• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Warmtepomp met bestaande radiatoren of toch gaswandketel

Woumen

Lid
Reaction score
2
Even mijn situatie uitleggen;
Nieuwbouwwoning gezet in 2008 met verwarming op een HR gaswandketel met klassieke radiatoren.
Ook ons water wordt hiermee verwarmd
Na 15 jaar is mijn ketel aan vervanging toe wat voor een gelijkaardige ketel op 4500 euro zou komen.
Voor een warmtepomp met buitenunit met gebruik van de bestaande radiatoren kreeg ik een offerte van 13.000 euro (16k zonder premie).
Qua isolatie zou ik goed moeten zitten met dit systeem.
Ik heb overal airco units die ook kunnen verwarmen, geen idee of dit relevant is.
Ik heb ook zonnepanelen maar die dekken nu net mijn gezinsverbruik en het laden van mijn EV
Nu weet ik niet wat kiezen en heb hier weinig verstand van.
Voordeel gaswandketel, de prijs en zekerheid dat alles erop voorzien is.
Nadeel, de gasprijzen en levensduur van plus minus 15 jaar.
Voordeel warmtepomp, levensduur en een troef bij verkoop van ons huis.
Ook het milieu aspect speelt mee, een mooie aanvulling op mijn pv installatie en EV.
Nadeel, duur, grote buitenunit die in het zicht zal moeten staan, geluid van de binnen installatie en zal dit goed werken met mijn bestaande radiatoren?
Misschien ook nog meegeven dat we niet van plan zijn om hier onze oude dag te slijten we hier nog een 15 tal jaar plannen te wonen.

en zal dit goed werken met mijn bestaande radiatoren?
De kans is zeer groot dat het gewoon niet werkt, op hoeveel graden is je ketel nu afgesteld?

Dat is al erg hoog voor een wp, rendement zal dus ook erg laag zijn.

Dat is al erg hoog voor een wp, rendement zal dus ook erg laag zijn.
Werken zal het waarschijnlijk wel, maar tegen welke kost
stroom kost nog altijd een veelvoud van gas

vooral SWW zal niet zuinig zijn, 60° of meer?

90% van de tijd is het water ver onder de 55°. De paar weken per jaar dat dit wel nodig is verwarm je dan maar bij met de airco’s…

Financieel is gas nog altijd 3x goedkoper dan elek.
Maar elek uit PV kost nu -gemiddeld- hetzelfde als gas. Als je dan COP 3 of 4 haalt ben je 3x goedkoper dan gas. Maar aangezien je geen overschot meer hebt op de PV is dat niet van tel.

Niemand kan voorspellen wat de toekomst brengt met eventueel ook nog fiscale verschuivingen.

Ik durf absoluut niet meer voor het ene of andere pleiten op een financiële basis.
Maar wat intussen wel politiek duidelijk is: we gaan met z’n allen toch van het fossiel af, en ze zijn bereid om ons daarvoor te laten bloeden in de portemonnee. Nu even niet, want er is oorlog en er komen verkiezingen aan, maar daarna gaan ze snijden. Ongetwijfeld. Zelfs al zou VB de meerderheid hebben, ze kunnen niet om de EU heen en moeten de landelijke uitstoot naar beneden halen, dus we gaan hoedanook van het fossiel af, zelfs met kerncentrales (maar dan worden we afhankelijk van Russisch uranium dus dat is ook niet meer zo’n geweldige piste voor het moment)

Ik heb nog ruimte om mijn pv installatie uit te breiden maar dan wordt de investering nog groter.
Nu verwarm ik ook in het tussenseizoen met mijn airco's.
Veel vraagtekens dus bij een wp installatie.

Moeilijke keuzes steeds opnieuw.
Als je al airco hebt, dan kan je op de koudste dagen steeds wat bijwarmen.
Verder voorspellingen zijn moeilijk, maar wss gaat de energietransitie ervoor zorgen dat gas duurder wordt.
Levensduur, normaal gaat een wp langer mee, maar of dat zo zal zijn....

Wat altijd ten goede komt is de isolatieschil op peil maken en houden. Isolatie zak redelijk ok zijn voor 2008. Luchtdichtheid kan misschien wat beter.

Nog niet genoemd: klassieke radiatoren ombouwen naar ventilo's door er ventilatoren op te plaatsen (die setjes zijn gewoon te koop). Door de extra opgewekte convectie kan de toevoertemperatuur omlaag. Wanneer je het nu red met 55 graden toevoer dan gaat een warmtepomp in combinatie met ventilo's zeker werken. De max toevoertemp kan dan waarschijnlijk richting 40-45 graden.

Verdere verlaging van warmtekosten en toevoertemperatuur kan je realiseren door extra te isoleren. Ik kan me voorstellen dat bij een dak uit 2008 nog wel wat te winnen valt aan isolatie.

Zoals DIY ook vermeld, uiteindelijk moeten we van het gas af. Door dat te combineren met een logisch vervangmoment als een andere ketel vallen de kosten mee en ga je besparen in de maandelijke stooklasten. Dus gegeven jouw situatie is het wat mij betreft een no-brainer om de overstap nu te maken.

Je kan eens proberen om deze berekening te maken:
Hoeveel kWh gaat er gemiddeld naar verwarming (op basis van de laatste jaren).
Hoeveel kost het per kWh over een periode van 20j om dit op te wekken? Met een WP (op basis van een COP 3,5 bvb) en PV? Met een gasketel? Je rekent gewoon wat de investering kost en deelt dat door 20x het jaarverbruik (gecorrigeerd voor cop). Met en zonder extra PV.
Uiteraard breng je ook de aankoop van de energie in rekening, gas of elek.
En je voegt een paar duizend euro toe voor onderhoud en reparaties.

En wat de toekomst brengt naar energieprijzen en verschuiving van taksen? Wie zal het zeggen.

Wat is je gasverbruik per jaar nu?

Heb je al geprobeerd om je huis te verwarmen met de airco’s?
Normaal halen die een SCOP van 4+, en dat is normaal beter dan met een l/w WP op 50 graden.

Ik heb nog ruimte om mijn pv installatie uit te breiden maar dan wordt de investering nog groter.
Nu verwarm ik ook in het tussenseizoen met mijn airco's.
Veel vraagtekens dus bij een wp installatie.
Vermoedelijk heb je dus nog een analoge elektriciteitsmeter? Dat is zoizo aflopend en bij uitbreiding krijg je onmiddellijk een digitale meter. En dan ga je uieraard weinig opbrengen als je WP het nodig heeft.

waarmee ik niet pleit tegen WP (zelf ook W/W WP met pv en batteri) maar zonder lage T verwarming (vloerverwarming bv) en een langevtermijn visie, is je keuze moeilijker.

Hoe groot is je warmtevraag? Ik zit met dezelfde vraag en problematiek. Als je geen VVW hebt en je water temperatuur hoger is dan is het al snel duur. Ik denk niet dat de gemiddelde COP veel hoger dan 2.5 zal zijn berekent op het hele winter seizoen. Europa wil dat we meer elektrisch gaan verwarmen maar tegelijkertijd blijft de prijs per kwh ook stijgen).
Maar die installatie kosten ...dat is toch wel allemaal heel erg hoog. Ik geef het eerlijk gezegd op. Hybride of WP, pelletketel, alles is heel duur en net terwijl je woning minder energie vraag heeft.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief