• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Wat gaat mijn huis kosten?

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Wat gaat mijn huis kosten?

Waar willen we naartoe met dit topic?

Alle vragen : Wat gaat mijn huis kosten, kan ik een huis zetten voor XXX , is mijn budget toereikend, ... zullen worden gebundeld in dit topic. Kwestie van het voor iedereen een beetje overzichtelijk te houden, en niet altijd opnieuw hetzelfde te moeten typen.

Gelieve dit topic een beetje te respecteren. Grondprijzen komen hier niet aan bod, dus huizen excl. grond aub.

Heb je een vraag, stel ze gerust hier, waarschijnlijk zal er wel iemand een schatting durven maken, maar pin die persoon daar niet op vast, want niks is zo moeilijk als een schatting van een huis maken.


Waar hangt de prijs vanaf?

1. Oppervlakte

2. gebruikte materialen

3. gekozen aannemer

4. veel zelf doen of niks zelf doen

5. Locatie

6. Graad van afwerking


Hoeveel mag/moet ik nu rekenen?

Reken een gemiddelde prijs tussen de 500 /m en 2500 /m excl. btw en dan denk ik dat we niemand uitsluiten.. Inderdaad, zo groot kan het verschil zijn, exclusief alle andere kosten zoals architect, epb, vc, stabiliteitsingenieur, ...

Als je rekening houdt met 1000/m, zul je een betere schatting hebben in geval van een 'normale' woning. Het kan iets minder, het kan ook iets meer zijn natuurlijk, maar reken dat je hier een goeie schatting meek unt maken.

Misschien kun je ook nog rekening houden met het verschil tss garage/bergruimte & leefgedeelte aangezien de afwerking in een garage een pak lager is dan in het woongedeelte.

Wil je echt een gedetailleerde en correcte prijs kennen, dan ga je op basis van lastenboeken prijzen moeten gaan aanvragen, want er is niemand die dit exact voor u kan zeggen.

Velen willen natuurlijk niet veel geld uitgeven aan hun huisje. Hiervoor is er het boek over woningen onder de 150.000. Hierover is op dit forum ook al 't n en 't ander geschreven, dus daarvoor verwijs ik naar de links hier onderaan dit topic. Daar staat een linkje naar dat topic.


Links

Hier vind je links naar enkele usefull topics.

Huis bouwen met 135.000 (exclusief grond)

1000 euro/m excl btw, is dit de prijs van vandaag?

totale kostprijs nieuwbouw

Bouwgrond aangekocht, en nu budget opstellen ...

woningen 150.000 euro?

huis van 200.000 euro? Hoe doe je dat?

bouwproject - budget 250.000


Ha ja, er is ook nog de zoekfunctie natuurlijk... Zoek op kostprijs huis en je gaat nog vl leesplezier hebben ;).
Greetz,

The mod team
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Dat zijn waardes die heb ik ook maar ik heb geen passiefhuis
Hoe komt dat dan? Je hebt dan toch een vergelijkbare schil.. akkoord, oriëntatie en ontwerp zijn ook bepalend. Of is te weinig aandacht gegaan naar luchtdichtheid? En als je al aan die isolatiewaarden zit, was de stap naar passief dan zó groot dat je liever een volledige verwarming installeerde? Het lijkt me interessant voor veel mensen om dat te weten...

(voor mij gaat vorm altijd voor functie)
Dat is natuurlijk een totaal andere discussie. Een huis is voor mij nogal functioneel (akkoord, je moet er graag wonen ook) maar ik ben zeker blij met ons ontwerp. Over smaak kan je héél moeilijk discussiëren dus daar ga ik me niet aan wagen
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Was ook nooit de betrachting (voor mij gaat vorm altijd voor functie).
dat is natuurlijk ook nog een verkeerd beeld dat mensen hebben: dat passief automatisch tot een 'saai' ontwerp leiden. Ik ben er zeker van dat niemand een passiefhuis vermoedt als hij gewoon op onze buitengevel afgaat.
Dat heb ik niet gezegd. Het ging om kostprijs! Naarmate architectuur een belangrijke rol begint te spelen wordt de complexiteit en dus kosten aanzienlijk groter als men naar passief wil gaan.
 

Multipasser

Nieuw Lid
Lid geworden
6 nov 2014
Berichten
83
Waarderingsscore
9
Punten
8
Ik heb eindelijk een overzicht (na 2j) wat mijn bouw ongeveer zou gaan kosten wind/waterdicht.
HSB is 110k duurder dan traditioneel. Daar kom ik uit op 480k en traditioneel komt uit op 370k.
Een landelijke woning 13m breed op (deels) 17m diep. Boven verdieping 13m op 12m en nog hetzelfde ongeveer voor de zolder.
Dus er zitten wel wat vierkante meters in. In deze prijs zit ook een bijbouw in de tuin van 9,5m op 4m, gemetst + kalei, net zoals de woning. Incl ramen en schuiframen.

Mijn budget zat op 600k voor de woning waarvan 50/50 ruwbouw vs afwerking.
Dus ik ga het met minder moeten doen in de afwerking. Alleen zijn gezien de situatie nu, een paar dingen absoluut noodzakelijk en dat is geothermische verwarming en 10kw zonnepanelen (we zitten nu al aan 8000kw per jaar, ik werk van thuis uit). En we hebben net nog 2 EV's gekocht. Niet handig met deze kwh prijzen.

Maar wat me gewoon meer bezig houdt is de schrik om er aan te beginnen.
Het budget is wat het is en daar heb ik lang genoeg voor gewerkt. Ik wil dan ook eindigen met een huis wat 100% mijn goesting is. Als er nu nog gigantische tekorten zijn en prijsstijgingen komt dat zwaar in gedrang. En dat is enorm frustrerend. Je kan op dit moment zeer moeilijk de juiste beslissingen nemen vind ik :(
 

Wijgaan(ver)bouwen

Zeer Actief lid
Lid geworden
23 okt 2021
Berichten
464
Waarderingsscore
198
Punten
43
Maar wat me gewoon meer bezig houdt is de schrik om er aan te beginnen.
Het budget is wat het is en daar heb ik lang genoeg voor gewerkt. Ik wil dan ook eindigen met een huis wat 100% mijn goesting is. Als er nu nog gigantische tekorten zijn en prijsstijgingen komt dat zwaar in gedrang. En dat is enorm frustrerend. Je kan op dit moment zeer moeilijk de juiste beslissingen nemen vind ik :(

Wij hebben ook getwijfeld maar ik geloof gewoon niet dat bouwen in de toekomst plots weer stukken goedkoper gaat worden...

De lonen stijgen in januari, die gaan niet terug naar beneden gaan binnen x tijd. Voor veel onderdelen van de bouw is het materiaal niet de grootste kost maar de werkuren.
qua materiaal zullen er wel wat van de huidige excessen zijn die nivelleren (ijzer, hout) maar aantal andere zaken zie ik toch niet zakken. Tegels, sanitair &keukentoestellen bv zou me ook verbazen als dat ooit lager zou worden.

Alles wat nog relatief 'nieuw' is qua technieken geloof ik wel dat die nog kunnen zakken eens ze gemeengoed geworden zijn , zelfs zonnepanelen die al flink gezakt zijn tgo hun beginprijs zie ik nog een beetje goedkoper worden
 

Wijgaan(ver)bouwen

Zeer Actief lid
Lid geworden
23 okt 2021
Berichten
464
Waarderingsscore
198
Punten
43


2. Hoe kan ik zo kwalitatief mogelijk bouwen, toekomst gericht, zodat ik op mijn 95e nog altijd in datzelfde huis kan wonen?


En voor velen is de volgorde: 3, 1 en over 2 wordt zelfs niet nagedacht.

Mijn ouders hielden bij hun bouw levenslang wonen voor ogen : alle af/aanvoeren voor een extra bdkm zitten klaar in de glvl berging, mijn vader zijn bureau werd zo uitgemeten dat er comfortabel een dubbel bed in kan met nog genoeg plek om alle ramen en deuren vlot te openen, de hal werd breed genoeg gebouwd om daar de kleerkast te kunnen inbouwen etc.

Allemaal goed over nagedacht , alleen.... dat huis is wel volledig verouderd ondertussen, zowel qua look van vloeren, keuken, binnendeuren als qua comfort op gebied van isolatie, verwarming, ramen etc . ze hebben nu dus gekozen voor een nieuwbouw appartement met vvw en alle hedendaags comfort en gaan hun huis alsnog verkopen..
en wanneer hebben die gebouwd ?
Ergens begin jaren '90.
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.325
Punten
113
...

Maar wat me gewoon meer bezig houdt is de schrik om er aan te beginnen.
Het budget is wat het is en daar heb ik lang genoeg voor gewerkt. Ik wil dan ook eindigen met een huis wat 100% mijn goesting is. Als er nu nog gigantische tekorten zijn en prijsstijgingen komt dat zwaar in gedrang. En dat is enorm frustrerend. Je kan op dit moment zeer moeilijk de juiste beslissingen nemen vind ik :(
Ik ben deze week enkele bouwhandels gaan bezoeken voor pannen, blauw-gesmoorde.
- Tegelpan 301, blauw-gesmoord: momenteel niet-leverbaar, zeker niet voor 01/01/2023. Prijstijging van 20% vanaf het nieuwe jaar.
- Stormpan 44, blauw-gesmoord (en ook de versie oud-laethem: orderstop, deze worden sowieso dit jaar niet meer gemaakt en er is ook geen planning wanneer ze wel nog in productie zouden gaan. Met andere woorden: levertermijn: onbekend. Prijstijging van 20% vanaf het nieuwe jaar.
- Enkel van de Janssen - Dings OVH heb ik nog net een klein lot kunnen bemachtigen... en gelukkig ook nog de hulpstukken.
Maar ik heb wel 6 bouwhandels moeten bezoeken om tot dit resultaat te komen.
Nog andere prijsstijgingen: Isover, ik dacht +10% vanaf half oktober
Bakstenen: tussen de 15 en de 30% prijsstijging binnenkort.
 

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Berichten
431
Waarderingsscore
126
Punten
43
...

Maar wat me gewoon meer bezig houdt is de schrik om er aan te beginnen.
Het budget is wat het is en daar heb ik lang genoeg voor gewerkt. Ik wil dan ook eindigen met een huis wat 100% mijn goesting is. Als er nu nog gigantische tekorten zijn en prijsstijgingen komt dat zwaar in gedrang. En dat is enorm frustrerend. Je kan op dit moment zeer moeilijk de juiste beslissingen nemen vind ik :(
Ik ben deze week enkele bouwhandels gaan bezoeken voor pannen, blauw-gesmoorde.
- Tegelpan 301, blauw-gesmoord: momenteel niet-leverbaar, zeker niet voor 01/01/2023. Prijstijging van 20% vanaf het nieuwe jaar.
- Stormpan 44, blauw-gesmoord (en ook de versie oud-laethem: orderstop, deze worden sowieso dit jaar niet meer gemaakt en er is ook geen planning wanneer ze wel nog in productie zouden gaan. Met andere woorden: levertermijn: onbekend. Prijstijging van 20% vanaf het nieuwe jaar.
- Enkel van de Janssen - Dings OVH heb ik nog net een klein lot kunnen bemachtigen... en gelukkig ook nog de hulpstukken.
Maar ik heb wel 6 bouwhandels moeten bezoeken om tot dit resultaat te komen.
Nog andere prijsstijgingen: Isover, ik dacht +10% vanaf half oktober
Bakstenen: tussen de 15 en de 30% prijsstijging binnenkort.
Wij hebben net de elfino (wel antraciet mat) besteld en die waren direct leverbaar. Op de BISbeurs zeiden ze bij Wienerberger net dat er geen enkel leverprobleem is met tegelpannen en dat dit enkel is met de gewone dakpannen…
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Ik heb eindelijk een overzicht (na 2j) wat mijn bouw ongeveer zou gaan kosten wind/waterdicht.
HSB is 110k duurder dan traditioneel. Daar kom ik uit op 480k en traditioneel komt uit op 370k.
Een landelijke woning 13m breed op (deels) 17m diep. Boven verdieping 13m op 12m en nog hetzelfde ongeveer voor de zolder.
Dus er zitten wel wat vierkante meters in. In deze prijs zit ook een bijbouw in de tuin van 9,5m op 4m, gemetst + kalei, net zoals de woning. Incl ramen en schuiframen.

Mijn budget zat op 600k voor de woning waarvan 50/50 ruwbouw vs afwerking.
Dus ik ga het met minder moeten doen in de afwerking. Alleen zijn gezien de situatie nu, een paar dingen absoluut noodzakelijk en dat is geothermische verwarming en 10kw zonnepanelen (we zitten nu al aan 8000kw per jaar, ik werk van thuis uit). En we hebben net nog 2 EV's gekocht. Niet handig met deze kwh prijzen.

Maar wat me gewoon meer bezig houdt is de schrik om er aan te beginnen.
Het budget is wat het is en daar heb ik lang genoeg voor gewerkt. Ik wil dan ook eindigen met een huis wat 100% mijn goesting is. Als er nu nog gigantische tekorten zijn en prijsstijgingen komt dat zwaar in gedrang. En dat is enorm frustrerend. Je kan op dit moment zeer moeilijk de juiste beslissingen nemen vind ik :(
Je zit met een woning van +450m², in verkavelingsprojecten zijn dat bijna 3 woningen.
Dan vraag ik me af of dat echt noodzakelijk is, wetende dat je je zorgen maakt over het budget en de afwerking ervan.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Een landelijke woning 13m breed op (deels) 17m diep. Boven verdieping 13m op 12m en nog hetzelfde ongeveer voor de zolder.
Dat is gewoon een enorm grote woning... Wat ga je doen met al die ruimte?
13x12 boven zijn 4 slaapkamers en 2 badkamers.
Wat ga je met die zolder doen?
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.325
Punten
113
...

Maar wat me gewoon meer bezig houdt is de schrik om er aan te beginnen.
Het budget is wat het is en daar heb ik lang genoeg voor gewerkt. Ik wil dan ook eindigen met een huis wat 100% mijn goesting is. Als er nu nog gigantische tekorten zijn en prijsstijgingen komt dat zwaar in gedrang. En dat is enorm frustrerend. Je kan op dit moment zeer moeilijk de juiste beslissingen nemen vind ik :(
Ik ben deze week enkele bouwhandels gaan bezoeken voor pannen, blauw-gesmoorde.
- Tegelpan 301, blauw-gesmoord: momenteel niet-leverbaar, zeker niet voor 01/01/2023. Prijstijging van 20% vanaf het nieuwe jaar.
- Stormpan 44, blauw-gesmoord (en ook de versie oud-laethem: orderstop, deze worden sowieso dit jaar niet meer gemaakt en er is ook geen planning wanneer ze wel nog in productie zouden gaan. Met andere woorden: levertermijn: onbekend. Prijstijging van 20% vanaf het nieuwe jaar.
- Enkel van de Janssen - Dings OVH heb ik nog net een klein lot kunnen bemachtigen... en gelukkig ook nog de hulpstukken.
Maar ik heb wel 6 bouwhandels moeten bezoeken om tot dit resultaat te komen.
Nog andere prijsstijgingen: Isover, ik dacht +10% vanaf half oktober
Bakstenen: tussen de 15 en de 30% prijsstijging binnenkort.
Wij hebben net de elfino (wel antraciet mat) besteld en die waren direct leverbaar. Op de BISbeurs zeiden ze bij Wienerberger net dat er geen enkel leverprobleem is met tegelpannen en dat dit enkel is met de gewone dakpannen…
Die kerel van de bouwhandel heeft rechtstreeks met Wienerberger gebeld (op speaker) waar ik bij stond afgelopen donderdag.
Ter info: sommige kleuren worden inderdaad nog gemaakt, van andere is het productieproces (tijdelijk) opgeschort. Ik heb het zelf gehoord waar ik bij stond.
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
De vierkante meters zijn niet noodzakelijk duur het niveau van afwerking wat je er in steekt maakt het duur.

Inderdaad Multipasser heeft zijn schaapjes duidelijk goed op het droge.
 

Multipasser

Nieuw Lid
Lid geworden
6 nov 2014
Berichten
83
Waarderingsscore
9
Punten
8
...

Maar wat me gewoon meer bezig houdt is de schrik om er aan te beginnen.
Het budget is wat het is en daar heb ik lang genoeg voor gewerkt. Ik wil dan ook eindigen met een huis wat 100% mijn goesting is. Als er nu nog gigantische tekorten zijn en prijsstijgingen komt dat zwaar in gedrang. En dat is enorm frustrerend. Je kan op dit moment zeer moeilijk de juiste beslissingen nemen vind ik :(
Ik ben deze week enkele bouwhandels gaan bezoeken voor pannen, blauw-gesmoorde.
- Tegelpan 301, blauw-gesmoord: momenteel niet-leverbaar, zeker niet voor 01/01/2023. Prijstijging van 20% vanaf het nieuwe jaar.
- Stormpan 44, blauw-gesmoord (en ook de versie oud-laethem: orderstop, deze worden sowieso dit jaar niet meer gemaakt en er is ook geen planning wanneer ze wel nog in productie zouden gaan. Met andere woorden: levertermijn: onbekend. Prijstijging van 20% vanaf het nieuwe jaar.
- Enkel van de Janssen - Dings OVH heb ik nog net een klein lot kunnen bemachtigen... en gelukkig ook nog de hulpstukken.
Maar ik heb wel 6 bouwhandels moeten bezoeken om tot dit resultaat te komen.
Nog andere prijsstijgingen: Isover, ik dacht +10% vanaf half oktober
Bakstenen: tussen de 15 en de 30% prijsstijging binnenkort.
Ik wil graag deze. 20% erbij?? Dat is ruim 2000euro weer op enkel de pannen. zucht.

Schaapjes op het droge?
Ik investeer met wat ik heb maar ik wil er niet over gaan.
En als bij een jaarwissel weer alles 10% a 20% omhoog gaat dan stopt het wel eens.
Dus ik weet totaal niet meer wat doen nu.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
Helaas, ik kreeg ook de boodschap in nieuwsbrieven over prijsstijgingen van meerdere leveranciers:
o.a. vanaf 1/1/2023 voor Wienerberger: assortiment pannen en toebehoren: + 20%
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Ik vraag me af wanneer de eerste mail komt met: "prijsdaling vanaf..."
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Prijs dalingen zijn er al, pas nog eentje van Defrancq gehad voor zink en zink toebehoren. Drie dagen daarvoor voor heel het gamma wienerberger 20% erbij, wat logisch is. Overal waar veel energie voor nodig is en waarvan de materiaalkost beperkt is kost nu eenmaal veel geld.

Schaapjes op het droge?
Ik investeer met wat ik heb maar ik wil er niet over gaan.
Je kunt niet ontkennen dat een budget van €600k niet de schaapjes op het droge hebben is. Neem dit aub niet op als een afgunst reactie want dat is ze niet.
 

Multipasser

Nieuw Lid
Lid geworden
6 nov 2014
Berichten
83
Waarderingsscore
9
Punten
8
Prijs dalingen zijn er al, pas nog eentje van Defrancq gehad voor zink en zink toebehoren. Drie dagen daarvoor voor heel het gamma wienerberger 20% erbij, wat logisch is. Overal waar veel energie voor nodig is en waarvan de materiaalkost beperkt is kost nu eenmaal veel geld.

Schaapjes op het droge?
Ik investeer met wat ik heb maar ik wil er niet over gaan.
Je kunt niet ontkennen dat een budget van €600k niet de schaapjes op het droge hebben is. Neem dit aub niet op als een afgunst reactie want dat is ze niet.
Nee, ok, neemt niet weg dat ik 3j geleden begon met een project waar mijn budget ruim. voldoende was en nu kom ik niet toe.
Wil niet zeggen omdat mijn budget wat hoger is dat ik dan geen problemen kan ondervinden. Ik zou kunnen resizen maar 20% kleiner maken is niet 20% minder in prijs, dat weten we allemaal.
 

LMDW

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
26 dec 2020
Berichten
528
Waarderingsscore
577
Punten
93
Nee, ok, neemt niet weg dat ik 3j geleden begon met een project waar mijn budget ruim. voldoende was en nu kom ik niet toe.
Wil niet zeggen omdat mijn budget wat hoger is dat ik dan geen problemen kan ondervinden. Ik zou kunnen resizen maar 20% kleiner maken is niet 20% minder in prijs, dat weten we allemaal.
Ik zit in een gelijkaardige situatie. Prijsstijgingen wegen op een iets groter budget ook meer door.
Ik heb een bijkomende lening moeten nemen van 100.000 en toch ook een deel resizen.

Conclusie is dat ik dus meer zal betaald hebben voor een kleiner huis. Had ik een glazen bol gehad, dan was ik 5 jaar eerder aan het bouwtraject begonnen. Ik wou die voorbije 5 jaren nog wat extra sparen...zodat ik minder moest lenen >> net het omgekeerde is realiteit geworden.
 

Multipasser

Nieuw Lid
Lid geworden
6 nov 2014
Berichten
83
Waarderingsscore
9
Punten
8
Ik ook, ik wou 100% zeker zijn van wat ik neer ging zetten ook echt is wat ik wou.
En waar ik lang zou gaan wonen. Die 1% a 2% inflatie nam ik er wel bij. Maar corona en deze stomme oorlog had niemand kunnen voorspellen. Het is de harde realiteit. Al zeg ik maar dat dit niet kan blijven duren! Mensen hun geld geraakt op en alles wordt duurder. Bedrijven gaan niets meer verkopen of stukken minder omzet draaien tot ze allemaal weer de prijs laten zakken.
 

Wijgaan(ver)bouwen

Zeer Actief lid
Lid geworden
23 okt 2021
Berichten
464
Waarderingsscore
198
Punten
43
Ik ook, ik wou 100% zeker zijn van wat ik neer ging zetten ook echt is wat ik wou.
En waar ik lang zou gaan wonen. Die 1% a 2% inflatie nam ik er wel bij. Maar corona en deze stomme oorlog had niemand kunnen voorspellen. Het is de harde realiteit. Al zeg ik maar dat dit niet kan blijven duren! Mensen hun geld geraakt op en alles wordt duurder. Bedrijven gaan niets meer verkopen of stukken minder omzet draaien tot ze allemaal weer de prijs laten zakken.
ik ben daar zo zeker niet van. Bij de duurdere keukenstanden (dus niet een dsm maar wel degene met maatwerk uit zuid-west vlaanderen) op de Bis beurs zeiden ze dat ze letterlijk niet wisten wat hun overkwam, de beste beurs qua leads in vele jaren en hun orderboekjes staan sowieso al vol tot zomer 2023.
Volgens mij is het eerder een kloof die groter gaat worden... ik heb het gevoel dat de lagere middenklasse gaat shiften naar beneden en dat de hogere middenklasse gaat shiften naar de lagere. En al wat daarboven zit moet zich bij wijze van spreken geen zorgen maken over de vraag hoe ze de rekeningen zullen betalen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan