• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Wat dubbelpolig schakelen?

  • Niets

    Stemmen: 7 38,9%
  • Enkel buiten dubbelpolig

    Stemmen: 5 27,8%
  • Enkel badkamer dubbelpolig

    Stemmen: 6 33,3%

  • Totaal aantal stemmers
    18

Wat dubbelpolig schakelen?

Lid geworden
16 jan 2008
Berichten
1.464
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nu de AREI aangepast is, moet zowel badkamer als buiten niet meer verplicht dubbelpolig geschakeld worden. Zijn er toch nog mensen die dit doen uit veiligheid en wat dan juist?
 
Lid geworden
6 nov 2008
Berichten
290
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier grotendeels drukknoppen (24V).

Maar in badkamer en voor buitenverlichting zijn het wel schakelaars geworden en die hebben we toch wel degelijk 2-polig genomen.
 
Lid geworden
16 jan 2008
Berichten
1.464
Waarderingsscore
0
Punten
0
Freyja wrote:
Hier grotendeels drukknoppen (24V).

Maar in badkamer en voor buitenverlichting zijn het wel schakelaars geworden en die hebben we toch wel degelijk 2-polig genomen.

Kan je 24V drukknoppen ook niet dubbelpolig schakelen?
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
Badkamers, alle buitenverlichting, kelder- en zolderverlichting neem ik dubbelpolig. Ik heb mijn ganse huis onder een 30 mA diff hangen, waarbij vb een contact tussen een neuter van een geopende eenpolige schakeling en de aarde al kan leiden tot uitvallen van de electriciteit. Op deze manier kan ik in geval van een fout de oorzaak makkelijk opsporen en tijdelijk isoleren van de rest van de installatie.
 
Lid geworden
22 dec 2009
Berichten
150
Waarderingsscore
1
Punten
0
jempy wrote:
Nu de AREI aangepast is, moet zowel badkamer als buiten niet meer verplicht dubbelpolig geschakeld worden. Zijn er toch nog mensen die dit doen uit veiligheid en wat dan juist?

Ik schrijf dit onveranderd voor op de kringen die met 30mA beveiligd zijn.

Uitzondering: zwakstroom 12V kringen.
 

Michel

Lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
786
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik neem alles dubbelpolig, daar ik geen neuter heb, zo ben ik zeker dat beide fasen onderbroken zijn.
 

Brick

Lid
Lid geworden
24 mrt 2006
Berichten
150
Waarderingsscore
0
Punten
16
Indien je enkel 3 fasen hebt zou ik inderdaad ook nu dubbelpolig doen. Heb dit afgelopen weekend nog eens aan de lijve mogen ondervinden.... 12V zou ik inderdaad ook niet doen.
 
Lid geworden
23 jun 2009
Berichten
19
Waarderingsscore
0
Punten
0
jempy wrote:
Freyja wrote:
Hier grotendeels drukknoppen (24V).

Maar in badkamer en voor buitenverlichting zijn het wel schakelaars geworden en die hebben we toch wel degelijk 2-polig genomen.

Kan je 24V drukknoppen ook niet dubbelpolig schakelen?



U drukknoppen bedienen niet rechtstreeks u verlichting, een relais doet dit. Als je dubbelpolig wil onderbreken moet je een 2-polig relais nemen



Beurt wrote:
Badkamers, alle buitenverlichting, kelder- en zolderverlichting neem ik dubbelpolig. Ik heb mijn ganse huis onder een 30 mA diff hangen, waarbij vb een contact tussen een neuter van een geopende eenpolige schakeling en de aarde al kan leiden tot uitvallen van de electriciteit. Op deze manier kan ik in geval van een fout de oorzaak makkelijk opsporen en tijdelijk isoleren van de rest van de installatie.



Bij de meeste leveranciers is de neuter verbonden met aarde (soms moet men zelf in bord aarding aanbrengen voor maatschappij om neuter te aarden, om een zwevend net te voorkomen) dus als je hier de neuter tegen de massa houd valt u diff niet uit.
 
Lid geworden
15 okt 2009
Berichten
573
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik mis de optie "alles dubbelpolig".

Hier alles uitgevoerd met logo's die dubelpolige relais' aansturen.
 

Wexx

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jan 2007
Berichten
1.121
Waarderingsscore
2
Punten
38
12 volt dubbelpolig is wat mij betreft overkill, het is juist daarom zeer lage veiligheidsspanning.



dat uwe relais dubbelpolig is tot daar aan toe. maar tis geen verplichting, nergens meer, ook niet in de badkamer
 
Lid geworden
15 okt 2009
Berichten
573
Waarderingsscore
1
Punten
0
het is idd overkill.

Maar ik vond het in mijn geval ook duidelijker kableren in de kast zo.

ivm 12v: ik onderbreek de spanning naar de transfo dubbelpolig, en die is nog wel 230v.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
Als je een echte N hebt, is dubbelpolig schakelen overbodig want een echte N is geaard.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
Sonne;1423664 wrote:
Bij de meeste leveranciers is de neuter verbonden met aarde
Naar mijn bescheiden mening is de N bij àlle netbeheerders geaard.



Sonne;1423664 wrote:
soms moet men zelf in bord aarding aanbrengen voor maatschappij om neuter te aarden, om een zwevend net te voorkomen
Die plaatselijke aarde is een bijkomende aarde, niet de enige.
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
De N mee onderbreken in een badkamer is veiliger dan enkel de fase te onderbreken. Ik geef een (praktijk)voorbeeld in een monofaseinstallatie: de fase en de N wordt verwisseld in de elektriciteitskast of de tellerkast. Niemand zal het weten, behalve de sukkelaar die het lamparmatuur vervangt na het afschakelen van de lamp en de N beetneemt. Het kan zelfs nog erger, stel dat de N los gekomen zou zijn in de tellerkast. Je elektrische verbruikers vallen dan uit maar de N staat ondertussen wel op 230 V.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan