• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Warmtepompboiler vragen

MenL

Nieuw Lid
Lid geworden
23 sep 2010
Berichten
91
Waarderingsscore
3
Punten
8
Momenteel hebben we een ACV ketel op gas met boiler (uit 2013) die instaat voor CV en SWW en balansventilatie D (comfo 350D). Er komen nog zonnepanelen voor 7600 Wp (berekende opbrengst: 6400kWh/jaar) in April/Mei 2023.

Omdat we groener willen worden, om overschotten van de zonnepanelen te gebruiken en om minder gas te gebruiken zijn we aan het denken om een warmtepompboiler te plaatsen. Vermits we de gasketel nog hebben is het idee dat de WPB de meeste maanden (afhankelijk van de buitentemp) zou voorzien in SWW productie en de koudere maanden zou ik deze dan afzetten en de gasketel laten instaan voor de SWW productie. Later, als de gasketel de geest geeft, overwegen we een warmtepomp te plaatsen voor CV. De huidige warmtepompboiler zou dan de productie van SWW voor zich nemen.

Momenteel hebben we één offerte binnen voor een DAIKIN Monobloc WPB EKHH2E260AV3 (https://www.daikin.be/nl_be/producten/ekhh2e-av3.html).

Na wat research blijven we toch met nog enkele vragen zitten:

  • Is deze WPB degelijk? Ik hoor van Daikin zowel goed als slecht (zoals van elke merk wrsch).
  • Deze unit maakt gebruik van R134a als koelmiddel dat, naar wat ik terugvind, geen toekomstgericht koelmiddel is. Maakt dit deze WPB dan direct een NO GO?
  • Volgens de instructies van Daikin kan je de WPB aansluiten op de balansventilatie (eigenlijk mix van buitenlucht en extractielucht) om de ingezogen lucht wat warmer te maken tijdens de winter en zo de COP van de WPB laten stijgen. Ik ben dit al enkele keren tegen gekomen op het forum maar als ik het vraag aan de installateur heeft hij dit nog nooit gedaan.
  • Heeft het zin om, zolang de gasketel er nog is, SWW te maken met een combinatie van de twee (in serie)? Bv in de winter de gasketel het water laten voorverwarmen tot bv 35°C of 40°C en dan de warmtepompboiler de rest (tot 55°C) laten bijmaken. Of omgekeerd? Natuurlijk dubbel warmteverlies bij schakeling in serie. Onder de zomer zou de WPB alleen werken.
  • Volgens de handleiding is er de mogelijkheid om de WPB te laten weten dat de zonnepanelen energie leveren maar dan gaat hij (als ik het goed begrijp) over op de anodes om zo het water nog hoger op te warmen. Ik zou eerder willen dat hij werkt wanneer mijn zonnepanelen leveren aan het net. Dit ofwel door een simpele tijdsklok maar heb ook gelezen over automatische inschakeling door gebruik te maken van gegevens uit je Digitale meter (HomeWizard) als ik me niet vergis. Iemand die dit reeds doet?
  • Nog andere opmerkingen?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Dure aankoop voor heel beperkte besparing
 

MenL

Nieuw Lid
Lid geworden
23 sep 2010
Berichten
91
Waarderingsscore
3
Punten
8
Dure aankoop voor heel beperkte besparing
Kan je dit uitleggen? Zoals ik het nu zag ging dit nog wel meevallen maar misschien zie ik wat over het hoofd.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113

MenL

Nieuw Lid
Lid geworden
23 sep 2010
Berichten
91
Waarderingsscore
3
Punten
8
Los van de subsidies, iemand een andere mening over WPB en specifiek DAIKIN?
 

MenL

Nieuw Lid
Lid geworden
23 sep 2010
Berichten
91
Waarderingsscore
3
Punten
8
Los van de subsidies, iemand een andere mening over WPB en specifiek DAIKIN?
Ja
Ik vond het wat jammer dat je enkel reageert met Ja en niet meer zegt en had destijds besloten het zo te laten.
Maar ondertussen is mijn mening over de WPB toch wat aan het veranderen naar beter niet doen. Dit owv de kost en de geschatte beperkte besparing (de werkelijke besparing moet ik wel nog eens uitrekenen, voor zover dat kan zonder glazen bol).
Daarom wou ik nog eens vragen of u uw visie over de WPB wil geven?

Voor de volledigheid: moesten we wel gaan voor een WPB zou het geen Daikin worden maar een Atlantic (https://www.atlantic.be/belgie/product/986087-6337/explorer-v4-vs-270l), niet aangesloten op de ventilatie.
Eventueel met spiraal zodat we de gasketel kunnen aansluiten voor bijverwarming (maar niet zeker dat dit een goede zaak is).
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Los van de subsidies, iemand een andere mening over WPB en specifiek DAIKIN?
Ja
Ik vond het wat jammer dat je enkel reageert met Ja en niet meer zegt en had destijds besloten het zo te laten.
Maar ondertussen is mijn mening over de WPB toch wat aan het veranderen naar beter niet doen. Dit owv de kost en de geschatte beperkte besparing (de werkelijke besparing moet ik wel nog eens uitrekenen, voor zover dat kan zonder glazen bol).
Daarom wou ik nog eens vragen of u uw visie over de WPB wil geven?

Voor de volledigheid: moesten we wel gaan voor een WPB zou het geen Daikin worden maar een Atlantic (https://www.atlantic.be/belgie/product/986087-6337/explorer-v4-vs-270l), niet aangesloten op de ventilatie.
Eventueel met spiraal zodat we de gasketel kunnen aansluiten voor bijverwarming (maar niet zeker dat dit een goede zaak is).
beter niet doen, tenzij geen andere mogelijkheid
daarin deel ik je mening
meestal is er een bron van warmte opwekking aanwezig in de woning en als je daar warm water kan van gebruiken, blijft dit mijn voorkeur

als je toch gas hebt, gebruik gewoon gas voor je warm water, doorstroom of boiler
KISS blijft hier meestal ook de goede oplossing
 

MenL

Nieuw Lid
Lid geworden
23 sep 2010
Berichten
91
Waarderingsscore
3
Punten
8
Ok, bedankt!
 

MenL

Nieuw Lid
Lid geworden
23 sep 2010
Berichten
91
Waarderingsscore
3
Punten
8
Uit nieuwsgierigheid ben ik toch eens aan het rekenen gegaan specifiek voor mijn situatie (specifiek= verbruik gas voor SSW productie).
Verschillende simulaties geven mij een TVT van tussen de 4 en 16 jaar:oops:. De simulaties bevatten een constant verbruik gas voor SSW, huidige gasprijs (0.18€) en die van vorig jaar, (0.10€), elektriciteit enkel van ZP productieoverschot (verwacht tussen 6 en 8 maanden per jaar) en uiteraard kostprijs installatie. Zowel zonder als met spiraal zodat we bijverwarming (indien nodig) en legionella bestrijding kunnen doen met gas. Naast de kostprijs van de installatie bepaald toch vooral de gasprijs de TVT. Jammer dat ik geen glazen bol heb.....
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Ik snap je vraag naar de glazenbol niet goed, je weet toch perfect het verbruik aan kosten voor het sww?
Alleen de gasprijs is een variabele..
 

MenL

Nieuw Lid
Lid geworden
23 sep 2010
Berichten
91
Waarderingsscore
3
Punten
8
Het is dat wat ik bedoelde. Wat gaat de gasprijs doen? Want als de gasprijs terug naar niveau 2021 gaat is het bijna 2xTVT.
Als tweede variable is er het aantal maanden dat er overproductie gaat zijn van mijn ZP installatie maar dat gaat wrsch wel meevallen en maakt een minder groot verschil in de berekening.
En dan is er nog de levensduur van de WPB, want stel TVT > 8 jaar, dan is deze mss al kapot of zware kosten voor het terugverdiend is.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Uit nieuwsgierigheid ben ik toch eens aan het rekenen gegaan specifiek voor mijn situatie (specifiek= verbruik gas voor SSW productie).
Verschillende simulaties geven mij een TVT van tussen de 4 en 16 jaar:oops:. De simulaties bevatten een constant verbruik gas voor SSW, huidige gasprijs (0.18€) en die van vorig jaar, (0.10€), elektriciteit enkel van ZP productieoverschot (verwacht tussen 6 en 8 maanden per jaar) en uiteraard kostprijs installatie. Zowel zonder als met spiraal zodat we bijverwarming (indien nodig) en legionella bestrijding kunnen doen met gas. Naast de kostprijs van de installatie bepaald toch vooral de gasprijs de TVT. Jammer dat ik geen glazen bol heb.....
Graag je cijfers eens bezorgen
hoeveel ga verbruik je voor SWW, …
800€ gas zou wel heeeeeel veel zijn
 

MenL

Nieuw Lid
Lid geworden
23 sep 2010
Berichten
91
Waarderingsscore
3
Punten
8
Om het aandeel gasverbruik voor SSW te kennen ben ik gaan kijken in mijn meterstanden van zomer 2021. Daar had ik gemiddeld 57m³/maand. Dus 6997kWh/jaar.
Dit jaar zijn we vanaf begin augustus aan het opletten, en hebben we onze CV op gas afgezet en nu zit ik aan 44m³/maand gemiddeld. Dus 5401kWh/jaar.
Maar moet zeggen dat het douchen zoals sinds augustus niet houdbaar is voor ons op lange termijn. Dus moest de gasprijs dalen of de WPB er toch komen gaat dit terug eerder de cijfers van 2021.
 
Laatst bewerkt:

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Om het aandeel gasverbruik voor SSW te kennen ben ik gaan kijken in mijn meterstanden van zomer 2021. Daar had ik gemiddeld 57m³/maand. Dus 6997kWh/jaar.
Dit jaar zijn we vanaf begin augustus aan het opletten, en hebben we onze CV op gas afgezet en nu zit ik aan 44m³/maand gemiddeld. Dus 5401kWh/jaar.
Maar moet zeggen dat het douchen zoals sinds augustus niet houdbaar is voor ons op lange termijn. Dus moest de gasprijs dalen of de WPB er toch komen gaat dit terug eerder de cijfers van 2021.
WPB verbruikt stroom en deze is ook niet goedkoper geworden

57 of 44 m2 per maand is wel heel veel, je zou beter eerst zoeken naar oorzaak.
boiler of doorstromer?
ketel goed afgesteld? SWW Max op 55°C
omlooppomp in gebruik?
 

MenL

Nieuw Lid
Lid geworden
23 sep 2010
Berichten
91
Waarderingsscore
3
Punten
8
WPB verbruikt stroom en deze is ook niet goedkoper geworden
Daarom dat ik hem enkel onder de zomermaanden wil laten draaien op elektriciteit van de zonnepanelen.

57 of 44 m2 per maand is wel heel veel, je zou beter eerst zoeken naar oorzaak.
boiler of doorstromer?
ketel goed afgesteld? SWW Max op 55°C
omlooppomp in gebruik?
Naar wat ik gelezen heb op internet is dit idd veel.
Boiler
SSW moet ik eens nakijken, kan hoger zijn.
Omlooppomp: is dat zodat je direct warm water hebt als je de douche opent? Want dat hebben we niet, we hebben eerst redelijk wat koud water. Dit vangen we wel op.
 

Wijgaan(ver)bouwen

Zeer Actief lid
Lid geworden
23 okt 2021
Berichten
464
Waarderingsscore
198
Punten
43
Om het aandeel gasverbruik voor SSW te kennen ben ik gaan kijken in mijn meterstanden van zomer 2021. Daar had ik gemiddeld 57m³/maand. Dus 6997kWh/jaar.
Dit jaar zijn we vanaf begin augustus aan het opletten, en hebben we onze CV op gas afgezet en nu zit ik aan 44m³/maand gemiddeld. Dus 5401kWh/jaar.
Maar moet zeggen dat het douchen zoals sinds augustus niet houdbaar is voor ons op lange termijn. Dus moest de gasprijs dalen of de WPB er toch komen gaat dit terug eerder de cijfers van 2021.
stevig verbruik..... in onze tussenwoning is alles op gas en wij hadden tussen okt 21 en mei 22 een verbruik van 1300kwh. Nu zitten we van mei 22 tot vandaag op 330 kwh, zonder eigenlijk echt veel aan comfort in te boeten, ttz we hebben wel tijdens het thuiswerken bijgewarmd met een electrisch vuurtje (veel overschot aan electr, dankzij terugdraaiende teller) en de thermostaat staat op 19gr tegenwoordig.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Met hoeveel personen ben je?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Om het aandeel gasverbruik voor SSW te kennen ben ik gaan kijken in mijn meterstanden van zomer 2021. Daar had ik gemiddeld 57m³/maand. Dus 6997kWh/jaar.
Dit jaar zijn we vanaf begin augustus aan het opletten, en hebben we onze CV op gas afgezet en nu zit ik aan 44m³/maand gemiddeld. Dus 5401kWh/jaar.
Maar moet zeggen dat het douchen zoals sinds augustus niet houdbaar is voor ons op lange termijn. Dus moest de gasprijs dalen of de WPB er toch komen gaat dit terug eerder de cijfers van 2021.
stevig verbruik..... in onze tussenwoning is alles op gas en wij hadden tussen okt 21 en mei 22 een verbruik van 1300kwh. Nu zitten we van mei 22 tot vandaag op 330 kwh, zonder eigenlijk echt veel aan comfort in te boeten, ttz we hebben wel tijdens het thuiswerken bijgewarmd met een electrisch vuurtje (veel overschot aan electr, dankzij terugdraaiende teller) en de thermostaat staat op 19gr tegenwoordig.
kwh of m3 ?
Want met een jaar kost van 300€ ( aan de hoge prijzen) zou ik toch niet al te veel beginnen inboeten op comfort.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan