Warmtepomp offerte

Lid geworden
16 apr 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dag allemaal,

Wij staan aan het begin van ons bouwavontuur & wensen enkele offertes aan te vragen om definitief te beslissen of voor welk verwarmingssysteem we gaan.

Zijn voorstander van een warmtepomp (geothermisch), gezien we "energieonafhankelijk" willen zijn. Maar de investeringskost moet uiteraard opwegen tegen het uiteindelijke verbruik, ... om zo finaal zeker interessanter te zijn dan een HR Gasketel.

We hebben al bezoek gehad van Masser (klonk interessant, maar al véél negatieve commentaren gelezen?) & krijgen deze week ook Viessmann installateur op bezoek. Daar stopt echter onze inspiratie wat installateurs/leveranciers betreft...

Welke merken van warmtepompen raden jullie ons aan ? Bij welke installateurs moeten we zeker prijsvragen ?

(liefst regio Antwerpen, Limburg).

Alvast bedankt !!

David

Lid geworden
10 jan 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Contacteer de firma Flor Huysmans eens.

Die mensen weten waar ze over spreken vond ik.

DVE_01 wrote:
Maar de investeringskost moet uiteraard opwegen tegen het uiteindelijke verbruik, ... om zo finaal zeker interessanter te zijn dan een HR Gasketel.

Uw verbruik is vooral afhankelijk van uw manier van bouwen eh (isolatie ed), niet alleen van de pomp...

Lid geworden
16 apr 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kiezak wrote:
Contacteer de firma Flor Huysmans eens.

Die mensen weten waar ze over spreken vond ik.

DVE_01 wrote:
Maar de investeringskost moet uiteraard opwegen tegen het uiteindelijke verbruik, ... om zo finaal zeker interessanter te zijn dan een HR Gasketel.

Uw verbruik is vooral afhankelijk van uw manier van bouwen eh (isolatie ed), niet alleen van de pomp...

Alvast bedankt voor de info - ga zeker Flor Huysmans contacteren.

Als ik op hun website kijk, zie ik wel dat ook zij het systeem van directe expansie als meest budget-vriendelijke & efficiënte oplossing voorstellen. Dit is dan gelijkaardig aan het Masser S systeem, niet ?

Lid geworden
10 jan 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het Massersysteem heb ik niet verder bekeken aangezien meerdere personen hier minder goede ervaringen mee hadden. (Zowel forum als niet-forum)

Wij hebben vooral getwijfeld tussen een Viesmann installatie en de Heliotherm.

De CO2-installatie van de Heliotherm was idd heel interessant. Vooral de hoge SPF verbaasde me.

Echter was de kostprijs van deze installatie zo goed als gelijk aan een bronsysteem...

Lid geworden
6 jan 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
First things first > doorgedreven isolatie!

En bekijk dan eens de mogelijkheid van een lucht/water warmtepomp. Valt een héél stuk minder duur uit dan een geothermische met dieptesonderingen of horizontaal captatienet...

Als je warmtevraag laag genoeg is verdien je de investering van een geothermische nooit ofte nimmer terug.

Maar je eerste bekommernis moet zijn om de warmtevraag voor je woning zo laag als mogelijk te houden. Als dat in orde is wordt het vraagstuk welke verwarming een stuk makkelijker.

Wat betreft je 'energieonafhankelijkheid' > is een mooie gedachte maar voorlopig ook niet meer dan dat. Je warmtepomp heeft ook electriciteit nodig en daar ben je toch ook afhankelijk van de marktprijs dewelke mee-evolueert met de gas- en mazoutprijs. Je kan dat opvangen door zonnepanelen te leggen maar dan zit je wel onmiddellijk met een hoge meerkost.

Wij zijn sinds september 2010 verhuisd en verwarmen met een lucht/water warmtepomp waar we zeer tevreden over zijn (aardgas was niet beschikbaar op dat moment). Begin juni wordt onze pv-installatie geplaatst waarmee we de helft van onze totale electriciteitsverbruik zullen dekken (andere energiebron hebben we niet). We zullen dus voor een aanzienlijk deel energie-onafhankelijk zijn maar volledig lukt momenteel nog niet om twee redenen :

- geen plaats voor meer panelen (18 nu)

- maar het belangrijkste > investering zou te groot worden

Daarbij kijk ik nog wat de kat uit de boom en verwacht ik nog veel van windenergie. Volgens mij is dat een techniek die hier in België interessanter is dan zonnepanelen (biedt ook een hoger rendement). De kostprijs is momenteel nog te hoog en je zit nog met die noodzakelijke bouwvergunning.

gaudi

Lid
Lid geworden
7 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Dan ben ik wellicht een van de uitzonderingen die wel tevreden is over Masser. Diegene die ik ken, de gebruikers, ( ook mijn architect zélf) zijn zelfs héél erg tevreden zowel over het warmtepompsysteem als over de dienstverlening. En neen ik heb er geen aandelen bij de firma :wink:

Het systeem bij mij zelf is nu bijna 3 jaar in werking... bij de anderen een jaar of 5 denk ik...

Misschien is Masser heden ten dage nu niet meer zo goed maar dat kan ik dus niet meer met zekerheid zeggen, zeker ben je immers je nooit.

een Audi is ook een zeer goede wagen maar ik heb er ook al langs de weg in panne zien staan. dus tjah....gewoon chance hebben zeker bij de keuze van uw verwarming en Merk op gebied van kwaliteit?

Lid geworden
31 mrt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Inderdaad, doorgedreven isoleren en je kan de warmtepomp installatie heel goedkoop maken door voor een lucht/water model te kiezen. Dan bespaar je 2 keer: goedkopere installatie en laag verbruik vanwege de isolatie.

Op dat moment moet je dan ook opnieuw de afweging maken of het toch niet interessanter is om voor een gasketel te gaan en warmtepomp te laten voor wat ze is. (mogelijk is de lucht/water wp de beter keuze, maar mogelijk ook niet)

archiklusser

Zeer Actief lid
Lid geworden
20 sep 2007
Waarderingsscore
41
Punten
48
Vergeet de warmtepomp als er gas in de straat ligt, dat is nog steeds goedkoper in aanschaf en zuiniger in gebruik dan een warmtepomp. Zorg wel voor doorgedreven isolatie (K20-25) en LTV zodat je later altijd kunt switchen naar elektrische verwarming (WP) als die goedkoper wordt en ook beter presteert.

Een energiezuinige woning begint bij isolatie, kierdichting en beheersbare ventilatie. Een WP draagt NIETS bij aan energiezuinigheid, hooguit geeft een WP een iets lagere CO2-uitstoot, maar dat doe ik nu ook en dat boeit (terecht) ook niemand.

Er is slechts één valide argument om een WP te nemen: afwezigheid van gasinfrastructuur.

Lid geworden
13 apr 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
archiklusser wrote:
Er is slechts één valide argument om een WP te nemen: afwezigheid van gasinfrastructuur.

Je vergeet nog een argument: mits gebruik groene stroom heb je met een WP een CO2 neutrale verwarming. Dat heb je met gas dus niet.

Als iedereen zo blijft redeneren geraken we dus nooit van de fossiele brandstoffen af. Voor sommige is het blijkbaar alleen toegelaten om milieubewust te zijn als het opbrengt. Bij een nieuwbouw zijn er zoveel andere dingen die ook niet 'rendabel' zijn, een duurdere keuken dan het absolute minimum, een mooie gevelsteen ipv steentje om over te schilderen, etc...

Aan de TS: zeker ook eens prijs vragen bij Joris Van Dijck in Brecht. (zelf zeer tevreden over)

Lid geworden
10 jan 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Farao wrote:
Aan de TS: zeker ook eens prijs vragen bij Joris Van Dijck in Brecht. (zelf zeer tevreden over)

Ben ik ook ten rade geweest.

De prijs van zijn Viesmann-installatie was echter hoger dan de uiteindelijk gekozen Heliothermsetup.

Was wel de duidelijkste/gedetaileerde offerte en berekening van de Viesmannen.

Lid geworden
15 jul 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
archiklusser wrote:

Er zijn er nog:

- Er is geen schouw

- Je kan koelen in de zomer

- Voor electriciteit zijn er altijd alternatieven te vinden, voor gas niet.

Je bent nogal tegen warmtepompen enkel en alleen omdat het niet rendeert. Trek je dan de lijn door met alles? Heb je je huis afgewerkt met alle goedkoopste dingen? (Over de goedkoopste vloer kan je ook lopen...) Of met welke auto rijd je? Een Dacia Logan is ook een voertuig vier wielen...

Lid geworden
6 jan 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
archiklusser wrote:
Vergeet de warmtepomp als er gas in de straat ligt, dat is nog steeds goedkoper in aanschaf en zuiniger in gebruik dan een warmtepomp. Zorg wel voor doorgedreven isolatie (K20-25) en LTV zodat je later altijd kunt switchen naar elektrische verwarming (WP) als die goedkoper wordt en ook beter presteert.

Een energiezuinige woning begint bij isolatie, kierdichting en beheersbare ventilatie. Een WP draagt NIETS bij aan energiezuinigheid, hooguit geeft een WP een iets lagere CO2-uitstoot, maar dat doe ik nu ook en dat boeit (terecht) ook niemand.

Archi,

Grotendeels eens met je argumenten, enkel je bewering dat een aardgasinstallatie zuiniger in gebruik is durf ik wel degelijk te betwijfelen.

Wij verwarmen ook met een l/w warmtepomp maar dat belet me niet om kritisch te blijven. Hier zomaar komen beweren dat een aardgasinstallatie zuiniger is dan een warmtepomp heeft vooral te maken met je afkeer van warmtepompen en dat vind ik spijtig.

Alles heeft z'n voor- en nadelen en wat voor de ene een goede beslissing is, is dat misschien niet voor de andere. Zoals met zoveel zaken is het geen goed idee elke situatie over dezelfde kam te scheren...

Kepler

Lid
Lid geworden
15 feb 2008
Waarderingsscore
0
Punten
16
Robotic,

zou je dan enig inzicht kunnen bieden in je verbruiksgegevens en eigenschappen van je woning (opp, isolatiegraad, type ventialtie). Ik ben wel geïnteresseerd in die info.

Lid geworden
12 nov 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
jeter wrote:
Inderdaad, doorgedreven isoleren en je kan de warmtepomp installatie heel goedkoop maken door voor een lucht/water model te kiezen. Dan bespaar je 2 keer: goedkopere installatie en laag verbruik vanwege de isolatie.

Op dat moment moet je dan ook opnieuw de afweging maken of het toch niet interessanter is om voor een gasketel te gaan en warmtepomp te laten voor wat ze is. (mogelijk is de lucht/water wp de beter keuze, maar mogelijk ook niet)

Hier ben ik het mee eens.

Bereken de kost van een water/water wp en bekijk hoeveel isolatie je extra kan steken + een goedkopere lucht/water wp. Bereken dan je verschil in verbruik.

Je zal zien dat voor nieuwbouw een l/w wp interessanter is.

En dan hou je nog geen rekening met het feit dat isolatie langer meegaat dan een warmtepomp.

Lid geworden
27 dec 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
David,

Vooreerst laat je ook niet al te veel beinvloeden door dit forum. Ik heb zelf eind december wat info gevraagd en eigenlijk probeert elkeen zijn overtuiging te verkopen. Ook in deze topic zie je dit al. De ene is tegen warmtepomp, wordt daar dan ook op gewezen door een persoon die zelf steeds geothermische warmtepompen de grond inboort (let op de woordspeling) in vergelijking

met Lucht - water. De ene kan het gewoon iets beter inkleden dan een andere).

Aangezien je vraag sterk lijkt op die van mei eind vorig jaar, wil ik toch nog 1-malig reageren. (uit een soort van voyeurisme komt ik soms nog eens kijken op dit forum)

Wij hebben zelf gekozen voor een geothermische warmtepomp van Viesmann, gecombineerd met een Zonneboiler.

Qua prijs, is het zo dat we in 2010 nog de warmtepomp betaalden en in 2011 de zonneboiler. Daardoor krijgen we twee keer belastingsverminder van 2700 € (met opcentiemen bij Gemeente en zo wordt dit zelfs 3000 €)

We voregen verschillende offertes en eigenlijk is er geen prijsverschil tss geothermische wp en lucht water wp. Behalve het captatienet. Wij kunnen werken met een horizontaal captatienet (als je met een verticaal captatienet moet werken denk ik dat je ook wel goed zit aangezien ik lees dat je van Antwerpen/Limburg bent. Ik denk dus kempense zandgrond

die heel geschikt is voor de boringen) wat nu gelegd is. Dit kostte ons 4867 € , maar eigenlijk moet je daar dan ook grondwerken aftrekken want zo was ook de grond van de tuin geegaliseerd en we hebben zelfs tegelijkertijd gras gezaaid.

Laat ons afronden en zeggen dat we 4500 € - 3000 € = 1500 € meerprijs hebben. (Geen rekening houden met extra dalen van E-peil enz...).

Het systeem werkt als volgt warmtepomp verwarmt enerzijds het water voor de vloerverwarming en heeft ook een tweede ingang in de zonneboiler (van 300 liter). Hij meet daar 's nachts de temperatuur van het water en indien nodig warmt de warmtepomp het water verder op.

Aardgas was bij ons geen optie (kostprijs aansluiting die van ver moest komen). Ik heb lang getwijfeld tussen lucht - water wp en een geothermische wp. Eigenlijk heb ik gekozen op basis van gezond verstand. Wij vertrekken altijd van een temperatuur van 11 graden. Die 11 % wordt gebruikt om water op te warmen naar ca 30 graden voor de vloerverwarming.

Bij lucht warmtepomp vertrek je op de momenten dat het echt nodig is van een veel lagere temperatuur (echt nodig bedoel ik dubbel , nl. in de winter en ook op de koudste momenten van de dag) om tot hetzelfde aantal graden te komen.

Lid geworden
6 jan 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kepler wrote:
Robotic,

zou je dan enig inzicht kunnen bieden in je verbruiksgegevens en eigenschappen van je woning (opp, isolatiegraad, type ventialtie). Ik ben wel geïnteresseerd in die info.

We zijn pas verhuisd sinds september 2010 dus nog geen zicht op volledig verbruik. Wij hebben zeer deftig geïsoleerd tot K30 en maken gebruik van ventilatie D. Onze netto-woonoppervlakte bedraagt ongeveer 200m².

Maar eerlijk gezegd heeft het volgens mij weinig zin om individuele resultaten als referentie te nemen. Er zijn namelijk zoveel factoren die een rol spelen. Onze comforttemperatuur (allez, de comforttemp. van mijn vrouw....;-) ) ligt bijvoorbeeld op 22°, geen nachtverlaging, slaapkamers worden niet verwarmd (wel wachtleidingen voor ventiloconvectoren aanwezig), al de rest vloerverwarming.

De laagste temperatuur die we hier afgelopen winter op de slaapkamers hebben gehad bij een aanhoudende buitentemperatuur van -8° tot -11° was 17°... en toen was het ventilatiesysteem nog niet in werking.

Daarenboven hebben wij serieus wat glas (> 55m²) en scoort ons ontwerp niet echt hoog op de schaal van compactheid...

Nogmaals, ik ga hier absoluut niet prediken dat een warmtepomp véél zuiniger uitkomt dan een degelijke aardgasinstallatie.

Waarom kozen wij wel voor een warmtepomp :

- Slechts één energiebron nodig voor de ganse woning,

-aardgasinfrastructuur was toen niet (nu wel) aanwezig in de straat. Wij waren wel op de hoogte dat dit kortelings zou uitgevoerd worden maar hebben toch het zekere voor het onzekere genomen om niet tijdelijk te moeten kiezen voor duur propaangas,

- premie van de gemeente voor l/w warmtepomp (1000 euro),

- goeie erkend installateur (Daikin) op paar kilometer van onze woning,

- electriciteit is 'zelf aan te maken' > zonnepanelen, windmolen... (1 juni worden hier 18 panelen geplaatst) > grotere onafhankelijkheid van toekomstige prijsstijgingen/schommelingen,

- het idee dat we iets milieuvriendelijker bezig zijn, alhoewel je dat met een grote korrel zout moet nemen want niet alles is zo groen als dat het wordt gepromoot natuurlijk....

Lid geworden
12 nov 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Belangrijk bij het maken van je keuze is niet direct een forum of verkoper volgen, maar zelf uitrekenen.

Vraag wat offertes van warmtepompen en vergelijk ze met standaardprijzen voor extra isolatie en maak de berekening zelf.

Lid geworden
6 jan 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
vies-man wrote:
David,

Vooreerst laat je ook niet al te veel beinvloeden door dit forum. Ik heb zelf eind december wat info gevraagd en eigenlijk probeert elkeen zijn overtuiging te verkopen. Ook in deze topic zie je dit al. De ene is tegen warmtepomp, wordt daar dan ook op gewezen door een persoon die zelf steeds geothermische warmtepompen de grond inboort (let op de woordspeling) in vergelijking

met Lucht - water. De ene kan het gewoon iets beter inkleden dan een andere).

Aangezien je vraag sterk lijkt op die van mei eind vorig jaar, wil ik toch nog 1-malig reageren. (uit een soort van voyeurisme komt ik soms nog eens kijken op dit forum)

Wij hebben zelf gekozen voor een geothermische warmtepomp van Viesmann, gecombineerd met een Zonneboiler.

Qua prijs, is het zo dat we in 2010 nog de warmtepomp betaalden en in 2011 de zonneboiler. Daardoor krijgen we twee keer belastingsverminder van 2700 € (met opcentiemen bij Gemeente en zo wordt dit zelfs 3000 €)

We voregen verschillende offertes en eigenlijk is er geen prijsverschil tss geothermische wp en lucht water wp. Behalve het captatienet. Wij kunnen werken met een horizontaal captatienet (als je met een verticaal captatienet moet werken denk ik dat je ook wel goed zit aangezien ik lees dat je van Antwerpen/Limburg bent. Ik denk dus kempense zandgrond

die heel geschikt is voor de boringen) wat nu gelegd is. Dit kostte ons 4867 € , maar eigenlijk moet je daar dan ook grondwerken aftrekken want zo was ook de grond van de tuin geegaliseerd en we hebben zelfs tegelijkertijd gras gezaaid.

Laat ons afronden en zeggen dat we 4500 € - 3000 € = 1500 € meerprijs hebben. (Geen rekening houden met extra dalen van E-peil enz...).

Het systeem werkt als volgt warmtepomp verwarmt enerzijds het water voor de vloerverwarming en heeft ook een tweede ingang in de zonneboiler (van 300 liter). Hij meet daar 's nachts de temperatuur van het water en indien nodig warmt de warmtepomp het water verder op.

Aardgas was bij ons geen optie (kostprijs aansluiting die van ver moest komen). Ik heb lang getwijfeld tussen lucht - water wp en een geothermische wp. Eigenlijk heb ik gekozen op basis van gezond verstand. Wij vertrekken altijd van een temperatuur van 11 graden. Die 11 % wordt gebruikt om water op te warmen naar ca 30 graden voor de vloerverwarming.

Bij lucht warmtepomp vertrek je op de momenten dat het echt nodig is van een veel lagere temperatuur (echt nodig bedoel ik dubbel , nl. in de winter en ook op de koudste momenten van de dag) om tot hetzelfde aantal graden te komen.

En zo heeft éénieder z'n eigen subjectieve waarheid... 8)

Bottom line : Zorg dat je zelf tevreden bent over de gemaakte keuze, uiteindelijk ga je er zelf wonen en de facturen betalen, niet wij hier die een reactietje schrijven op je vraag en onze eigen waarheid verkondigen.

archiklusser

Zeer Actief lid
Lid geworden
20 sep 2007
Waarderingsscore
41
Punten
48
robotic wrote:
Hier zomaar komen beweren dat een aardgasinstallatie zuiniger is dan een warmtepomp heeft vooral te maken met je afkeer van warmtepompen en dat vind ik spijtig.

En ik vind het weer spijtig dat jij mij een niet bestaande afkeer toedicht. :roll:

Bovenaan