• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Warmteverliesverslag: hoe lezen?

Lid geworden
8 aug 2017
Waarderingsscore
2
Punten
3
Dag iedereen,

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik onderstaand verslag moet lezen?
Wat betekenen die +4301 en +74.7% bij het Totaal Qafgifte?
Hoe komt het dat één kamer 1.66 debiet heeft en de ander 1.25?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,
Alex

1731332773088.png

Zoals ik het begrijp, staat links de warmteverliezen, met telkens eronder opsplitsing in verlies langs de vloer.

Rechts staat totale warmteafgifte van vloerverwarming, berekend ahv meter buis, legafstand, temperatuur en debiet. Als je snel rekent zie je dat die +4301 en +431 de netto warmtestromen zijn die overblijven na aftrek van de vloerverliezen. Procenten eronder zijn relatief Qtot/Qv,vloer; dus 10062/5761=174.7%.

Of dit klopt en nuttig is, kan ik niet op antwoorden, de bedoeling zal zijn om de meters buis, vv-temperatuur en debiet te verantwoorden.

Debiet heeft een invloed op het warmteafgifte vermogen, anders zou je overal met verschillende legafstand moeten werken en de plastic die ze er onder leggen heeft standaard een lijnenpatroon van 5cm, dus 6.3cm of 11.3cm werkt niet gemakkelijk.

Ik vind het wel veel verlies voor de vloer, meer dan de helft van je verwarming gaat daar aan verloren.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan