Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven.
Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Bouwinfo-tip:
Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?
Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.
Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!
Wat is bij jullie de belangrijkste bijdrager van het capaciteitstarief?
De meeste moderne -betere?- kookvuren laten toe de capaciteit te beperken. Ga eens diep in de handleiding kijken... en in de praktijk geeft dat geen probleem- je kookt niet ineens water in 5 potten...Dan zal het wss de Airfryer zijn of dergelijke. Ons kookvuur is 11kw, maar dat gebeurt ook nooit dat die alle buren op 100% heeft , tegelijkertijd en voor een kwartier.en de tweede?
Zeker melden! 'Normaal' maakt je locale distributiebedrijf zich sterk dat ze dat kunnen oplossen....Het overbelaste net was vorig jaar onze grootste bijdrager.
Als je inzet op maximaal zelfverbruik en dan valt de omvormer uit, komt plots alle stroom uit het net i.p.v. de zonnepanelen.
turboke
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 11 jul 2012
- Waarderingsscore
- 851
- Punten
- 113
Ik ben akkoord dat je in de praktijk geen 5 potten tegelijk aan de kook brengt, ik vraag me dan ook zeer af, wat het voordeel zou zijn om het kookvuur te gaan limiteren.De meeste moderne -betere?- kookvuren laten toe de capaciteit te beperken. Ga eens diep in de handleiding kijken... en in de praktijk geeft dat geen probleem- je kookt niet ineens water in 5 potten...Dan zal het wss de Airfryer zijn of dergelijke. Ons kookvuur is 11kw, maar dat gebeurt ook nooit dat die alle buren op 100% heeft , tegelijkertijd en voor een kwartier.en de tweede?
Als je dan toch eens, 1 keer per jaar, je uitgebreide kerstdiner aan het maken bent, ga je dan dankbaar zijn dat je harde limiet je misschien 5 euro bespaart (1kW piek extra gedurende 1 maand) of ga je geïrriteerd zijn dat je kookvuur je in de steek laat die ene keer dat je het ten volle wil benutten? En dan nog zal de piek overschrijding wellicht komen van je oven die tegelijk de aperitiefhapjes aan het bakken is. Dat zit niet in je kookvuur limitatie.
We koken regelmatig uitgebreid en hebben daar geen last van.Ik ben akkoord dat je in de praktijk geen 5 potten tegelijk aan de kook brengt, ik vraag me dan ook zeer af, wat het voordeel zou zijn om het kookvuur te gaan limiteren.De meeste moderne -betere?- kookvuren laten toe de capaciteit te beperken. Ga eens diep in de handleiding kijken... en in de praktijk geeft dat geen probleem- je kookt niet ineens water in 5 potten...Dan zal het wss de Airfryer zijn of dergelijke. Ons kookvuur is 11kw, maar dat gebeurt ook nooit dat die alle buren op 100% heeft , tegelijkertijd en voor een kwartier.en de tweede?
Als je dan toch eens, 1 keer per jaar, je uitgebreide kerstdiner aan het maken bent, ga je dan dankbaar zijn dat je harde limiet je misschien 5 euro bespaart (1kW piek extra gedurende 1 maand) of ga je geïrriteerd zijn dat je kookvuur je in de steek laat die ene keer dat je het ten volle wil benutten? En dan nog zal de piek overschrijding wellicht komen van je oven die tegelijk de aperitiefhapjes aan het bakken is. Dat zit niet in je kookvuur limitatie.
Het is eerder dat het wel eens meer gebeurt dat je 3 potten water opzet en dat je kookvuur al met 3 vuren naar zowat het max kan gaan. Met beperken duurt dat gewoon wat langer....
Op ons vuur is de som van de vermogens van de 5 vuren al groter dan het vermogen van de kookplaat zelf; het toestel beperkt dus al zelf...
stefan
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 10 mrt 2006
- Waarderingsscore
- 4.005
- Punten
- 113
Terecht, water koken duurt geen 15 minWe koken regelmatig uitgebreid en hebben daar geen last van.Ik ben akkoord dat je in de praktijk geen 5 potten tegelijk aan de kook brengt, ik vraag me dan ook zeer af, wat het voordeel zou zijn om het kookvuur te gaan limiteren.De meeste moderne -betere?- kookvuren laten toe de capaciteit te beperken. Ga eens diep in de handleiding kijken... en in de praktijk geeft dat geen probleem- je kookt niet ineens water in 5 potten...Dan zal het wss de Airfryer zijn of dergelijke. Ons kookvuur is 11kw, maar dat gebeurt ook nooit dat die alle buren op 100% heeft , tegelijkertijd en voor een kwartier.en de tweede?
Het is eerder dat het wel eens meer gebeurt dat je 3 potten water opzet en dat je kookvuur al met 3 vuren naar zowat het max kan gaan. Met beperken duurt dat gewoon wat langer....
Op ons vuur is de som van de vermogens van de 5 vuren al groter dan het vermogen van de kookplaat zelf; het toestel beperkt dus al zelf...
roosen00
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 20 nov 2016
- Waarderingsscore
- 1.604
- Punten
- 113
dat is ook op te lossenZeker melden! 'Normaal' maakt je locale distributiebedrijf zich sterk dat ze dat kunnen oplossen....Het overbelaste net was vorig jaar onze grootste bijdrager.
Als je inzet op maximaal zelfverbruik en dan valt de omvormer uit, komt plots alle stroom uit het net i.p.v. de zonnepanelen.
alleen is de ene oplossing sneller dan de andere
Tomvdw
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 28 jun 2017
- Waarderingsscore
- 4.666
- Punten
- 113
Zonder EV blijft het altijd een combinatie van enkele apparaten die de piek veroorzaken.
De dag dat het hier feestje is in december zijn kwaad: oven, veel vuren, bain marie plaatje op of een gourmet/pizzaoven die langere tijd 2kw trekt. Doe daar sluimerverbruik bij, en een airco die aan het verwarmen is en nog een droogkast die onbewust staat te draaien, dan krijg je wel eens 5-6kW bij elkaar.
De dag dat het hier feestje is in december zijn kwaad: oven, veel vuren, bain marie plaatje op of een gourmet/pizzaoven die langere tijd 2kw trekt. Doe daar sluimerverbruik bij, en een airco die aan het verwarmen is en nog een droogkast die onbewust staat te draaien, dan krijg je wel eens 5-6kW bij elkaar.
leiepisser
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 20 feb 2016
- Waarderingsscore
- 1.089
- Punten
- 113
Is toen ook gemeld, en ondertussen opgelost.Zeker melden! 'Normaal' maakt je locale distributiebedrijf zich sterk dat ze dat kunnen oplossen....Het overbelaste net was vorig jaar onze grootste bijdrager.
De administratieve kafka die ermee gepaard ging, is hier in een ander topic nog wel te lezen.
Woubeir
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 16 sep 2008
- Waarderingsscore
- 404
- Punten
- 83
Vraag ik mij wel af: wat doen jullie dan met laden van de EV in de winter want dan is er meestal nauwelijks zonneproductie?Zonder EV blijft het altijd een combinatie van enkele apparaten die de piek veroorzaken.
Laatst bewerkt:
Tommie1
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 15 apr 2011
- Waarderingsscore
- 2.213
- Punten
- 113
Dan laad ik zo veel mogelijk 's nachts op 3.5kW.Vraag ik mij wel af: wat doen jullie dan met laden van de EV in de winter want dan is er meestal nauwelijks zonneproductie?Zonder EV blijft het altijd een combinatie van enkele apparaten die de piek veroorzaken.
Grootste bijdrage hier is koken, zeker als de oven en de kookplaat samen gebruikt worden. Als dan om één of andere reden de auto ook nog eens 3.5kW trekt, dan gaat het wel goed omhoog. De airco's als warmtepomp gebruiken geeft ook een verbruik van 1-2kW.
In de winter is onze piek 8kW in de zomer rond de 6kW.
turboke
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 11 jul 2012
- Waarderingsscore
- 851
- Punten
- 113
Ik snap je vraag niet helemaal. @Tomvdw spreekt toch helemaal niet over zomer/winter/PV/zon.Vraag ik mij wel af: wat doen jullie dan met laden van de EV in de winter want dan is er meestal nauwelijks zonneproductie?Zonder EV blijft het altijd een combinatie van enkele apparaten die de piek veroorzaken.
Ik veronderstel dat hij dus in de winter hetzelfde doet als in de zomer.
Zo is het toch bij ons.
In de zomer is het goedkoper om te laden dan in de winter, maar de auto moet evengoed geladen worden, dus veel verandert er niet aan gedrag bij ons.
Woubeir
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 16 sep 2008
- Waarderingsscore
- 404
- Punten
- 83
Hij schreef dat de EV laadde met de overschot van de PV. In de zomer en de lente lijkt mij dat inderdaad best te doen. Maar in de winter, met zijn grijze dagen en lage zon, is er nauwelijks opbrengst, laat staan overschot.Ik snap je vraag niet helemaal. @Tomvdw spreekt toch helemaal niet over zomer/winter/PV/zon.Vraag ik mij wel af: wat doen jullie dan met laden van de EV in de winter want dan is er meestal nauwelijks zonneproductie?
leiepisser
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 20 feb 2016
- Waarderingsscore
- 1.089
- Punten
- 113
Dit heeft wel degelijk invloed op je piek.Ik snap je vraag niet helemaal. @Tomvdw spreekt toch helemaal niet over zomer/winter/PV/zon.Vraag ik mij wel af: wat doen jullie dan met laden van de EV in de winter want dan is er meestal nauwelijks zonneproductie?Zonder EV blijft het altijd een combinatie van enkele apparaten die de piek veroorzaken.
Zo is het toch bij ons.
In de zomer is het goedkoper om te laden dan in de winter, maar de auto moet evengoed geladen worden, dus veel verandert er niet aan gedrag bij ons.
Als je PV overdag in de zomer 5 kW produceert, en er zijn voor 5 kW verbruikers actief, dan is de piek 0.
In de winter, wanneer je amper nog 0,5 kW opbrengst hebt, en diezelfde 5 kW verbruikers zijn actief, is je piek 4,5.
Tomvdw
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 28 jun 2017
- Waarderingsscore
- 4.666
- Punten
- 113
Onze EV kan gelukkig vaak overdag laden met PV.Vraag ik mij wel af: wat doen jullie dan met laden van de EV in de winter want dan is er meestal nauwelijks zonneproductie?Zonder EV blijft het altijd een combinatie van enkele apparaten die de piek veroorzaken.
En als het echt niet anders kan: nacht van 12u aan 4kW = 50kWh geladen. (Ik ga nooit onder de 4kW omdat het vanaf 4kW 3-fasig is en dus iets efficiënter.
Onze piek schommelt tussen de 4 en 7kW
PV ligt hier volledig zuid, dus om 17u is de opbrengst in de winter 0,0. Daarom komen er nu nog panelen O-W bij, dat verlengt alles toch met 1-2u om de ochtend en avond deels op te vangen.
Bij ons is het ook (spijtig genoeg) de sauna.
15kW.
Al heb ik dat wel het afgelopen jaar proberen op te vangen met een speciale sauna mode waar ik via een contaktor de sauna kachel tijdelijk op 10kW kan zetten.
Omdat de sauna het toch iedere maand verpest, letten we niet op de andere verbruikers.
15kW.
Al heb ik dat wel het afgelopen jaar proberen op te vangen met een speciale sauna mode waar ik via een contaktor de sauna kachel tijdelijk op 10kW kan zetten.
Omdat de sauna het toch iedere maand verpest, letten we niet op de andere verbruikers.
De luxe van het snel opwarmen kost je dus een 600Euro per jaar.Bij ons is het ook (spijtig genoeg) de sauna.
15kW.
Het zou ook met een derde kunnen -als die niet >10m2 is- alleen moet je dan meer plannen...
- Lid geworden
- 22 mrt 2006
- Waarderingsscore
- 4.242
- Punten
- 113
wooow, trekt die 15kW? die van ons 4,5 denk ik... Is wel maar een klein kotteke, waar je met 2 in kunt
.
Is het niet mogelijk om daar een kleinere kachel in te zetten? Die kost ga je héél snel terugverdienen... Je moet de ruimte natuurlijk wel warm krijgen, maar dat moet toch met minder dan 10kW kunnen ook?
Is het niet mogelijk om daar een kleinere kachel in te zetten? Die kost ga je héél snel terugverdienen... Je moet de ruimte natuurlijk wel warm krijgen, maar dat moet toch met minder dan 10kW kunnen ook?
. Zenikda .
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 23 jan 2021
- Waarderingsscore
- 808
- Punten
- 113
Vooral die "denk ik" heeft ontzettend veel waarde . Op een sauna zit ook nog een thermostaat, eens de temperatuur is bereikt is het enkel nog op peil houden . Lucht opwarmen vraagt nu ook zo veel energie niet .wooow, trekt die 15kW? die van ons 4,5 denk ik... Is wel maar een klein kotteke, waar je met 2 in kunt.
Vergelijk het met een EV met een motor van 150kW en een batterij van 100kWh, na 40 minuten zou deze al leeg zijn, niet dus !
D I Y
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 12 aug 2013
- Waarderingsscore
- 8.098
- Punten
- 113
Weinig relevant in deze discussie. Voor de piek en het capaciteitstarief maakt die thermostaat niet uit. Om de sauna (snel) op te warmen zal die langer dan een kwartier full power moeten gaan, dus na een kwartier is het kwaad al geschied voor een hele maand.Vooral die "denk ik" heeft ontzettend veel waarde . Op een sauna zit ook nog een thermostaat, eens de temperatuur is bereikt is het enkel nog op peil houden . Lucht opwarmen vraagt nu ook zo veel energie niet .wooow, trekt die 15kW? die van ons 4,5 denk ik... Is wel maar een klein kotteke, waar je met 2 in kunt.
Vergelijk het met een EV met een motor van 150kW en een batterij van 100kWh, na 40 minuten zou deze al leeg zijn, niet dus !
Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.
Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments