• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Wat is de vulkraan in deze opstelling?

Lid geworden
17 dec 2022
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
1
Goedemorgen,

de druk op onze installatie is over de nacht naar 0 bar gezakt.

Waar is de vulkraan in onderstaande installatie ?
Het betreft een Bulex thermomaster 18/25 A (E-BE).

Omdat er geen zichtbaar lek is, vraag ik me ook af of het zou komen doordat ik 1 chauffage helemaal heb opengedraaid terwijl deze in de andere ruimtes slechts beperkt waren opengedraaid?

Alvast hartelijk dank

(edit: was iets te snel met verzenden. Foto's toegevoegd)

IMG_20221217_024122~2.jpgIMG_20221217_024012~2.jpgIMG_20221217_024012 (1).jpg
 
Laatst bewerkt:

MattiV

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 jun 2022
Berichten
254
Waarderingsscore
211
Punten
43
Ik denk dat je de foto bent vergeten?
Want van hieruit kunnen wij niet zien waar deze zit in jouw installatie.
Meestal is dit een flexibel met 2 kraantjes.

Maar als de druk op 1 nacht helemaal is weggevallen, dan heb je een (groot) probleem.
Best dus even (laten) onderzoeken waarom de druk helemaal is weggevallen.
 
Lid geworden
17 dec 2022
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
1
Inderdaad iets te snel op verzenden geduwd (foto's waren te groot)

De gas toevoer is duidelijk, maar veel verder geraak ik niet. (duizel een beetje van al de valven).
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Die twee rode vlinderkraantjes die nu dicht staan zijn samen de vulkraan. Daartussen zit een flexibel en vulset, met een terugslagklep en een overstort. Bij het eerste openen zal het overstort waarschijnlijk wat water lossen. Vulsets zijn berucht om hun vastroesten oldat ze nooit gebruikt worden. Het bolleke in de terugslagklep raakt dan vast en er komt geen water door. Dan kan je die ofwel uiteen halen (die zijn daarvoor gemaakt, schroeven uiteen) en een beetje siliconenvet op het bolleke doen, of je koopt een nieuw (reken maar rond de 70€ ex btw).

Maar je moet wel eerst op zoek naar de oorzaak van het waterverlies en dat oplossen…
 
Lid geworden
15 mrt 2010
Berichten
336
Waarderingsscore
12
Punten
18
De flexibel in je laatste foto. Eerst ene kraantje open dan andere rustig openen en vullen.


Ellenenebram
 
Lid geworden
17 dec 2022
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
1
Die twee rode vlinderkraantjes die nu dicht staan zijn samen de vulkraan. Daartussen zit een flexibel en vulset, met een terugslagklep en een overstort. Bij het eerste openen zal het overstort waarschijnlijk wat water lossen. Vulsets zijn berucht om hun vastroesten oldat ze nooit gebruikt worden. Het bolleke in de terugslagklep raakt dan vast en er komt geen water door. Dan kan je die ofwel uiteen halen (die zijn daarvoor gemaakt, schroeven uiteen) en een beetje siliconenvet op het bolleke doen, of je koopt een nieuw (reken maar rond de 70€ ex btw).

Maar je moet wel eerst op zoek naar de oorzaak van het waterverlies en dat oplossen…

Hartelijk bedankt! Ga ik dadelijk proberen. Maakt het uit in welke volgorde ik ze opendraai?

En mocht ik teveel water toevoegen, welk kraantje dient dan om het terug af te laten?

(en uit nieuwsgierigheid: wat is het zwarte deel gevoelig voor magneten)


Er staat toevallig al een afspraak gepland, dat is een meevaller.
 
Lid geworden
17 dec 2022
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hartelijk dank, de ketel draait terug (nadat ik ook de groene kraan had opengedraaid) en het vermoedelijke lek (het blauwe ronde kraantje lekt)

Moet die groene kraan open blijven staan (met de twee vlinderkraantjes gesloten) ?

Ik hoor de condensatieafvoer druppelen. Het water had een starttemperatuur van 8°, het lijkt me dus sterk dat dat condenswater zou zijn.
Wijst dit op een ander probleem, of is dit gewoon omdat het water nog niet warm genoeg is?
 

Maarten Vanhoucke

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jul 2016
Berichten
189
Waarderingsscore
108
Punten
43
Zwarte deel is een vuilafscheider. Je kan de magneet eraf halen en dan aan de onderkant van het zwarte deel een kraantje openen.
Zo laat je water af, samen met het vuil dat de magneet tegengehouden heeft.

De groene kraan moet normaal open blijven, dit is je koud water toevoer. Beide vlinderkranen dicht, dat is je vulset.
Van links naar rechts heb je normaal dit:
Verwarmingsleiding warm - Warmwater (bad/douche) - gas - Koudwater (bad/douche) input - Verwarmingsleiding koud (retour)

Als de ketel aan het branden is, ga je condenswater krijgen, dit komt via je schoorsteen (dubbele buis).
 

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Berichten
2.147
Waarderingsscore
503
Punten
113
Als de groene kraan dicht stond dan kwam er toch geen warm water uit je kranen? (Lavabo, douche/bad enz...) Die afspraak die gepland is, wanneer is dat? Elke dag je installatie bijvullen met vers water is niet zo goed voor de installatie. (Ik ga er van uit dat het installatie is met radiators?)
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Uw bocht naar het expantievat is geoxideerd dit duid op een lek!
 
Lid geworden
17 dec 2022
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
1
Zwarte deel is een vuilafscheider. Je kan de magneet eraf halen en dan aan de onderkant van het zwarte deel een kraantje openen.
Zo laat je water af, samen met het vuil dat de magneet tegengehouden heeft.

De groene kraan moet normaal open blijven, dit is je koud water toevoer. Beide vlinderkranen dicht, dat is je vulset.
Van links naar rechts heb je normaal dit:
Verwarmingsleiding warm - Warmwater (bad/douche) - gas - Koudwater (bad/douche) input - Verwarmingsleiding koud (retour)

Als de ketel aan het branden is, ga je condenswater krijgen, dit komt via je schoorsteen (dubbele buis).
Bedankt, weer wat bijgeleerd.
 
Lid geworden
17 dec 2022
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
1
Als de groene kraan dicht stond dan kwam er toch geen warm water uit je kranen? (Lavabo, douche/bad enz...) Die afspraak die gepland is, wanneer is dat? Elke dag je installatie bijvullen met vers water is niet zo goed voor de installatie. (Ik ga er van uit dat het installatie is met radiators?)
Stond inderdaad niet helemaal dicht voordien, heb ik net ontdekt ;-)

Voorlopig lijkt de druk op niveau te blijven, dus ik heb goede hoop dat we voor dinsdag niet opnieuw moeten bijvullen.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Druk bijvullen is niet zo maar 1 keer die 2 kraantjes openen
je moet ook ontluchten aan radiatoren
en dan terug water bijvullen
… zo een paar keer
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan