• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Wat gaat mijn huis kosten?

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Wat gaat mijn huis kosten?

Waar willen we naartoe met dit topic?

Alle vragen : Wat gaat mijn huis kosten, kan ik een huis zetten voor XXX , is mijn budget toereikend, ... zullen worden gebundeld in dit topic. Kwestie van het voor iedereen een beetje overzichtelijk te houden, en niet altijd opnieuw hetzelfde te moeten typen.

Gelieve dit topic een beetje te respecteren. Grondprijzen komen hier niet aan bod, dus huizen excl. grond aub.

Heb je een vraag, stel ze gerust hier, waarschijnlijk zal er wel iemand een schatting durven maken, maar pin die persoon daar niet op vast, want niks is zo moeilijk als een schatting van een huis maken.


Waar hangt de prijs vanaf?

1. Oppervlakte

2. gebruikte materialen

3. gekozen aannemer

4. veel zelf doen of niks zelf doen

5. Locatie

6. Graad van afwerking


Hoeveel mag/moet ik nu rekenen?

Reken een gemiddelde prijs tussen de 500 /m en 2500 /m excl. btw en dan denk ik dat we niemand uitsluiten.. Inderdaad, zo groot kan het verschil zijn, exclusief alle andere kosten zoals architect, epb, vc, stabiliteitsingenieur, ...

Als je rekening houdt met 1000/m, zul je een betere schatting hebben in geval van een 'normale' woning. Het kan iets minder, het kan ook iets meer zijn natuurlijk, maar reken dat je hier een goeie schatting meek unt maken.

Misschien kun je ook nog rekening houden met het verschil tss garage/bergruimte & leefgedeelte aangezien de afwerking in een garage een pak lager is dan in het woongedeelte.

Wil je echt een gedetailleerde en correcte prijs kennen, dan ga je op basis van lastenboeken prijzen moeten gaan aanvragen, want er is niemand die dit exact voor u kan zeggen.

Velen willen natuurlijk niet veel geld uitgeven aan hun huisje. Hiervoor is er het boek over woningen onder de 150.000. Hierover is op dit forum ook al 't n en 't ander geschreven, dus daarvoor verwijs ik naar de links hier onderaan dit topic. Daar staat een linkje naar dat topic.


Links

Hier vind je links naar enkele usefull topics.

Huis bouwen met 135.000 (exclusief grond)

1000 euro/m excl btw, is dit de prijs van vandaag?

totale kostprijs nieuwbouw

Bouwgrond aangekocht, en nu budget opstellen ...

woningen 150.000 euro?

huis van 200.000 euro? Hoe doe je dat?

bouwproject - budget 250.000


Ha ja, er is ook nog de zoekfunctie natuurlijk... Zoek op kostprijs huis en je gaat nog vl leesplezier hebben ;).
Greetz,

The mod team
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Ik weet ook niet goed wat ik  prioriteit moet geven en wat  ik later nog kan afwerken . Alle tips zijn zeker welkom. 

 

Zit in die kosten van de ruwbouw ook de kosten van de architect of andere kosten bij inbegrepen want 230.000 is toch een aanzienlijk bedrag voor winddicht. Heb je nog andere offertes laten maken, laat altijd drie offertes maken voor je beslist.

Wat is je netto oppervlakte eigenlijk? Met nog 80.0000 over ga je goed  je keuzes gaan maken om er te geraken. Maar ik zou niet panikeren.

Je hebt de kosten die onvermijdelijk zijn: ventilatie, vloerisolatie en chape, verwarming (stond nog niet in je lijstje), sanitair, bepleisteren, electriciteit.

Er is wel wat ruimte om te besparen: geen deuren, goedkope ikea keuken en badkamer, goedkope vloer of misschien later aanleggen.

 

 

 

 
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Radu_D zei:
Dag Iedereen

Ik heb ook een vraagje ivm de kost van de afwerking. Hopelijk kan iemand mij hier wat meer informatie over geven :).

We bouwen een nieuwe woning met een Bruto oppervlakte van 220 m² (open bebouwing). BEN woning. Volledig onderkelderd.

Wij gaan zoveel mogelijk zelf doen zodra de ruwbouw winddicht is. Momenteel heb ik een offerte van de ruwbouw, de kelder en de ramen. Dus winddicht zou het incl BTW +- 230.000 euro kosten. 

Ons budget is helaas redelijke beperkt en we zullen na de winddichte ruwbouw nog iets van een 80.000 euro overhouden. Hiermee willen we de woning verder afwerken zodat we er op zijn minst kunnen intrekken. Daarna  kunnen we rustig de woning verder afwerken. Bv nog geen deuren, basic vloerafwerking, slaapkamers boven niet afgewerkt etc..., maar wel bepleisterd en gebruik kunnen maken van elec, water enzovoort, je weet wel bewoonbaar :D 

Nu in mijn hoofd lijkt me dit moeilijk haalbaar en ik begin stil aan te panikeren dat het niet haalbaar is .Alles komt duurder uit dan verwacht en we zouden starten in februari dus de woning kleiner maken is niet echt een optie. :S  Iemand een idee of ik de woning bewoonbaar kan maken met dat budget ?

- ventilatie D (zelf doen)

- sanitair en elec (zelf doen )

- chape en bepleiseren (laten doen)

-badkamer (basic) (zelf plaatsen)

-vloeren (tijdelijk, zelf plaatsen)

Ik weet ook niet goed wat ik  prioriteit moet geven en wat  ik later nog kan afwerken .

Alle tips zijn zeker welkom. 

Erg bedankt 

Groetjes 

 

heel veel zelf doen !!

prioriteit : alles waar je nadien niet meer makkelijk aankan : isolatie, alle aan-en afvoerleidingen, verwarmingsinstallatie (vvw), electriciteit, ventilatie, chape, vloeren, bezetting, aansluiten nutsvoorzieningen(administratief) 

verder is de vraag of de bedragen die je noemt incl of excl kost architect ? regenwaterput reeds in budget ruwbouw ? Is de afvoer van het uitgegraven gedeelte mee in budget ruwbouw inbegrepen ? 

Heb je zonnepanelen voorzien om E-peil te bereiken ? 

je kan tijdelijk besparen door 2dehands keuken te kopen. nog geen bad insalleren, enkel douche, 

weet ook dat een tuin, oprit, omhening, ook nog een hele kost is...

Maar zoals de leningen momenteel staan, kan je beter nu iets extra lenen en afbetalen dan te sparen en achteraf dingen te plaatsen (als er nog ruimte is). want een tijdelijke keuken, of andere dingen die je doet om te overbruggen, zijn eigenlijk een extra kost.
 
Lid geworden
12 dec 2019
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt voor het antwoord. 

Ik ben zelf de architect :) dus dat spaar ik al uit. Ik heb mijn stage afgerond waardoor ik alle bouwplannen heb kunnen tekenen van VO tot UITV, maar naar uitvoering toe heb ik (helaas) bijna tot geen (werf)ervaring.  

Ik heb ook mijn woning door gebrek aan ervaring met het bepalen van bduget iets duurder ontworpen vrees ik.  BA is nu wel ingediend en we gaan het gewoon proberen door inderdaad na de ruwbouw zoveel mogelijk zelf te doen.

- Regenwaterput zit nog niet bij in de ruwbouwofferte vrees ik. Afvoer van grond zit hier wel in.

- Zonnepanelen wil ik zeker leggen voor de E-peil te halen (BEN), maar mag dit ook later gebeuren?

- Enkel douche en geen bad zijn we zeker van plan en ook niet meteen de zotste keuken

Ik hoop alleen dat ik er kan intrekken ongeacht dat niet alles voltooid is. Zou de kost van chape, bepleisteren, ventilatie, sanitaire, elec. etc... binnen die 80.000 euro passen ? Daar krijg ik geen vat op. Ik ben mijn best aan het doen om offertes aan te vragen, maar aangezien we pas starten in februari 2020 hebben ze geen haast bij het opstellen van dergelijke offertes :).

Bijlenen is inderdaad een optie, maar zou ik graag als optie B beschouwen :s. 

Bedankt voor de hulp 

Groetjes

 

 

 

 
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
sommig eprijzen heb je direct, even de mannen opbellen en die geven prijzen per m² en cm zoals pur spuiten, chape. Dit komt vrijwel goedkoper uit dan zelf doen.

Tegels, daar kan je perfect de prijs/m² van jou keuze bepalen in de winkel, reken daar dan het aantal zakken lijm en voegsel bij dat je nodig hebt.

Bezetten, als je muren mooi recht zijn, kan je ook berekenen hoeveel zakken gips je ongeveer nodig hebt. 

bepaal al het aantal stopcontacten , schakelaars, internet-aansluitingen, coax aansluitingen, kan je direct online zien hoeveel die jou gaan kosten. De bekabeling is dan een beetje uitrekenen hoeveel metes je van ieders nodig hebt. Ga je voor domotica of klassiek ? Je kan in ieder geval steeds alle bekabeling doortrekken naar de technische ruimte, dan heb je nog wat opties naar de toekomst toe.

Aantal m² isolatie en andere materialen om dak te isoleren kan je ook al berekenen. 

prijs van een bad, douche, lavabo,....kan je ook perfect al bekijken. 

alles hangt af van de keuzes die je maakt, je zal snel zien dat de prijzen van afwerking sterk kunnen schillen.
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Hoeveel m2 is je huis netto?
 
Lid geworden
12 dec 2019
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
1
Netto zonder buitenmuren is de gelijkvloers : 103 m² en de 1ste verdieping = 83 m2 => totaal  = 186m².

Alvast bedankt voor de tips :)

Groetjes

 

 

 
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Radu_D zei:
Netto zonder buitenmuren is de gelijkvloers : 103 m² en de 1ste verdieping = 83 m2 => totaal  = 186m².

Alvast bedankt voor de tips :)

Groetjes

 

 

 

 

Zou moeten lukken mits je niet te gek gaat doen met afwerkingsmaterialen, goed prijzen vergelijken en wat dingen zelf doen.
 

stefand2e

Actief Lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
380
Waarderingsscore
44
Punten
28
80000eur voor alles na de ruwbouw is volgens mij onmogelijk.  Ruwbouw winddicht zat bij ons op minder dan de helft van de uiteindelijke totaalprijs.

 
 

DNV

Lid
Lid geworden
14 jan 2018
Berichten
140
Waarderingsscore
9
Punten
18
Zal heel erg krap worden maar haalbaar mits keuzes maken.. En dan is het maar hopen dat je achteraf geen spijt gaat krijgen van die keuzes..  Nu als architect zijnde zou je toch creatief moeten kunnen omgaan met alles om er iets moois van te maken.. 

Ik mis ook nog een aantal dingen in het lijstje zoals verwarming, vloerisolatie, rioleringswerken?, nutsvoorzieningen,  keuken, zonnepanelen of boiler?, ..

Er vanuit gaande dat je 
- pleisterwerken : 10-12K
- elektriciteitswerken : 5,5K
- ventilatie 5K
- sanitair + toestellen: 3K +7K
- vloeren 8K    >je kan vloeren vinden voor 15€/m2 maar ook van 100€ en meer..  
- chape 3K
- vloer isolatie 7K
- nutsvoorzieningen 3,5K
- riolering en putten 3K 
- keuken 15K  
- zonnepanelen 5,5K
- verwarming > warmtepomp? Gas?   8K
- binnendeuren > invisivle doors, blokkader, standaard verfdeuren, .. 

... Eenvoudig zal het niet worden en je gaat vaak moeten vloeken als het om straks om keuzes van materialen gaat.. 
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
stefand2e zei:
80000eur voor alles na de ruwbouw is volgens mij onmogelijk.  Ruwbouw winddicht zat bij ons op minder dan de helft van de uiteindelijke totaalprijs.

 

 

Jij zit dan met een verhouding 50/50 wat in veel gevallen wel kan kloppen. De prijs van zijn ruwbouw ligt wel vrij hoog.

Denk dat Radu_D nog wel wat kan uitsparen op zijn ruwbouw door wat meer offertes op te vragen en dat zijn budget daarmee ook nog een stuk gaat verhogen. Een hoog budget voor ruwbouw (bv. omdat je heel veel investeert in je bouwschil) wil niet zeggen dat de kost van de afwerking even duur gaat zijn. Bij doorgedreven geisoleerde woningen ligt het budget voor de ruwbouw op 75%.

Bij een budget afwerking ga je naar verhoudingen van 60 tot 65% voor ruwbouw en 35 tot 40 % voor afwerking.  Hij heeft ook aangehaald dat voor 80.000 euro alles moet afgewerkt zijn. Hij zal natuurlijk goed moeten oppassen maar dat besef is er wel, gezien zijn vraag.
 
Lid geworden
12 dec 2019
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
1
 

Ja de ruwbouw winddicht had ik ook nooit zo duur verwacht eigenlijk. We zitten wel met een volledige onderkeldering (noodzaak door ondergrond) ​​​​en met de huidige S peil eis waardoor we driedubbel glas moeten steken zijn onze ramen ook wel heel duur uitgevallen , maar toch.

De ruwbouwwerken zelf kosten iets van een 150.000 euro en dit was toch een van de goedkopere aannemers bij het vergelijken. Dus de ruwbouw niet winddicht is al iets minder als de helft van het budget :s. 

Als architect heb ik voornamelijk ervaring in het ontwerpen en uittekenen van woningen, maar nog teweinig ervaring ivm de uitvoering en met hoeveel alles tegenwoordig kost. Aangezien de ruwbouw offertes al zo hoog waren was ik wat ongerust aan het worden. :) 

Maar heel erg bedankt voor al jullie inbreng , hier kan ik al iets beter van slapen :D 
 
Lid geworden
14 jun 2011
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben op zoek naar een bouwgrond en heb er eentje op het oog.... (eventueel als investering enkel aangezien dit geld ter beschikking heb), maar graag zou ik hierop bouwen. Daar ik alleenstaande ben met een beperkt buget heb ik online al eens gezocht en architecten aangeschreven (zonder resultaat eigenlijk).
Het zou een OB woning  met volwaardige leefkelder worden met hierbovenop een staal contructie met plat of lessenaarsdak naar gelang de voorschriften ed.  (dus een zeer simple rechthoek zonder inspringingen of andere fratsen..

De (gegoten kelder) zou dan 10 op 6 zijn waarvan 8 x 6 x 2,6 (LxBxH) eigenlijke leefkelder... (2 slaapkamers en badkamer met enkel douche -geen bad- en kastenwand voor berging en liefst ook de technische ruimte door ook ruimte onder de trap te gebruiken). Het talud is dan 2 meter.  over bijna de volledig breedte zou ik kamershoge alu ramen (met schuifraam of tenmiste ramen die open kunnen).

Hierboven op dus een staalconstructie met sandwich panelen (afmetingen 8 op 6). Ruwbouw is afbouw... steeldeck of toch miss beton (voor de inertie en geluidsisolatie...). Wel met aandacht om extra licht in de kelder te krijgen...

Graag had ik wat zicht op een totaal prijs maar met techinieken, el, riolering, gaswandketel, ventilatie D... (kelder zit rond de 40k).

Ik zou graag weten of dit enigzins haalbaar is... ruwbouw winddicht dus kelder 6x 10= 40k (666 euro excl btw)    , gelijkvloers 6x8= 50k (+-1000 euro/m2 excl btw).

Voor de afwerking: 55k. (simpele badkamer en zeer basis keuken max 8k tesamen). oa betonvloer met vloerverwarming, cv ketel, basishoeveelheid zonnepanelen, ventilatie D, badkamer en keuken (zeer zeer basis),  elektriciteit en riolering.

Dus de totale prijs zou dus komen op 55k afwerking + 40k kelder winddicht + 50k gelijkvloers= 145k voor een woning van +- 96m2. exclusief btw dus 1510 euro/m2 . inclusief dus 175k : 1827 euro/m2 (excl keuringen, sondering en andere attesten).

Eventueel door het nemen van een goede architect de kostprijs van het huis proberen te reduceren tot de kostprijs van de architect... of een gedeelte ervan natuurlijk.

Heeft er iemand ervaring met het bouwen van een klein huis? Ik ben bereid klein te wonen (doe ik nu ook al) maar ben niet tuk op de hokjes mentaliteit....  dus een appartment of oude woning is gewoon niet interessant... Ook speelt de snelle constructie van een dergelijke  woning in mijn voordeel...

Iemand hier ook al eens gewerkt met Kalwall?

En is mijn project enigzins  haalbaar? Ik zou graag ook weten wat de impact van klein bouwen op de m2 prijs gaat doen... Stijgen natuurlijk.. maar in welke mate dan?

Alvast merci!
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Waarom een OB, voor een bovengrondse woning van 50m2 ?  GB of HOB ... Oogt al direct anders.  Er is trouwens een forumgebruiker die zo een staalconstructie heeft geplaatst.

Ouderewoningen of app hoeft niet meteen hokjes-mentaliteit te betekenen. Sommige oude woningen/app hebben een leefruimte groter dan jou volledig verdiep....

Alsde kelder bijna zoveel kost als het bovengrondse gedeelte, zou ik geen kelder nemen. 

Denk ook aan eventuele doorverkoop waarde. 

 
 
Lid geworden
14 jun 2011
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mario_ zei:
Waarom een OB, voor een bovengrondse woning van 50m2 ?  GB of HOB ... Oogt al direct anders.  Er is trouwens een forumgebruiker die zo een staalconstructie heeft geplaatst.

Ouderewoningen of app hoeft niet meteen hokjes-mentaliteit te betekenen. Sommige oude woningen/app hebben een leefruimte groter dan jou volledig verdiep....

Alsde kelder bijna zoveel kost als het bovengrondse gedeelte, zou ik geen kelder nemen. 

Denk ook aan eventuele doorverkoop waarde. 

 

 

Merci voor je reactie.

OB is omwille van de bouwgrond: 3a OB (raar maar waar) aan een heel redelijke prijs en soepele voorschriften. andere HOB en GB kosten vaak meer door de grotere  oppervlakte. Ik wens een beperkte oppervlakte qua grond. En liefst ook OB.

Ja HOB is ook een optie. Ik wens echt een staalbouw wegens het uitzicht, de snelle uitvoering, ed. In veel verkavelingen zijn de bouwvoorschriften ook te beperkt...

bovengrond zou 1 open ruimte worden.. en ook in de leefkelder maar heel beperkt aantal muren.

Ik wil niet aan een renovatie beginnen.... ge weet waar ge start maar niet waar ge eindigt... Realiteit is dat zelfs die oude woningen aan een belachelijk hoge prijs verkocht (zelf net zo eentje verkocht btw) worden en dat ik geen zin heb in een complete verbouwing en dat het budget nog moeilijker onder controle te houden is. Het gaat mij niet om meer oppervlakte... wel de vrijheid om de indeling helemaal zelf te bepalen alsook de bouwmethode. Ik leef nu op appartemtent 61m2. Dus 96 m2 zou al heel mooi zijn..
teeth_smile.png


Je hebt wel gelijk over de doorverkoopwaarde.Maar ik ben op de leeftijd dat het niet meer aan de orde is...

Volledig bovengronds bouwen is ook een optie natuurlijk. Staalbouw of betonbouw of een combinatie hiervan. Maar wou niet teveel uitbreiden in mijn vraag.

Welke impact heeft kleiner bouwen op de m2 prijs? Maw hoe groot is die impact?

Heb hier op het forum al veel doorzocht en dan komt het verhaal van de bomen en het bos op de proppen. Welke forumgebruiker was dat?

 

 

 
 

Resi

Nieuw Lid
Lid geworden
7 feb 2022
Berichten
68
Waarderingsscore
13
Punten
8
Hoeveel kost een ruwbouw winddicht tegenwoordig? Ik weet dat dit van vele factoren af hangt maar wat zijn jullie schattingen?
 

LL23

Actief Lid
Lid geworden
31 okt 2021
Berichten
158
Waarderingsscore
32
Punten
28
Hoeveel kost een ruwbouw winddicht tegenwoordig? Ik weet dat dit van vele factoren af hangt maar wat zijn jullie schattingen?
Goede vraag en inderdaad hangt van veel factoren af. Hier zijn we nog prijzen aan het opvragen maar ik vermoed dat we tegen de 250k incl 21 % btw gaan zitten voor een ruime 200 m2. We hopen dan de afwerking te kunnen realiseren voor max nog 150k, dus 400k in totaal (incl btw).
 
Lid geworden
23 apr 2015
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bij mij zit ik rond de 400k ex btw voor de ruwbouw.
250m² (gelijkvloers + verdieping)
130m² kelder
Minimal windows 90k
ruwbouw 200k
natuursteen 40k
dak 30k
alu-gevelbekleding 30k
 

WoodenHome

Nieuw Lid
Lid geworden
23 jan 2019
Berichten
32
Waarderingsscore
17
Punten
8
Wij zitten in beginfase van de bouw, maar normaal gezien zullen we rond de 240k-250k eindigen.
250 m² (140 m² gelijkvloers + 110 m² verdieping)
Ruwbouw 140k
Buitenschrijnwerk + alu gevelbekleding + screens 55K
Plat dak 35K
Gevelbekleding in hout 10K
 
  • Leuk
Waarderingen: LL23

Resi

Nieuw Lid
Lid geworden
7 feb 2022
Berichten
68
Waarderingsscore
13
Punten
8
Thanks! Dan zitten de huidige prijzen tussen 200 en 250k ongeveer voor een 'gemiddelde woning'. Alles afhankelijk van de keuzes die je maakt natuurlijk.
 

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Berichten
431
Waarderingsscore
126
Punten
43
Hoeveel zou je dan vandaag nodig hebben om een woning af te werken.
We hebben prijzen voor onze totaalrenovatie winddicht:
Ruwbouw (binnenmuren blijven grotendeels): 300m2 bewoonbaar + kelder/garage 80m2
Ruwbouw: 125k excl.
Buitenschrijnwerk + screens op bepaalde ramen: 51k excl.
Dak (houtstructuur behouden we, enkel uitdikken): 67k excl.
Poort + alu gevelbekleding: 12k excl.

We zijn nog extra prijzen aan het opvragen en gaan proberen zelf het dak uit te dikken, isolatie plaatsen en dampscherm. We denken eveneens dat de ruwbouw goedkoper kan dus daar wachten we nog op andere prijzen.

De vraag is voornamelijk. Hoeveel per m2 zou je nu nodig hebben voor een gemiddelde tot luxe afwerking?
 
Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan