• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

wat doen met benzine

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
1.106
Punten
113
Ik heb in bidons zo een 70 L benzine staan, achtergelaten door de vorige bewoner. Vermoedelijk gebruikte die ze voor een grasmachine of zo? Ik weet niet of het helemaal te vertrouwen is? Vraag is wat ik er mee doe? (heb niets dat op benzine werkt)

Containerpark verwijst me naar de KGA ophaling (die gaan me zien komen met zo een hoeveelheid). Ik ben er al wat kwijt geraakt aan iemand met een oldtimer, die spoelt er onderdelen in.

Nog ideetjes hoe ik er kwijt kan?

image002.jpg

Maar dan spreken we over HEEL snel weg :wink:

't Zou me verwonderen dat tilt! zo'n risico's met zijn P'ke zou pakken :wink:

Op Kapaza of 2dehands.be zetten bij auto-onderdelen, kandidaten genoeg die u dat willen ophalen volgens mij :wink:

vraag es bij de buren.... grasmaaiers genoeg in de regio denk ik :)

benzine die al een tijd staat is niet goed voor grasmachines... de reden weet ik nie meer precies, maar da is dus geen oplossing...

Niemand die met benzine rijdt in de familie?

Als je bij iedere tank een 10 liter bijdoet zal het wel lukken.

Zou die benzine nog,loodhoudend zijn?

Waar woon je ergens, ik heb anders nog een auto op benzine.

ik vind het idd een beetje dom om iets wat meer dan 100 euro waard is weg te gooien, gewoon omdat je er zelf niets mee kan doen. Er zullen mensen genoeg zijn die dit wel kunnen gebruiken.

Is het 'slecht worden' niet het bezinken van de 2-takt olie die erbij gemengd is? En dan komt dat toch met eens flink schudden wel weer in orde ??

c00kie wrote:
benzine die al een tijd staat is niet goed voor grasmachines... de reden weet ik nie meer precies, maar da is dus geen oplossing...

zal wel meevallen zenne

Kris77 wrote:
c00kie wrote:

zal wel meevallen zenne

kwam er op neer dat de persoon die mij dit gezegd heeft, regelmatig grasmachines binnenkreeg die niet meer 'werkten' tot hij de oude benzine eruit haalde, en er gewoon nieuwe indeed. Had te maken met te weinig verbranding, ontsteking i don't know :). Voor grasmachines ben je beter dat je telkens max 5L naft gaat halen, ipv u te voorzien voor een volledig seizoen... En zeker niet laten overwinteren, want da kan helemaal nefast zijn blijkbaar. (nu moet ik eerlijk zijn dat ik daar nog geen probleem mee gehad heb, dus wie nie waagt niet wint ??)

Benzine kan zeker lang bewaard worden in metalen drums, of zo van die groene stalen bidons zoals ze in het leger gebruiken. Meestal kopen de mensen zo van die bucht plastieken containers die niet deftig afsluiten en die zijn idd niet gemaakt om benzine lang te bewaren. Na enkele maanden zijn alle vluchtige stoffen verdwenen. Deze stoffen dienen om onder andere het octaangehalte te bekomen (in de volksmond octaan 95 of octaan 98 benzine).

Indien je lang benzine laat liggen kan dat eigenlijk geen kwaad in een klein motortje zoals deze van een grasmaaier, echter zeker niet gebruiken voor motoren met een hoge performantie (auto, speedboot, weetikveelwat...).

Het octaangehalte dient om detonaties te voorkomen (in de volksmond: kloppen van de motor). Detonatie is een ontploffing voor dat de bougie zijn vonk afgeeft. Niet gezond voor een motor. Vandaag de dag zijn de meeste auto's uitgerust met een sensor dat het kloppen van de motor detecteert. Het is eigenlijk een simpele micro dat dit detecteert en zal indien een detonatie waargenomen wordt de ontsteking voor- of naregelen.

Ik doe hier al 3 jaar gras af met benzine die overwinterd heeft in jerrycan (staat in garage met weinig of geen zonlicht).

6pk grasmachine heeft nog nooit problemen gehad.

c00kie wrote:
benzine die al een tijd staat is niet goed voor grasmachines...

Klopt...

Ik zal die 70l wel komen halen, mijn grasmachien lust da wel

Je mag die gewoon in mijn auto kappen. Na alle miserie die ik er mee gehad heb en nog heb, kan het beestje wel een opkikker gebruiken. :wink:

Arana wrote:
Je mag die gewoon in mijn auto kappen. Na alle miserie die ik er mee gehad heb en nog heb, kan het beestje wel een opkikker gebruiken. :wink:

Yep, waar kan ik komen tanken?

Maar euh benzine is niet meer als vroeger, in eenders welk recipient, benzine veroudert snel, zijn wel busjes te koop om erbij te flikkeren dat het proces vertraagd.

Wie een pb stuurt kan er omkomen.

Zoals in de discussie hierboven gesteld kan ik niet instaan voor de kwaliteit. Maar ik kan me we indenken dat er minder kritisch gebruik bestaat, zoals door diegene die er oldtimer onderdelen wil in spoelen.

fido wrote:
Wie een pb stuurt kan er omkomen.

Zoals in de discussie hierboven gesteld kan ik niet instaan voor de kwaliteit. Maar ik kan me we indenken dat er minder kritisch gebruik bestaat, zoals door diegene die er oldtimer onderdelen wil in spoelen.

der zit op't forum ook iemand dat last heeft van mollen, anders daar is bij horen :oops:

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan