• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

wat is de beste camionette ?

organisator

Nieuw Lid
Reaction score
7
omdat ik bezig ben met een serieuze verbouwing, overweeg ik een occasie (zo 4 jaar oud ongeveer) camionette te kopen, om niet altijd een remorque te moeten trekken, wat soms een gedoe is.

Ik zoek een type Renault Master / Opel Movano / VW Crafter / Mercedes Sprinter of dergelijke.

Zijn hier mensen met positieve (of negatieve) ervaringen met een bepaald merk of type ?

Heb je die zoveel nodig? Ik zou keer per keer huren overwegen....

In de familie hebben ze een (telkens nieuwe) mercedes sprinter als bouwcamionette, ik vind dat die toch regelmatig of snel met falingen of storingen zit. Ok die wordt wel afgebeuld, maar premium prijs is die toch niet waard imho.

Camionetten staan duur momenteel. kan je dan niet beter kijken voor een goedkope beater? Dodge ram zie je ook meer en meer rijden maar nen 4jaar oude zal duur zijn.

Die Peugeot experts zie je veel rijden, hebben ook een mtm van 2,5 ton.

Ga je voor een geremde remorque?

BIV voor die pickups is waanzinnig duur. Ik ben particulier, geen zelfstandige.

Die Peugeot experts zie je veel rijden, hebben ook een mtm van 2,5 ton.
Idd en die vallen goed mee👌
Ik heb er sinds kort wat lopen.
De sprinters staan vaak met allerlei pech, zoals hierboven aangegeven.
Reken maar rond de 18- 20K voor wat je aan modellen en bwj aangeeft.

Het is vaak ook de moeite eens in het buitenland te kijken. Ik ben in Nederland eentje gaan halen en voor die prijs vind je er hier geen.

Toyota proace, Peugeot expert, Citroën jumpy, … allemaal hetzelfde trouwens. Opel en fiat hebben zich daar nu ook eentje van aangekocht.

Camionetten staan duur momenteel. kan je dan niet beter kijken voor een goedkope beater? Dodge ram zie je ook meer en meer rijden maar nen 4jaar oude zal duur zijn.
BIV en wegentaks ....
Als particulier kan je die niet meer als lichte vracht inschrijven

Alst enkel voor de verbouwing is, zou ik net een oude kopen euro 4.
Ga je minder verlies op doen. Hyundai H1, collega heeft zo ene en is er zeer tevreden over. Reeds daarvoor altijd met VW transporter

@Kaffe, volgens mij kan je als particulier wel nog een camionette inschrijven als lichte vracht, met 0 euro BIV. Dat is enkel afgeschaft voor pick-ups zoals Nissan Navara bvb.

Hoe groot ben je ?
Want als je zoals ik 186 ben en de vrije hoogte zoals in een transporter of sprinter is maar 175 dan sta je continu gebogen, wree lastig
Kijk dus naar een verhoogde dat ge recht kunt staan.

Maar eerlijk gezegd een camionette kopen voor een verbouwing vind ik geen goed plan.
Degene die op de markt komen voor een 2500-5000 euro's zijn opgereden door die bouwvakkers, transporteurs of tuinaanleggers.
Wil je nog een meerwaarde na de verbouwing creeren dan zal je al de volledige cabine in den epoxy moeten zetten ter bescherming want je wil niet weten wat de schade is om daar effe ne kruiwagen in te smijten.
Koop een goede camionette , niet te oud, niet te veel km maar houdt rekening met een budget van 15-25000€
en misschien, misschien na een jaar of 4 krijg je er 3000€ voor.

Mijn ervaring: nooit of te nimmer nog een 2dehandse camionette. Die Berlingo van destijds met 44.000km op de teller en bijna 4 jaar oud, zag er spik en span uit, maar motortechnisch was dat een ramp. Die heeft veel centjes gekost door defecten aan de motor.
Nu, klinkt misschien raar, rijdt ik, met een Peugeot Partner -> occasie, maar wel een occasie van nog geen 4 maanden oud destijds met ... 16km op de teller aangeschaft: demowagen, nooit gebruikt en het nieuwe model Partner kwam toen uit waardoor de garages die democamionettes verplicht waren te verkopen aan sterk verlaagde prijzen. Dat rijdt gelijk een zonnetje, amper onkosten aan gehad had.
Blijven uitkijken en geduld hebben, ik ben naar mijn huidige camionette ongeveer een klein jaar op zoek geweest.
BIV en wegentaks ....
Een tijdje geleden heeft er iemand uit de familie (niet zelfstandig-> particulier) nog een nieuwe Berlingo ingeschreven als lichte vracht. Dus ja, het kan nog. Zie ook dit artikel ter verduidelijking. Dit geldt voor Vlaanderen, ik dacht dat de regels in Wallonië anders zijn en dat daar bestelwagens/lichte vracht voor particulieren niet meer fiscaal gunstig zijn. Alsook als je als Vlaming in Wallonië een camionette aankoopt die inschreven is door een particulier en niet als licht vracht ingeschreven is, dat je dit niet kan wijzigen bij het opnieuw inschrijven in Vlaanderen. Maar over die fiscale regimes die in Wallonië gelden durf ik me niet met 100% zekerheid uitspreken. anderen zullen me wel corrigeren.

Alles staat en valt met het budget eigenlijk. Voor enkel een ongeremde remorque te trekken is een camionette sowieso overkill.

Het is vaak ook de moeite eens in het buitenland te kijken. Ik ben in Nederland eentje gaan halen en voor die prijs vind je er hier geen.

Toyota proace, Peugeot expert, Citroën jumpy, … allemaal hetzelfde trouwens. Opel en fiat hebben zich daar nu ook eentje van aangekocht.
Ik zie er ook in NL te koop aan lagere prijzen dan hier, hoe zit dat met de invoer? niet te veel gedoe?

Tegenwoordig zijn de prijzen niet te doen. Ik heb 10 jaar geleden een Vito gekocht van toen 7 jaar oud, 118 000 km aan 6 000 €, ik kan die nu, 17 jaar oud 310 000 km opnieuw aan 5 000 € verkopen, mocht ik dat willen, maar ik wil niet, want ik rij er graag mee. Hoge zit, grote zijspiegels, ... in een gewone auto voel ik me tegenwoordig zo benepen. De recentere Vito vind ik niets, geen achterruit, is ambetant als je er wil in slapen en ook onveilig, de mijne is meestal leeg en dat ziet een dief dan niet. Ook de spiegels zijn kleiner in de recentere, ... allemaal een achteruitgang vind ik.

Wat is voor jou een serieuze verbouwing en wat verwacht je van een camionette?
"om niet met een remorque te moeten rijden" vind ik nogal vaag. Remorque 750kg?
Hoe lang zoek je daar mee te rijden en hoeveel km? Ga je alles zelf ophalen in de bouwhandel? Of af en toe wat spullen die je niet in je gewone auto wil steken? Om naar containerpark te rijden?

Die Peugeot Experts, Citroen Jumpy's, Mercedes Vito's,... zijn nogal beperkt van laadvermogen.
Steek daar maar eens een grote plaat gyproc in of een paar pakken isolatie of een palet stenen.

Ja, en voor de rest.. zien wat jouw prioriteiten zijn.
Gewone camionette is direct 1200 à 1300 kg laden natuurlijk, lengtes tot 4 meter laden (als je de achterdeur niet sluit)
Een verhoogde camionette is inderdaad makkelijk om in recht te staan bij laden en lossen.
Citroën Jumper, Peugeot Boxer, Fiat Ducato (L2H2) hebben het hoogste laadvermogen (laagste leeggewicht) en laagste laadvloer. Kleinste draaicirkel.
Ze huppelen wel over baan als ze leeg zijn en rammelen langs alle kanten. Voordeel is wel de ruimte boven de besuurderscabine als je een lange balk diagonaal wil laden. Laadlengte is enkel 3 meter op de vloer, tussenschot gaat direct schuin uit. Zijn gewoonlijk ook de goedkoopste als tweedehands.
Renault Master is veel robuster en toch nog hoog laadvermogen. Ook kleinere ruimte boven besuurderscabine. tussenschot is tot op een meter hoog recht, dus veel meer "lengte" tot op die meter hoog. Wielbasis is iets groter dan de Citroën, Peugeot, Fiat en iets groter draaicirkel. Mijn beste koop.
Mercedes Sprinter, VW Crafter heel duur voor wat ze moeten doen als bouwcamionette (ook in onderhoud), hogere laadvloer ook en minder laadvermogen. Wel veel meer doordacht en meer comfort. Ligt zeer goed op de baan.

Prijzen zijn tegenwoordig inderdaad heel hoog. Echter, als je wat uitkijkt kan je nog zeer goede voertuigen vinden voor een "lage" prijs.
Ze zijn wel snel verkocht. Als je ze vindt, moet je direct toeslaan.
Heb vorige maand zo nog een Renault Master L2H2 gekocht. 6 jaar oud, 100000km, 16000 € btw incl. Rijdt als nieuw, enkel de batterij moeten vervangen. Stonden 4 nieuwe banden op. Technische keuring zonder 1 enkel mankement, geen spatje roest.
Kan ik zeker nog eens 100000 km mee rijden zonder problemen. Hier worden nooit nieuwe camionetten gekocht.
Zoektocht heeft wel drie weken geduurd.

Met een remorque ben je wel veel goedkoper gesteld natuurlijk. Je zit wel met een sleep en een veel beperkter laadvermogen dan een camionette.
Een grotere camionette is ook handig als eetkamer, kleedruimte, wc, stockageruimte, werkplaats, slaapkamer,...

Enkele jaren geleden is er nog eens een onderwerp gepasseerd over het kopen van een tweedehandscamionette.
Misschien vind je daar ook wat inspiratie:

Last edited:

Ik zie er ook in NL te koop aan lagere prijzen dan hier, hoe zit dat met de invoer? niet te veel gedoe?

Tegenwoordig zijn de prijzen niet te doen. Ik heb 10 jaar geleden een Vito gekocht van toen 7 jaar oud, 118 000 km aan 6 000 €, ik kan die nu, 17 jaar oud 310 000 km opnieuw aan 5 000 € verkopen, mocht ik dat willen, maar ik wil niet, want ik rij er graag mee. Hoge zit, grote zijspiegels, ... in een gewone auto voel ik me tegenwoordig zo benepen. De recentere Vito vind ik niets, geen achterruit, is ambetant als je er wil in slapen en ook onveilig, de mijne is meestal leeg en dat ziet een dief dan niet. Ook de spiegels zijn kleiner in de recentere, ... allemaal een achteruitgang vind ik.
Dat valt allemaal goed mee, daar de verkoper die laten aanmelden voor export en van die exportplaten aanvragen. Daar kan je dan 2 weken mee rondrijden. Die kost valt goed mee en die laten ze meestal wel vallen. Was binnen de 2 uur in orde daar. Dan naar België rijden, laten keuren op die exportplaten en alle papierwerk binnensteken bij je verzekeraar. Als je daar bij een handelaar gaat hebben die meestal wel contacten voor die export en (uit mijn ervaring) kopen die daar veel meer ex-lease over dus zit er meestal een onderhoudshistorie bij.

Dan voor de rest wat slim aankopen: hoe afgeleefd ziet hij eruit, hangt er nog reclame op etc.

Met kentekencheck kom je vaak ook veel meer te weten dan dat je hier tweedehands over een voertuig gaat vinden.

Enige nadeel is dat de mijne hier in belgie afgekeurd was. achteraf de handelaar gecontacteerd en die heeft de helft van de herstellingskosten vergoed, ook al had ik die zonder garantie gekocht.

Wel vaak ‘kalere’ voertuigen daar, geen inrichting voor opbergen enzo.

Goed punt van @albarius Ik heb zo’n Toyota proace l3 dus de langste versie. Met wat foefelen past daar een plaat in maar handig is dat niet. Dus ondertussen staat hier ook een remorque.

Dat topic is nog van mij. Amai, dat is al lang geleden.

Lengte laadruimte bij mijn lange vito is 296 cm, gyproc past daar goed in (laadruimte gaat langer door onder het cabine), buizen van 3 m leg je schuin.
Ik gebruik de Vito als dagelijks voertuig, voordeel is dat je er ook mee in ondergrondse parkings en zo kan (hoogte 1m90).
Zo een bakkerswagentje: Partner, etc. heb ik ook nog gehad, moet je niet nemen, is voor alles te klein.

Mijn ervaring: nooit of te nimmer nog een 2dehandse camionette. Die Berlingo van destijds met 44.000km op de teller en bijna 4 jaar oud, zag er spik en span uit, maar motortechnisch was dat een ramp. Die heeft veel centjes gekost door defecten aan de motor.
Nu, klinkt misschien raar, rijdt ik, met een Peugeot Partner -> occasie, maar wel een occasie van nog geen 4 maanden oud destijds met ... 16km op de teller aangeschaft: demowagen, nooit gebruikt en het nieuwe model Partner kwam toen uit waardoor de garages die democamionettes verplicht waren te verkopen aan sterk verlaagde prijzen. Dat rijdt gelijk een zonnetje, amper onkosten aan gehad had.
Blijven uitkijken en geduld hebben, ik ben naar mijn huidige camionette ongeveer een klein jaar op zoek geweest.
BIV en wegentaks ....
Een tijdje geleden heeft er iemand uit de familie (niet zelfstandig-> particulier) nog een nieuwe Berlingo ingeschreven als lichte vracht. Dus ja, het kan nog. Zie ook dit artikel ter verduidelijking. Dit geldt voor Vlaanderen, ik dacht dat de regels in Wallonië anders zijn en dat daar bestelwagens/lichte vracht voor particulieren niet meer fiscaal gunstig zijn. Alsook als je als Vlaming in Wallonië een camionette aankoopt die inschreven is door een particulier en niet als licht vracht ingeschreven is, dat je dit niet kan wijzigen bij het opnieuw inschrijven in Vlaanderen. Maar over die fiscale regimes die in Wallonië gelden durf ik me niet met 100% zekerheid uitspreken. anderen zullen me wel corrigeren.
Ik refereerde naar de Dodge Ram.
Pickups zijn niet meer in te schrijven als particulier. Als zelfstandige wel, als je kan aantonen dat je die nodig hebt voor de zaak( wat in praktijk wss geen enkel probleem zal vormen)

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief