wat eerst muur of plafond gyproc?

Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
ondertussen hangt mn dampscherm op, + houten kader

nu kan ik ofwel mijn plafond doorhangen met gyproc en daarna mijn metal stud wanden plaatsen om kamers in te delen

ofwel eerst mn studs plaatsen en daarna mn plafond

ik weet dat beide kan, en dat eerst de muren een akoestisch voordeel geven, maar langs de andere kant, eerst plafond heeft als voordeel dat ik makkelijker een wand weer wegneem (moest dat het geval zijn later)

ik twijfel dus wat ik zou doen...

maar ik heb nog een bijkomende vraag

als ik nu mn plafond doe, moet ik met mn preflex door de gyproc, door de metal stud, om zo in de metal stud te komen

zet ik dan toch niet beter eerst mn studs? moet ik enkel hierdoor

maw het zou mss makkelijker zijn om mn leidingen erin te verwerken dan wanneer ik overal eerst door de gyproc moet?

Lid geworden
10 okt 2008
Waarderingsscore
8
Punten
0
Ik heb eerst plafond gedaan, dan heb je minder dan op scheurtjes an de randen, vermits je plafond ahw op de 'muren' rust

Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
ja maar hoe doe je dat dan met je kabels?

die moeten in 1 zo'n profiel terechtkomen (max 5cm breed) dus door mn gyproc boren en dan nog es door zo'n profiel? handig is wel anders

Lid geworden
15 jul 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
denk daje meer tijdswinst hebt als ge 1 grote ruimte legt dan 2 kleinere. Tis nu ni daje een half u moet boren om door die gyproc te geraken. Ma das allemaal persoonlijke voorkeur. Ik zou wel altijd met de gyproc op de plafond beginnen en dan de wanden. Een plaat voor u is nog altijd makkelijker te positioneren dan boven u en als je eerst plafond doet mag ze al is nen mm of 8 van u wand liggen. U Wandpanelen daarna schoon tot boven duwen vastzetten en met is af te spuiten ist in orde. Was u plaat wa kort is da nog geen ramp want 9/10 komen er nog plinten. werk je omgekeerd en u plafondpaneel is wa kort dan ist plamuren en da doe ik ni graag :)

Lid geworden
26 feb 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Volgens mij raden ze bij gyproc aan altijd eerst de muren te plaatsen en daarna het plafond

Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
tom.vanrossom wrote:
Volgens mij raden ze bij gyproc aan altijd eerst de muren te plaatsen en daarna het plafond

daar kan het volgens de gyproc boek , alletwee

met lichte voorkeur voor eerst de muren voor het akoestische...

Lid geworden
23 mei 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hehe, ik zat met hetzelfde dillema 2 weken geleden. En aangezien ik stilte nodig heb om goed te slapen ben ik toch maar voor eerst muren dan plafond gegaan. Studs van 75 enkel beplaat + 75 rockwool

Voordeel van eerst muren

* beter geluidisolatie (want tot bovenaan volgepropt met rotswol)

* makkelijk om je elec kabels te verwerken, zeker voor de lichtkringen

* ...

Voordeel plafond

* makkelijker werken a/d plafonds als er nog geen muren staan ( we werken enkel met 120/260 4ABA platen)

* idd nadien muren wegnemen zal moeilijker zijn

* ...

Ik denk niet dat er meer barstjes zullen zijn als je per kamer het plafond doet, zeker niet als je alle hoeken met acrylaatkit opspuit ipv van de papieren binnehoeken. Gisteren een bus gekocht, ocharme 1,50eur.

Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Boterham wrote:
Hehe, ik zat met hetzelfde dillema 2 weken geleden. En aangezien ik stilte nodig heb om goed te slapen ben ik toch maar voor eerst muren dan plafond gegaan. Studs van 75 enkel beplaat + 75 rockwool

Voordeel van eerst muren

* beter geluidisolatie (want tot bovenaan volgepropt met rotswol)

* makkelijk om je elec kabels te verwerken, zeker voor de lichtkringen

* ...

Voordeel plafond

* makkelijker werken a/d plafonds als er nog geen muren staan ( we werken enkel met 120/260 4ABA platen)

* idd nadien muren wegnemen zal moeilijker zijn

* ...

Ik denk niet dat er meer barstjes zullen zijn als je per kamer het plafond doet, zeker niet als je alle hoeken met acrylaatkit opspuit ipv van de papieren binnehoeken. Gisteren een bus gekocht, ocharme 1,50eur.

studs van 75? bestond da ook? ik heb er v 50....

vraagje omtrent de elec kabel

hoe doe je dit?

bv je schakelaar zit in je metal stud wand, hoe loop je dan naar het midden van je kamer

kan het moeilijk omschrijven maar, je loopt tussen je profielen, maar hoe geraak je dan tss je dampscherm en houten kader, als je profiel op je kader staat?

begrijp je wat ik wil zeggen?

en langs de zijkanten erdoor kan ook niet, want daar komen je platen tegen

ivm papieren binnenhoeken, dus jij raad aan om deze niet te gebruiken maar wel overschilderbare acrylaatkit?

en hoe de overgang tss gyproc en een bezette muur?

wouterk

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jun 2007
Waarderingsscore
148
Punten
43
Er bestaan ook studs van 100 en 125.

De breedte van de metalstuds die je moet gebruiken bij een plafond is afhankelijk van de overspanning die je hebt (breedte van de kamer).

Met metalstuds van 50 heb je een max. overspanning (breedte van kamer) van 2m40. Ikzelf heb bv voor zowel plafond als muur studs van 100 gebruikt. (overspanning van 4,00m)

(zie gyproc site: http://www.gyproc.be/webobjbpb/PDF/Plaf ... ondsNL.pdf)

Indien je kamer breder is dan 2m40 kan je geen studs van 50 gebruiken, zonder aan je plafond een extra constructie te maken waar je deze aan vastmaakt.

En om bv een schakelaar in een wand te verbinden met het lichpunt in het midden van de kamer, breng je je kabel tussen de profielen gewoon omhoog, en op de plaats waar je met je kabel door de plafond wilt gaan onderbreek je je horizontaal profiel van je wand over bv 2 cm.

Je maakt een gat in de plafond en je kan met je kabel verder over het plafond.

Ik heb het zelf trouwens andersom gedaan.

Profielen van het plafond gehangen, kabels gelegd.

Platen van het plafond vastgemaakt en gaten gezaagd waar de kabels uit het plafond komen en deze daardoor naar benaden trekken.

Daarna muren gezet, ..... Nadeel is wel dat je op voorhand heel goed moet uitrekenen (uittekenen) waar je muren komen te staan vermits de kabels al uit het plafond naar beneden hangen en deze tussen de profielen van je muur moeten komen.

Ik heb misschien nog wel ergens een foto liggen indien het zo niet duidlijk is.

Lid geworden
23 mei 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Klopt, maar ik gebruik die studs 75 enkel voor mijn muren, omdat op sommige plaatsen mijn muur max 10cm dik kan zijn. En je werkt het best met maar een maat hè.

Plafonds zal ik doen met hangers (ankers tegen de trekkers) Plagyp S

en benedenverdiep (valsplafond) met Plagyp D systeem. D'er komt daar geen geone metal stud bij te pas want specifiek profiel.

Elec: zo ben ik het nu ook aan het doen. Gewoon van uit de grond doorheen onderste MSH profiel naar schakelaar, dan van schakelaar verticaal naar boven en insnijding maken in de bovenste MSH waar je dan op je vals plafond komt (hoop ik toch)

Ik moet toegeven dat ik nu ook wat aan't panikeren ben, want ik vind de leidingen leggen veel moeilijker dan in de snelbouw...

En wbt die kit, stond hier al op't forum. Daar ben ik nog niet aan toe gekomen

Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
wouterk wrote:
Er bestaan ook studs van 100 en 125.

De breedte van de metalstuds die je moet gebruiken bij een plafond is afhankelijk van de overspanning die je hebt (breedte van de kamer).

Met metalstuds van 50 heb je een max. overspanning (breedte van kamer) van 2m40. Ikzelf heb bv voor zowel plafond als muur studs van 100 gebruikt. (overspanning van 4,00m)

(zie gyproc site: http://www.gyproc.be/webobjbpb/PDF/Plaf ... ondsNL.pdf)

Indien je kamer breder is dan 2m40 kan je geen studs van 50 gebruiken, zonder aan je plafond een extra constructie te maken waar je deze aan vastmaakt.

En om bv een schakelaar in een wand te verbinden met het lichpunt in het midden van de kamer, breng je je kabel tussen de profielen gewoon omhoog, en op de plaats waar je met je kabel door de plafond wilt gaan onderbreek je je horizontaal profiel van je wand over bv 2 cm.

Je maakt een gat in de plafond en je kan met je kabel verder over het plafond.

Ik heb het zelf trouwens andersom gedaan.

Profielen van het plafond gehangen, kabels gelegd.

Platen van het plafond vastgemaakt en gaten gezaagd waar de kabels uit het plafond komen en deze daardoor naar benaden trekken.

Daarna muren gezet, ..... Nadeel is wel dat je op voorhand heel goed moet uitrekenen (uittekenen) waar je muren komen te staan vermits de kabels al uit het plafond naar beneden hangen en deze tussen de profielen van je muur moeten komen.

Ik heb misschien nog wel ergens een foto liggen indien het zo niet duidlijk is.

lol al die breedtes van metal studs, ik heb daar niet bij nagedacht, ik gebruik de metal studs enkel en alleen maar ook als scheidingswanden, ik veronderstel dat die breedte dan geen rol speel? vermits ik niets moet overspannen,? de hoogte is 250 dacht ik, dus dat is 1 profiellengte

die foto mag je gerust posten :)

Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Boterham wrote:
Klopt, maar ik gebruik die studs 75 enkel voor mijn muren, omdat op sommige plaatsen mijn muur max 10cm dik kan zijn. En je werkt het best met maar een maat hè.

Plafonds zal ik doen met hangers (ankers tegen de trekkers) Plagyp S

en benedenverdiep (valsplafond) met Plagyp D systeem. D'er komt daar geen geone metal stud bij te pas want specifiek profiel.

Elec: zo ben ik het nu ook aan het doen. Gewoon van uit de grond doorheen onderste MSH profiel naar schakelaar, dan van schakelaar verticaal naar boven en insnijding maken in de bovenste MSH waar je dan op je vals plafond komt (hoop ik toch)

Ik moet toegeven dat ik nu ook wat aan't panikeren ben, want ik vind de leidingen leggen veel moeilijker dan in de snelbouw...

En wbt die kit, stond hier al op't forum. Daar ben ik nog niet aan toe gekomen

waar stond da ivm die kit en binnenhoeken?

Lid geworden
25 jan 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
een vraag die hierbij aansluit:

wordt er eerst gechaped en daarna de gyproc muren geplaatst?

Of plaats je eerst de muren en daarna chappen?

man van vloerverwarming zegt: "eerst muren zetten zodat ik weet waar de buizen moeten komen"...

langs andere kant lijkt eerst chappen en pas later muren zetten beter (vooral in het geval die ooit verplaatst worden, of nog niet onmiddellijk gezet worden...)?

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
stijn wrote:
hier eerst gechapped

dan muren

dan plafond

muurprofilen zitten onderaan en bovenaan in profiel dat mooi is uitgelijnd en vastgezet

randprofiel van plafond zet je vast in gyprocmuur en dan tussenliggende profilen plaatsen

bij grote overspanningen : tussenliggend verankeren in beton of hout er boven

Lid geworden
23 mei 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Je kan perfect voor het chappen al bepalen waar je leidingen omhoog komen. Wij hebben daar voor dunne draadstangen gebruikt. Hang daar je elec aan vast en zet ook goed vast aan de grond.

We hebben nu +- alle gyprocmuren gezet (dus na de chape!) en elec is reeds ingebouwd en werkt ook nog 8). We gebruikten studs van 75mm omdat ik extra wou isoleren (met rotswolplaten van 75mm)

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Waarderingsscore
473
Punten
83
Eerst gyproc of eerst chappen?

De twee kunnen. Je moet zien wat bij jou het beste is. Er is voor beide oplossingen iets te zeggen. Als je eerst vloerverwarming doet en dan chappen, kunnen de verwarmingsinstallateur en vooral chapper beter doorwerken. en heb jij later een mooie ondergrond om je gyproc op te zetten.

Nadeel: je moet dan wel zien dat de electricien erg juist werkt zodat hij met zijn draden op de exacte plaats uitkomt waar jij stopcontacten wil. De brave man kan immers niet met alles langs het plafond gaan. Ook opletten dat zowel de CV-man als jij zeer nauwgezet volgens plan werken, anders zou je wel eens in je eigen vloerverwarming kunnen boren met je gyproc te zetten....

Je kan eventueel overwegen om eerst de metalen kaders te zetten, zodat de anderen hun werk kunnen doen en dan pas na het chappen je gyprocplaten bevestigen.

Lid geworden
11 nov 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik werk niet met metalstuds maar met houten balkjes ..mag ik die balkjes liggers op de betonnen vloerplaat vastmaken en dan de staanders enz er al op vastzetten voor de pur 6cm wordt gespoten en er wordt op gechapped ..?

want dan loopt de pur en de chappe tussen mijn staanders ..scheurvorming?

?

of eerst een plankje onderaan ter hoogte van de chappe ? er komt toch nog osb onder mijn gyproc (stevigheid)

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik heb de wand reeds op de beton gezet

osb op geplaatst

plastiek tegen

dan laten chappen en tegelen

plastiek afsnijden

gyproc plaatsen