• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Wat is een haalbare periode voor het bouwen van een huis

Lid geworden
27 nov 2009
Berichten
23
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo allemaal,



Heb een vraagje, (ik hoop alleen dat dit nog nergens anders uitvoerig besproken is)



Hoe lang duurt het ongeveer voor een huis te bouwen? Ik weet uiteraard wel dat dit van heel veel dingen afhangt maar zo gewoon een haalbare doelstelling.



Ik vraag dit maar omdat wij gaan bouwen. (logisch :wink: )

Er zijn mensen geïnteresseerd in onze huidige woning, ze zijn al een paar keer komen bellen met de vraag wanneer we verkopen. Ze hebben familie wonen in onze straat en zo kwamen te weten dat we een grond gekocht hebben.



Nu vroegen ze onlangs om al een voorschot te mogen geven zodat de woning zeker van hun was, en eventueel zelfs al de akte te laten doorgaan met een clausule dat wij daar mogen blijven wonen. Maar hoe lang is dus de vraag...



We hebben pas op 10 december afspraak met een architekt. Grond wordt pas volgende week geschreven.



Ikzelf zou het liever niet doen uit schrik in tijdsnood te komen. Maar ik kan ook niet ontkennen dat het financieel heel voordelig is. Voor het geld dat we van onze woning krijgen kunnen we ons huis bouwen, of toch bijna. (Grond is al betaald.)



Groetjes
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
112
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hangt ervan hoe je wil bouwen hé.



Met een sleutel op de deur firma is 6 maand realistisch (als ik zie hoelang ze hier in de geburen doen tussen de eerste steen en de verhuis), doe je van a tot z alles zelf zoals in ons geval zullen we aan een kleine 2 jaar zitten.
 
Lid geworden
27 nov 2009
Berichten
23
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zeker geen SOD. Al veel te veel slecht over gehoord (zonder te willen veralgemenen natuurlijk)



We zullen weinig zelf doen maar we kennen wel veel stielemannen, de kunst zal worden om ze op elkaar te laten volgen. Zal wel bij iedereen zo zijn vermoed ik.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
6 maand is toch een absoluut minimum als je technisch geen al te moeilijke woning hebt en traditioneel gebouwd.

1 jaar (volledig afgewerkt) vind ik realistischer, zeker als er wat moeilijkheden bij komen.

Moet't echt snel gaan dan ga je naar hout(skelet)bouw, staalbouw, prefab.

Dan kan je op een 3-4 maand in je woning zitten.



Jullie hebben al het geluk dat er een geïnteresseerde koper is. Die zal over een half jaar ook nog geïnteresseerd zijn zeker?

En willen jullie beide zeker zijn, regel dan al een overeenkomst met 10% voorschot en voorzie een ruimte marge tegen wanneer jullie zouden verhuizen. Elke maand vroeger is leuk voor de nieuwe eigenaars.
 
Lid geworden
27 nov 2009
Berichten
23
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dank je voor de duidelijke uitleg :)



Voor mij moet niets snel gaan. Tijdens mijn jeugd hard gewerkt, een bescheiden appartementje gekocht toen ik afstudeerde, dan met mijn man een mooie woning gekocht en nu gaan we bouwen dus het moet 100% mijn zin zijn. Dit is hopelijk voor de rest van mijn leven.
 

Milo72

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jun 2009
Berichten
2.719
Waarderingsscore
0
Punten
36
ge kunt natuurlijk in de akte iets laten zetten in de aard van periode van 1 jaar (tegen een bepaalde bezettingsvergoeding), en een optie om die termijn voor 6 maand te verlengen (wederom tegen bep. bezettingsvergoeding).



Heb je ook rekening gehouden met "rampscenario's" ? Er gaat bvb iets grondig verkeerd met jullie (op dat moment al verkochte) huis ... wie draait dan voor de kosten op ?

Of bij de bouwaanvraag of verkavelingswijziging of wat dan ook doet een buur lastig, en maakt er een rechtzaak van, die, zoals elders te lezen valt, de bouwwerken voor enkele jaren kan stilleggen ?



Klinkt allemaal wel interessant, en zolang alles goed gaat is er geen vuiltje aan de lucht, maar .......
 
Lid geworden
27 nov 2009
Berichten
23
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dat is dus exact waar ik schrik voor heb. Aannemers die failliet gaan, dingen die verkeerd lopen...



We hebben een zoontje van anderhalf, zijn zwanger van een tweede en, niet onbelangrijk als je iets zou willen gaan huren, een hond van 45 kg.



Kan je eigenlijk in een mobilhome ofzo op je grond kamperen? :lol:
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Enne, als jullie het geld niet moesten nodig hebben voor de verhuis, pas verkopen een maand of 2 voor ie verhuis.

Eer de akte verleden is ben je toch 2 à 3 maand verder.



Moet die potentiële koper nog wel wat geduld hebben maar dat is jou probleem niet.
 
Lid geworden
27 nov 2009
Berichten
23
Waarderingsscore
0
Punten
0
Moest ik heb geld niet nuttig vinden voor de bouw zou ik nu zelfs nog niet denken aan verkopen. Het geld in onze handen hebben is voor ons het enige voordeel.

Ons huis is heel verkoopbaar, nu of binnen twee jaar. En de prijs waarvoor we het zouden laten gaan is minder dan wat het zou kunnen opbrengen met het nodige geduld. Of anders gezegd, voor de prijs dat we het nu zouden verkopen krijgen we het binnen twee jaar ook wel verkocht. (tenminste als de markt niet verder keldert :? )
 

d357

Lid
Lid geworden
22 jun 2009
Berichten
251
Waarderingsscore
0
Punten
16
Met je architect zal je ook al een 6 à 12 maanden bezig zijn voor er effectief gebouwd wordt. Eerst een architect kiezen, voorontwerp, 2de / 3de ontwerpen, plan opmaken voor bouwaanvraag, bouwaanvraag indienen, wachten op vergunning, tijdens wachten bouwvergunning kan je al prijsvragen doen aan aannemers (wat wel een risico inhoudt mocht het niet vergund raken / werk voor niets) en meestal heb je dan nog een wachttijd vooraleer de aannemer begint.

Als je verkavelingswijziging moet aanvragen duurt die vergunning nog langer.



En dan de bouw zelf (laten doen):

-ruwbouw: 1 à 2 maanden

-ramen: opmeten kan pas na ruwbouw en levertijd is ook al een 2 à 3 maanden. Ondertussen kunnen de meeste technieken geïnstalleerd worden.

-binnenpleisterwerk: 1maand

-vloeren: chape laten uitdrogen: 2 maanden

Het zal al heel goed op elkaar moeten afgestemd zijn om dat in 6 à 8 maanden te voltooien.



Reken maar op een jaar voor de bouw zelf en een jaar voorbereiding.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
voor een jaar mag je er al serieus vaart achter steken.

Kan gemakkelijk 18maanden worden.
 
Lid geworden
27 nov 2009
Berichten
23
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dus eigenlijk ben ik beter met wachten tot onze plannen ingediend en goedgekeurd zijn voor ik een termijn vastleg?



Bij de geschatte termijn dan nog een dikke maand of drie bijlappen en we zullen er ver gaan komen zeker?



Of anders terug naar het mobilehome idee :p
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ellen_Noah wrote:
Dus eigenlijk ben ik beter met wachten tot onze plannen ingediend en goedgekeurd zijn voor ik een termijn vastleg?



Bij de geschatte termijn dan nog een dikke maand of drie bijlappen en we zullen er ver gaan komen zeker?



Of anders terug naar het mobilehome idee :p



Lijkt mij het verstandigste om te wachten tot er een vergunning is



of je verkoopt, met een huurclausule zodat je kunt blijven wonen zolang als nodig
 
Lid geworden
9 feb 2007
Berichten
44
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als het niet superdringend is dat je het geld nodig hebt, zou ik wachten tot je de vergunning in handen hebt. Als je het dan een klein beetje kunt lukken met de aannemers, ben je rond op een jaar (realistische berekening)!

Wij hebben het ook zo gedaan, rustig uitgekeken naar kopers, beste prijs proberen te krijgen, en afhankelijk van de mogelijkheden nog de resterende tijd "gratis" gewoond.

En de huizenmarkt zal niet veel meer zakken... denk zelfs dat we binnen een jaar terug een iets andere situatie zullen hebben.

Feit is dan natuurlijk wel dat je op het moment van de bouwwerkzaamheden misschien niet veel zin meer hebt in slameur met potentiële kopers die jullie huis komen bezoeken.



Enfin, ... wat je ook beslist: veel succes.
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
1.677
Waarderingsscore
0
Punten
0
Die kopers willen per se jouw huis, dus moeten ze zich maar houden aan jouw regels bij verkoop.

Je kan een aan- en verkoopbelofte laten opstellen, hen een voorschot van 10% of meer laten betalen en hen zeggen dat je nog minstens 2 jaar in de woning blijft voor de akte gepasseerd wordt. Tegelijkertijd laat je erin zetten dat wanneer de akte gepasseerd is, jullie eventueel een bezettingsvergoeding zullen betalen en er nog max. 3 jaar in zullen blijven. Alhoewel ik het zelfs zou durven doen zonder bezettingsvergoeding. Want als jullie nu een prijs afspreken, dan is de woning toch ook een stuk in waarde gestegen 5 jaar later en hoeven ze niet nog extra huurgeld op te strijken.

Gaan ze niet akkoord, dan komen ze binnen 5 jaar nog maar eens terug en zullen dan een hogere prijs moeten betalen voor je woning. En zijn ze niet eens zeker dat ze de woning ook effectief kunnen kopen.



Op deze manier heb je 5 jaar dat je safe zit! En kan je rustig op het gemakje bouwen, zonder dat je je ooit druk moet maken dat je voorlopig nog eens moet verhuizen en iets huren.
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
Een jaar om te bouwen is het absolute minimum. Reken nog een half jaar voor ontwerp + procedure bouwvergunning en nog een half jaar marge op de bouwtijd, en zo zit je aan 2 jaar.



Het is goed mogelijk dat het in veel minder tijd kan, maar dat zal je pas achteraf weten.



Ik snap eigenlijk nooit waarom mensen per se zichzelf onder stress zetten door hun huis te verkopen voordat ze duidelijk zicht hebben op de einddatum van hun nieuwbouw... Alsof bouwen nog niet genoeg stress geeft, leggen ze zichzelf een extra deadline op. En bouwen & deadlines is al een slechte start om te beginnen.



Een goede afwerking, een tegenslag of bijna 2 maand vorst (zoals begin dit jaar) laten zich niet in een deadline gieten.



En dan kan je inderdaad allerhande constructies bedenken om jezelf safe te zetten. Maar hoe moeilijker je het maakt, hoe minder mensen zich daarmee willen bezighouden, en hoe lager de verkoopprijs.



Er zullen binnen 2 jaar nog mensen rondlopen die een huis zoeken. Zoals als je bij een keukenboer gaat "tis nu heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel speciale actie, je moet NU tekenen". En de week daarop zeggen ze dat opnieuw. En de week daarop opnieuw. Enz :roll:



Zet je zelf niet onder stress en vermijdbare problemen, je zal al genoeg stress en problemen tijdens je bouw hebben. :wink:
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
1.677
Waarderingsscore
0
Punten
0
m pieter wrote:
Ik snap eigenlijk nooit waarom mensen per se zichzelf onder stress zetten door hun huis te verkopen voordat ze duidelijk zicht hebben op de einddatum van hun nieuwbouw...



Omdat ze het geld nodig hebben? :wink:
 
Lid geworden
4 okt 2007
Berichten
1.346
Waarderingsscore
1
Punten
0
ik weet niet of het bij jullie in de gemeente mag, maar misschien eerst een ruime garage zetten om voorlopig in te wonen?
 
Lid geworden
27 nov 2009
Berichten
23
Waarderingsscore
0
Punten
0
Jullie bevestigen allemaal wat ik zelf denk, zou dit beter eens laten lezen aan mijn man en mijn schoonbroer want zij zitten te pushen voor het bod te aanvaarden.



Mijn schoonbroer onder het mom dat hij wel kan zorgen voor een verblijfplaats. (zijn firma koopt huizen op die vaak nog jaren leegstaan of gratis bewoond worden) Maar ja, wat voor huizen zijn dit en waar?

Moest het gewoon mijn man en ik zijn ik had al lang ja gezegd maar met een peuter, een baby op komst en een grote hond...



Woensdag komen die mensen terug, waarschijnlijk terug met een cash voorschot bij, ik zal jullie op de hoogte houden of ik gezwicht ben of niet :wink:
 
Lid geworden
18 mei 2008
Berichten
105
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nevermore wrote:
6 maand is toch een absoluut minimum ...

Moet't echt snel gaan dan ga je naar ... staalbouw ....

Dan kan je op een 3-4 maand in je woning zitten.



Yeah right! Als je dan tenminste niet zo'n klojo van ruwbouwaannemer hebt als wij. Daarmee zijn we al 4 maand ver en de ruwbouw is nog niet klaar :roll:
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan