ouders krijgen lucht dat we winst gemaakt hebben op onze woning en besluiten € 100 000 meer te vragen dan werkelijke waarde...(volgens architect, notaris, en binnenkort beedigd schatter)

Oplossing: weten we niet, binnenkort geen huis meer, 3 kids, en 2 grote honden buiten, eentje binnen (die grote honden kunnen wel in de tuin van onze handelszaak geplaatst worden als deze onnenigheid met ouders niet escaleert...)

Grote probleem is dat ouders hun inkomen nu afhangt van onze huur (hebben geen al te groot pensioen en alles opgeleefd), dus dat willen ze niet zien verloren gaan...

Enfin, wij denken toch ook niet om op straat terecht te komen, zijn ondertussen op zoek naar huurappartement, nadeel is dat we serieus aan ruimte gaan moeten inboeten en dat fiscus ondertussen, zolang we huren, minstens € 2000 per jaar meer van ons zal ontvangen...dus onze situatie is nog een pak ernstiger te noemen op dit moment, dus ik zou niet twijfelen als je echt een mooi bod hebt op jullie huis, mss krijg je het later niet meer, er komt een tijd dat die mensen naar iets anders op zoek gaan hé..
 
Lid geworden
12 dec 2009
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij stelden onze woning te koop met de gedachte "dat het toch wel minstens een 6 maand tot jaar zou duren vooraleer ze verkocht geraakt" maar niks is minder waar: in 2 dagen tijd is onze woning verkocht voor de niet misse vraagprijs. (betreft OB; gerenoveerd, in hogere prijsklasse met GROOT beschrijf, vandaar onze twijfels of het snel verkocht ging geraken)

Onze situatie: we mogen blijven wonen (gratis) tot eind mei, 2 maand na het verlijden van de akte, wordt opgenomen in compromis.

Onze bedoeling: het aankopen van het handelspand van mijn ouders wat we nu huren (voor de niet-misse huurprijs van € 1400 per maand) en het aanbouwen van een nieuwbouw, opp. 80m², 2 verdiepen), de lening van onze verkochte woning kunnen we overzetten op nieuwbouw, voor handelspand krijgen we een investeringskrediet.

MAAR....roet in het eten, ouders krijgen lucht dat we winst gemaakt hebben op onze woning en besluiten € 100 000 meer te vragen dan werkelijke waarde...(volgens architect, notaris, en binnenkort beedigd schatter)

Oplossing: weten we niet, binnenkort geen huis meer, 3 kids, en 2 grote honden buiten, eentje binnen (die grote honden kunnen wel in de tuin van onze handelszaak geplaatst worden als deze onnenigheid met ouders niet escaleert...)

Grote probleem is dat ouders hun inkomen nu afhangt van onze huur (hebben geen al te groot pensioen en alles opgeleefd), dus dat willen ze niet zien verloren gaan...

Enfin, wij denken toch ook niet om op straat terecht te komen, zijn ondertussen op zoek naar huurappartement, nadeel is dat we serieus aan ruimte gaan moeten inboeten en dat fiscus ondertussen, zolang we huren, minstens € 2000 per jaar meer van ons zal ontvangen...dus onze situatie is nog een pak ernstiger te noemen op dit moment, dus ik zou niet twijfelen als je echt een mooi bod hebt op jullie huis, mss krijg je het later niet meer, er komt een tijd dat die mensen naar iets anders op zoek gaan hé..
 
Lid geworden
18 nov 2009
Berichten
42
Waarderingsscore
0
Punten
0
Amai, fingertips76, wat een verhaal... Ik hoop dat je snel een oplossing vindt met je ouders. En anders zou ik er gerust mee dreigen dat jullie jullie winkel ergens anders openen. Dan hebben ze helemaal geen inkomen meer tot ze een vervanger vinden hé.



Toch straf dat je ouders je er willen opleggen. Je zou van familie toch het tegendeel verwachten.



Ik hoop dat je snel een oplossing vindt voor jullie woningprobleem! Misschien een huisje huren?
 
Lid geworden
12 dec 2009
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
0
Toen mijn man het winkelpand(je) wilde huren van hen heb ik maanden getwijfeld, ik weet hoe ze in elkaar steken, maar het was zijn droom dus zijn we er beiden voor gegaan. Maar idd, nu dreigt hij om al uit te kijken naar een ander handelspand, maar zolang mijn vader leeft kan hem dat niet aandoen, hij heeft het zaakje opgebouwd, ik weet het, veel emotionele grondstellingen hier, niet goed in het zakenwereldje, morgen gaan we met zijn allen rond de tafel zitten en proberen tot een compromis te komen, er is geen andere optie dan de zaak te kopen om er bij te gaan wonen, want we moeten daar echt aanwezig kunnen zijn voor leveringen, veiligheid etc...en in de buurt nergens deftige huizen te koop, tot onze grote spijt.

Onze compromis van onze woning geeft nu ook problemen, zou vorige week zijn doorgegaan, ware het niet dat de kopers er toen pas achter waren dat ze nog geen woning kunnen kopen omdat meneer nog de scheiding van zijn ex moet aanvragen, nu komen ze ook nog boven water als zou er een POSTINTERVENTIEDOSSIER verplicht zijn omdat we nieuwe vloeren lieten leggen en een nieuwe keuken lieten plaatsen, vraag me niet waar ik dat nu moet laten maken, ik las dat het pas nodig is wanneer meerdere aannemers werken hebben uitgevoerd, dit is hier niet het geval en er is dan ook geen veiligheidscoordinator aan te pas gekomen. AS woensdag zou nu de compromis getekend worden, we zullen zien, vele zorgen...

Wat betreft dat huren, we zouden best voor een tijdje op een appartement willen gaan maar is allemaal maar met 2 slaapkamers en we hebben 3 kids, huizen zijn hier praktisch niet te huur te vinden...
 
Lid geworden
23 aug 2006
Berichten
933
Waarderingsscore
0
Punten
16
fingertips76 wrote:
, nu komen ze ook nog boven water als zou er een POSTINTERVENTIEDOSSIER verplicht zijn omdat we nieuwe vloeren lieten leggen en een nieuwe keuken lieten plaatsen, vraag me niet waar ik dat nu moet laten maken, ik las dat het pas nodig is wanneer meerdere aannemers werken hebben uitgevoerd, dit is hier niet het geval en er is dan ook geen veiligheidscoordinator aan te pas gekomen.



Vloeren laten leggen= aannemer 1

keuken installeren = aannemer 2 of was dat dezelfde firma die dit gedaan heeft (dit betwijfel ik ten zeerste)

M.a.w meerdere aannemers hebben de werken uitgevoerd => strikt gezien postinterventiedossier nodig.
 
Lid geworden
18 nov 2009
Berichten
42
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoe zit het als je alles zelf doet en geen aannemers hebt aangesproken?
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
LotusPepper wrote:
Hoe zit het als je alles zelf doet en geen aannemers hebt aangesproken?



Leverancier van materialen wordt ook beschouwd als aannemer.

Dus "geen aannemers" aangesproken is praktisch nagenoeg onmogelijk.



Een post interventiedossier bevat ook de plaats van de leidingen, nutsvoorzieningen, ...

Voor latere eigenaars wreed handig.
 
Lid geworden
12 dec 2009
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vanmiddag compromis gaan tekenen en de kopers zeggen dat we ons PID zelf mogen maken in een excelbestandje...

In de compromis staat dat het een beperkt PID mag zijn omdat er geen vergunningsaanvragen nodig waren voor de (instandhoudings)werken.

We mogen na het verlijden van de akte (rond 10/03/2010) nog blijven wonen tot 31/05/2010

Nu gaan de onderhandelingen met de ouders verder...gisteren rond de tafel gezeten en we gaan nu schatter laten komen van de bank (volgende week de banken doen voor investeringskrediet ) en als alles goed gaat, dan kunnen we verder met het studiebureau dat we reeds aanspraken, dan doen we de bouwaanvraag en zijn we vertrokken...
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
763
Waarderingsscore
0
Punten
0
Klerkie wrote:
v@go wrote:
Klerkie wrote:
* Vanaf 14 december beginnen we te metsen

* Tegen eind februari, begin maart, moet ruwbouw er staan

* Eind maart moet dak er op liggen



dan hoop ik voor je dat het niet teveel gaat vriezen en goed weer is en blijft anders denk ik niet dat het haalbaar is
Inderdaad, dat is natuurlijk wel de voorwaarde.

We weten dat onze planning sterk afhankelijk is van het weer, maar daarvoor rekenen we er ook 10 tot 12 weken voor (we gaan constant met minstens 3 mensen op de werf zijn, familie komt helpen, enz...)



Maar je hebt gelijk, alles hangt bij ons van het weer af. Hoe dan ook, zelfs met wat tegenslag moet het toch lukken om iets neer te zetten op 12 weken hé...



Mvg,

Klerkie



Hoe is je status nu? Want het stopt niet met vriezen lijkt het wel
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Wat een klucht zeg, nieuwe keuken en vloer en hupla PID...

't wordt zotter en zotter met de jaren.

Enfin.



Je leest hier soms nogal verhalen zeg. Je eigen (schoon)ouders die plots zomaar €100.000 méér willen omdat je bij de verkoop van je woning meer winst hebt gemaakt. Shit zeg! Dat zou er bij mij niet in gaan. Familie of niet. Moeilijk een andere locatie voor de zaak vinden of niet.

Dan te weten dat je dan nog eens dubbel gaat betalen aan de staat, nu 10% op die €100.000 en later nog eens xx% wanneer je die €100.000 terug erft. "Slimme en mooie" zet van de (schoon)ouders... :roll:
 
Lid geworden
30 mei 2008
Berichten
1.561
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ja slecht weer kan je aardig ophouden.



Zo zou onze ruwbouw tegen eind december 2009 klaar zijn. Ondertussen zijn we maart en zijn we nog niet klaar.

Hopelijk zit het weer mee en is de ruwbouw tegen het einde van de maand klaar.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan