• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Warmteverliesberekening correct

Lid geworden
30 nov 2008
Berichten
1.129
Waarderingsscore
1
Punten
0
Hallo dames en heren,



Ik heb mijn warmteverliesberekening gemaakt met het welbekende Excel-sheet. Deze heb ik netjes ingevuld naar eer en geweten, alleen twijfel ik dus of ik het correct heb gedaan. Zou iemand dit willen grof controleren? Ik twijfel met name over de ventilatie-invloeden. De transmissieverliezen zit rond de 5000, met de ventilatieverliezen op de 8500. Wij letten wel op de luchtdichtheid van de bouw; afplakken raamkaders, enz.



https://docs.google.com/file/d/0B5_evmCHqudgajZhRWJEeXR1MkE/edit?usp=sharing



In het laatste tabblad heb ik mijn berekening gemaakt voor de vloerverwarming. Heb ik dit correct gedaan? De aanvoertemperatuur is 30 graden: wij willen namelijk misschien in de toekomst een warmtepomp plaatsen. Ik heb dat blad even er extra uitgehaald en als bijlage toegevoegd. Het is misschien iets te krap berekend, maar ik kan de temperatuur natuurlijk tijdens een extreme koudeperiode iets verhogen naar 32 graden, toch?





 
Lid geworden
30 nov 2008
Berichten
1.129
Waarderingsscore
1
Punten
0
Niemand een mening?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Erik!;1807474 wrote:
Hallo dames en heren,



Ik heb mijn warmteverliesberekening gemaakt met het welbekende Excel-sheet. Deze heb ik netjes ingevuld naar eer en geweten, alleen twijfel ik dus of ik het correct heb gedaan. Zou iemand dit willen grof controleren? Ik twijfel met name over de ventilatie-invloeden. De transmissieverliezen zit rond de 5000, met de ventilatieverliezen op de 8500. Wij letten wel op de luchtdichtheid van de bouw; afplakken raamkaders, enz.



https://docs.google.com/file/d/0B5_evmCHqudgajZhRWJEeXR1MkE/edit?usp=sharing



In het laatste tabblad heb ik mijn berekening gemaakt voor de vloerverwarming. Heb ik dit correct gedaan? De aanvoertemperatuur is 30 graden: wij willen namelijk misschien in de toekomst een warmtepomp plaatsen. Ik heb dat blad even er extra uitgehaald en als bijlage toegevoegd. Het is misschien iets te krap berekend, maar ik kan de temperatuur natuurlijk tijdens een extreme koudeperiode iets verhogen naar 32 graden, toch?










allemaal heel klein om te lezen, ook via docs.google en download lukt niet, bind de file niet



ziet er globaal gezien niet slecht uit, maar toch een paar schoonheidsfoutjes



je mag GEEN negatieve waarden uitkomen bij je warmteverliezen per kamer

indien wel, moet je de temp op die kamer aanpassen



kijk eens naar je zolder, je vult daar zomaar 15°C in, van waar komt die temp? ga je er een radiator plaatsen? indien niet gaat temp dalen in de winter tot ...



zit je dakisolatie boven je zolder? of in de zoldervloer?



het is niet zo heel erg omdat de waarden redelijk klein zijn, maar in de samenvattende tabel moet je ze dan wel manueel op "0" zetten om je totale warmtevraag niet te "vervormen, zo zal je vlug boven de 9kW zitten



ventilatie : je plaatst dus zeker een systeem D! anders is het niet juist ingegeven
 
Lid geworden
30 nov 2008
Berichten
1.129
Waarderingsscore
1
Punten
0
Bedankt voor je reactie!



Tsja, de zoldertemperatuur. Volgens mij was dat gewoon een gokje. Er komt geen verwarming, wel een open verbinding met de nachthal. Onze dak is wel behoorlijk goed geïsoleerd: 40cm Knauf TI135 = U-waarde 0,09.



Uiteraard komt er een ventialtiesysteem D. Maar ik heb de ventilatieveelvoud op 2 gezet. Is dat te hoog of te laag?
 

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
5.286
Waarderingsscore
9
Punten
38
negatieve vermogens in een ruimte: temperatuur te laag gezet; in realiteit zal temperatuur hoger zijn. speel wat met temperaturen tot je met niet meer dan 50W negatief zit (dat is klein genoeg, om te verwaarlozen).



ventilatie: daar laat de excel sheet je eigenlijk in de steek. Ventilatievoud voor heel huis op 2 is veel te veel (wat is je totale debiet dan?);

betere benadering: in ruimtes met toevoer; bekijk hoeveel EPB je zegt te ventileren en gebruik die waarde. In ruimtes met afvoer, daar komt natuurlijk geen 'koude' lucht bij. Je zou daar ventielatie op nul kunnen zetten. Of nog iets beter benaderen: in afvoerruimtes werk je met lucht met gemiddelde binnentemperatuur (in badkamer geeft dat vermoedelijk nog een klein extra vermogen).

Je doet de berekening eens met de ventilatievouden die EPB voorschrijft; Maar dat is eigenlijk veel te veel; Dan heb je een max verlies. Doe het dan ook nog eens met de helft,; dan heb je een realistischer debiet en heb je zicht op je 'echt' verbruik.

We zouden de sheet eens moeten aanpassen met ventilatievouden zoals EPB vraagt.



Walter
 
Lid geworden
30 nov 2008
Berichten
1.129
Waarderingsscore
1
Punten
0
Dus als ik het goed begrijp, is het dus eigenlijk te ruim berekend met deze ventilatieverliezen. Ik heb mijn dimensionering van de vvw eigenlijk redelijk krap genomen omdat ik een aanvoer temperatuur van 30 graden wil hanteren ivm wellicht een warmtepomp. Daardoor kom ik in bepaalde ruimte vermogen te kort. In de praktijk zal dit dus waarschijnlijk meevallen.



Klopt de verdeling van vvw-groepen?
 

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
5.286
Waarderingsscore
9
Punten
38
in vogelvlucht;



5cm hoh lijken me niet realistisch om te leggen (of hoe moet ik dit interpreteren?)

Veel verschillende hoh; is relatief moeilijk te leggen.

gek dat veel slaapkamers kleinere hoh nodig hebben dan woonkamer;

ik ben verbaasd dat badkamer niet kleinste hoh heeft.



idd mooie afstraffing in de slaapkamer met veel glas op gebied van warmteverlies ;-).



Walter
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Walter, je uitleg over de ventilatie klopt, maar is theorie, of de praktijk voor een luchtdicht gebouw waar blowerdoor op 0.00000001 is uitgekomen

en waar je in het putje van de winter ook je deuren en ramen niet opendoet



ik stel voor om toch enige reserve in te bouwen!
 

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
5.286
Waarderingsscore
9
Punten
38
stefan;1807914 wrote:
Walter, je uitleg over de ventilatie klopt, maar is theorie, of de praktijk voor een luchtdicht gebouw waar blowerdoor op 0.00000001 is uitgekomen

en waar je in het putje van de winter ook je deuren en ramen niet opendoet



ik stel voor om toch enige reserve in te bouwen!



idd; lekverliezen zouden nog moeten toegevoegd worden. Ik heb echter nog nooit een rekenwijze gezien voor de lekverliezen per ruimte. Enkel op globaal niveau. Misschien een rekenwijze nemen op globaal niveau en dat dan uitsmeren over de verschillende ruimtes. Door met de EPB volumes te rekenen heb je al enige reserve want dit volume is gewoon te groot.



langs de andere kant houdt de sheet weinig rekening met interne warmtewinsten. dat compenseert voor toestanden als ramen en deuren openen; zeker in de woonruimtes. Omwille van de interne warmtewinsten is er nog steeds reserve.



ter info: als je kijkt naar PHPP berekening zijn daar de ventilatieverliezen zeer klein; net voorbeeldje naast me liggen; PH van 130m2. Totaal ventilatieverliezen 200W (systeem D+BWW); interne warmtewinsten 500W (te verwarmen is 1,5kW);

Ik wil maar zeggen dat als je luchtdichtheid PH niveau benadert, dan kan ventilatieverlies zeer klein zijn en heb je best wat marges omwille van interne winsten.



En wil je idd met warmtepomp, zeer lage temperatuur verwarmen loont het de moeite zo juist mogelijk te rekenen. Zelf denk ik dat bij deze woning ventilatieverlies niet meer moet zijn dan 1kW. Dan kom je toe met warmtepomp van iets meer dan 6kW (nog deel voor warm water mee tellen); dat maakt toch serieus verschil tov WP die minstens 8,5kW moet zijn.



Walter
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
klopt weer Walter ;-)



voor heel lage verliezen is deze sheet NIET gemaakt, deze is meer dan 10 jaar oud !

PHPP is veel beter daarvoor, maar volgens mij ook moeilijker om er hier mee te beginnen?

of doe jij een "voorzet" ?
 

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
5.286
Waarderingsscore
9
Punten
38
stefan;1807939 wrote:
voor heel lage verliezen is deze sheet NIET gemaakt...



eigenlijk blijft die sheet het net zeer goed doen bij kleinere warmteverliezen. Alleen worden dan ventilatieverliezen (verhoudingsgewijs veel) te groot ingeschat; transmissieverliezen blijven correct (op voorwaarde dat je geen koudebruggen hebt).



De sheet blijft ook bij kleinere nodige vermogens (rond 5kW) in lijn met wat ik zie dat professionele software produceert.



Walter
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
kan ook moeilijk anders, 4 jaar univ en formules komen recht uit boeken !!! :D
 
Lid geworden
30 nov 2008
Berichten
1.129
Waarderingsscore
1
Punten
0
walter;1807895 wrote:
in vogelvlucht;



5cm hoh lijken me niet realistisch om te leggen (of hoe moet ik dit interpreteren?)

Veel verschillende hoh; is relatief moeilijk te leggen.

gek dat veel slaapkamers kleinere hoh nodig hebben dan woonkamer;

ik ben verbaasd dat badkamer niet kleinste hoh heeft.



idd mooie afstraffing in de slaapkamer met veel glas op gebied van warmteverlies ;-).



Walter



Tsja veel verschillende h.o.h., ik wil het gewoon precies berekenen. 5cm h.o.h. is een dubbele laag van h.o.h. 10cm. Qua wattage scheelt het gewoon ontzettend veel of water van 35 graden of 30 graden door de buis heengaat.



De slaapkamers zijn ontworpen voor dezelfde temperatuur als de woonkamer, alleen ligt in de slaapkamers tapijt of laminaat. En dat isoleert meer dan een keramische tegel. Vandaar.



Slaapkamer 3 heeft inderdaad relatief veel glas en is ook vrij groot. Nu zou ik daar nog kunnen zakken qua temperatuur naar 18 graden. Wij als ouders zullen daar niet meer gaan studeren. :) Daar zou ik dus een andere h.o.h. kunnen hanteren. Qua lengte van de groep zou dat ook beter uitkomen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan