• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

warmtepomp premie nieuwbouw

Lid geworden
26 dec 2022
Waarderingsscore
2
Punten
3
Hallo,
Wij hebben een nieuwbouw gekocht met sleutel-op-de-deur vorig jaar, en kozen ervoor om een geothermische warmtepomp te gebruiken. 'k zag nu toevallig op de site van vlaanderen(https://www.vlaanderen.be/premies-voor-nieuwbouw) een verwarrende passage:

Warmtepomp​

Van 1 april 2022 tot en met 31 december 2024 geldt er een tijdelijke verlaging van 21% btw naar 6% btw voor de installatie van een warmtepomp voor woningen jonger dan 10 jaar, met inbegrip van nieuwbouwwoningen en woningen die na afbraak heropgebouwd worden.

Ge zou bijna denken dat je maar 6% btw moet betalen, maar dit gaat toch over "sloop en heropbouw" of gaat het over gelijk welke nieuwbouw? Iemand ervaring mee?

mvg

Er staat "woningen jonger dan 10 jaar" dus een nieuwbouwwoning valt daar onder. Woningen ouder dan 10 jaar krijgen sowieso 6% BTW.

'k heb deze info nu ook nog gevonden... onder punt 3.3.1... 't lijkt erop dat ze bewust sleutel-op-de-deur uitsluiten van de regel, zelfs als er zoals in ons geval een gas installatie voorzien was, en je zelf de extra investering doet voor de warmtepomp. En dan is er nog een heel stuk grijze zone over het achteraf plaatsen van een warmtepomp door een andere aannemer, dat je dan eventueel wel zou kunnen 6% genieten. 't is wel nogal onbegrijpelijk waarom ze in dit geval warmtepompen niet stimuleren.

De maatregel bestond vorig jaar al.
Toen ook nog voor PV en zonnepanelen.

Hier pdf met op pagina 8 de reden dat je geen 6% krijgt.

Bijlagen

• 116-zonnepanelen-zonneboilers-warmtepompen-tijdelijke-btw-verlaging-2024.pdf
    402,3 KB · Weergaven: 28
Bedankt voor de verduidelijking en extra bevestiging!

Het blijft wel onverklaarbaar voor mij waarom dat ze het specifiek uitsluiten voor sleutel-op-de-deur nieuwbouw, los van belasting-technische redenen.

Bedankt voor de verduidelijking en extra bevestiging!

Het blijft wel onverklaarbaar voor mij waarom dat ze het specifiek uitsluiten voor sleutel-op-de-deur nieuwbouw, los van belasting-technische redenen.
Ook de 6% regel voor sloop en heropbouw hebben ze zo teruggeschroefd voor ontwikkelaars.
Uiteindelijk merk ik dat je als klant er geen profijt uit haalt.
Ze verkopen meestal dezelfde woning incl BTW aan ongeveer dezelfde prijs aan hun klant.
Maar met de 6% regel, hebben zij dus meer marge.

Helaas is het zo dat vele ingrepen gewoon de markt verstoren waardoor het geld/korting helaas niet komt bij degen waar het voor bedoeld was.
Mooi vb was de overheidspremie van 15 of 20% bij aankoop kleine benzinewagens
Plots kostte de Nissan PIXO 10.000€ terwijl die ervoor iets meer dan 8.000€ kostte...

Wel vreemd want als je de daaropvolgende passage leest kan het toch wel want sleutel op deur is niet altijd gelijk aan kopen op plan toch?

Ik heb een privéwoning op plan aangekocht. De oprichting ervan omvat eveneens de installatie van
een warmtepomp. Kan ik het verlaagd btw-tarief genieten met betrekking tot die installatie?
Neen. De aankoop op plan betreft de levering van een nieuwe woning (in zijn toekomstige staat van
afwerking). Leveringen zijn niet beoogd door deze maatregel (*). Bijgevolg kan u op basis hiervan het
verlaagd btw-tarief niet genieten.
(*) Een btw-verlaging is bovendien enkel mogelijk voor goederen en diensten die voorkomen op bijlage III van de
btw-richtlijn 2006/112/EG. Ook de nieuwe tekst van bijlage III staat énkel een tariefverlaging toe voor de levering
én installatie van deze goederen.
Wanneer de plaatsing van de warmtepomp gebeurt in uitvoering van een koopovereenkomst met
betrekking tot die woning, dan moet de prijs van de installatie worden begrepen in de maatstaf van
heffing met betrekking tot de levering van de woning waarover, in de regel, het normale btw-tarief van
21 % dient te worden toegepast.
Verkopen op plan betreft de levering van een woning aan de klant, geen levering en installatie van
bepaalde installaties. De totale prijs van een aangekochte nieuwe woning, inclusief een warmtepomp
en/of zonneboiler en/of zonnepanelen, moet dus – in de regel - onderworpen worden aan het normale
btw-tarief van 21 %.
9. Ik heb met een bouwpromotor een aannemingsovereenkomst gesloten voor de oprichting van een
gebouw op mijn grond. Het gebouw zal uitgerust worden met zonnepanelen en een warmtepomp. Kan
ik de maatregel genieten?
In de veronderstelling dat het een aannemingsovereenkomst betreft en u bijgevolg handelt als
bouwheer, kan u de maatregel genieten. Dit is zowel het geval indien u rechtstreeks met de installateur
van de zonnepanelen en warmtepomp (zie FAQ 3 welke warmtepompen in aanmerking komen voor het
verlaagde btw-tarief) een overeenkomst sluit als wanneer deze installateur in onderaanneming werkt
voor de bouwpromotor en de bouwpromotor de installatie aan u doorfactureert.

Dus om te verduidelijken, ik heb met een "sleutel op deur" firma een contract afgesloten om op mijn bouwgrond een woonst op te richten volgens een plan uitgewerkt door architect. In het ondertekend contract staan zij vermeld als "aannemer" en ik als "bouwheer". Ook worden niet alle posten door hun uitgevoerd maar heb ik enkele in eigen beheer maar de warmtepomp zit wel bij hun. Maar dan val je toch onder punt 9.

Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan