• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Wat doen met slecht en/of malafide aannemer?

Lid geworden
13 dec 2021
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo iedereen,

We hebben een jonge aannemer aangesteld voor de complete renovatie van de voorgevel van ons rijhuis (ong 50 m²).Deze aannemer had geen referenties, maar hij had in de zomer wél werken uitgevoerd op het dak van een buurman.

Zijn offerte viel mee qua prijs (14 k €), al was het geschreven in schabouwelijk Frans (nota bene, de aannemer zelf is Franstalig).

We hebben 30% betaald (overschrijving) bij het ondertekenen van de offerte ter goedkeuring. De aannemer wou onmiddellijk de werf start (offerte aanvaard op 29/10, start van de werf op 2/11). De aannemer vroeg zelfs ons de plaatsing van parkeerboorden door de gemeente te regelen (dringede procedure à 100 € meerkosten).

Tijdens de week van 2/11 gebeurde bijna niets, de aannemer kwam wel metingen te doen en niets meer. Hij vroeg toch nog 40% voorschot betalen (overschrijving), zoals voorzien in de offerte. Een factuur opstellen was niet nodig (anders moet ik de ganse prijs factureren, zei hij). Dat hebben we toch gedaan.

Vervolgens, kwamen af en toe een paar mensen werken, nooit langer dan tussen 10u en 13u. We hebben de reservatie van de parkeerplaats meermaals verlengd, op onze kosten. Er is hoogstens 25% van de afgesproken werken uitgevoerd. De kwaliteit is zwak, professionaliteit onbestaand (muur schijf, slecht voegwerk, arbeiders hebben ons nieuw parket beschadigd door stappen met vuile schoenen (beton) binnen het huis..). Nog eens 2k€ extra onder de tafel betaald voor het plaatsen van 3 blauwstenen.

Er liep helemaal verkeerd toen de aannemer vroeg ons de plaatsing van een stelling te betalen (stond niet op de offerte, alle werkzaamheden waren met een nacelle voorzien). Ik heb hem gezegd dat ik naar de rechter zou opstappen, hij zei dat hij de werf wou stoppen. Nog een keer geregeld door 500 € onder de tafel te betalen. De werken zou voltooid zijn binnen 4-5 dagen zei hij.

We zijn vandaag 4 dagen verder, en niets gebeurt.

Wat moeten we doen?

Kort samengevat, we zijn naïef geweest, we hebben al 70% van de offerte betaald (overschrijving, maar geen factuur gekregen) en nog wat extra onder de tafel, vertrouwen is weg, geen spoor van de aannemer, hoe raken we best uit van deze situatie?

Hoe kunnen we de grootst mogelijk som terugvorderen?

Alvast bedankt voor jullie reactie, advies van een neutrale standpunt is wél nodig ons hoofd koel houden lukt niet meer.
 
V

Verwijderd lid 310860

Guest
@Chamch ge zit nie meer in mijn onderste schof. :ROFLMAO:
Men ziet graag wat men wilt zien, waarom zou u denken dat ik onmenselijk zou zijn met aannemers? Tuurlijk niet, alle respect, heb ook veel werk als student gedaan met aannemers, helemaaaaal niets mis mee.

Maar die malafide figuren met hun ‘binnen week werken we alles af 1000 euro goedkoper dan gelijk wie gewoon vandaag 40% voorschot dan kom ik binnen 2 dagen maar kben wel heel druk’, ja daar kan ik absoluut niet tegen, wie wel?

Ik deel uw mening maar als men enkel wilt werken met voorschot heb je een probleem natuurlijk. De aannemers die ik heb gehad die wat beter in hun schoenen zaten vroegen ook enkel de offerte te aanvaarden en te tekenen, geen voorschot.
Het zal maar zo zijn dat de aannemers die 30% voorschot vragen niet altijd goede intenties hebben, 2 van de 7 die de voorschot vroegen heb ik een probleem mee gehad, de rest geweigerd, ik doe het ook niet meer op die manier. Betaling als beloofde werk geleverd is.
Dus die aannemer moet u maar vertrouwen omdat..........?
Als men mij geen voorschot wil geven om het materiaal te kopen, mogen mijn klanten zelf het materiaal inkopen en factureer ik mijn uren aan 21% BTW maar dan aan het tarief die duurder is want ik ben de winstmarge kwijt van het materiaal.
Meestal begrijpen ze mijn standpunt en kan het plots wel en zoniet......vinden ze wel "snel" iemand anders die ze niet kennen.
Dan hebben we het eigenlijk over die ‘iemand anders’ die ze ‘snel’ vinden die ze niet kennen.

Ik weet dat we weining troeven in handen hebben en dat ons dossier gerechtelijk niet sterk genoeg is.

Enkele antwoorden aan @lukanar :

- Blauwstenen zijn (gedeltijlijk) meerwerk: 4 waren inbegrepen in de offerte, 4 niet --> supplement dus. Het was wel gemeld dat 2 k€ zou kosten (spijtig heb ik niet de marktprijs gechekt).

- Stelling. De beslissing is volledig van de aannemer, hij moet weten hoe best zijn werk doet.

Wat we zoeken nu is een manier om dit pagina omslaan en de verliezen te beperken.
Ik vrees ervoor, hopelijk is er niet teveel verloren. Je kan eens polsen bij een advocaat maar vergeet niet dat als zij proberen, u betalen zal.


Ook kan de aannemer zeggen dat er vanuit een logisch standpunt wel stellingen nodig waren etc etc maar als het er niet bij staat in de offerte kan hij niet zomaar aanrekenen zonder uw goedkeuring, dus daar zie ik wel een goede kans van slagen, maar in het algemeen denk ik dat je er niet teveel zal uit halen..
 

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
3.037
Waarderingsscore
767
Punten
113
@Chamch ge zit nie meer in mijn onderste schof. :ROFLMAO:
Men ziet graag wat men wilt zien, waarom zou u denken dat ik onmenselijk zou zijn met aannemers? Tuurlijk niet, alle respect, heb ook veel werk als student gedaan met aannemers, helemaaaaal niets mis mee.

Maar die malafide figuren met hun ‘binnen week werken we alles af 1000 euro goedkoper dan gelijk wie gewoon vandaag 40% voorschot dan kom ik binnen 2 dagen maar kben wel heel druk’, ja daar kan ik absoluut niet tegen, wie wel?
Sorry maar als je daar in trapt en/of zonder referenties of serieus gesprek thuis......dan ben je ongelooflijk naïef en zal men je veel geld aftroggelen in je leven.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Sorry maar als je daar in trapt en/of zonder referenties of serieus gesprek thuis......dan ben je ongelooflijk naïef en zal men je veel geld aftroggelen in je leven.
En toch zijn er veel die zo "naïef", goedgelovig, whatever zijn... Het is niet de schuld van de klanten dat ze afgetroggeld worden hé, die rotte appels moeten er uit. Of beter... Er zou een databank moeten zijn waar goede aannemers kunnen opgezocht worden, enkel positieve reviews, enkel echte positieve verhalen.
En mensen kunnen dan zeker zijn dat er geen farçen zijn. Maar ja... dat is juridisch zo moeilijk op te zetten, want er is altijd wel iemand die niet tevreden is over zijn aannemer, en heb je de verkeerde, dan staat de advocaat daar...
En een ontevreden klant... dat is voor de duidelijkheid zelfs niet altijd de schuld van de aannemer... Elk verhaal heeft altijd 2 kanten, en dikwijls hoor je maar 1 kant.
Ik hoop gewoon dat mensen die veel geld uitgeven (aan het bouwen of verbouwen van hun woning) af en toe eens nadenken over wat ze doen, met wie ze het doen, en hoe ze het doen... En dat klein beetje nadenken dat zou al kunnen helpen om verhalen zoals deze uit de wereld te helpen...
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.489
Waarderingsscore
971
Punten
113
Sorry maar als je daar in trapt en/of zonder referenties of serieus gesprek thuis......dan ben je ongelooflijk naïef en zal men je veel geld aftroggelen in je leven.
En toch zijn er veel die zo "naïef", goedgelovig, whatever zijn... Het is niet de schuld van de klanten dat ze afgetroggeld worden hé, die rotte appels moeten er uit. Of beter... Er zou een databank moeten zijn waar goede aannemers kunnen opgezocht worden, enkel positieve reviews, enkel echte positieve verhalen.
En mensen kunnen dan zeker zijn dat er geen farçen zijn. Maar ja... dat is juridisch zo moeilijk op te zetten, want er is altijd wel iemand die niet tevreden is over zijn aannemer, en heb je de verkeerde, dan staat de advocaat daar...
En een ontevreden klant... dat is voor de duidelijkheid zelfs niet altijd de schuld van de aannemer... Elk verhaal heeft altijd 2 kanten, en dikwijls hoor je maar 1 kant.
Ik hoop gewoon dat mensen die veel geld uitgeven (aan het bouwen of verbouwen van hun woning) af en toe eens nadenken over wat ze doen, met wie ze het doen, en hoe ze het doen... En dat klein beetje nadenken dat zou al kunnen helpen om verhalen zoals deze uit de wereld te helpen...
Klopt. Hebben ooit zo ene weggestuurd hier toen hij offerte kwam maken voor "werk x".

Heeft hier op nen avond 3 uur gezeten, keer rondgekeken en dan hem 2.5 uur aan tafel gezet om koffie te drinken en al het andere "slechte" aan ons huis af te breken, dat hij ook wel ging "fixen". Is hier ook in het slechte keelgat gevlogen maar een ander zou er misschien in meegaan. Die zal wel deftig werk afleveren, maar zoiets vond ik toch maar raar.
 
Laatst bewerkt:
V

Verwijderd lid 310860

Guest
@Chamch ge zit nie meer in mijn onderste schof. :ROFLMAO:
Men ziet graag wat men wilt zien, waarom zou u denken dat ik onmenselijk zou zijn met aannemers? Tuurlijk niet, alle respect, heb ook veel werk als student gedaan met aannemers, helemaaaaal niets mis mee.

Maar die malafide figuren met hun ‘binnen week werken we alles af 1000 euro goedkoper dan gelijk wie gewoon vandaag 40% voorschot dan kom ik binnen 2 dagen maar kben wel heel druk’, ja daar kan ik absoluut niet tegen, wie wel?
Sorry maar als je daar in trapt en/of zonder referenties of serieus gesprek thuis......dan ben je ongelooflijk naïef en zal men je veel geld aftroggelen in je leven.
Zeker, maar niet iedereen heeft die ervaring gehad.
Zelf ben ik er ook in getrapt met geen negatieve gevolgen maar bekijk het zo:

U koopt een huis, u bent jong en hebt niet in contact gestaan met aannemers. U vraagt en zoekt, op 2dehands, facebook, lokale aannemers, … en ze komen langs. Voor u heb je mensen die van alles en nog wat zeggen, maar u hebt geen ervaring met dergelijke zaken dus je kan niet makkelijk filteren wie gelijk heeft of niet.
Geen idee welke prijzen er belachelijk laag zijn, want u hebt nog nooit zoiets gedaan. Kennisbank papa en mama zijn er ook niet altijd bij iedereen om u tegen te houden of te adviseren.

U bent zich niet bewust van kwaad, want iedereen in België weet immers dat als je alles op papier hebt er geen risico is!
Maar daar zit het hem, dat maakt niet uit, die vang net is er vaak niet en ze zijn weg met uw geld.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.587
Punten
113
Ik heb soms het gevoel dat mensen meer informatie zoeken voor de aankoop van een nieuwe gsm of auto dan als ze plannen laten maken voor een huis of voor een verbouwing.
 
V

Verwijderd lid 310860

Guest
Ik heb soms het gevoel dat mensen meer informatie zoeken voor de aankoop van een nieuwe gsm of auto dan als ze plannen laten maken voor een huis of voor een verbouwing.
Die info zoek je ff online op en is het opgelost, beetje vergelijken, reviews, done. Gekocht

een nieuwe badkamer plaatsen die net voor uw ruimte gemaakt is is iets helemaal anders, kan je onmogelijk zonder ervaring zelf opzoeken, kan je niet makkelijk vergelijken, ook vaak niet opgelost met effe betalen en geleverd.
De vergelijking zit mij ver.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Van de eerste de beste gsm of bvb restaurant vind je direct 100 reviews, waar je dus wel een zekere mate van geloofwaardigheid uit kunt distilleren. Van bouwbedrijven vind je doorgaans niks, of een review of 5 en waar je niet van weet van wie reviews zijn.

Het juridische gedeelte snap ik niet. Wat zou er aan de bouw anders zijn dan aan elke andere sector op de wereld waar je wel ongebreideld reviews over kan lezen? Op facebook, google, twitter, noem maar op. Maar bij den bouw niks. nada, noppes. Het blijft me verbazen.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.587
Punten
113
Denk dat de redenering andersom is, waarom worden hotels en restaurants op het net beoordeelt en de rest niet ?
 

M1ke

Actief Lid
Lid geworden
9 apr 2021
Berichten
195
Waarderingsscore
86
Punten
28
Denk dat de redenering andersom is, waarom worden hotels en restaurants op het net beoordeelt en de rest niet ?

Quasi van alle producten die je koopt vind je reviews. Eveneens winkels en diensten.
Al is de betrouwbaarheid ook wat zoek de laatste jaren. Gesponsord... Gemanipuleerd...

Persoonlijk vind ik de bouw koffiedik kijiken. Naar kwaliteit, betrouwbaarheid, correcte prijs, etc... .

Nu is het mond op mond reclame. Familie, buren, kennissen... . Daarbij hopen dat je niet te ver uit de regio verhuisd bent. Geschiedenis en financiele verslagen/jaarrekeningen uitpluizen. Adres opzoeken. Liefst een firma nemen die al lang bestaat etc.... Offertes tienmaal nalezen. Akkoord gaan met de voorwaarden of je kan lang zoeken... . Aantal negatieve reviews op google uitzetten tegenover de activiteitsgraad van een bedrijf. De positieven posten nu eenmaal niet zo vaak. Hopen dat alles in orde komt. Op voorhand weten dat de mondelinge termijnen waarschijnlijk niet haalbaar zijn Etc...

Alle begrip voor wie miserie heeft.

Al heb je wel een punt, in die gsm en auto wordt veel tijd gestoken. Die info is wel makkelijker te vinden en duidelijker.
 
V

Verwijderd lid 310860

Guest
Ik heb soms het gevoel dat mensen meer informatie zoeken voor de aankoop van een nieuwe gsm of auto dan als ze plannen laten maken voor een huis of voor een verbouwing.
had ik bv ene aannemer die me had verteld dat een woning renoveren de aankoopprijs x1.5 is, dus in mijn geval zou mijn ganse woning renoveren zo’n 300k gekost hebben, komaan jong, kan ik m’n huis gewoon afbreken en volledig opnieuw bouwen voor die prijs of had ik direct een villa moeten kopen….
Maar was hij verkeerd? Geen idee.

dakisolatie 5k
Bijbouw isolatie dak 2.5k
Spouwmuurisolatie 3k
Sanitair volledig overal incl badkamer met tegels, afwerking, deftig materiaal, 15k
Keuken 15k
HR glas +-58m 15k
Cv + plaatsing 10k
Elektriciteit incl slijpen etc 3.5k
Afwerking, pleisteren, laminaat, tegels 5k
Denk dat de redenering andersom is, waarom worden hotels en restaurants op het net beoordeelt en de rest niet ?

Quasi van alle producten die je koopt vind je reviews. Eveneens winkels en diensten.
Al is de betrouwbaarheid ook wat zoek de laatste jaren. Gesponsord... Gemanipuleerd...

Persoonlijk vind ik de bouw koffiedik kijiken. Naar kwaliteit, betrouwbaarheid, correcte prijs, etc... .

Nu is het mond op mond reclame. Familie, buren, kennissen... . Daarbij hopen dat je niet te ver uit de regio verhuisd bent. Geschiedenis en financiele verslagen/jaarrekeningen uitpluizen. Adres opzoeken. Liefst een firma nemen die al lang bestaat etc.... Offertes tienmaal nalezen. Akkoord gaan met de voorwaarden of je kan lang zoeken... . Aantal negatieve reviews op google uitzetten tegenover de activiteitsgraad van een bedrijf. De positieven posten nu eenmaal niet zo vaak. Hopen dat alles in orde komt. Op voorhand weten dat de mondelinge termijnen waarschijnlijk niet haalbaar zijn Etc...

Alle begrip voor wie miserie heeft.

Al heb je wel een punt, in die gsm en auto wordt veel tijd gestoken. Die info is wel makkelijker te vinden en duidelijker.
Grootste probleem is dat na alle controle en nadenken u nog kan eindigen met een aannemer die afspraken niet na komt of niet na kan komen, dan horen wij daarvan.

Maar de duizenden aannemers die het goed uitvoeren horen we natuurlijk niet vaak van.
Gerecht zou gewoon veel makkelijker aan te spreken moeten zijn, bij de aannemers zitten er werkelijk scammers die weglopen met uw geld, je hebt alles wat je nodig hebt om hen tegen te houden, en TOCH geraken ze ermee weg, hoe is dat toch mogelijk man man man, maar als je zo’n scammer uit frustraties fysiek aanpakt, ja…… dan heb je het zitten.

ene komt dus letterlijk uw huis binnen, verspilt uw tijd, lacht in uw gezicht, steelt uw geld, geraakt ermee weg en dan nog mag je er niets aan doen
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan