• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Wat gaat mijn huis kosten?

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Wat gaat mijn huis kosten?

Waar willen we naartoe met dit topic?

Alle vragen : Wat gaat mijn huis kosten, kan ik een huis zetten voor XXX , is mijn budget toereikend, ... zullen worden gebundeld in dit topic. Kwestie van het voor iedereen een beetje overzichtelijk te houden, en niet altijd opnieuw hetzelfde te moeten typen.

Gelieve dit topic een beetje te respecteren. Grondprijzen komen hier niet aan bod, dus huizen excl. grond aub.

Heb je een vraag, stel ze gerust hier, waarschijnlijk zal er wel iemand een schatting durven maken, maar pin die persoon daar niet op vast, want niks is zo moeilijk als een schatting van een huis maken.


Waar hangt de prijs vanaf?

1. Oppervlakte

2. gebruikte materialen

3. gekozen aannemer

4. veel zelf doen of niks zelf doen

5. Locatie

6. Graad van afwerking


Hoeveel mag/moet ik nu rekenen?

Reken een gemiddelde prijs tussen de 500 /m en 2500 /m excl. btw en dan denk ik dat we niemand uitsluiten.. Inderdaad, zo groot kan het verschil zijn, exclusief alle andere kosten zoals architect, epb, vc, stabiliteitsingenieur, ...

Als je rekening houdt met 1000/m, zul je een betere schatting hebben in geval van een 'normale' woning. Het kan iets minder, het kan ook iets meer zijn natuurlijk, maar reken dat je hier een goeie schatting meek unt maken.

Misschien kun je ook nog rekening houden met het verschil tss garage/bergruimte & leefgedeelte aangezien de afwerking in een garage een pak lager is dan in het woongedeelte.

Wil je echt een gedetailleerde en correcte prijs kennen, dan ga je op basis van lastenboeken prijzen moeten gaan aanvragen, want er is niemand die dit exact voor u kan zeggen.

Velen willen natuurlijk niet veel geld uitgeven aan hun huisje. Hiervoor is er het boek over woningen onder de 150.000. Hierover is op dit forum ook al 't n en 't ander geschreven, dus daarvoor verwijs ik naar de links hier onderaan dit topic. Daar staat een linkje naar dat topic.


Links

Hier vind je links naar enkele usefull topics.

Huis bouwen met 135.000 (exclusief grond)

1000 euro/m excl btw, is dit de prijs van vandaag?

totale kostprijs nieuwbouw

Bouwgrond aangekocht, en nu budget opstellen ...

woningen 150.000 euro?

huis van 200.000 euro? Hoe doe je dat?

bouwproject - budget 250.000


Ha ja, er is ook nog de zoekfunctie natuurlijk... Zoek op kostprijs huis en je gaat nog vl leesplezier hebben ;).
Greetz,

The mod team
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Ha ja, opmerkingen, suggesties... Altijd welkom ;)
 

Mr. Bouwinfo

Administrator
Lid geworden
7 dec 2016
Berichten
208
Waarderingsscore
2
Punten
0
Via een aantal architecten zijn we aan volgende prijzen geraakt LET OP!!! : prijzen EXCLUSIEF: btw, erelonen architecthypothecaire leningepbverslaggeverventilatieverslaggever, kortom hier zitten geen erelonen in, badkamer en keuken. 

Voor vrij normale woningen zonder zotte dingen.
  • kelder: 440€/m²
  • gelijkvloers: 880€/m² (buitenomtrek)
  • garage + berging: - 440€/m² (- binnenomtrek ruimten)
  • verdiep: 440€/m²
  • vides: 220€/m²
  • dakoversteken: 55€/m²
  •  
 
Lid geworden
9 aug 2007
Berichten
300
Waarderingsscore
0
Punten
0
goed idee lijkt me!

zet die topic maar in dikke, grote, rode letters zodat ze er niet overlezen :lol:
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
1.007
Waarderingsscore
1
Punten
0
mijn woning kost ongeveer 630euro/m2....moest ik binnen een aantal jaren een rechtszaak winnen tegen een "failliete" kl..tz.k kost het 565euro/m2.



er is nergens bespaard op kwaliteit, kwa isolatie zit ik hoger dan gemiddeld...het zelf doen en laten doen situeert zich rond 60-40(60 laten doen)
 
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
707
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier kan ik sinds gisteren wel een bijdrage aan leveren.

Bij voorbaat mijn excuses voor het lange antwoord.



Wij zijn ook gewoon in het wild beginnen tekenen (nu al meer dan 3 maanden geleden). Daarna vroegen we ons af: kunnen we dat wel betalen.

Ikzelf heb de vraag die hier te veel gesteld is ook gesteld (zoek maar op "vraagstuk").

Den Ice heeft mij toen gerustgested.

Ik heb eerst ook met de richtprijzen gerekend

500 euro/m2 zelf doen, geen luxe afwerking

750 euro/m2 alles laten doen geen luxe afwerking

1000euro/m2 zelf doen, luxe afwerking

1500euro/m2 alles laten doen, luxe afwerking



Toen kreeg ik schrik, want wij wilden volledig kelder, 2 volwaardige verdiepen + zolder

1 verdiep = 125m2



Toen heb ik beslist om in Excell een berekening te maken, we zien wel hoever we komen.

De eerste avond viel dat vies tegen, een beetje versteviging onder de keldervloer kost al 500 euro meer. Zo kan ik geen naukeurige berekening maken.



Gisteren heb ik hier gewoon stug aan doorgewerk en ik kwam tot het volgende.

Kelder bijna 7000 euro, bestaande uit:

aardingskabel, PVC folie,betonnen gewapende dek met waterdichtingsproduct van 18 met net van 6

muur uit volle betonblokken van 9 en daarnaast een holle blok van 9

alle binnenmuren

welfsels



gelijkvloers 18000 euro bestaande uit

druklaag 6cm binnen en buitenmuren, welfsels, en nog een druklaag



Hierbij zijn geen blauwe steen, poutrels, netten in gelijkvloers en bovenverdiepingvloer.



De rest is voor de volgende sessie.(dit is alleen ruwbouw, ik weet het)



Conclusies:

===========

de richtprijzen (500euro/m2,...) kunnen je behoorlijk op een verkeerd spoor brengen.



Gewoon beginnen rekenen met een algemene offerte die je zo bij de bouwmaterialenleverancier kan krijgen werkt volgens mij nog het best.

Op het eerste zicht lijkt het niet nauwkeurig, maar ik durf toch te zeggen dat ik niet meer dan 10% van de totale prijs voor wat ik geteld heb afwijk.



Als ik de richtprijzen hier op het forum zie, vraag ik me soms af waarom die zo veel van elkaar verschillen, maar het antwoord daarop kan makkelijk zijn, bv.

Als de ene leverancier voor een regenput van 10 000 liter 500 euro vraagt en de andere 750 (50% meer), dan snap ik het wel.



Mijn advies dus, reken het uit, je kan het.
 
Lid geworden
16 mrt 2007
Berichten
30
Waarderingsscore
0
Punten
0
Op mod-vraag post ik het hier maar even opnieuw:

Dag,

www.bostoen.be/villabouw/detail.asp?id=3493&cmd=lijst&gemeente=0&straal=&provincie=0&tot=205000&x=45&y=2

Bostoen bouwt enkele nieuwe woningen in Meulebeke (West-Vlaanderen, tussen Waregem en Tielt). 't Gaat over half open bebouwingen op 5 are. Grond + woning afgewerkt + kosten (BTW, registratie, notaris) komt de totaalprijs op een dikke 200.000 euro volgens bovenstaande website.


'k Weet dat 't wat voorbarig klinkt maar heeft iemand een idee welke richtprijs we voor dit soort nieuwbouw mogen aannemen als er enkel ruwbouw-winddicht gezet zou worden in die streek?

Alvast bedankt,
grtjs
 
Lid geworden
15 sep 2006
Berichten
694
Waarderingsscore
0
Punten
0
stino wrote:
Op mod-vraag post ik het hier maar even opnieuw:



Dag,

http://www.bostoen.be/villabouw/detail. ... 0&x=45&y=2

Bostoen bouwt enkele nieuwe woningen in Meulebeke (West-Vlaanderen, tussen Waregem en Tielt). 't Gaat over half open bebouwingen op 5 are. Grond + woning afgewerkt + kosten (BTW, registratie, notaris) komt de totaalprijs op een dikke 200.000 euro volgens bovenstaande website.


Ik kan niet antwoorden op uw vraag wat betreft winddicht maar wat ik wel zie is dat die vanafprijs een prijs is voor een stuk grond van 280m2 en niet 5 are.
 
Lid geworden
16 mrt 2007
Berichten
30
Waarderingsscore
0
Punten
0
Moloko wrote:
stino wrote:
Op mod-vraag post ik het hier maar even opnieuw:
Dag,
http://www.bostoen.be/villabouw/detail. ... 0&x=45&y=2

Bostoen bouwt enkele nieuwe woningen in Meulebeke (West-Vlaanderen, tussen Waregem en Tielt). 't Gaat over half open bebouwingen op 5 are. Grond + woning afgewerkt + kosten (BTW, registratie, notaris) komt de totaalprijs op een dikke 200.000 euro volgens bovenstaande website.
Ik kan niet antwoorden op uw vraag wat betreft winddicht maar wat ik wel zie is dat die vanafprijs een prijs is voor een stuk grond van 280m2 en niet 5 are.

Inderdaad, verward met ander stuk. Maar maakt weinig uit, laten we dan rekenen met 280m²...

Is eigenlijk meer bedoeld om een idee te krijgen hoeveel % we van deze totaalprijs van Bostoen mogen afdoen in geval we ruwbouw-winddicht zouden rekenen.

Vooral dan voor woning op lapjes grond in Zuid-West-Vlaanderen...
 

Icecoldkillahh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jul 2006
Berichten
8.192
Waarderingsscore
1
Punten
38
Quote:
Coike_1840 schreef:

Hey,



Mijn vriendin en mezelf gaan binnenkort beginnen aan ons bouwavontuur en hadden al hier en daar wat informatie ingewonnen maar hadden graag eventueel een beetje raad gekregen van onze collega's.



Het gaat om een nieuwbouw, alleenstaande woning met twee verdiepingen. Het gelijkvloers heeft een afmeting van 10.5m op 15m, terwijl het eerste verdiep een afmeting heeft van 10.5m op 11.6m. Het huis is in moderne stijl met een plat dak en zal worden opgetrokken door gebruik te maken van MBI betonsteen. Er zal ook een alleenstaande garage neergeplant worden in dezelfde materialen met een afmeting van 7m op 4.3 m.



We gaan zoveel mogelijk proberen mee te helpen in de ruwbouw zelf maar aangezien ik hier niet zo veel ervaring mee heb zal het dan waarschijnlijk voornamelijk gaan over het dienen van de metsers, mortel maken en opkuisen achteraf, misschien enkele klusjes zelf tot een goed einde proberen te brengen.



We hadden reeds enkele offertes binnen gekregen met betrekking tot de aannemer, het dak,...



Aannemer:

Het gaat hier dus om de woning en de garage waarbij het de bedoeling is dat we de metsers zouden dienen (Bakstenen aangeven en mortel maken,...) = +/- 30000 € en dit aan uren aangezien wij zelf alle materialen kopen. Verder dienen we ook een bijdrage te betalen voor het "huren" van het materiaal van de aannemer hetgeen op 1250€ komt.





Wij zijn momenteel ook nog niet begonnen, maar bij ons zal het +/-32000€ zijn, zonder rekening te houden met onze hulp.



Quote:

Dak:

Het gaat hier over een rubber (EPDM) dak dat een afmeting heeft van 10.5 op 15 meter (Huis) + 7m op 4.3m (Garage). De meest gunstige offerte kwam op 13500 €.





Hier heb ik niet echt een idee van, bij ons wordt het een zadeldak.



Quote:

Vloerverwarming:

We hadden graag gewerkt met een vloerverwarmingsysteem (Nat) in combinatie met een condensatieketel. Voor het gelijkvloers wordt er gebruik gemaakt van het VV systeem in combinatie met enkele radiatoren ter ondersteuning. In het bovenverdiep wordt er hoofdzakelijk gewerkt met radiatoren met uitzondering van de badkamer waar ook vloerverwarming komt te liggen.

Hier gaat het om twee opties waar we nog niet volledig uit zijn om eerlijk te zijn. Langs de ene kant een zelfbouwpakket wat op ongeveer een 9000 € komt en een pakket dat volledig door een firma geplaatst wordt hetgeen op een 13000 € komt.



Sanitair:

Mits het slijpwerk zelf te doen kwam dit op een 3000 €



Plakkerij:

Hierbij hebben we een offerte binnen gekregen van 11000 € (excl. BTW). Deze prijs omvat de plakkerij van het huis. (Buiten de garage in het huis en die buiten het huis gerekend). De deuren worden ook mee uitgeplakt.



Elektriciteit:

Hier waren we met het idee aan het flirten om gebruik te maken van een zelfbouwpakket maar hebben tot op heden nog geen prijsoffertes binnen gekregen. Heeft iemand een idee welke richtprijs we ongeveer in acht moeten nemen voor een basispakket voor een huis van onze omvang?





Bij ons ruim geraamd door de architect op 7500€ (alles laten doen), maar dit is normaal ruim voldoende.



Quote:

Ramen:

Misschien een beetje moeilijk om te toetsen zo. Zonder echt in detail te gaan gaat het hier om een grote glaspartij wat zo rond de 32200 € ligt.



De rest is nog een beetje te vroeg nog om over te debatteren maar zijn dit gangbare prijzen? Vooral de kostprijs van de aannemer qua uren heeft ons al menig slapeloze nacht berokkend

We weten dat op het gebied van prijzen een enorme wereld van verschil kan zijn maar hadden toch graag enige indicatie gehad of we al dan niet op het juiste spoor zitten. Dank bij voorbaat voor jullie reacties.



Mvg,

K.





Uren van metser was bij ons ook wel even verschieten, maar na vergelijk bij vrienden/familie, leek zijn urenschatting toch wel te kloppen.

Maar vraag zeker eens aan uw architect of hij geen raming kan maken voor de verschillende posten, hij is het best geplaatst om hierop antwoorden te geven.



Verwijzing van het gesloten topic
 
Lid geworden
18 sep 2007
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
Goed idee om de topic te combineren, mijn excuses voor het verkeerdelijk plaatsen!



Enig idee welke factor we in rekening moeten brengen om te berekenen hoeveel de ruwbouw (zonder dak en ramen) uiteindelijk gaat kosten? Gaat het daarbij op om te zeggen uren metsers t.o.v kostprijs bouwmaterialen = 50/50?



Quote:
Uren van metser was bij ons ook wel even verschieten, maar na vergelijk bij vrienden/familie, leek zijn urenschatting toch wel te kloppen.

Maar vraag zeker eens aan uw architect of hij geen raming kan maken voor de verschillende posten, hij is het best geplaatst om hierop antwoorden te geven.



Toch blij dat we hier niet de enige zijn!



Quote:
De offerte van de ramen is exhuberant hoog! Best meedelen om hoeveel m² het hier gaat!



Het gaat hier om een 80 m² aan ramen. Deze zijn voorzien van el. Rolluiken.



Quote:
Ik hoop dus voor jullie dat jullie niet dromen van een woning voor +- 200.000 € all-in, gezien de afmetingen etc. De offertes spreken voor zich.



We zijn niet zinnens om het hele huis direct af te werken. We hebben gepland om eerst het gelijkvloers bewoonbaar te maken en vervolgens mits sparen de bovenverdieping onder handen te nemen. Het eerste op het lijstje is de ruwbouw vandaar ook de vraag. :)
 
Lid geworden
9 apr 2006
Berichten
56
Waarderingsscore
0
Punten
0
Iemand enig idee aan wat voor budget ik moet denken voor een ruwbouw windicht met volgende specificaties:



- type: open bebouwing

- oppervlakte: 150 - 160 m²

- gelijkvloers + 1 verdieping

- dak: plat dak

- buitenschrijnwerk: pvc, geen te grote glaspartijen (hoogstens 1 groot schuifraam naar tuin)

- gevelsteen: in de stijl van Desimpel Forum Cobra



Wat zou de meerprijs zijn om dit te onderkelderen?



Thanks!
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
1.770
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik denk dat je met 120.000 euro btw inclusief moet toekomen.
 
Lid geworden
23 feb 2007
Berichten
707
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wanderer wrote:
Iemand enig idee aan wat voor budget ik moet denken voor een ruwbouw windicht met volgende specificaties:



- type: open bebouwing

- oppervlakte: 150 - 160 m²

- gelijkvloers + 1 verdieping

- dak: plat dak

- buitenschrijnwerk: pvc, geen te grote glaspartijen (hoogstens 1 groot schuifraam naar tuin)

- gevelsteen: in de stijl van Desimpel Forum Cobra



Wat zou de meerprijs zijn om dit te onderkelderen?



Thanks!



wij zitten aan 120.000eur excl btw voor 205m².



onderkelderen? welke hoogte? kruipkelder(145cm) +- 7000eur
 
Lid geworden
9 apr 2006
Berichten
56
Waarderingsscore
0
Punten
0
djatwork wrote:
wij zitten aan 120.000eur excl btw voor 205m².



onderkelderen? welke hoogte? kruipkelder(145cm) +- 7000eur



Thanks voor de reply.



Wat betreft de kelder: ik zou gaan voor een volwaardige kelder. Heb niet meteen een idee van de gangbare hoogte, maar dus wel een ruimte waar je makkelijk in kunt rechtstaan. Dit niet over de volledige oppervlakte, maar bijvoorbeeld over een oppervlakte van een 54 m². Ik neem aan dat dit een aanzienlijke meerkost met zich meebrengt.



Nog wat verdere informatie ivm de mogelijke plannen: geen luxe afwerking, maar degelijke basisafwerking. Mocht een bouw tot de mogelijkheden behoren, zie ik mezelf initieel werken naar een ruwbouw winddicht om dan ruimte per ruimte af te werken. Kort op de ruwbouw zou dan wel de afwerking van een bepaalde ruimte moeten volgen om er op zijn minst te kunnen leven.



Het zal er een beetje afhangen wat de mogelijkheden zijn om de huidige lening van mijn rijwoning over te dragen op de nieuwe situatie en natuurlijk ook van de marktwaarde van de huidige woning.



Het gaat om een rijwoning met een aantal aanzienlijke tekortkomingen: zeer kleine badkamer, slechts 1 slaapkamer, geen vaste trap naar de ongebruikte zolderverdieping. Die tekortkomingen zou ik in het komende jaar willen verhelpen. Er is inmiddels een nieuwe condensatieketel geplaatst, binnenkort wordt een vaste trap naar de zolderverdieping geplaats. Vervolgens zullen er twee slaapkamers en een nieuwe badkamer voorzien worden. Dat alles zou de waarde van het huis toch flink moeten opkrikken.
 
Lid geworden
15 okt 2007
Berichten
73
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij zijn een (jong) koppel die met een serieuze baksteen in de maag zitten... We hebben nog geen bouwgrond maar daar komt normaalgezien heel binnenkort verandering in.

Uiteraard zijn we op dit moment vooral aan het kijken wat we financieel aankunnen... Dus is onze vraag: is het mogelijk ons droom-nestje te bouwen met een budget van 225.000 EUR (enkel voor het huis, grond dus NIET inbegrepen). We zouden graag een piramide-woning bouwen met ruime living (tss. 40 en 45m²) en keuken, anderhalve garage, en 4 slaapkamers (en badkamer) boven. Zelf zullen we er (zo goed als) niets aan kunnen meehelpen....



zou dit mogelijk zijn???

(met de 225.000 EUR bedoel ik wel incl. BTW, architect, enz enz...)
 
Lid geworden
15 sep 2006
Berichten
694
Waarderingsscore
0
Punten
0
Thovenaar wrote:
Wij zijn een (jong) koppel die met een serieuze baksteen in de maag zitten... We hebben nog geen bouwgrond maar daar komt normaalgezien heel binnenkort verandering in.

Uiteraard zijn we op dit moment vooral aan het kijken wat we financieel aankunnen... Dus is onze vraag: is het mogelijk ons droom-nestje te bouwen met een budget van 225.000 EUR (enkel voor het huis, grond dus NIET inbegrepen). We zouden graag een piramide-woning bouwen met ruime living (tss. 40 en 45m²) en keuken, anderhalve garage, en 4 slaapkamers (en badkamer) boven. Zelf zullen we er (zo goed als) niets aan kunnen meehelpen....



zou dit mogelijk zijn???



Vokgens mij wel. We hebben wel geen piramide maar wel een volledig verdiep en grote zolder die ongeveer uw aantal kamers heeft. Is bijna af maar prijs is nog van verleden jaar. 200000 euro zonder grond dus 225000 is mogelijk. Wel exclusief keuken.
 
Lid geworden
14 okt 2007
Berichten
105
Waarderingsscore
0
Punten
0
Is dit topic ook voor verbouwingen?



We willen onze huidige afgesloten veranda (4 op 3 m) afbreken en op deze plaats een uitbouw plaatsen die de living helemaal met de keuken verbindt zodat we een open keuken bekomen. Fundering en één buitenmuur zijn er al. Aan de tuinkant willen we een groot schuifraam. Dak met lichtstraat.

Iemand een idee van de prijs (zonder nieuwe keuken)?
 
Lid geworden
4 feb 2007
Berichten
54
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

lijkt me toch nipt, 225000euro, all-in, en niks zelf doen.

Ons nieuw te bouwen stekje, ong. 210m2, zolderverdieping inbegrepen, garage met berging, leefruimte (keuken,zithoek) en buro : 90m2, 1ste verdieping 1grote en 2kleine slpkmrs, ruime badkamer met bad en inloopdouche, apart toiet, vaste trap naar zolderverdieping en 2 afgewerkte zolderkamers ; vloerverwarming beneden, radiatoren boven, keuken 17000euro, aluminium ramen - mistral, zonnewering buiten zolder : ong. 250000euro, BTW en architect inbegrepen.

Niet inbegrepen : laminaat 1ste en 2de verdieping, oprit, terras, opleg voor tegels en badkamer, EPB, aansluitingskosten, muurovername (HOB) en de grond natuurlijk...

Ter info !

Groetjes,

Tijl
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan