• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Warmtepomp vermogen (lucht-water)

Lid geworden
9 jul 2012
Berichten
32
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dag iedereen,



1st en vooral; dit is een prachtig forum! Al enorm veel kennis opgedaan. Als leek is het niet gemakkelijk om men weg te vinden in de jungle van mogelijkheden en ""desinformatie"" maar via dit forum slaag ik daar nu toch gemakkelijker in. Dus Bedankt iedereen!



Nu ter zake.



Wij beginnen met onze nieuwbouw en opteren voor een lucht-water warmtepomp. Isolatiepeil draait voorlopig rond K30. (begonnen met K38 voor ik dit forum begon te lezen)

12cm PUR in de vloer

12cm PUR in de spouw

16cm PIR in plat dak

24cm Isocomfort 32 in hellend dak.



Nu heb ik van mijn EPB'er een warmteverliesberekening gekregen en dit komt uit op 5,8kw. Welk vermogen van warmtepomp zou ik opteren (2 installateurs stellen een 11kw voor! vind ik toch ruim overdreven? of niet?)



Your thoughts?
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Installateurs zijn als de dood dat jij de boel niet warm kunt krijgen en dan bij ze aanklopt om te klagen. En jij betaalt voor de warmtepomp en het stroomverbruik dus waarom zouden ze bezuinigen op verwarmingsvermogen?
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Dat kan kloppen.

Je moet maar eens naar de eigenschappen van een l/w wp kijken. 11kW warmteafgifte is gewoonlijk bij +7°C buitentemp. en +35°C CV-water. Bij -8°C buiten kan die WP mss nog 7kW of 8kW warmte afgeven. En jij hebt dan net geen 6kW nodig.
 
Lid geworden
9 jul 2012
Berichten
32
Waarderingsscore
0
Punten
0
archiklusser;1796827 wrote:
Installateurs zijn als de dood dat jij de boel niet warm kunt krijgen en dan bij ze aanklopt om te klagen. En jij betaalt voor de warmtepomp en het stroomverbruik dus waarom zouden ze bezuinigen op verwarmingsvermogen?



Jah , daar heb je wel een punt ,maar door al dat over dimensioneren krijg je sneller problemen met je installatie? Als een 11kw voortdurend op het minimum moet werken. Als ik de Altherma tooling bekijk loopt de 8kw nog zonder back-up.



P.s. voor iedereen die tooling kan je vinden op de daikin site. Alles om te zien welk toestel het best is voor je. Wel rekening houden! het is niet de allerlaatste versie waardoor de gegevens wijzigen.



Maar toch geeft je wel een mooi beeld.



http://www.daikin.be/nl/contact-en-support/software-downloads/



PS sorry als dit reclame lijkt maar elders heb ik die tooling nooit gevonden....
 
Lid geworden
9 jul 2012
Berichten
32
Waarderingsscore
0
Punten
0
Lid geworden
9 jul 2012
Berichten
32
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mijn vraag is eigenlijk echt wel gaan we voor de

(warmteverliesberekening 5,8kw) SPF met korrel zout nemen...

-11kw buh 3 (vind ik persoonlijk te zwaar - laat staan van de meerkost , volgens specs zou ik bij -10 nog 4kw overhouden) SPF 4,5

- 8kw buh 3 (back-up heater werkt 0,4% SPF 4,4

- 6kw buh 6 (back-up heater werkt 1,2% SPF 4,5



Naar geschat verbruik toe is de 6 kw het goedkoopst , dan de 11kw en verder de 8kw maar dit ligt heel dicht tegen elkaar! max 5 tot 15€ verschil per jaar.



Ik ben dus nog aan het twijfelen tussen een 8kw en een 6kw. Ik heb schrik dat de 6kw mss te licht zal uitvallen.



Mvg,
 

de ware

Lid
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
848
Waarderingsscore
1
Punten
18
Bouwerke85;1796870 wrote:
Mijn vraag is eigenlijk echt wel gaan we voor de

(warmteverliesberekening 5,8kw) SPF met korrel zout nemen...

-11kw buh 3 (vind ik persoonlijk te zwaar - laat staan van de meerkost , volgens specs zou ik bij -10 nog 4kw overhouden) SPF 4,5

- 8kw buh 3 (back-up heater werkt 0,4% SPF 4,4

- 6kw buh 6 (back-up heater werkt 1,2% SPF 4,5



Naar geschat verbruik toe is de 6 kw het goedkoopst , dan de 11kw en verder de 8kw maar dit ligt heel dicht tegen elkaar! max 5 tot 15€ verschil per jaar.



Ik ben dus nog aan het twijfelen tussen een 8kw en een 6kw. Ik heb schrik dat de 6kw mss te licht zal uitvallen.



Mvg,



ik ken de afkortingen COP en SPF maar wat is buh?

Kan ik enkel associeren met van die wit zwart gevlekte beesten in de weilanden...



PS simulatietool Daikin ga ik eens proberen.

Klopt het dat ik daar prijzen electricitiet moet ingeven?
 
Lid geworden
9 jul 2012
Berichten
32
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nevermore;1796828 wrote:
Dat kan kloppen.

Je moet maar eens naar de eigenschappen van een l/w wp kijken. 11kW warmteafgifte is gewoonlijk bij +7°C buitentemp. en +35°C CV-water. Bij -8°C buiten kan die WP mss nog 7kW of 8kW warmte afgeven. En jij hebt dan net geen 6kW nodig.



Idd, volgens de tooling geeft die nog +/- 8,5kw aan -10graden. Maar is het echt nodig om zonder die Back-up heater te werken?
 
Lid geworden
9 jul 2012
Berichten
32
Waarderingsscore
0
Punten
0
de ware;1796871 wrote:
Bouwerke85;1796870 wrote:
Mijn vraag is eigenlijk echt wel gaan we voor de

(warmteverliesberekening 5,8kw) SPF met korrel zout nemen...

-11kw buh 3 (vind ik persoonlijk te zwaar - laat staan van de meerkost , volgens specs zou ik bij -10 nog 4kw overhouden) SPF 4,5

- 8kw buh 3 (back-up heater werkt 0,4% SPF 4,4

- 6kw buh 6 (back-up heater werkt 1,2% SPF 4,5



Naar geschat verbruik toe is de 6 kw het goedkoopst , dan de 11kw en verder de 8kw maar dit ligt heel dicht tegen elkaar! max 5 tot 15€ verschil per jaar.



Ik ben dus nog aan het twijfelen tussen een 8kw en een 6kw. Ik heb schrik dat de 6kw mss te licht zal uitvallen.



Mvg,



ik ken de afkortingen COP en SPF maar wat is buh?

Kan ik enkel associeren met van die wit zwart gevlekte beesten in de weilanden...



PS simulatietool Daikin ga ik eens proberen.

Klopt het dat ik daar prijzen electricitiet moet ingeven?



BUH staat voor Back-Up-Heater.



Ja, dat klopt! Het is heel belangrijk dat je de correcte gegevens invoert via de "preferences". Het programma doorloopt met je de stappen onderaan het scherm. stap per stap doorvoeren dus... Als er nog iets is moet je het maar laten weten. Heb ook even moeten zoeken maar het is wel een goed middel.



Bjorn
 
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
951
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wij hebben ook 5,8 kw bij warmteverliesberekening en hebben de Daikin Altherma van 8,4 kw. Ik zou als ik jou was dus ook voor die van 8 opteren, lijkt me de gulden middenweg ;)

Hij zei dat we die kleinere ook konden nemen maar dat het dan sneller zijn elektrische weerstand nodig zou hebben. Alle, was ne uitleg van 3u lang, maar het kwam erop neer dat we niet meer twijfelden... :rolleyes:



En ja, je kan ook zonder die elektrische weerstand (BUH) werken, maar dan gaat je stroomverbruik nog meer de lucht in tijdens de koude dagen. Wij hadden zoiets van, je weet nooit hoe het klimaat nog verandert, strengere winters etc., liever wat reserve.
 
Lid geworden
9 jul 2012
Berichten
32
Waarderingsscore
0
Punten
0
izzy;1796877 wrote:
Wij hebben ook 5,8 kw bij warmteverliesberekening en hebben de Daikin Altherma van 8,4 kw. Ik zou als ik jou was dus ook voor die van 8 opteren, lijkt me de gulden middenweg ;)

Hij zei dat we die kleinere ook konden nemen maar dat het dan sneller zijn elektrische weerstand nodig zou hebben. Alle, was ne uitleg van 3u lang, maar het kwam erop neer dat we niet meer twijfelden... :rolleyes:



En ja, je kan ook zonder die elektrische weerstand (BUH) werken, maar dan gaat je stroomverbruik nog meer de lucht in tijdens de koude dagen. Wij hadden zoiets van, je weet nooit hoe het klimaat nog verandert, strengere winters etc., liever wat reserve.



oke, bedankt voor de informatie en ben je tevreden over je installatie?
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Eigenlijk moet je EERST de warmtepomp kopen en daarmee naar de architect gaan voor het eerste voorontwerp...
 
Lid geworden
9 jul 2012
Berichten
32
Waarderingsscore
0
Punten
0
archiklusser;1796888 wrote:
Eigenlijk moet je EERST de warmtepomp kopen en daarmee naar de architect gaan voor het eerste voorontwerp...



Ja, eigenlijk wel. Moest ik dit alles op voorhand weten zou ik het nog anders aanpakken (maar ja, dit is nu eenmaal voor alles). Jullie gaan meer reclame moeten maken voor de website hé! Had die te laat ontdekt. Plannen waren al getekend... :) in volle onwetendheid van K38 en E65 (nu schaam ik me bijna om dat hier te zetten) naar K30 en hopelijk E40.



groeten
 
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
951
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ja wij zijn wel tevreden, maar wonen er nog geen jaar dus kunnen nog niet echt zeggen wat ons verbruik gaat zijn. Ons huis is E 40 en K 28.
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Bouwerke85;1796894 wrote:
in volle onwetendheid van K38 en E65 (nu schaam ik me bijna om dat hier te zetten) naar K30 en hopelijk E40.



E-peil is niet interessant, die kun je altijd nog opleuken met zonneboiler of PV. Dus leuk dat je 15 punten zakt maar niet echt spannend.



K-peil, daar draait het om... van K38 naar K23 krijg je van mij staande applaus.
 
Lid geworden
9 jul 2012
Berichten
32
Waarderingsscore
0
Punten
0
izzy;1796981 wrote:
Ja wij zijn wel tevreden, maar wonen er nog geen jaar dus kunnen nog niet echt zeggen wat ons verbruik gaat zijn. Ons huis is E 40 en K 28.



Jullie warmtepomp staat dan ook in voor het sanitair warm water waarschijnlijk? of hebben jullie een aparte installatie?
 

Donat

Actief Lid
Lid geworden
27 aug 2007
Berichten
933
Waarderingsscore
40
Punten
28
Kan je op die altherma's split unit vloermodellen ook zonnecollectoren aansluiten voor sww of niet? Ik vind hierover tegenstrijdige info.



En zou het dan niet efficienter zijn een volledig aparte boiler te nemen met solar zonnecollectoren? Kwestie van de wp voor vvw buiten het stookseizoen volledig uit te schakelen?
 
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
951
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ja wordt bij ons ook voor warm water gebruikt, boiler van 300 L.
 

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.595
Waarderingsscore
4
Punten
38
Donat;1797116 wrote:
Kan je op die altherma's split unit vloermodellen ook zonnecollectoren aansluiten voor sww of niet? Ik vind hierover tegenstrijdige info.



En zou het dan niet efficienter zijn een volledig aparte boiler te nemen met solar zonnecollectoren? Kwestie van de wp voor vvw buiten het stookseizoen volledig uit te schakelen?



Ja je kan daar perfect collectoren op aansluiten.

1 probleem: de boiler heeft maar 1 wisselaar. Er komt dus een extra kit bij die deze ontkoppelt.

Daikin redeneert dat je op die manier winter en zoner de volledige tank ter beschikking hebt.



Ik heb op mijn altherma een andere boiler met dubbele wisselaar. In de winter heb ik de helft van de capaciteit van de zomer, en dat is net wat ik wou.



Je kan dus doen wat je wilt, alleen bij het laatste zal je installateur wat meer moeite moeten doen, want de puzzel is door daikin niet meer volledig geleverd. En dat willen vele niet. Je hoort dan vaak: 'het gaat niet', 'het mag niet', ...
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan