Momenteel hebben we een ACV ketel op gas met boiler (uit 2013) die instaat voor CV en SWW en balansventilatie D (comfo 350D). Er komen nog zonnepanelen voor 7600 Wp (berekende opbrengst: 6400kWh/jaar) in April/Mei 2023.
Omdat we groener willen worden, om overschotten van de zonnepanelen te gebruiken en om minder gas te gebruiken zijn we aan het denken om een warmtepompboiler te plaatsen. Vermits we de gasketel nog hebben is het idee dat de WPB de meeste maanden (afhankelijk van de buitentemp) zou voorzien in SWW productie en de koudere maanden zou ik deze dan afzetten en de gasketel laten instaan voor de SWW productie. Later, als de gasketel de geest geeft, overwegen we een warmtepomp te plaatsen voor CV. De huidige warmtepompboiler zou dan de productie van SWW voor zich nemen.
Momenteel hebben we één offerte binnen voor een DAIKIN Monobloc WPB EKHH2E260AV3 (https://www.daikin.be/nl_be/producten/ekhh2e-av3.html).
Na wat research blijven we toch met nog enkele vragen zitten:
Omdat we groener willen worden, om overschotten van de zonnepanelen te gebruiken en om minder gas te gebruiken zijn we aan het denken om een warmtepompboiler te plaatsen. Vermits we de gasketel nog hebben is het idee dat de WPB de meeste maanden (afhankelijk van de buitentemp) zou voorzien in SWW productie en de koudere maanden zou ik deze dan afzetten en de gasketel laten instaan voor de SWW productie. Later, als de gasketel de geest geeft, overwegen we een warmtepomp te plaatsen voor CV. De huidige warmtepompboiler zou dan de productie van SWW voor zich nemen.
Momenteel hebben we één offerte binnen voor een DAIKIN Monobloc WPB EKHH2E260AV3 (https://www.daikin.be/nl_be/producten/ekhh2e-av3.html).
Na wat research blijven we toch met nog enkele vragen zitten:
- Is deze WPB degelijk? Ik hoor van Daikin zowel goed als slecht (zoals van elke merk wrsch).
- Deze unit maakt gebruik van R134a als koelmiddel dat, naar wat ik terugvind, geen toekomstgericht koelmiddel is. Maakt dit deze WPB dan direct een NO GO?
- Volgens de instructies van Daikin kan je de WPB aansluiten op de balansventilatie (eigenlijk mix van buitenlucht en extractielucht) om de ingezogen lucht wat warmer te maken tijdens de winter en zo de COP van de WPB laten stijgen. Ik ben dit al enkele keren tegen gekomen op het forum maar als ik het vraag aan de installateur heeft hij dit nog nooit gedaan.
- Heeft het zin om, zolang de gasketel er nog is, SWW te maken met een combinatie van de twee (in serie)? Bv in de winter de gasketel het water laten voorverwarmen tot bv 35°C of 40°C en dan de warmtepompboiler de rest (tot 55°C) laten bijmaken. Of omgekeerd? Natuurlijk dubbel warmteverlies bij schakeling in serie. Onder de zomer zou de WPB alleen werken.
- Volgens de handleiding is er de mogelijkheid om de WPB te laten weten dat de zonnepanelen energie leveren maar dan gaat hij (als ik het goed begrijp) over op de anodes om zo het water nog hoger op te warmen. Ik zou eerder willen dat hij werkt wanneer mijn zonnepanelen leveren aan het net. Dit ofwel door een simpele tijdsklok maar heb ook gelezen over automatische inschakeling door gebruik te maken van gegevens uit je Digitale meter (HomeWizard) als ik me niet vergis. Iemand die dit reeds doet?
- Nog andere opmerkingen?