Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Wat is bij jullie de belangrijkste bijdrager van het capaciteitstarief?

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
380
Punten
83
Bij ons is dat, met voorsprong, het laden van de EV.

en de tweede?

en de tweede?
Dan zal het wss de Airfryer zijn of dergelijke. Ons kookvuur is 11kw, maar dat gebeurt ook nooit dat die alle buren op 100% heeft , tegelijkertijd en voor een kwartier.

Mijn hoogste maandelijkse kwartierpiek van 2026 is momenteel 2,9 kW. Ik dacht eerst te schrijven dat ik daar niet echt naar kijk maar bij nader inzien klopt dat niet. Ik zet nooit de wasmachine of droogkast op wanneer ik nog moet koken. Ik kook voor 1 persoon dus meestal max 2 potten tegelijk op de elektrische kookplaat, Airfryer is meestal korter en de oven gebruik niet zo veel. Verder momenteel geen grote verbruikers. De EV kan ik nog niet laden thuis en vermoedelijk blijft dat zo aangezien ik in de buurt openbaar aan 30 eurocent/kWh kan laden.

1e is uiteraard laden van de auto, laadpaal limiteert deze nu tot totale gridafname max 4kW is.
2e is warmtepomp, durft zeker in de winter wel eens 1.5kW draaien gedurende een half uur.
Alle andere grote verbruikers draaien nooit 15 minuten vol vermogen. (frietpot, kookvuur, oven, wasmachine,...)

Door gelijktijdigheid van koken en warmtepomp veronderstel ik dat ik wel eens een piek van pakweg 3kW trek. Maar voor EV laden is 3kW te krap voor mij. Dus ga ik uit van een piek van 4kW en moet ik me dus ook nooit iets aantrekken van de andere verbruikers die samen nooit een piek van 4kW trekken.

Koken en tot een 12 maand geleden software fouten.
We koken regelmatig uitgebreid en de (micro-)oven/vuren gaan samen wel eens naar een 5kw. Dat is zowat iedere maand zo.
Gevolg is dat we in de winter rond 6kw zitten met de WP die ook wel eens werkt en in de zomer net boven 4kw.

Daarnaast werkt hier letterlijk 1 keer per jaar de droogkast die mijn vrouw die ene keer dan tijdens het koken op zet.... ;-)
De software fouten waren voor het laden van de EV doir mezelf voor het aansturen van de wallbox. Logica als de de wallbox volgt het piekvermogen van het huis werkte niet altijd zo goed.

Dus ondanks 2 EVs in huis hebben die nooit bijgedragen aan de piek.
Met alles elektrisch, de EV zijn we best grootverbruikers maar het capaciteitstarief draagt per kwh weing bij aan de prijs...

Ik ben één van de enige die EV niet op 1 zet :).

In volgorde van bijdrage:
1. Sauna
2. EV
3. Koken (als er vanalles samen aangezet wordt)

MAAR ik heb nu denk ik 2 of 3 jaar een digitale teller, en mijn pieken worden altijd bepaald door 1 of 2. De wintermaanden altijd door 1, de zomermaanden wordt de sauna zelden gebruikt, en als ze gebruikt wordt is het op zonne-energie, dus als we pech hebben trekken we toch een piek in de zomermaanden door de EV. Mei was zo eentje waar er te weinig zon was om de wagens te laden, en ik dus 1 keer 's nachts heb moeten bijlagen :-(.

Gemiddelde maandpiek van de afgelopen 12 maand ligt op 5,7kWh

1e is uiteraard laden van de auto, laadpaal limiteert deze nu tot totale gridafname max 4kW is.
2e is warmtepomp, durft zeker in de winter wel eens 1.5kW draaien gedurende een half uur.
Alle andere grote verbruikers draaien nooit 15 minuten vol vermogen. (frietpot, kookvuur, oven, wasmachine,...)

Door gelijktijdigheid van koken en warmtepomp veronderstel ik dat ik wel eens een piek van pakweg 3kW trek. Maar voor EV laden is 3kW te krap voor mij. Dus ga ik uit van een piek van 4kW en moet ik me dus ook nooit iets aantrekken van de andere verbruikers die samen nooit een piek van 4kW trekken.
1.5kW voor een half uur is toch 0€ capaciteitstarief?

Het overbelaste net was vorig jaar onze grootste bijdrager.
Als je inzet op maximaal zelfverbruik en dan valt de omvormer uit, komt plots alle stroom uit het net i.p.v. de zonnepanelen.

Ik ben één van de enige die EV niet op 1 zet :).

In volgorde van bijdrage:
1. Sauna
2. EV
3. Koken (als er vanalles samen aangezet wordt)

MAAR ik heb nu denk ik 2 of 3 jaar een digitale teller, en mijn pieken worden altijd bepaald door 1 of 2. De wintermaanden altijd door 1, de zomermaanden wordt de sauna zelden gebruikt, en als ze gebruikt wordt is het op zonne-energie, dus als we pech hebben trekken we toch een piek in de zomermaanden door de EV. Mei was zo eentje waar er te weinig zon was om de wagens te laden, en ik dus 1 keer 's nachts heb moeten bijlagen :-(.

Gemiddelde maandpiek van de afgelopen 12 maand ligt op 5,7kWh
Je kan ook overschakelen op een moderne infrarood sauna ( niet met de ouderwetse infraroodlampen maar instelbare LED op 860 nm of 650 nm ) .
Ik heb hier zo een verwarmingspak voor op de de rug en nek, trekt op maximale stand 30 W en dat hou je geen 5 minuten vol .

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je inzet op maximaal zelfverbruik en dan valt de omvormer uit, komt plots alle stroom uit het net i.p.v. de zonnepanelen.
klopt, als spanning in de staat boven 253V gaat dan moet omvormer uitschakelen
dan kan je best een toestel met hoog vermogen inschakelen, dan daalt deze spanning meestal een beetje

Hm, bij ons zit het piekvermogen al het hele jaar tegen de 8kwh aan. Meestal rond 6h 's ochtends, als zowel de spa aan gaat om te filteren/verwarmen en de EV nog aan het laden is

1. EV --> paal gelimiteerd op max 6 KW totaal uit het net te nemen --> hier komen we mee toe en bepaald ook quasi elke maand de piek gezien er altijd wel ergens een dag zit dat we na de zonne uren nog moeten laden
2. Koken --> oven opwarmen tot 250 graden voor pizza's of een kooksessie met quasi alle vuren bezet.

Ik zou kunnen proberen te verminderen naar 5, of zelfs 4 maar denk dat ik me veel last zou bezorgen voor een besparing van iets meer dan 100 euro per jaar.

ok, laten we het wat moeilijker maken en stel dus dat er geen PV is. Wat dan (hypothetisch)?

1.5kW voor een half uur is toch 0€ capaciteitstarief?
op zich wel, maar langdurig 1.5kW trekken wil wel zeggen dat er niet veel anders meer mag gebeuren.
Koken alleen ga je niet rap een kwartier meer dan 2.5kW gebruiken, maar als de hele kookperiode er al een basislast van 1.5kW aanstaat, wordt dat wel moeilijk.

Het gaat bijna altijd over gelijktijdigheid toch? Afgezien van EV zijn er weinig of geen toestellen die veel voorkomen en langdurig hoog vermogen trekken in prive. Microgolfoven trekt max 1.5-2kW, wasmachine en droogkast idem, een kookplaat kan misschien wel eens tot 3kW gaan.
Maar dus elk apart gaan al die toestellen geen piek veroorzaken.
Maar als je natuurlijk de oven aanzet, en ondertussen 2 kookplaten, en in de microgolf nog een pot appelmoes opwarmt, en die hele periode ben je constant al 1.5kW aan het gebruiken op je warmtepomp, ..., dan heb je zeker wel gemiddeld meer dan 2.5kW verbruikt.
En dan lijkt me de oorzaak toch de warmtepomp, niet de oven of de microgolf, ook al zijn die pieken misschien juist hoger.
Enfin, dan wordt het weer beetje semantisch :-)

ok, laten we het wat moeilijker maken en stel dus dat er geen PV is. Wat dan (hypothetisch)?
Maakt geen bal verschil denk ik?
Omdat ik PV heb verschuif ik beetje verbruik naar zonne-uren (overdag wasmachine draaien, warmtepomp wat hoger laten stoken,...), en dus zal ik statistisch gezien allicht wel grotere kans hebben dat een eventuele piek tijdens zonne-uren valt, en dus geen capaciteitstarief verhoogt.
Maar in se blijven de groot verbruikers EV en warmtepomp bij mij. Ongeacht of ik nu veel of weinig PV heb.

Ik denk dat voor de meeste mensen PV geen verschil maakt om te zeggen wat de belangrijkste bijdrager is.

klopt, als spanning in de staat boven 253V gaat dan moet omvormer uitschakelen
dan kan je best een toestel met hoog vermogen inschakelen, dan daalt deze spanning meestal een beetje
Of juist niet. Want als de spanning dan toch te hoog wordt, schakelt de omvormer alsnog uit en zit je met een toestel met hoog vermogen op afname van het net.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan