• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Warmtepompboiler +gasketel of lucht-water warmtepomp + gasketel

Lid geworden
26 jul 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Situatie:
Oud huis 1930
4 gevel
geen spouw, muren +-40cm dik baksteen
dubbele beglazing (maar slechte afwerking rond pvc kozijnen.....)
hoekramen

Momenteel gasketel (chauffage en warm water combi) uit 2002.
verbruik gas: +-45000 kwh/jaar (hebben nu plat dak doen isoleren dus afwachten en zien hoeveel invloed dit heeft)
verbruik elec: +-3200kwh/jaar

Onze gasketel is al lang aan vervanging toe en nu hebben de gasprijzen ons ertoe geduwd om offerten te zoeken.
Hebben al 2 opties gekregen:

1. plaats een warmtepompboiler voor sanitair ww en vervang de combi gasketel met een Condensatie gasketel die enkel de verwarming doet
2. Plaats een lucht-water warmtepomp en leg een deel vloerverwarming aan die aan de warmtepomp hangt + een gasketel die de traditionele chauffage doet (en waarschijnlijk ook warm water dan, aangezien ik niet weet of een gewone warmtepomp dit kan).

addendum bij 2. we renoveren de kelder tot leefbare ruimte en willen dan vanaf het begin al vloerverwarming leggen ipv de gewoonlijke radiatoren. vandaar dat dit zelfs voorgesteld werd.

op lange termijn zouden we toch sowieso in elke kamer van het huis vloerverwarming willen leggen, maar we willen dit geleidelijk doen kamer per kamer zodat wanneer de 'nieuwe' gasketel aan eind van leven geraakt (pakt binnen 10 jaar) dat we geheel de verwarming kunnen doen met een warmtepomp aan lage temperatuur.

Momenteel zitten we nog met de gietijzeren radiatoren van vroeger.

Iemand ervaring met beide? welke optie is hier beter?

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.242
Punten
113
1 en 2 gaat een stuk meer kosten dan enkel nieuwe gasketel en zal amper verschil maken in verbruik

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Waarderingsscore
834
Punten
93
Als je huidig verbruik zo hoog is lijkt het probleem eerder te liggen bij het gebrek aan isolatie en niet bij het type verwarmingssysteem.

Persoonlijk zou ik nu gewoon enkel de ketel vervangen door een nieuwe combi ketel en eerst en vooral kijken om je isolatieschil te verbeteren. Je spreekt van dubbel glas, maar als dit nog oud dubbel glas is + het sluit slecht aan zoals je nu zegt dan kan het de moeite waard zijn om alles te vervangen door hoogrendementsglas. Voorzie bij dat nieuw schrijnwerk ook al direct uitstekende dorpels zodat je later je gevel kunt isoleren en dan pas kan je kijken om over te schakelen naar een warmtepomp.

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Waarderingsscore
428
Punten
83
Ik treedt de anderen bij.
Als je toch gasketel gaat plaatsen lijkt het me nogal vreemd om tegelijk ook warmtepompboiler of warmtepomp te plaatsen.
Warmtepompboiler is ideaal om een bestaande elektrische ketel te vervangen, of als SWW en verwarming historisch in andere ruimtes gebouwd zijn.

In uw toepassing lijkt het me weinig nuttig.
Ofwel zet je nieuwe up to date ketel, ofwel ga je voor warmtepomp op alles, maar dan lijkt de nodige energie nogal hoog.

Suggestie zou dus zijn: nieuwe gasketel,en over de komende jaren de isolatie verder aanpakken zoals je blijkbaar al begonnen bent.
Dat belet uiteraard niet om vloerverwarming te plaatsen in de ruimtes die jullie renoveren.

Bij einde leven nieuwe ketel (10 jaar is wel zeer pessimistisch trouwens) sta je dan wellicht in betere positie om naar warmtepomp op lage temperatuur over te schakelen.

hey69

Nieuw Lid
Lid geworden
9 okt 2011
Waarderingsscore
3
Punten
8
ik kan wel mijn situatie geven,

heb een half open bebouwing, paar jaar geleden heb ik een oude vloer model gasketel van vaillant vervangen door een nieuw
condenserende want ketel (idem van vaiilant) ik ben van 2000m3 naar de helft gegaan.
onderschat het verbruik van die oude ketels niet zou ik zeggen, mischien is dat ook het goedkoopste oplossing momenteel?

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan