• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Warmtepomp L/W op radiatoren en koelen met binnenunit?

toemke

Lid
Lid geworden
11 feb 2008
Waarderingsscore
20
Punten
18
Goedemiddag, met het risico om het hier ergens gemist te hebben maar ik vind het niet.
Wij hebben een ander huis gekocht, bouwjaar 2020, zeer goed geïsoleerd (A label E40) maar jammer genoeg wel nog gas en radiatoren.
Graag had ik een L/W warmtepomp geïnstalleerd maar koelen in de zomer zit er dan niet bij tenzij met aangepaste radiatoren. De radiatoren zijn E-flow Parada en E-flow Integra van Radson.
Bestaat er een type warmtepomp L/W dat kan gebruikt worden voor klassieke verwarming op deze radiatoren en sanitair water maar ook is aangesloten, zeg maar "Split", op een binnenunit om in de zomer te koelen? Een optie is L/L airco te plaatsen met 1 binnenunit boven en 1 onder om tijdens de zomer te koelen maar als het kan willen wij liever van de gas af.. Elektrisch meerverbruik zou in principe moeten meevallen want er is ruimte voor extra zonnepanelen.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.078
Punten
113
Beetje spijtig om zo'n jonge ketel nu al af te schrijven. Wp om te verwarmen en sanitair warm water gaat nu een hele investering zijn.

Ok zou eerst eens een jaar aanzien om te kijken wat je reële verbruik en kosten zijn. Hoeverre is koeling nodig. Indien je dat snel merkt, kan je airco plaatsen.
Met die airco kan je ook (bij) warmen.

Eens je dat plaatje hebt, kan je gaan bekijken wat je wil aanpassen en wanneer.

Als geld geen rol speelt, dan kan je natuurlijk ineens doen wat je wil, maar vind dat persoonlijk een beetje te gek op dit moment

toemke

Lid
Lid geworden
11 feb 2008
Waarderingsscore
20
Punten
18
Begrijp ik volledig Mario. Ik ben me maar aan het oriënteren in dat gegeven. Kijken of een systeem zoals ik voor ogen heb wel bestaat en zo ja, kijken wat het kost. Zotte dingen gaan we niet doen. Bedankt voor je tip maar weet je ook of zoiets bestaat en welke merken of types een goede keuze zouden zijn. Wij zijn zeer tevreden van Daikin L/L airco bijvoorbeeld

Laatst bewerkt:

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.078
Punten
113
Begrijp ik volledig Mario. Ik ben me maar aan het oriënteren in dat gegeven. Kijken of een systeem zoals ik voor ogen heb wel bestaat en zo ja, kijken wat het kost. Zotte dingen gaan we niet doen. Bedankt voor je tip maar weet je ook of zoiets bestaat?
Je kan actief gaan koelen, dan wordt er koud water door de radiatoren gestuurd.

toemke

Lid
Lid geworden
11 feb 2008
Waarderingsscore
20
Punten
18
Dat heb ik gelezen maar het effect is maar enkele graden blijkbaar. Beter zijn de types zoals "ventilo" radiatoren maar dan moeten alle radiatoren vervangen worden.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.565
Punten
113
Gewoon een airco plaatsen gaat toch minder kosten? EenvoudigeR zijn?

toemke

Lid
Lid geworden
11 feb 2008
Waarderingsscore
20
Punten
18
Zeker, dat hebben we hier ook gedaan in een huis van 1970 met EPC B (177) en warmtepompboiler geplaatst. Het gasverbruik was echt te verwaarlozen. Maar in een recent gebouwd huis ging ik ervan uit dat een warmtepomp ideaal was om helemaal van het gas af te gaan.

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Waarderingsscore
266
Punten
63
Koelen met radiatoren raad ik af. Je krijgt dan condens en als het stalen radiatoren zijn zullen ze ook gaan roesten. Been there, done that. Ik zou ook aanraden om enkele strategisch geplaatste airco's te plaatsen. Dan heb je trouwens tegelijkertijd een zeer efficiënte warmtepomp om te verwarmen. In mijn geval staat de CV bv nog altijd niet op, de ganse woning wordt verwarmd met 3 airco's. Ook in de zomer zijn die 3 airco's voldoende om het ganse huis te koelen.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan