Warmtepomp met of zonder buffervat?

panda407

Nieuw Lid
Lid geworden
6 nov 2022
Waarderingsscore
3
Punten
8
We plannen onze gasketel te vervangen door een warmtepomp. De huidige gasketel (2008) hangt in ons appartement in een keukenkast. Veel ruimte is daar niet, dus het zou dan een all electric zijn (binnenunit aangevuld met een elektrische doorstromer voor warm water). Ik heb wat gezocht wat er zoal op de markt is en we zullen enkele offertes vragen.

Nu vroeg ik me af of een buffervat werkelijk nodig is. Tenzij we direct nieuwe keukenkasten laten maken, is er weinig ruimte voor een buffervat. Op de website van Daikin staat dat dit voor modulerende warmtepompen niet nodig is. Wat zijn jullie ervaringen?

Qacino

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 jan 2019
Waarderingsscore
226
Punten
43
Blijft nodig. K denk niet dat k ooit een WP l/w installatie heb gezien zonder.
Tenzij deze tot 1% kan moduleren maar dat zal wel niet :)
Bij een WP moet je de start en stops zoveel mogelijk vermijden. Deze is er gevoeliger aan dan een ketel. Komt enkel ten goede uit voor de levensduur van de wp. Anders is de compressor binnen de kortste keren al kapot

panda407

Nieuw Lid
Lid geworden
6 nov 2022
Waarderingsscore
3
Punten
8
Hmm, dat wordt lastig. Ik heb uren rond gekeken en vond wel enkele buffervaatjes die pasten, maar met een klein volume. Van Viessmann een rechthoekig vat van 46 liter. Dat zou perfect passen. En ééntje vanBosch met 50 liter. Maar als een buffervat 20 liter zou moeten hebben per kw van de pomp, dan zijn dat erg kleine vaatjes.

ebe

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 jan 2015
Waarderingsscore
152
Punten
43
Ik denk dat het zonder buffervat kan. Het aandachtspunt is niet zozeer het pendelen, maar zorgen dat er steeds voldoende water beschikbaar is om een ontdooicyclus te kunnen doen bij koud weer. Dus zorgen dat voldoende kringen of radiatoren niet kunnen dichtgeknepen worden. Je zou hiervoor ook een klein buffervatje in de retour kunnen plaatsen, bv eentje van 20 l.
Bij koud weer zal immers warmte uit het CV water gebruikt worden om de buitenunit te ontdooien. Als er onvoldoende water beschikbaar is, loop je het risico dat het water gaat bevriezen of dat de buitenunit niet volledig kan ontdooid worden.

Laatst bewerkt:

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.525
Punten
113
Waar plaats je buitenunit, en hoe voer je de verbinding uit tussen binnen en buiten?

panda407

Nieuw Lid
Lid geworden
6 nov 2022
Waarderingsscore
3
Punten
8
Waar plaats je buitenunit, en hoe voer je de verbinding uit tussen binnen en buiten?
De leefruimte is aan de achterzijde en heeft grote balkonramen. Tussen de balkonramen in is er een muur met een breedte van 92 cm. Dat zou breed genoeg zijn voor een buitenunit. Het is nog afwachten van de installateur daarvan denkt. Anders moet hij op de balkon.

Eens de leiding binnen is, moet hij nog anderhalve meter tot aan de muur met de keuken. De binnenunit zal op zo'n 2,7 meter van de achtermuur af staan (plaats van de huidige gasketel). Voor alle duidelijkheid is er nog geen installateur naar de situatie komen kijken.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.525
Punten
113
De leefruimte is aan de achterzijde en heeft grote balkonramen. Tussen de balkonramen in is er een muur met een breedte van 92 cm. Dat zou breed genoeg zijn voor een buitenunit. Het is nog afwachten van de installateur daarvan denkt. Anders moet hij op de balkon.

Eens de leiding binnen is, moet hij nog anderhalve meter tot aan de muur met de keuken. De binnenunit zal op zo'n 2,7 meter van de achtermuur af staan (plaats van de huidige gasketel). Voor alle duidelijkheid is er nog geen installateur naar de situatie komen kijken.
Zie niet direct probleem
behalve geluid, ook voor buren

radiatoren of vloerverwarming?

panda407

Nieuw Lid
Lid geworden
6 nov 2022
Waarderingsscore
3
Punten
8
Er zullen nieuwe radiatoren geplaatst worden die geschikt zijn voor lage temperaturen.

Newflupke

Lid
Lid geworden
7 apr 2014
Waarderingsscore
35
Punten
18
Buffervat is niet nodig.
Warmtepomp is goed met vloerverwarming... Dus ik zou terug een gasketel zetten.

panda407

Nieuw Lid
Lid geworden
6 nov 2022
Waarderingsscore
3
Punten
8
[...]
Dat is een punt dat ik vaak hoor en lees. Maar werken LTV-radiatoren dan niet?

Volgens een online berekeingstool (dat enkel rekening houdt met te verwarmen volume en gewenste temperatuur, zonder isolatiekwaliteit te betrekken) zou ik 6650 tot 6800 watt nodig hebben. Er zijn LTV-radiatoren die een dergelijk wattage kunnen leveren.

Onwetende doehetzelver

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 sep 2018
Waarderingsscore
165
Punten
43
Buffervat is niet nodig.
Dat vind ik kort door de bocht redenering. Op dit moment verwarmt onze ketel op 40° ... met radiatoren (160x60 type 33)... Onze ruimtes worden netjes warm. Dus mocht mijn ketel echt de geest geven, denk ik dat ik toch warmtepomp kan overwegen...

Qacino

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 jan 2019
Waarderingsscore
226
Punten
43
Ik merk het zelf op de projecten via mijn werk... Studiebureaus die met WP's werken maar toch radiatoren voorzien... Het gaat, maar ik moet nog altijd de eerste prijsvergelijking zien t.o.v. andere lage-regime afgiftesystemen. Meermaals achter gevraagd maar zie ze nooit in detail...

Uw radiatoren moeten in verhouding een PAK groter zijn om hetzelfde vermogen te leveren. Met de huidige staalprijzen heeft dit ook zijn prijskaartje uiteraard. De ECO radiatoren zorgen er ook voor dat uw toevoer eerst via de voorste plaat gaat zodat het warmste water zo zijn warmte beter kwijtkan aan de ruimte. De retour gaat dan via de achterste plaat terug weg.

ebe

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 jan 2015
Waarderingsscore
152
Punten
43
Radiatoren kunnen perfect op een warmtepomp. Ik heb zelf ook radiatoren op een L/W warmtepomp hangen en zit op een jaargemiddelde COP van 3.2 (enkel verwarming, geen sanitair water). Maar je moet je radiatoren zo overdimensioneren dat ze op max. 45°C aanvoer het benodigde vermogen kunnen leveren bij een buitentemperatuur van -10°C. Het zegt dus niet veel dat je bij de huidige positieve daggemiddelde temperaturen met 40°C de woning kan verwarmen, daarvoor moet je wachten tot het buiten vriest dat het kraakt. Heb je echter de keuze voor vloerverwarming, dan kies je daar best voor want daar spaar je nog eens 1/4 mee uit op het verbruik.

Newflupke

Lid
Lid geworden
7 apr 2014
Waarderingsscore
35
Punten
18
Op dit moment gaat er 26-28°C water door de vloer heen van mijn vloerverwarming.
COP 3.2, mooie installatie voor radiators en Lucht/water!

Echter radiators over dimensioneren, in super goed geïsoleerde woonst vallen de afmetingen nog mee maar anders... Waar ge je uw kasten zetten?
De ruimte dat radiators innemen kost ook geld. Alles kan, enkel moet je zien wat je wilt en leefbaar is...

ebe

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 jan 2015
Waarderingsscore
152
Punten
43
In mijn installatie (L/W + radiatoren+standaard convectoren, zie boven) zit een buffervatje van 40 l in de retour voor het (theoretisch) geval dat nagenoeg alle radiatoren dichtgeknepen zouden worden door de thermostaatkranen (uitgezonderd deze in de ruimte waar de thermostaat hangt). In mijn geval hangen in de ruimte waar de thermostaat hangt enkel convectoren, dus met heel beperkte waterinhoud. Met grote overgedimensioneerde radiatoren (waarin meerdere 10-tallen l water zit) in de ruimte waar de thermostaat hangt zou ik me absoluut geen zorgen maken over dat buffervat, dan kan het zeker zonder.

Onwetende doehetzelver

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 sep 2018
Waarderingsscore
165
Punten
43
Het zegt dus niet veel dat je bij de huidige positieve daggemiddelde temperaturen met 40°C de woning kan verwarmen, daarvoor moet je wachten tot het buiten vriest dat het kraakt. Heb je echter de keuze voor vloerverwarming, dan kies je daar best voor want daar spaar je nog eens 1/4 mee uit op het verbruik.
Ik ben het met je eens dat we hier de echte test nog niet hebben doorstaan. En ik ben al stoemmelings op deze temperatuur uitgekomen nadat de technieker het verplichte onderhoud had gedaan en de ketel dus op 40° had laten staan. Anders ging ik het nooit 'gedurfd' hebben. Het levert me nu al een besparing op zonder comfortverlies. Als dan eenmaal de rest van het huis nog wordt geïsoleerd, heb ik toch al wat hoop dat het zou kunnen... zonder vloerverwarming. De toekomst zal het uitwijzen. En dan zou het me de hele kost van vvw uitsparen.

• Leuk
Waarderingen: ebe

Onwetende doehetzelver

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 sep 2018
Waarderingsscore
165
Punten
43
Echter radiators over dimensioneren, in super goed geïsoleerde woonst vallen de afmetingen nog mee maar anders... Waar ge je uw kasten zetten?
De ruimte dat radiators innemen kost ook geld. Alles kan, enkel moet je zien wat je wilt en leefbaar is...
Plaats voor radiatoren hebben we genoeg, da's niet het probleem. En zoals je zegt: alles kan... ook vloerverwarming. Maar als ik de keuze heb om € 1000 uit te geven voor een extra radiator (en voor de rest alles te laten zoals het is) of een kleine (?) € 10.000 aan vvw... Na volgende winter gaan we het allicht weten.

• Leuk
Waarderingen: ebe
Bovenaan