Warmtepomp of gas 2023 renovatie

Xavii

Nieuw Lid
Lid geworden
31 mei 2022
Waarderingsscore
1
Punten
8
Dag allemaal, wij zijn bezig met te verbouwen en zitten nu in de (moeilijke) fase ivm sanitaire technieken. Op het eerste verdiep bevinden zich de slaapkamers en de badkamer die we gaan verwarmen met lucht/lucht warmtepomp (en koelen) (badkamer zijn we nog niet uit).
Beneden ongeveer 70m2 wordt allemaal vloerverwarming gelegd.. We hebben wat budget bij elkaar en dachten om dat eventueel te investeren in een warmtepomp..
Het is een oud huis (met dikke muren spouw wel maar van 3 tot 5mm ongeveer max) waarvan het dak, buitenschrijnwerk en de vloer volgens de huidige epb norm worden geïsoleerd.
Halfopen bebouwing met de open kant naar het zuiden gericht.
Het enige wat niet geïsoleerd wordt zijn de buitenmuren (prachtige stenen willen we echt niet aan komen als het kan).

Als we 8000wp zonnepanelen plaatsen en een warmtepomp plaatsen gaan we naar EPC A.. maar heeft het zin om te investeren in een warmtepomp als we niet zeker zijn wat de nodige energie is van ons huis?
Te groot risico met een niet geïsoleerde muur?
Spelen we veiliger door met een systeem op gas te werken en wachtbuizen te leggen om te zien wat de warmtevraag is?
Of komt dat door de efficiëntie van de warmtepomp (cop) op een status quo? We zouden dan ook 5000euro epc label premie ontvangen en 3000 euro voor de warmte pomp.

Ja werken samen met architect en EPB verslaggever

Aangezien we muren niet aanpakken betreft het geen ingrijpende energetische renovatie. Dus geen verplichtingen wat uw waarde muren betreft. Is warmteverlies berekening taak epb verslaggever? Staat dat beschreven? Kost ons 680 exclusief btw extern toen ik het vroeg aan epb verslaggever.

Beste allen ,ondertussen heb ik een warmteverlies berekening laten opmaken.
Berekend met een systeem D terwijl we eigenlijk een systeem C gaan hebben dus het zal nog iets hoger uitvallen.
Kan ik hieruit concluderen dat mijn piekvermogen te hoog is voor een warmtepomp? Alsook dat ik teveel verbruik ga hebben?

3. RESULTATEN

transmissieverlies 11.61 kW

ventilatieverlies 1.62 kW

opstartverlies. 0.35 kW

totaal warmteverlies 13.59 kW

OK dacht ik wel. Ik begrijp er niks meer van.. met enkel glas, dak zonder isolatie, ramen van de jaren 40 hadden we(wel met 19 graden wat ik voldoende vond). rond de 14000 kwh Gas verbruikt.
Nu gaan we vloerverwarming plaatsen, nieuw buitenschrijnwerk en een nieuw dak plus isolaltie.. allemaal volgens de huidige EPB normen en ik kan nu nog geen warmtepomp plaatsen :)
Soit ik neem aan dat mijn gasverbruik zal meevallen en niet meer kan zijn dan 14000kwh..

OK dacht ik wel. Ik begrijp er niks meer van.. met enkel glas, dak zonder isolatie, ramen van de jaren 40 hadden we(wel met 19 graden wat ik voldoende vond). rond de 14000 kwh Gas verbruikt.
Nu gaan we vloerverwarming plaatsen, nieuw buitenschrijnwerk en een nieuw dak plus isolaltie.. allemaal volgens de huidige EPB normen en ik kan nu nog geen warmtepomp plaatsen :)
Soit ik neem aan dat mijn gasverbruik zal meevallen en niet meer kan zijn dan 14000kwh..
Wij zaten rond de 25000 kWh aan gas. Dak (6 cm plaat) en spouwmuur (5-6cm) was reeds geïsoleerd. Ramen hadden al hoogrendementsglas.

Na de verbouwingen hebben we de vloer geïsoleerd en vloerverwarming gelegd. Toch gekozen voor warmtepomp icm zonneboiler. Verbruik valt goed mee.. we hebben nu ongeveer 3500-4000kwh verbruik aan extra elektriciteit (tegenover 25000kwh gas)
Hebben een l/w WP

Zou het WP verhaal dus zeker niet te snel afschrijven

Wat is het piekvermogen van je warmtepomp (en welk merk)? Heb je gedimensioneerd adh een warmteverliesberekening?
Verwarmde oppervlakte en op welke temperatuur? Die info zou van goudwaarde zijn.
Dat is toch gek dat je van zo’n hoog gas verbruik naar zo’n laag electriciteitsverbruik bent gegaan ?

Het is een NIBE WP. De andere gegevens zal ik morgen eens opzoeken, ben geen kenner dus weet dat niet vanbuiten. Welke WP is bepaald door de installateur adhv zijn eigen berekeningen, en misschien hebben we geluk dat wij bij een goeie aannemer terecht kwamen, want zijn berekening van jaarlijks verbruik zaten er boenk op ? beneden verwarmen we -net zoals u- op 19,5 graden. Waarom dit verschil weet ik niet (dat laat ik aan kenners over) maar moet wel zeggen dat we voordien dus radiatoren hadden en een oude gasketel van 20jaar. Dat zal ook al wel schelen.. bewoonde opp is een kleine 300m2. En dat we nu vloerverwarming en vloerisolatie hebben zal ook wel helpen. En ook het sanitair water wordt nu voor een groot deel verwarmd door de zonneboiler (gezin van 5 personen) ipv gas.

Zal dus een combinatie zijn van al die factoren samen..

Het model WP dat wij hebben is NIBE F2120-12

Wij zaten rond de 25000 kWh aan gas. Dak (6 cm plaat) en spouwmuur (5-6cm) was reeds geïsoleerd. Ramen hadden al hoogrendementsglas.

Na de verbouwingen hebben we de vloer geïsoleerd en vloerverwarming gelegd. Toch gekozen voor warmtepomp icm zonneboiler. Verbruik valt goed mee.. we hebben nu ongeveer 3500-4000kwh verbruik aan extra elektriciteit (tegenover 25000kwh gas)
Hebben een l/w WP

Die vergelijking is toch ook zeer misleidend. Als ik het goed gelezen heb zat je aan 25000kwh gas voor de verbouwing en zonder vloerverwarming. De vraag is hoeveel kwh gas zou je verbruikt hebben na de verbouwingen en met de vloerverwarming... Vermoedelijk de helft ervan nog niet.

Hebben een l/w WP

Die vergelijking is toch ook zeer misleidend. Als ik het goed gelezen heb zat je aan 25000kwh gas voor de verbouwing en zonder vloerverwarming. De vraag is hoeveel kwh gas zou je verbruikt hebben na de verbouwingen en met de vloerverwarming... Vermoedelijk de helft ervan nog niet.
Daarom dat ik ook erbij zei dat we hebben verbouwd.. máár.. behalve vloerisolatie hebben we geen extra isolatie geplaatst. Is vloerverwarming dan de helft zuiniger dan radiatoren??

Hebben een l/w WP

Daarom dat ik ook erbij zei dat we hebben verbouwd.. máár.. behalve vloerisolatie hebben we geen extra isolatie geplaatst. Is vloerverwarming dan de helft zuiniger dan radiatoren??
yup...trage temperatuurverwarming. Uw water in de buisjes wordt verwarmd aan gemiddeld een 35graden. In een oude woning met radiatoren gaat dit boven de 60 gemiddeld.

Ik heb beslist om gas te nemen en een jaar te wachten. Daarna afhankelijk van de situatie naar hybride te gaan. Aangezien het gasketel cv + doorstromer betreft.
Dan zou ik een monoblok warmtepomp nemen en dimensioneren dat die tot bv 2 graden kan verwarmen. Daarna springt de cv ketel bij. Idealiter een warmtepomp met ingebouwde boiler. Eventueel ook ondersteunend voor het warme water indien nodig (ipv elektrische weerstand).
Als blijkt dat gas stukken goedkoper blijft dan stel ik het mss uit.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan