Zelf kreeg ik net een eindafrekening, ik moet nog eens 600 EUR bijbetalen.
Mijn maandelijks voorschot ging van een kleine 200 EUR naar een dikke 300 EUR. Het nieuwe voorgestelde voorschot wordt 500 EUR.
In het verleden moest ik nooit opleggen, ik kreeg altijd zo'n 100 EUR terug (mijn voorschotten ronde ik immers af naar boven*).
De totale factuur ging dus fors omhoog: van 1800 a 2000 EUR (incl 21% BTW) naar 3300 EUR (incl 6% BTW).
Indien nu nog 21%, was dat effectief een verdubbeling geweest. Maar dit is nog maar een begin, de volgende afrekening zal wel een dure winter bevatten.
Ik klaag niet, wij werken beiden full time en dat is allemaal wel te betalen. Maar dat zijn toch patatten hoor, zoals ze hier zeggen.
We hebben twee kleine kinderen, wonen in een vrij recent huis, en bouwen ondertussen nog eens een nieuwbouw: dus die energie prijsstijging voel je nu reeds in het maandelijks budget hoor. Ik kan me voorstellen dat bij gezinnen die een lager inkomen hebben en meer energie verbruiken, dat echt wel problemen geeft.Maar zoals hier ook reeds vermeldt, het slechtse moet nog komen, de eerste winter aan dure tarieven moet nog starten. En dan moet je toch ook meegeven dat de voorbije periode reeds 6% BTW was en het verbruik toch aanzienlijk geminderd is (voornamelijk geen koeling in lente & zomer gedaan; en momenteel nog steeds geen verwarming).
* Ik slaap daar beter van. Ik koos altijd energieleveraniers die ook daadwerkelijk energie produceren.
Ik ben sinds begin 2020 bezig aan mijn bouwproject, ik heb alle prijzen weten stijgen. Alles is fors gestegen, zelfs basis ruwe materialen: cement, zand, staal, beton, glas, alu, hout, .... Aangezien ik veel zelf doe, is dat voornamelijk rechtstreekse aankoop. En niet een beetje, elke maand kreeg (en vooral KRIJG) ik wel mails van leveranciers over prijsstijgingen. Ik deed hetzelfde reeds eens in 2011-2014, en daarmee vergelijken is helemaal te gek voor woorden (ben momenteel bezig aan dak: wel puur de prijs van Oregon hout is minimaal maar 3). Maar deze keer heb ik ook leveranciers die hun prijzen eenzijdig optrekken, zonder boe of bah 30% bij. En nochtans met getekende/aanvaarde offerte. En dan nog een leverancier op de fles. Tja ik ook bijt door de zure appel heen. Het zal er niet op beteren, zelfs na een oorlog of pandemie. Voorlopig denk ik niet dat de werkuren reerds hard zijn gestegen op offertes/facturen, maar dat zit er na nieuwjaar wel aan te komen. Ik bouw ook niet klein, ik vind de opmerkingen over stijgende prijzen bij duurderde huizen nogal onrelevant. Een huis van 250k of 500k EUR, die budgettering moet evenzeer kloppen. Hier zeggen ze: iedereeen zaait naar eigen zak. En ze zeggen ook: ge moet een ander zijn rekening niet maken.
Ik hoorde wel onlangs nog van vrienden met bouwplannen, dat de bank hun geen woonkrediet wou financieren. Uiteraard ken ik de details niet, maar het kwam er vooral op neer dat: 1. de bank niet verwachtte dat men de geschatte verkoopprijs van hun huidig huis ging halen, en 2. dat de budgettering van de nieuw te bouwen woning zodanig veel marge moet hebben in deze turbulente tijden, dat het eigenlijk te duur ging worden. De banken die wel een voorstel deden, wouden na het verlopen van de termijn geen nieuw identiek voorstel meer opmaken. Vrienden zijn handige Harry's die veel zelf kunnen, veel eigen inbreng hebben via familie. Ondanks bedienden met het betere inkomen, hoogstwaarschijnlijk geen recht hebben op de laatst gelanceerde energiepremie voor middenklasse te helpen wegens te hoog inkomen.