• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

warmtepomp zonder zonnepanelen?

Lid geworden
10 aug 2006
Berichten
403
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij zien door het bos de bomen niet meer en hopen hier ervaringsdeskundigen te vinden.



Er wordt ons voorgesteld om in onze nieuwbouw te werken met een warmtepomp en buffervat (Daikin/Rotex) en vloerverwarming en dbe convectoren.

We kunnen echter geen zonnepanelen leggen omwille van de oriëntatie vd woning.



Is er hier nog iemand die op deze manier zijn woning verwarmd en hier tevreden (of niet) van is?

Ik stel me echt wel vragen of de investering rendabel zal zijn. Gaan we niet evenveel electriciteit gaan verbruiken als dat we anders aan gas zouden verbruiken? En dit terwijl de investering toch wel veel groter is én we er niet zeker van zijn dat er voldoende electriciteit zal zijn de komende winters..



Alvast bedankt voor de hulp.
 

jonasv

Lid
Lid geworden
4 jun 2014
Berichten
780
Waarderingsscore
10
Punten
18
warmtepomp voor nieuwbouw = doen ze voor epb => hoor eens wat het effect is voor een goede gas ketel?





Hoezo oriëntatie is slecht? (beetje uitleg?)



Bon, in dit geval ga je meer electriciteit verbruiken, maar geen gas :D

(en dus ook die aansluitkost niet ;) )





Ah en niet zeker van electriciteit in de winter => dat heb je ook nodig bij je gasketel ;)
 
Lid geworden
3 aug 2007
Berichten
616
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nimue;1958202 wrote:
Wij zien door het bos de bomen niet meer en hopen hier ervaringsdeskundigen te vinden.



Er wordt ons voorgesteld om in onze nieuwbouw te werken met een warmtepomp en buffervat (Daikin/Rotex) en vloerverwarming en dbe convectoren.

We kunnen echter geen zonnepanelen leggen omwille van de oriëntatie vd woning.



Is er hier nog iemand die op deze manier zijn woning verwarmd en hier tevreden (of niet) van is?

Ik stel me echt wel vragen of de investering rendabel zal zijn. Gaan we niet evenveel electriciteit gaan verbruiken als dat we anders aan gas zouden verbruiken? En dit terwijl de investering toch wel veel groter is én we er niet zeker van zijn dat er voldoende electriciteit zal zijn de komende winters..



Alvast bedankt voor de hulp.

Hier meermaals aan bod gekomen: als er gas aanwezig bij u in straat, neem dan de gasketel. Zowel in aankoop als in verbruik goedkoper dan een warmtepomp.

Uitgespaarde meerprijs van warmtepomp en pv panelen kan je beter in isolatie steken en betere ramen. Resultaat: nog minder energieverbruik en hoger comfort.

Na 15j kan je nog eens nadenken terug gas of warmtepomp!

O ja een warmtepomp vraagt altijd lage temp afgifte zoals vloer en wandverwarming.
 

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.595
Waarderingsscore
4
Punten
38
Griet en Stefan;1958226 wrote:
Nimue;1958202 wrote:
Wij zien door het bos de bomen niet meer en hopen hier ervaringsdeskundigen te vinden.



Er wordt ons voorgesteld om in onze nieuwbouw te werken met een warmtepomp en buffervat (Daikin/Rotex) en vloerverwarming en dbe convectoren.

We kunnen echter geen zonnepanelen leggen omwille van de oriëntatie vd woning.



Is er hier nog iemand die op deze manier zijn woning verwarmd en hier tevreden (of niet) van is?

Ik stel me echt wel vragen of de investering rendabel zal zijn. Gaan we niet evenveel electriciteit gaan verbruiken als dat we anders aan gas zouden verbruiken? En dit terwijl de investering toch wel veel groter is én we er niet zeker van zijn dat er voldoende electriciteit zal zijn de komende winters..



Alvast bedankt voor de hulp.

Hier meermaals aan bod gekomen: als er gas aanwezig bij u in straat, neem dan de gasketel. Zowel in aankoop als in verbruik goedkoper dan een warmtepomp.

Dat laatste moet je mij, alsjeblieft, toch eens haarfijn uitleggen.
 
Lid geworden
3 aug 2007
Berichten
616
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dat is toch hier te lezen en tijdens onze bouw mij verteld.... Zolang je isolatiewaarden slechter zijn dan een lew zal het stoken met wp niet voordeliger zijn dan met gas.
 

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.595
Waarderingsscore
4
Punten
38
Griet en Stefan;1958276 wrote:
Dat is toch hier te lezen en tijdens onze bouw mij verteld.... Zolang je isolatiewaarden slechter zijn dan een lew zal het stoken met wp niet voordeliger zijn dan met gas.



Een warmtepomp wordt altijd perfect afgestemd op je benodigd vermogen, of je nu k20 hebt of k50. Een goed geselecteerde warmtepomp (dus geen ondermaatse uiteraard) zal altijd een besparing opleveren tov aardgas. Altijd.



Hoe meer je verbruikt, hoe meer je zal besparen met de warmtepomp. Maar hoe duurder deze laatste dan ook is.

Kantoorgebouwen worden de laatste jaren dan ook bijna standaard voorzien, nu wordt hier zelfs een trend richting geothermie waargenomen.



Hoe minder benodigd vermogen, hoe kleiner de besparing, maar ook hoe goedkoper de warmtepomp. Een warmtepomp in een k20 kan wel in aanschaf verbazingwekkend kort komen te liggen tegen een gasketel.



Kortom, meer verbruiken dan bij aardgas zal je niet gaan doen. De terugverdientijd zal echter afhangen van je persoonlijke situatie en is voor elke bouw anders,en daar kan je dus globaal niet echt een uitspraak over gaan doen. Bovenstaande stelling is dus allesbehalve correct naar mijn bescheiden mening.



Wat wel zo is, dat is dat een warmtepomp zijn stookgedrag, nog meer dan bij gas of mazout, zeer sterk afhankelijk is van concept en installatie.



Ga je dus een geothermische wp zeer goedkoop willen paatsen, dan kan je stookkost wel eens hoger uitvallen dan bij l/w, l/l, aardgas of mazout.

Jammer genoeg is dat een beetje een trend die je de laatste jaren vaak tegenkomt, waar klanten het duurste wensen (geothermie) tegen de kleinste investeringskost.

Je ziet dan ook dat zeer veel horror in offertefase waar veel klanten zich van geen kwaad bewust zijn. Zeer vaak staat de installateur met zijn rug tegen de muur en gaatchij op termijn plooien om het hoofd boven water te houden.



Ik voorspel dan ook een fase binnen x aantal jaar waar zeer veel mensen teleurstellende resultaten draaien, waar men inderdaad beter aardgas had gekozen, waar de installateur met het hoofd in de grond rondloopt en het vingerwijzen kan gaan beginnen.



Je hebt gelijk, alles begint met een zeer doorgedreven isolatie, de achteraf geplaatste technieken komen op dat moment leuk dichtbij. Zowel in aanschaf als verbruik. De uiteindelijke keuze zal op dat moment dan ook minder gaan afhangen vam initiele investeringskost.
 
Lid geworden
3 aug 2007
Berichten
616
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik keur een wp niet af, maar ik ga gewoon verder op mijn persoonlijke ervaring. Door af te stappen van de wp, kon ik verder zakken in mijn k peil (verschuiving van budget). Dus de nieuwe wp die misschien over 10 a 15 zou komen gaat al stukken zuiniger werken dan degene die ik in de bouwfase zou zetten. Zeker als je ook pv voor de warmtepomp zou nemen, budget dat je beter ook in de verlaging van de k peil kunt steken.

En in de toekomst kan je dan de oefening nog eens maken: warmtepomp of op gas blijven.

Als de TS toch voor de warmtepomp zou kiezen zou ik geen PVpanelen nemen. Steek dat budget in isolatie.
 

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.595
Waarderingsscore
4
Punten
38
Uiteraard. Je hebt helemaal gelijk wat betreft de isolatie hoor.



Meestal is het wel zo dat isolatiediktes al lange tijd vastliggen nog voor de keuze gemaakt word. 8/10 kiest het verwarmingssysteem wanneer de ruwbouw reeds zijn einde nadert. Zolang de gekozen oplossing binnen het budgetaire plaatje past (vooropgesteld door de archi) wil men alles overwegen.



Het enige waar ik me niet in kon vinden was je zin dat een warmtepomp duurder stookt dan een gasketel. Deze is niet helemaal niet correct, voor de rest volg ik je helemaal.
 

Gizmoke

Lid
Lid geworden
29 jul 2012
Berichten
179
Waarderingsscore
2
Punten
18
de mario;1958288 wrote:
Wat wel zo is, dat is dat een warmtepomp zijn stookgedrag, nog meer dan bij gas of mazout, zeer sterk afhankelijk is van concept en installatie.



Ga je dus een geothermische wp zeer goedkoop willen paatsen, dan kan je stookkost wel eens hoger uitvallen dan bij l/w, l/l, aardgas of mazout.

Jammer genoeg is dat een beetje een trend die je de laatste jaren vaak tegenkomt, waar klanten het duurste wensen (geothermie) tegen de kleinste investeringskost.

Je ziet dan ook dat zeer veel horror in offertefase waar veel klanten zich van geen kwaad bewust zijn. Zeer vaak staat de installateur met zijn rug tegen de muur en gaatchij op termijn plooien om het hoofd boven water te houden.



Wij zijn ook aan het kijken voor een geothermische warmtepomp maar ik vind het erg moeilijk vergelijken en uitmaken wat goed of slecht is. Heb je tips of dingen waar we op moeten letten bij een offerte? Waar gaat het dan vaak mis met de geothermische WP?
 

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.595
Waarderingsscore
4
Punten
38
Gizmoke;1958313 wrote:
de mario;1958288 wrote:
Wat wel zo is, dat is dat een warmtepomp zijn stookgedrag, nog meer dan bij gas of mazout, zeer sterk afhankelijk is van concept en installatie.



Ga je dus een geothermische wp zeer goedkoop willen paatsen, dan kan je stookkost wel eens hoger uitvallen dan bij l/w, l/l, aardgas of mazout.

Jammer genoeg is dat een beetje een trend die je de laatste jaren vaak tegenkomt, waar klanten het duurste wensen (geothermie) tegen de kleinste investeringskost.

Je ziet dan ook dat zeer veel horror in offertefase waar veel klanten zich van geen kwaad bewust zijn. Zeer vaak staat de installateur met zijn rug tegen de muur en gaatchij op termijn plooien om het hoofd boven water te houden.



Wij zijn ook aan het kijken voor een geothermische warmtepomp maar ik vind het erg moeilijk vergelijken en uitmaken wat goed of slecht is. Heb je tips of dingen waar we op moeten letten bij een offerte? Waar gaat het dan vaak mis met de geothermische WP?



Bvb een aantal vaak voorkomende:

- geothermische zonder buffer, met elektroventielen, pendelgedrag, ...

- captatienetten die eigenlijk te klein zijn, bronnen waar >40W/m2 aan de bodem wordt onttrokken

- selectie zonder deftige warmteverliesberekening

- niet aangepaste afgifte. Vloerverwarming met veel te kleine afstanden in verhouding, debieten te hard gesmoord met alle gevolgen van dien



Laat iemand eens in detail uitrekenen. Vraag gegevens op van de warmtepomp, zet je verlies uit op de curve van de warmtepomp bij bron van -2, 0, 2, 5 en 7gr. Je staat versteld van het verschil bij verschillende bronnen.



Vraag of je boorder voor je op papier zet wat zijn bron met die vermogens gaat doen na 5, 10, 25 en 50j.

Een goede kan dat perfect voorspellen, een goedkope hoor je niet meer terug.



Als je weet dat de gemiddelde luchttemperatuur rond het nulpunt of zelfs positief ligt, dan weet je dat je met de geothermie bij negatieve bronnen 0,0 voordeel haalt.



Vraag dus aan je boorder (op papier) wanneer de bron negatief zal gaan.
 
Lid geworden
16 dec 2013
Berichten
435
Waarderingsscore
1
Punten
16
wanneer spreek je dan van goede isolatiewaarden? 10cm UTHERM PIR platen in de muren?



Bij ons raden ze een zonneboiler aan met ondersteunende gasketel voor de vvv en sww.

We zouden eventueel nog wat zonnepanelen kunnen/willen bijplaatsen als we daardoor aan E40 geraken en dus van die korting op het KI kunnen genieten.

Eventueel zelfs zonneboiler met ondersteunende luchtwarmtepomp icm zonnepanelen dan...
 
Lid geworden
3 aug 2007
Berichten
616
Waarderingsscore
0
Punten
0
astralogie;1958343 wrote:
wanneer spreek je dan van goede isolatiewaarden? 10cm UTHERM PIR platen in de muren?



Dat hangt af hoe u huis opgebouwd is. Veel ramen of weinig. Ik persoonlijk zou die isolatie al optrekken naar 15cm. Probeer in ieder geval uw k-peil rond de 25 of minder te krijgen.
 
Lid geworden
13 okt 2007
Berichten
78
Waarderingsscore
0
Punten
0
Quote:
.



Bvb een aantal vaak voorkomende:

- geothermische zonder buffer, met elektroventielen, pendelgedrag, ...



Heb je daar meer uitleg over aub?!
 

Dortje

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 nov 2011
Berichten
1.446
Waarderingsscore
2
Punten
38
astralogie;1958343 wrote:
wanneer spreek je dan van goede isolatiewaarden? 10cm UTHERM PIR platen in de muren?



Als je compact bouwt zonder teveel glas is een U-waarde < 0,20W/m²K voor alle schilddelen (muur, dak, vloer) redelijk ok. Anders misschien best streven naar een U-waarde < 0,15W/m²K voor een minder compact gebouw met relatief veel glas.



Met 10cm PIR kom je op ongeveer U=0,22W/m²K voor een buitenmuur met "isolerende" snelbouwstenen. Je kan bv. opteren voor 2 lagen van 6 of 8cm.



Door schrijnwerk, uitsprongen, ... verlies je redelijk wat K-punten waardoor je in beide gevallen rond de K20 zal uitkomen.
 

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.595
Waarderingsscore
4
Punten
38
Cone;1958504 wrote:
Quote:
.



Bvb een aantal vaak voorkomende:

- geothermische zonder buffer, met elektroventielen, pendelgedrag, ...



Heb je daar meer uitleg over aub?!



Welja vaak zie je dat men systemen aanbied die op zich wel ok zijn, maar waar het geheel compleet van vloekt. Dit is er 1 van, vloerverwarming aanbieden met elektroventielen op alle kringen lijkt voor vele installateurs heel tof.

Als je weet dat in 99% van de lew de vloerverwarming veel meer buis heeft dan nodig, dan weet je dat de kans zeer groot is dat veel kringen op een bepaald moment door de motoren gewoon dicht staan. Immers, door de overgedimensioneerde vvw krijg je in theorie een stooklijn die zo plat ligt dat de boel voor een aan/uit warmtepomp onregelbaar wordt.



De warmtepomp draait dus regelmatig periodes (tussenseizoen) met een groot stuk van de vvw voor hem afgesloten. Alles gaat weg via de bypass, een buffervat zit er vaak niet meer om de boel lekker goedkoop te houden. Resulteert in een toestel dat zeer veel start stops gaat draaien, wat nefast is voor de levensduur en het seizoensrendement van de installatie.



Laatst nog eentje, installatie was opgeleverd door de installateur, en na 1 maand zat de wp op iets meer dan 3000 compressorstarts. Fantastisch!
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan