• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Warmtepomp - nu of later voorzien?

Lid geworden
9 feb 2021
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
1
Goeieavond,

Wij zijn momenteel een sleutel-op-de-deur nieuwbouwwoning aan het laten bouwen die in ruwbouwfase zit. De bouwpromotor voorziet verwarming op gas. Op het gelijkvloers hebben wij ook bijbetaald voor vloerverwarming, op de eerste verdieping worden gewone radiatoren voorzien. Het ventilatiesysteem dat momenteel voorzien is, is C+.

Initieel was dit oké voor ons, maar aangezien wij zelf ook wat meer gaan lezen zijn over duurzaam bouwen, twijfelen wij nu of we niet beter een warmtepomp en een ventilatiesysteem D zouden voorzien. Daarnaast zijn we ook bang dat onze woning in de zomer moeilijk te koelen zal zijn. Wij kennen echter weinig van bouwen en vinden het dus ook moeilijk om hier een knoop in door te hakken.

Kunnen wij makkelijk over enkele jaren nog een warmtepomp voorzien? Op dit moment lijkt een water-water warmtepomp ons het meest interessant. Wat zouden we nu best al voorzien om die omschakeling later makkelijker te doen verlopen? Is het voldoende om een wachtbuis te voorzien en om te kijken voor lage-temperatuurradiatoren op de eerste verdieping? Zijn er nog andere zaken die we nu al best voorzien?

Wat zijn jullie ervaringen met ventilatiesysteem D? Maakt dit voor de koeling van je huis veel verschil?

Denken jullie dat wij dit in de ruwbouwfase (momenteel zijn de binnenmuren van het gelijkvloers en de eerste verdieping al gemetst) nog makkelijk kunnen aanpassen of zal dit veel extra kosten/moeilijkheden met zich meebrengen?

Alvast bedankt voor jullie input.
 
Laatst bewerkt:

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
JIJ bent de bouwheer
vloerverwarming en radiatoren combineren is zelden een goede combinatie
investeer eerst in isolatie, zeker met huidige energieprijzen
als je budget hebt, kan WP voordelig zijn, maar plaats dan ook zonnepanelen om verbruik deels te compenseren
 
Lid geworden
9 feb 2021
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
1
JIJ bent de bouwheer
vloerverwarming en radiatoren combineren is zelden een goede combinatie
investeer eerst in isolatie, zeker met huidige energieprijzen
als je budget hebt, kan WP voordelig zijn, maar plaats dan ook zonnepanelen om verbruik deels te compenseren
Oeps, de bouwpromotor dus :) bedankt voor de reactie! Zonnepanelen zijn sowieso voorzien om E-peil 35 te halen. Waarom is de combinatie van vloerverwarming en radiatoren zo slecht?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Weet je de meerprijzen al voor je keuzes ?
Ventilatie, zou ik absoluut D nemen.
Eerst investeren in een isolatieschil, om er dan openingen in te maken....
Qua wp, is een lucht/water zeker een optie. Je moet dan een buitenunit naar binnen verbinden. Als die verbinding makkelijk is, kunnen ze die boren bij installatie. Anders kan je idd een wachthuis voorzien.
PV om dan E35 te halen....
Bespreek met EPB wat er allemaal kan met Ventilatie D, goede luchtdichtheid, misschien isolatie wat verbeteren.
Want iedere kWh energie die je niet nodig hebt, is de goedkoopste en duurzaamste.
Radiatoren en vvw, het kan en in een goede isolatieschil kan je ook op lage temp met radiatoren warmen. Maar een aangename vloer en geen radiatoren in de weg zijn toch zeker comfortabel.
 

Newflupke

Actief Lid
Lid geworden
7 apr 2014
Berichten
194
Waarderingsscore
85
Punten
28
Zelf ben ik tegen de combinatie van radiators en vloerverwarming. 2 regelingen nodig, kost geld... dus zou alles vloerverwarming nemen. zeker als je naar een warmtepomp kijkt.

Warmtepomp, tja, ik ken niet je plan van je huis en waar je ze zou zetten. Lucht/water zou ik dan nemen. Warmte uit de grond halen vind ik te duur van installatie kost.

Ventilatie type C+ heb ik in huis, zal niet snel stuk gaan, staat meer af als aan... ja ik weet het gezondheid blablabla... maar krijg hoofpijn van koude tocht anders door die ventilatie openingen.

Type C+ of D, je moet ook zien naar omgevingsgeluiden.
Type C+ komt al het lawaai binnen van de straat, Type D is veel kanaalwerk en waar ga je die verstoppen?
 

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Berichten
642
Waarderingsscore
414
Punten
63
Bij nieuwbouw zou ik absoluut voor ventilatie D kiezen. Er is inderdaad meer kanalisatie nodig, maar bij C+ moeten er roosters in uw ramen zodat die duurder zijn. Kan op een nuloperatie neerkomen. Koude buitenlucht binnentrekken (C+) versus voorverwarmde lucht (D), pure verspilling van warmte. Het vergt wel een beetje aandacht om de dakdoorvoer van de verse lucht aanzuig correct te plaatsen (niet te dicht bij rookafvoer, ontluchters, ...).

Qua verwarming neem ik zelf een warmtepomp, maar hangt wat af van jullie situatie denk ik. Op z'n minst wachtbuizen leggen voor latere installatie indien je deze nu nog niet neemt. Uw vloer met vloerverwarming ga je niet uitbreken om die koelleiding te leggen. Spendeer een beetje tijd om te zien waar de binnenunit en waar de buitenunit komt (of geothermische, whatever). Denk aan de koelaansluitingen, elektrische aansluitingen en aansturing (thermostaat, buitenvoeler).
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Ventilatie type C+ heb ik in huis, zal niet snel stuk gaan, staat meer af als aan... ja ik weet het gezondheid blablabla... maar krijg hoofpijn van koude tocht anders door die ventilatie openingen.
en daar voornamelijk de reden waarom ik D heb genomen, die C is een probleem als het koud is en dan staat die dicht. Aan de TS, ik zou toch serieus D overwegen, die roosters en dergelijke in uw ramen zijn ook niet gratis dus vraag daar dan een vermindering van bedrag.
 
Lid geworden
8 apr 2021
Berichten
9
Waarderingsscore
5
Punten
3
Wij zijn nu in de ontwerpfase van onze nieuwbouw. Keuze valt met de huidige regelgeving en energieprijzen op D systeem en geothermie in combinatie met zonnepanelen. Geothermie heeft als bijkomend voordeel dat er in de zomer op een zuinige manier passief kan gekoeld worden. Wel een meerprijs voor de installatie natuurlijk, en daar komt het beschikbare budget natuurlijk meespelen.
Vloerverwarming in combinatie met radiatoren boven zou ik afraden. Zo kun je niet alles op lage temperatuur laten draaien om het huis te verwarmen. Als je nu voor gas kiest zit je er door de gemaakte keuzes voor een stuk aan vast vrees ik.
 

KarelAerts

Nieuw Lid
Lid geworden
12 mei 2021
Berichten
31
Waarderingsscore
1
Punten
8
Wat ik hier maar weinig terug lees is dat je toch ook sanitair warm water nodig hebt? En als je woning goed geïsoleerd is en ventilatie D is dan de energie vraag voor warm sanitair water vs lage temperatuur vloerverwarming of convectoren niet geheel anders dan bij slecht geïsoleerde huizen? Standaard rekent men 20% van verbruik voor productie warmwater en 80% voor verwarming. Maar met een warmtepomp en lage temperatuur aanvoer voor verwarming en hoge temperatuur voor sanitair warm water zullen die verhoudingen toch veel veranderen?

Ik ben grondig aan het renoveren maar omdat we te vaak verhuisd hebben (en in Portugal hebben gewoond) heb ik totaal geen idee van wat een reëel verbruik is, rekening houdend met een zuinige leefstijl. Dit jaar zal ons gasverbruik in ons huur huis net onder de 600m³ blijven voor ons half geïsoleerde woning zonder thermostatische douchekraan.

Onze renovatiewoning in een rijhuis, dubbelverdiep en zal geïsoleerd worden volgens de norm. Omdat onze leefruimtes allemaal vrij beperkt zijn (living 25m²) overweeg ik ook de installatie van een lucht/water warmtepomp met lage temperatuur radiatoren. Die worden dan ook in de keuken, badkamer en bureau geplaatst zodat deze ruimtes op gewenste temperatuur gebracht kunnen worden. Maar er is zoveel aanbod van warmtepompen dat het heel moeilijk is te kiezen...
 

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
1.034
Waarderingsscore
513
Punten
113
@KarelAerts , een warmtepomp kan ook perfect sanitair warm water opwekken. Nee, dan is hij niet zo efficiënt als wanneer hij maar tot 30/35°C moet gaan, maar het gaat wel.

Het water is overigens wel iets 'kouder' (50-55°C) dan bij een installatie op gas (vaak 60-65°C), maar dat maakt weinig uit aangezien je het toch mengt met koud water. Dit zorgt er wel voor dat je wellicht een iets grotere boiler moet voorzien om evenveel warm water van bv. 38°C te hebben om te douchen / baden.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Wat ik hier maar weinig terug lees is dat je toch ook sanitair warm water nodig hebt? En als je woning goed geïsoleerd is en ventilatie D is dan de energie vraag voor warm sanitair water vs lage temperatuur vloerverwarming of convectoren niet geheel anders dan bij slecht geïsoleerde huizen? Standaard rekent men 20% van verbruik voor productie warmwater en 80% voor verwarming. Maar met een warmtepomp en lage temperatuur aanvoer voor verwarming en hoge temperatuur voor sanitair warm water zullen die verhoudingen toch veel veranderen?

Ik ben grondig aan het renoveren maar omdat we te vaak verhuisd hebben (en in Portugal hebben gewoond) heb ik totaal geen idee van wat een reëel verbruik is, rekening houdend met een zuinige leefstijl. Dit jaar zal ons gasverbruik in ons huur huis net onder de 600m³ blijven voor ons half geïsoleerde woning zonder thermostatische douchekraan.

Onze renovatiewoning in een rijhuis, dubbelverdiep en zal geïsoleerd worden volgens de norm. Omdat onze leefruimtes allemaal vrij beperkt zijn (living 25m²) overweeg ik ook de installatie van een lucht/water warmtepomp met lage temperatuur radiatoren. Die worden dan ook in de keuken, badkamer en bureau geplaatst zodat deze ruimtes op gewenste temperatuur gebracht kunnen worden. Maar er is zoveel aanbod van warmtepompen dat het heel moeilijk is te kiezen...
Waarom radiatoren voor maar 3 ruimtes?
plaats gewoon een wandmodel WP

isoleren volgens de norm en verwarmen met WP is niet echt compatibel
beter een stuk beter isoleren en vooral luchtdichtheid aanpakken
 

KarelAerts

Nieuw Lid
Lid geworden
12 mei 2021
Berichten
31
Waarderingsscore
1
Punten
8
Het zijn minimum 5 ruimtes. WP units (lucht/lucht) maken teveel lawaai voor zowel dochter als vrouw. En ik vond de warmte niet altijd even aangenaam (hebben die gebruikt in Portugal in de wintermaanden). Ik vroeg me ook af wat het afgifte debiet/ventilator doet met het rendement. Want bij ons stond die om geluidsredenen altijd op stand 1 of 2 (Mitsubishi) en dan zat die nog onder de 23dB. Ik overweeg wel nog steeds de optie lucht lucht, maar dan vooral om te bekijken of dit een beter rendement heeft als je maar 1 ruimte op 20 graden wilt hebben en de andere op 18C, en de badkamer op 22C vb.

Luchtdicht word er gewerkt, is ook belangrijk voor je isolatie prestaties en het rendement van je ventilatie D. Driedubbel glas U 0.7 zit er ook al in. De daken zijn en en worden ook verder geïsoleerd met U waarde 0.16. De beperkte buitengevels zullen helaas blijven steken op U0.24 en deels aan de niet verwarmde ruimtes op 0.6.

De reden dat ik lucht water verkies is omdat het warmtegevoel bij oversized radiatoren veel aangenamer is dan van convectie warmte. Maar dat is mijn ervaring met "half geïsoleerde huizen". Hoe dat voelt bij goed geïsoleerde woningen is natuurlijk de vraag.
En bij lucht water heb ik ook gelijk sanitair warm water.

Heb eens onze plannen er bij opgeladen. Onze woning word nu reeds verbouwd zodat ze ook kan dienen als zorg woning. Beneden is dan zorg vriendelijk met een ziekenhuis stijl badkamer. Alle ruimtes zijn van elkaar gescheiden om geluidsoverlast te beperken;
 

Bijlagen

  • PLANO 00 indeling.jpg
    PLANO 00 indeling.jpg
    75,4 KB · Weergaven: 21
  • PLANO 01 indeling.jpg
    PLANO 01 indeling.jpg
    124,8 KB · Weergaven: 21

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Als je maar 6000kwh nodig hebt in een minder geïsoleerde HOB, dan ga je amper iets verbruiken in een goed geïsoleerde rijwoning.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan