• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Warmtepomp W/W of L/W

Lid geworden
28 sep 2022
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hallo allemaal,
Graag had ik jullie advies/meningen verkregen ivm onze keuze die we moeten gaan maken.
Wij starten binnenkort met het bouwen van onze nieuwbouwwoning. We blijven twijfelen tussen een geothermische warmtepomp en een lucht-water warmtepomp. De meerprijs ivm de diepteboring is gekend.
Op het internet vind ik allerlei pro's en contra's waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.
Sommige installateurs zijn pro geo, sommige totaal niet, wat de keuze niet gemakkelijk maakt.

Onderstaande is aangeboden.
>>>Warmtepomp lucht/water Vaillant Arotherm Split VWL
75/5 AS 230V met hydraulische binnenunit en externe
boiler 300 liter Unistor VIH RW 300/3 BR

>>>Warmtepomp vaillant VWF 87/4 S1 bodem-water
Flexotherm exclusive 8.9 kw 400V.
Boiler Vaillant 300 liter VIH RW 300 BR.
Regelaar multimatic VRC 700/4
Buffer vps r100 Vaillant
Module passief koelen

>>> Thermia Calibra Cool 7 8.5kw 3x400V
Modulerende geothermische warmtepomp met boiler
en passieve koeling

Indien we kiezen voor een WP GEO. Krijgen we dit überhaupt terugbetaald door de jaren heen?
Wat indien we kiezen voor lucht-water, op (ijs)koude dagen lijkt het me dat de elektriciteitsfactuur enorm omhoog zal gaan (dak ligt vol zonnepanelen, maar op bewolkte dag zal de opbrengst minimaal zijn). Op ijskoude winterdagen lijkt me een geothermische warmtepomp een beter rendement te hebben. Maar echt lange periodes van echte koude hebben we de laatste jaren ook niet meer.
Iemand ervaring met de warmtepomp Thermia Calibra Cool? Vaillaint “voelt” veel bekender aan.
Hoe zit het juist met passief koelen. Kan je enkel passief koelen met een geothermische warmtepomp? Of kan dit ook met een lucht-water warmtepomp? Zijn beiden even goed qua passieve koeling?
Misschien wat veel vragen. Echter is elke info die ik kan verkrijgen welkom! Ik wil echter de juiste keuze maken.
Alvast bedankt voor de reacties!

Als je deftig isoleert en luchtdicht werkt is geothermische echt overkill

Wij hebben ook beide opties bekeken na onze renovatie (hadden voordien gasketel).
Na lang wikken en wegen hebben we gekozen voor een monoblok l/w warmtepomp van Nibe (F2120).

Waarom een l/w wp en geen geothermische:

- verbruik ligt heel dicht bij elkaar
- actieve koeling in zomer
- geen risico dat er ooit iets mis is met de bron
- Ons verbruik met een geothermische zou met deze wp jaarlijks niet zo'n heel groot verschil zijn, en ik heb ecologisch gezien een beter gevoel bij een l/w wp omdat dit minder ingrijpend is voor de omgeving (geen diepteboringen, dus geen verstoring in de grond).
- Ook het gegeven dat een geothermische "definitief" is vanwege de leidingen die meer dan 100m diep de grond in zouden gaan vond ik niet prettig.
Dit zou inhouden dat wanneer deze wp ooit versleten is we waarschijnlijk automatisch een nieuwe geothermische wp zouden moeten nemen, ook al zijn er op dat moment betere opties met nieuwe technologiëen… De l/w wp kan je wanneer die versleten is gewoon vervangen door wat je wil...

Ondertussen zijn we al 2 winters goed doorgekomen met de l/w wp en waar we aanvankelijk schrik voor hadden (het verbruik van de wp) viel héél goed mee. We zijn dus super content van de keuze

En waarom geen lucht-lucht warmtepomp bij een bijna energieneutrale woning?

En waarom geen lucht-lucht warmtepomp bij een bijna energieneutrale woning?
Persoonlijk, ik ben van mening dat een lucht-lucht minder comfort heeft. Andere luchtstromen, in praktisch elke ruimte een toestel of een centraal toestel met naar elke ruimte luchtkanalen en bijhorende regelunit. En dan moet je alsnog een extra toestel hebben voor sanitair warm water.

Wij hebben ook beide opties bekeken na onze renovatie (hadden voordien gasketel).
Na lang wikken en wegen hebben we gekozen voor een monoblok l/w warmtepomp van Nibe (F2120).

Waarom een l/w wp en geen geothermische:

- verbruik ligt heel dicht bij elkaar
- actieve koeling in zomer
- geen risico dat er ooit iets mis is met de bron
- Ons verbruik met een geothermische zou met deze wp jaarlijks niet zo'n heel groot verschil zijn, en ik heb ecologisch gezien een beter gevoel bij een l/w wp omdat dit minder ingrijpend is voor de omgeving (geen diepteboringen, dus geen verstoring in de grond).
- Ook het gegeven dat een geothermische "definitief" is vanwege de leidingen die meer dan 100m diep de grond in zouden gaan vond ik niet prettig.
Dit zou inhouden dat wanneer deze wp ooit versleten is we waarschijnlijk automatisch een nieuwe geothermische wp zouden moeten nemen, ook al zijn er op dat moment betere opties met nieuwe technologiëen… De l/w wp kan je wanneer die versleten is gewoon vervangen door wat je wil...

Ondertussen zijn we al 2 winters goed doorgekomen met de l/w wp en waar we aanvankelijk schrik voor hadden (het verbruik van de wp) viel héél goed mee. We zijn dus super content van de keuze
Actieve koeling is voor zover ik weet verboden (of toch zwaar afgestraft) voor nieuwbouw woningen in de EPBregeling.
voor een verbouwing hadden jullie gelukkig die beperkingen niet.

wij kozen net voor w/w door de optie passieve koeling, en daardoor hebben we er na 2 jaar zeker nog geen spijt van. Puur financieel misschien niet te verantwoorden, maar die luxe zonder hoge energieverbruiken is ook iets waard!

Die "afstraffing" valt lee de laatste tijd. Er wordt gekeken naar de oververhittingsfactor op jaarbasis. Als deze te hoog is rekent de software dat men sowieso ooit al koeling gaat installeren. Als je ingeeft dat je het gaat doen scheelt het fan bekan niets

Belangrijker is dat je de oververhittingsfactor beperkt door passieve middelen dan actieve.

Wij hebben een Thermia geothermische warmtepomp + coolpack. De optie voor koeling heeft de doorslag gegeven, we hebben dan ook veel glas.
Van iedereen die dat heeft al gehoord dat dat een groot verschil in comfort is in de zomer. Airco's kan ook, maar is meer verbruik + luchtverplaatsing.

Bijkomende redenen:
  • Het is niet meer dan logisch dat fossiele brandstoffen uitgefaseerd worden en ik voorzie dat de overheid hier enkel meer taxen/minimumprijzen gaat opleggen, daarom geen gas.
  • één aansluiting = één contract afsluiten, iets onafhankelijker.
  • elektriciteit is een universele energie-bron, al er binnen 50 jaar dan een x-energiebron is die superieur is, ga ik er van uit dat die heel makkelijk elektriciteit kan opwekken waar de WP nog steeds mee kan worden gevoed.
  • Fysisch gezien is de WP niet te kloppen, je kan geen energie uit het niets tevoorschijn toveren. Dus redelijk safe naar de toekomst toe qua efficiëntie.
  • Het is sowieso een relatief grote meerkost, of we het gaan terug verdienen is (een beetje) minder belangrijk + bovenienheel afhankelijk van wat de prijs/kWh gaat zijn binnen 20 jaar.
Dus eigenlijk doen we het voor:
  1. comfort
  2. ecologisch efficiëntie

Als ik het simpel mag zeggen, hangt de keuze tussen LW en BW, vooral af van je koelwens
-> enkel bij hittegolven koelen -> LW is ideaal
-> continue koelen tijdens zomer -> bodem/water met passieve koeling is de max

Ik heb hier de vaillant VWF 87/4 S1 bodem-water met één put van 140 meter in gebruik. 's zomers gaat de passieve koeling op, ingesteld op 22°C. De afgelopen jaren ben ik de zomer telkens op die manier doorgekomen. Het verbruik ligt dan ronde 110W voor de 2 circulatiepompen samen. Maar dit verbruik wordt nog gecompenseerd door een hogere COP bij verwarmen/SWW door de regeneratie van de put. Vloerverwarming ligt hier overal (ook slaapkamers) met legafstand rond de 25cm.

Persoonlijk vind ik het comfort de investering wel waard.
(woning is S19 met externe zonnewering (raffstores) op oost, zuid en west)

Ik heb lang het hetzelfde vraagstuk gezeten en uiteindelijk toch voor de lucht/water gegaan.
Zeer goed geïsoleerde woning, veel zonnepanelen 16000Wp), 3V glas,... warmtevraag is zo beperkt wat de meerprijs voor GEO WP echt niet opweegt.
In de maanden november tot nu hebben we 883kWh aan elektriciteit verbruikt enkel voor de verwarming van de woning (volledige woning op 22,5°C -> 310m² bewoonbare oppervlakte, 2m80 hoge plafonds).
We hebben actief koelen op de WP voor de zomermaanden, wanneer je dit gebruikt schijnt de zon en zorgen je zonnepanelen voor "gratis" stroom, s'nachts zal deze dan wat stroom verbruiken maar lijkt me wel mee te vallen.
Momenteel nog geen ervaring met koeling aangezien aangezien we er nog geen zomer in gewoond hebben.

Het grootste "nadeel" vind ik persoonlijk dat er ergens een lelijke buiten unit staat.

Zelf ben ik net ook gestart met bouwen.
De keuze zal voor een monoblock Lucht / water warmtepomp gaan... Voor die 6Kw dat ik nodig heb bij -10°C.

Koeling, tja, als je gratis zonne-energie hebt moet je er iets mee doen dan bijna gratis weggeven met de digitale meter.

@bert2 Zelf kwam ik ook uit bij een legafstand van 20-30cm. Badkamer is wel 10cm.

@Newflupke: in de badkamers ligt het bij ook op 10 cm. Ook in de keuken ligt het zo omdat de vloer grotendeels wordt ingenomen door kasten/eiland.

Hallo allemaal,
Graag had ik jullie advies/meningen verkregen ivm onze keuze die we moeten gaan maken.
Wij starten binnenkort met het bouwen van onze nieuwbouwwoning. We blijven twijfelen tussen een geothermische warmtepomp en een lucht-water warmtepomp. De meerprijs ivm de diepteboring is gekend.
Op het internet vind ik allerlei pro's en contra's waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.
Sommige installateurs zijn pro geo, sommige totaal niet, wat de keuze niet gemakkelijk maakt.

Onderstaande is aangeboden.
>>>Warmtepomp lucht/water Vaillant Arotherm Split VWL
75/5 AS 230V met hydraulische binnenunit en externe
boiler 300 liter Unistor VIH RW 300/3 BR

>>>Warmtepomp vaillant VWF 87/4 S1 bodem-water
Flexotherm exclusive 8.9 kw 400V.
Boiler Vaillant 300 liter VIH RW 300 BR.
Regelaar multimatic VRC 700/4
Buffer vps r100 Vaillant
Module passief koelen

>>> Thermia Calibra Cool 7 8.5kw 3x400V
Modulerende geothermische warmtepomp met boiler
en passieve koeling

Indien we kiezen voor een WP GEO. Krijgen we dit überhaupt terugbetaald door de jaren heen?
Wat indien we kiezen voor lucht-water, op (ijs)koude dagen lijkt het me dat de elektriciteitsfactuur enorm omhoog zal gaan (dak ligt vol zonnepanelen, maar op bewolkte dag zal de opbrengst minimaal zijn). Op ijskoude winterdagen lijkt me een geothermische warmtepomp een beter rendement te hebben. Maar echt lange periodes van echte koude hebben we de laatste jaren ook niet meer.
Iemand ervaring met de warmtepomp Thermia Calibra Cool? Vaillaint “voelt” veel bekender aan.
Hoe zit het juist met passief koelen. Kan je enkel passief koelen met een geothermische warmtepomp? Of kan dit ook met een lucht-water warmtepomp? Zijn beiden even goed qua passieve koeling?
Misschien wat veel vragen. Echter is elke info die ik kan verkrijgen welkom! Ik wil echter de juiste keuze maken.
Alvast bedankt voor de reacties!
Bedankt voor je vraag wat wij worstelen er ook mee.

1/ Als ik de meeste analyses lees, dan lijkt een geothermische warmtepomp het beste rendement te geven maar gezien de zeer grote investeringskost allicht overkill zoals Stefan aangaf?
2/ De vraag die wij hebben, gezien we ook voor nieuwbouw gaan, gezien de prijzen opnieuw wat genormaliseerd blijven, waarom niet gewoon voor gas gaan. Een moderne efficiënte condensatieketel? En in de zomer voor koeling een lucht lucht WP (een airco dus) die je niks zal kosten want met zonnepanelen gebruik je dan je eigen stroom.

Ik besef dat we weg moeten van fossiele brandstoffen, maar als deze gasketel nog 15 jaar meegaat kunnen we nog altijd overstappen dan.
Het lijkt vanuit een zeker perspectief de meest kost-vriendelijke keuze misschien. Of is dit vloeken in de kerk?

Enkel een gasketel is bij nieuwbouw niet meer toegelaten. Je moet minstens een hybride systeem plaatsen sinds 1 januari als je ook gas wil.
Of een combo van gasketel en airco’s als hybride beschouwd wordt weet ik niet. In principe moet je dus minstens een boilervat zetten met daaraan ook een zonnecollector (voor warm water dus, niet voor elektriciteit) zodat het zowel door zon als door gas opgewarmd wordt.

Of dat dan nog zo interessant is weet ik niet, ik ken daar geen prijzen van.

Enkel een gasketel is bij nieuwbouw niet meer toegelaten. Je moet minstens een hybride systeem plaatsen sinds 1 januari als je ook gas wil.
Of een combo van gasketel en airco’s als hybride beschouwd wordt weet ik niet. In principe moet je dus minstens een boilervat zetten met daaraan ook een zonnecollector (voor warm water dus, niet voor elektriciteit) zodat het zowel door zon als door gas opgewarmd wordt.

Of dat dan nog zo interessant is weet ik niet, ik ken daar geen prijzen van.
Wij hebben reeds een bouwvergunning dus daar zou dat niet spelen en zou het nog mogelijk zijn.

Ondanks het feit dat je bouwvergunning het niet verplicht, lijkt het me echt niet verstandig. Elektriciteit kun je ten minste voor een deel zelf produceren en dus je kosten onder controle houden.

Voor gas weet je echt nog niet waar je aan toe bent naar de toekomst toe. Bekijk het zo: hoe minder gas er verbruikt wordt, hoe minder mensen samen de totale kost van het gasnetwerk zullen moeten dragen. Lees, de kosten zullen stijgen voor de sukkelaars die zich het laatst aanpassen. Dan hebben we het nog niet gehad over de kosten voor CO2-uitstoot die de gasbedrijven moeten gaan betalen (meer in de toekomst) en die ze zullen doorrekenen aan de eindklanten.

Eerlijk, ik zou het risico niet meer nemen...

Ik heb momenteel lucht/water warmtepomp met actieve koeling; en koos voor nieuwbouw voor geothermie met passieve koeling.
Koeling was voor mij een evidentie (maar wil geen airco).
Primair voor beter rendement, secundair om een buitenunit te vermijden. Meerprijs is puur de boring; en dat was hier echt geen 10 000 EUR.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan