Warmteverliesberekening - de problemen - de oplossingen

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
sunspot wrote:
Dus 117.472 MJoule = 117.472/3,6 = 32.631 kWh/jaar

Gegeven dat 1m³ aardgas goed is voor ruwweg 10 kWh

En dat 1m³ aardgas ongeveer 0,56 € kost

Betaal je jaarlijks 1827 Euro aan aardgas.

Slechts een deel van het verbruik wordt toegeschreven aan verwarming, normaal ongeveer 1/2 tot 3/4. De rest is elektrisch verbruik en sanitair warm water.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
c00kie wrote:
bwa... dan verliezen we hoop en al 25cm in onze garage... Daar moeten we wel mee verder kunnen denk ik. Toch nog eens aanhalen bij die mannen...

Niet noodzakelijk, de buitenmuur van je garage moet uiteraard niet geïsoleerd worden. Je zal dus iets minder verliezen.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
c00kie wrote:
OK... We hebben het resultaat van onze epb verslaggever...

K28

E82

En dan staat er een Karakteristiek jaarlijks primair energieverbruik van 117.472 MJ ... Wat wilt dat zeggen, enig idee?

Oorzaak kan zijn dat er teveel warmtewinsten zijn in de zomer zodat koeling nodig wordt? Alhoewel je voorlopig nog geen rekening moet houden met het risico op oververhitting.

Lid geworden
30 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
SvenVD wrote:
c00kie wrote:

K28

E82

En dan staat er een Karakteristiek jaarlijks primair energieverbruik van 117.472 MJ ... Wat wilt dat zeggen, enig idee?

Oorzaak kan zijn dat er teveel warmtewinsten zijn in de zomer zodat koeling nodig wordt? Alhoewel je voorlopig nog geen rekening moet houden met het risico op oververhitting.

Sven,

Als ik me niet vergis is voor een normale woning/appartement het "karakteristiek jaarlijks primair energieverbruik" gelijk aan de som van Ep, verwarming + Ep, koeling + Ep, tapwater.

Hulpenergie en PV zijn gelijk aan 0.

Voor een appartement kom ik 't volgende uit :

Karakteristiek jaarlijks primair energieverbruik 49807 MJ

Verwarming = 39053MJ, Koeling = 2051MJ, Tapwater = 8703MJ

Ik zou nu toch verwachten dat de waarde "Ep, verwarming" ongeveer zou overeenkomen met de warmteverliesberekening met de excel sheet van de Stekke en overeenkomt met het te verwachten aardgas verbruik voor deze woning.

Of mis ik hier nog iets ?

Zit in deze "Ep, verwarming" ook de warmteafgifte van de electrische apparaten in de woning ? bv. koekast, diepvriezer, kookplaten ...

Indien ja, enig idee hoe dit geschat wordt in de software ?

Marc

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
In het rekenblad worden enkel de warmteverliezen berekend bij een constante buitentemperatuur terwijl in de EPB software rekening wordt gehouden met het aantal graaddagen (afhankelijk van ingegeven postcode). De rekenmethode is dezelfde, alleen de omrekening zal naar werkelijk energieverbruik zal nauwkeuriger zijn.

Voorlopig wordt er in EPB geen rekening gehouden met bezetting en ik dacht dat huishoudtoestellen voorlopig ook nog buiten beschouwing gehouden worden (in afwachting europese regelgeving).

Bij EAP is het zo dat er ongeveer 6-maandelijks een update is van onder andere het aantal graaddagen. Ik vermoed dat dit binnenkort ook het geval zal zijn voor de EPB software.

Hulpenergie zou normaal niet nul mogen zijn: omlooppomp, eventueel ventilatoren..

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
c00kie wrote:

K28

E82

cookie kan je effe zeggen hoeveel isolatie jehebt gestoken?

graci

c00kie

Big boss
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
485
Punten
83
15cm rotswol in de muur, er is gerekend met 8cm gespoten pu in de vloer dacht ik, maar dat worden er 12, en 22cm rotswol in het dak.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
636
Punten
113
almelain wrote:
c00kie wrote:
12€/m² muur? Is da al? Oei, dan moeten we da toch maar serieus overwegen !!

E51??

wooow, dan klopt er toch iets niet bij ons zenne... Ok, wij hebben geen zonnepanelen, maar wel een bv met warmterecup, beneden vv, boven muurverwarming... mmmm

Oops heb een beetje misgerekend ...

isolatie gaande van 4 tot 8 euro/m2 (dikte en materiaal)

binnenmuur van 14 breed komt ongeveer op 16 euro/m2 (volgens een offerte)

dus in totaal 20 tot 24 euro/m2 (sorry) [enkel materiaal]

Maar je hebt daar wel een dubbel muur, niet vergeten qua ruimte he!!!!

en gevelsteen of pleister ??? komt nog eens zoveel bij

Lid geworden
7 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
stefan wrote:
almelain wrote:
c00kie wrote:
12€/m² muur? Is da al? Oei, dan moeten we da toch maar serieus overwegen !!

E51??

wooow, dan klopt er toch iets niet bij ons zenne... Ok, wij hebben geen zonnepanelen, maar wel een bv met warmterecup, beneden vv, boven muurverwarming... mmmm

Oops heb een beetje misgerekend ...

isolatie gaande van 4 tot 8 euro/m2 (dikte en materiaal)

binnenmuur van 14 breed komt ongeveer op 16 euro/m2 (volgens een offerte)

dus in totaal 20 tot 24 euro/m2 (sorry) [enkel materiaal]

Maar je hebt daar wel een dubbel muur, niet vergeten qua ruimte he!!!!

en gevelsteen of pleister ??? komt nog eens zoveel bij

Stefan, even opletten he, het gaat over een garage die opgenomen is binnen het beschermd volume, dus ik denk niet dat daar nog crepie of een gevelsteen tegen die dubbele binnenmuur wordt gezet.

Lid geworden
28 mrt 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Waar kan ik dat rekenblad vinden? de geposte links werken niet meer...

Ik ben bezig met het berkenen van de radiatoren voor ons huisje (renovatie).

Lid geworden
11 mei 2010
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik heb een vraagje, wat ik nog niet terug kon vinden in dit topic. Weet iemand hoe ik de trap en de gang boven meeneem in de warmteverliesberekening?

-Moet ik de trap bij de oppervlakte van de inkom meetellen?

-Of moet ik een aparte opppervlakte maken met de trap naar boven en de gang te samen?

Mercikes

Bovenaan