Wat gaat mijn huis kosten?

Pinguu

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2010
Waarderingsscore
151
Punten
43
Terug on topic: zijn er hier mensen die ongeveer nu nog de knoop doorhakken om te bouwen? En hoe budgetteerde je dat dan? Of zijn er tips & tricks om het tegenwoordig nog te halen met je budget als je nog moet beginnen? Ik begrijp de vrees/blokkering van Multipasser, heb die ook. Wat een tijd..

Wij beginnen volgende maand te bouwen en zijn ook volop materialen aan het aankopen. Gelukkig zijn we zelfbouwers en wonen we tijdelijk gratis (stacaravan) waardoor we wat marge hebben. We hadden wel gerekend dat we alles kwalitatief en piekfijn zouden kunnen afwerken binnen het budget, maar daar zijn we nu niet meer zo zeker van.

Terugkrabbelen was geen optie meer en ik zie in de nabije toekomst ook niet onmiddellijk verbetering, hoogstens een stabilisering van de prijzen. De inflatie moet nog verder doorgerekend worden, de energieprijzen blijven hoog en bij veel bedrijven staan de winstmarges momenteel onder druk.

_remi_

Gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
404
Punten
63
Zelf kreeg ik net een eindafrekening, ik moet nog eens 600 EUR bijbetalen.
Mijn maandelijks voorschot ging van een kleine 200 EUR naar een dikke 300 EUR. Het nieuwe voorgestelde voorschot wordt 500 EUR.
In het verleden moest ik nooit opleggen, ik kreeg altijd zo'n 100 EUR terug (mijn voorschotten ronde ik immers af naar boven*).
De totale factuur ging dus fors omhoog: van 1800 a 2000 EUR (incl 21% BTW) naar 3300 EUR (incl 6% BTW).
Indien nu nog 21%, was dat effectief een verdubbeling geweest. Maar dit is nog maar een begin, de volgende afrekening zal wel een dure winter bevatten.

Ik klaag niet, wij werken beiden full time en dat is allemaal wel te betalen. Maar dat zijn toch patatten hoor, zoals ze hier zeggen.
We hebben twee kleine kinderen, wonen in een vrij recent huis, en bouwen ondertussen nog eens een nieuwbouw: dus die energie prijsstijging voel je nu reeds in het maandelijks budget hoor. Ik kan me voorstellen dat bij gezinnen die een lager inkomen hebben en meer energie verbruiken, dat echt wel problemen geeft.Maar zoals hier ook reeds vermeldt, het slechtse moet nog komen, de eerste winter aan dure tarieven moet nog starten. En dan moet je toch ook meegeven dat de voorbije periode reeds 6% BTW was en het verbruik toch aanzienlijk geminderd is (voornamelijk geen koeling in lente & zomer gedaan; en momenteel nog steeds geen verwarming).

* Ik slaap daar beter van. Ik koos altijd energieleveraniers die ook daadwerkelijk energie produceren.

Ik ben sinds begin 2020 bezig aan mijn bouwproject, ik heb alle prijzen weten stijgen. Alles is fors gestegen, zelfs basis ruwe materialen: cement, zand, staal, beton, glas, alu, hout, .... Aangezien ik veel zelf doe, is dat voornamelijk rechtstreekse aankoop. En niet een beetje, elke maand kreeg (en vooral KRIJG) ik wel mails van leveranciers over prijsstijgingen. Ik deed hetzelfde reeds eens in 2011-2014, en daarmee vergelijken is helemaal te gek voor woorden (ben momenteel bezig aan dak: wel puur de prijs van Oregon hout is minimaal maar 3). Maar deze keer heb ik ook leveranciers die hun prijzen eenzijdig optrekken, zonder boe of bah 30% bij. En nochtans met getekende/aanvaarde offerte. En dan nog een leverancier op de fles. Tja ik ook bijt door de zure appel heen. Het zal er niet op beteren, zelfs na een oorlog of pandemie. Voorlopig denk ik niet dat de werkuren reerds hard zijn gestegen op offertes/facturen, maar dat zit er na nieuwjaar wel aan te komen. Ik bouw ook niet klein, ik vind de opmerkingen over stijgende prijzen bij duurderde huizen nogal onrelevant. Een huis van 250k of 500k EUR, die budgettering moet evenzeer kloppen. Hier zeggen ze: iedereeen zaait naar eigen zak. En ze zeggen ook: ge moet een ander zijn rekening niet maken.

Ik hoorde wel onlangs nog van vrienden met bouwplannen, dat de bank hun geen woonkrediet wou financieren. Uiteraard ken ik de details niet, maar het kwam er vooral op neer dat: 1. de bank niet verwachtte dat men de geschatte verkoopprijs van hun huidig huis ging halen, en 2. dat de budgettering van de nieuw te bouwen woning zodanig veel marge moet hebben in deze turbulente tijden, dat het eigenlijk te duur ging worden. De banken die wel een voorstel deden, wouden na het verlopen van de termijn geen nieuw identiek voorstel meer opmaken. Vrienden zijn handige Harry's die veel zelf kunnen, veel eigen inbreng hebben via familie. Ondanks bedienden met het betere inkomen, hoogstwaarschijnlijk geen recht hebben op de laatst gelanceerde energiepremie voor middenklasse te helpen wegens te hoog inkomen.

Laatst bewerkt:

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Waarderingsscore
546
Punten
93
Het metselwerk is nu het spannendste omdat we deze in regie doen. Ik heb al heel vaak gedacht: hopelijk is de raming van de metser ok. Deze gaat voor ons meest bepalende zijn. Verder zouden veel prijzen bij ons vast moeten zijn volgens we overeen gekomen zijn. Ook veel zaken aan het aankopen (tegels, technieken) die nog niet direct nodig zijn maar eenmaal geleverd gaan die niet meer van prijs veranderen
Bij mij was metselwerk ook in regie, architect zei dat het 10% goedkoper ging uitkomen dan zijn raming, het is 15% duurder geworden. Nu, het was geen standaard metselwerk en er zijn geen andere prijsvragen gebeurd dus geen idee hoe dicht die bij de raming gingen zitten. Neemt niet weg dat doordat het werk goed en kwalitatief werd uitgevoerd ik het nog altijd terug zo zou doen. Want als die andere dan tijdens de uitvoering merkt dat hijzelf er 15% zal aan toesteken dan is er ook kans dat er ook dingen gebeuren die niet correct zijn.

Probeer zoveel mogelijk van het "stom" werk te kunnen doen (zoals opruimen of bepaalde dingen dichter gaan zetten) zodat ze daar geen tijd mee bezig zijn.

Voor de rest heb ik ook vaak met vaste prijzen gewerkt en bepaalde details (bvb kaders in oversteek voor rolluiken) in regie laten gebeuren, daar ook geen problemen mee gehad.

LL23

Lid
Lid geworden
31 okt 2021
Waarderingsscore
21
Punten
18
Het metselwerk is nu het spannendste omdat we deze in regie doen. Ik heb al heel vaak gedacht: hopelijk is de raming van de metser ok. Deze gaat voor ons meest bepalende zijn. Verder zouden veel prijzen bij ons vast moeten zijn volgens we overeen gekomen zijn. Ook veel zaken aan het aankopen (tegels, technieken) die nog niet direct nodig zijn maar eenmaal geleverd gaan die niet meer van prijs veranderen
Bij mij was metselwerk ook in regie, architect zei dat het 10% goedkoper ging uitkomen dan zijn raming, het is 15% duurder geworden. Nu, het was geen standaard metselwerk en er zijn geen andere prijsvragen gebeurd dus geen idee hoe dicht die bij de raming gingen zitten. Neemt niet weg dat doordat het werk goed en kwalitatief werd uitgevoerd ik het nog altijd terug zo zou doen. Want als die andere dan tijdens de uitvoering merkt dat hijzelf er 15% zal aan toesteken dan is er ook kans dat er ook dingen gebeuren die niet correct zijn.

Probeer zoveel mogelijk van het "stom" werk te kunnen doen (zoals opruimen of bepaalde dingen dichter gaan zetten) zodat ze daar geen tijd mee bezig zijn.

Voor de rest heb ik ook vaak met vaste prijzen gewerkt en bepaalde details (bvb kaders in oversteek voor rolluiken) in regie laten gebeuren, daar ook geen problemen mee gehad.
Ik hoop dat dat hier het geval niet is. Ik heb die marge echt niet beschikbaar. Het is wel ten opzichte van zijn eigen raming, niet van de architect. Hij werkt met enkele tussenfacturen. Zijn eerste was lager dan zijn raming, ik hoop dat dit zich verder kan zetten.

Wij zijn echt nog zo veel mogelijk aan het aankopen voor nieuwjaar. Sowieso komen er dan nog veel prijsstijgingen.

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Waarderingsscore
521
Punten
113
Allemaal veel te goed gewoon, blijkbaar veel mensen waarvan het einde van de maand en de portemonnee samen vielen en nu tot de vaststelling komen dat als er iets omvalt er plots nog een stuk maand over is...

Ik spreek nu over normale gezinnen en als ik dan lees dat je een rimpel van 200 euro niet kan opvangen, daar stel ik mij vragen bij.

Ik heb twee alleenstaande vrienden met gewone jobs, beide eigendom en geen hulp van familie. Hier komen toch geen issues nog horror verhalen naar boven.

Maar er is ook nog 'de schone schijn'. Veel mensen gaan het ook niet durven toegeven.

Bob.en.bobette.bouwer

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 jan 2015
Waarderingsscore
866
Punten
113
Allemaal veel te goed gewoon, blijkbaar veel mensen waarvan het einde van de maand en de portemonnee samen vielen en nu tot de vaststelling komen dat als er iets omvalt er plots nog een stuk maand over is...

Ik spreek nu over normale gezinnen en als ik dan lees dat je een rimpel van 200 euro niet kan opvangen, daar stel ik mij vragen bij.

Ik heb twee alleenstaande vrienden met gewone jobs, beide eigendom en geen hulp van familie. Hier komen toch geen issues nog horror verhalen naar boven.

Maar er is ook nog 'de schone schijn'. Veel mensen gaan het ook niet durven toegeven.
Ik wist dat deze reactie ging komen. Ik ben me daar ook terdege van bewust dat Vlaanderen zo in elkaar steekt. Met deze twee personen echter heb ik een open contact wij weten perfect wat de huizen hebben gekost, wat de leningen zijn enz...

Ik zelf hou niet zo van al dat gedoe heb me daar lang ook niets van aangetrokken of van gemerkt. Maar bobette heeft het daar wel moeilijker mee om dat te plaatsen, ze beseft ook meer en meer dat mensen altijd maar naar andere mensen zitten te kijken met alle issues vandien. Recent voorbeeld: Ik had een ongeval gehad met de wagen (wagen was 11j ), koop een nieuwe zij gaat daar ook mee werken, direct commentaar "amai wat nen bak, aan het bouwen en dan zo een bak, dikke lening. Nee nee die is zo betaald, daar dan nog nen berg commentaar over". Waarom is het toch zo moeilijk om elkaar het licht niet te gunnen, iedereen moet voor zijn centjes werken of ondernemen, risico's nemen...

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
715
Punten
113

Ik wist dat deze reactie ging komen. Ik ben me daar ook terdege van bewust dat Vlaanderen zo in elkaar steekt. Met deze twee personen echter heb ik een open contact wij weten perfect wat de huizen hebben gekost, wat de leningen zijn enz...

Ik zelf hou niet zo van al dat gedoe heb me daar lang ook niets van aangetrokken of van gemerkt. Maar bobette heeft het daar wel moeilijker mee om dat te plaatsen, ze beseft ook meer en meer dat mensen altijd maar naar andere mensen zitten te kijken met alle issues vandien. Recent voorbeeld: Ik had een ongeval gehad met de wagen (wagen was 11j ), koop een nieuwe zij gaat daar ook mee werken, direct commentaar "amai wat nen bak, aan het bouwen en dan zo een bak, dikke lening. Nee nee die is zo betaald, daar dan nog nen berg commentaar over". Waarom is het toch zo moeilijk om elkaar het licht niet te gunnen, iedereen moet voor zijn centjes werken of ondernemen, risico's nemen...
Dat laatste klinkt héél bekend.

Wij gingen zondag met de familie in een brasserie eten.
Hoor ik achter mij aan een tafel: allé kijk dat eens, het "volk" voelt de crisis en de gasprijzen blijkbaar niet, ze zitten zich hier allemaal vol te vreten.
Dan besef je dat er mensen gewoon zitten te wachten tot ze zien dat anderen het moeilijk krijgen...

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
4.482
Punten
113
Terug on topic: zijn er hier mensen die ongeveer nu nog de knoop doorhakken om te bouwen? En hoe budgetteerde je dat dan? Of zijn er tips & tricks om het tegenwoordig nog te halen met je budget als je nog moet beginnen? Ik begrijp de vrees/blokkering van Multipasser, heb die ook. Wat een tijd..
Helaas is die energiecrisis net "on topic" want dat is de reden dat alles op zo'n korte tijd zoveel duurder is geworden.

Hoe begin je eraan ... net als anders. Glazen bol heeft niemand, maar met de huidige beslissing qua prijsplafond, zal de prijs nu toch even stabiliseren,. De energiekost gaat naar beneden, maar een deel van de meerkost hebben bedrijven mee gedragen, en de lonen zijn natuurlijk flink gestegen. Men verwacht nog een indexering van de lonen, daar zullen ze ook rekening mee houden in hun prijszetting, of er moest een indexsprong komen.

Als de energiemarkt terug echt stabiel wordt, kan het zijn dat er algemeen terug wat prijsdalingen zijn.

Dus als je nu budget aan huidige prijzen maakt, zou het niet meer zo buitensporig mogen verhogen zoals het laatste jaar.
Maar een glazen bol heb ik niet

doddel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Waarderingsscore
149
Punten
63
Er is altijd een mania fase, waarna dingen stabiliseren.
Gisteren bericht gekregen dat de prijs van hout (I-liggers, OSB, etc) terug gaat zakken.

De belangrijkste reden om nu toch uw LEW/passief-huis te zetten als je het kan: bij een volgende mania-fase in energie ga je er nauwelijks nog last van hebben

_remi_

Gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
404
Punten
63
Constructiehout zoals Witte Noorse Den, Canadese Oregon en Europese Douglas (dus geen plaatmateriaal) was flink gestegen tot eind 2021. Maar in april-mei 2022 toch een serieuze "schelle" terug af. Gebaseerd op offertes op beide data en telkens van verschillende houthandels, voor dezelfde houtsoorten, secties, lengtes en hoeveelheid. Een offerte van +/- 15 000 EUR ging naar 11 000 EUR.

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Waarderingsscore
521
Punten
113
Gisteren bericht gekregen dat de prijs van hout (I-liggers, OSB, etc) terug gaat zakken.

OSB van 5 naar 15 en nu terug naar ... ? Is het dan gezakt of minder veel gestegen?

Bob.en.bobette.bouwer

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 jan 2015
Waarderingsscore
866
Punten
113
Constructiehout zoals Witte Noorse Den, Canadese Oregon en Europese Douglas
Gezien uw voorkeur voor Oregon vermoed ik dat je in de "Vlaanders" woont of aan het bouwen bent. Vanwaar eigenlijk de keuze voor dit constructie hout en niet voor Epecia (den) uit onze eigen ardense bossen?

Dan kan je Oregon/Douglas toch beter gebruiken als gevelbekleding voor een tuinberging, werkhuis, woning, ...

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Waarderingsscore
546
Punten
93

Ik hoop dat dat hier het geval niet is. Ik heb die marge echt niet beschikbaar. Het is wel ten opzichte van zijn eigen raming, niet van de architect. Hij werkt met enkele tussenfacturen. Zijn eerste was lager dan zijn raming, ik hoop dat dit zich verder kan zetten.
Wij hadden het ook niet beschikbaar, daarom keuken en badkamer afwerking uitgesteld.
Wij zijn echt nog zo veel mogelijk aan het aankopen voor nieuwjaar. Sowieso komen er dan nog veel prijsstijgingen.
Als je geen probleem hebt met opslag, zeker doen. Ik heb mijn isolatie vloerplaten ook zo lang op voorhand gekocht

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
649
Punten
113
Doe ik momenteel ook, alles aankopen om de werken aan de garage volgend voorjaar te starten (misschien dit jaar zelfs nog met de werken beginnen).
Woensdag pannen gekocht-> vandaag geleverd,
donderdag spotgoedkoop isolatie gekocht van een faillissement -> volgende week halen,
zonnepanelen zijn besteld -> december wordt dat geleverd,
eiken balken zijn besteld,
daktimmerhout wordt volgende week gekocht,
tuinpoort is besteld,
etc.
De bakstenen had ik gelukkig al.

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.311
Punten
113
Doe ik momenteel ook, alles aankopen om de werken aan de garage volgend voorjaar te starten (misschien dit jaar zelfs nog met de werken beginnen).
donderdag spotgoedkoop isolatie gekocht van een faillissement -> volgende week halen,
tuinpoort is besteld,
etc.
@nico hoe doe je dat dan met EPB wat betreft die isolatieplaten van faillisement?

LL23

Lid
Lid geworden
31 okt 2021
Waarderingsscore
21
Punten
18
tuinpoort is besteld,
etc.
@nico hoe doe je dat dan met EPB wat betreft die isolatieplaten van faillisement?
Waarschijnlijk geen epb voor die garage?

Moest het toch mogelijk zijn, dan hoor ik het graag. Heb ook al vaak isolatie tweedehands gezien maar durf niet te kopen omdat ik niet weet hoe het te doen voor epb.

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
649
Punten
113
Vrijstaande garage is bij mijn weten toch niet EPB-plichtig (ik kan mis zijn).
Bovendien is het Isover Mupan Façade, de productstikkers hangen op de verpakking, de factuur van het veilinghuis vermeldt merk, producttype, dikte , afmeting per plaat en hoeveelheid. En het is een volledig van fabriek af gesealde pallet.
Prijs was bij de lokale bouwhandel 18, 76€ BTW inc./m², ik heb net geen 4€/m² BTW en onkosten inc./m² betaald.
Het is ook maar een garage.

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.311
Punten
113
Ja excuseer ik had over de garage gelezen, die is inderdaad niet EPB plichtig. Wel interessant dat het op die manier waarschijnlijk ook wel voor woning en EPB kan ingegeven worden.

Lid geworden
23 aug 2021
Waarderingsscore
22
Punten
3
Onze kelder van nieuwbouw wordt deze week gegoten. Als ik het budget van medio '21 vergelijk met de huidige offertes mag je gemakkelijk 10% extra rekenen. Op het totale budget loopt dat snel op... Dan ga je je toch beginnen afvragen of het allemaal wel goed komt, maar ik heb al geleerd om daar niet teveel bij stil te staan. Gewoon hard werken en jaartje extra sparen voor de woning...

Bovenaan