• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Warmtepomp: belang van circulatie rondom de buitenunit?

clubje

Nieuw Lid
Lid geworden
17 nov 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Dag allemaal,

wij verwarmen onze woning met een lucht/water-warmtepomp. De buitenunit staat in de hoek van de tuin, quasi tegen de perceelsgrens. Zie foto in bijlage voor visueel beeld van de situatie. De "voorkant" van de warmtepomp is dus gericht naar de open ruimte, en dat zal altijd zo blijven.

Nu is het zo dat onze buren op hun grond, volledig tegen de perceelsgrens, een tuinhuis zullen bouwen. Dus de achterwand van dit tuinhuis zal tegen de omheining komen (zie foto). Dit betekent dat er minder dan 1 meter zal zijn tussen de achterkant van onze warmtepomp, en dit tuinhuis.

Ik vroeg me af of dit een probleem geeft voor de werking van onze warmtepomp? Ik denk van niet, omdat er bij de installatie nooit iets over gezegd geweest is, en ook omdat ik vaak warmtepompen zie hangen of staan tegen een buitengevel, dus daar is er dan zelfs géén ruimte langs achter. In sommige artikels op het internet staat er wel dat het van belang is dat er vrije ruimte nodig is rond de warmtepomp, maar dan bedoelt men allicht vooral langs de voorkant?

Bedankt alvast voor jullie mening!

Bijlagen

• warmtepomp.jpg
    warmtepomp.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 9
1meter ruimte is meer dan genoeg hoor, geen probleem.

Je moet eens kijken in de installatiehandleiding van dat toestel. Wat je moet vermijden is dat de gekoelde lucht terug kan keren tot aan de voorzijde...

Uw toestel staat wel erg ver van uw woning...Is het een monobloc of split unit? Werden de leidingen van en naar de unit apart gelegd en nog eens extra bij geïsoleerd? Ik zie alles precies in de (witte) standaard bundel naar boven komen...

Heb je een idee van het werkelijke rendement (SCOP, COP) vanuw wp?

In de handleiding had ik al gekeken. Daar staat enkel vermeld dat er 30 cm ruimte moet zijn voor "onderhoudswerkzaamheden". Er staat niet echt iets in over circulatieruimte.

De warmtepomp betreft een split-unit. Hij staat zo'n 3,5 meter van de gevel. Van daaruit nog 2,5 meter naar boven tot aan de binnenunit. SPF is 4,2 en COP 3,81

Ik bedoelde: hoever staat de buitenunit verwijderd van uw gevel?

En hoe diep steken de leidingen er naartoe?

Als uw buren een tuinhuis zetten tot op de perceelsgrens, dan is dat met vergunning en/of uw goedkeuring?
Doen ze het zonder vergunning, dan moeten ze 1m van de perceelsgrens blijven.

Hallo. Wel dus, buitenunit staat 3,5 meter van de gevel.

Het tuinhuis staat ingetekend in het verkavelingsplan van de wijk op een andere plaats. Ze zouden aanvragen om het op een andere plaats te mogen bouwen (dus de plaats die ik beschreef). Ik snap hun vraag en wil als buur niet moeilijk doen, maar wou dit toch gewoon even aftoetsen...

Keon zei:
Werden de leidingen van en naar de unit apart gelegd en nog eens extra bij geïsoleerd? 

Keon, ik veronderstel dat je die vraag enkel gesteld hebt voor het geval het een monobloc zou zijn? 

@ts,  1 meter is meer dan voldoende. 

Denk niet dat het een probleem kan zijn, als je zie hoe de meeste aircounits=ook soort warmtepomp tegen de gevel bevestigd worden met beugels...

Tom DV zei:
Keon zei:
Werden de leidingen van en naar de unit apart gelegd en nog eens extra bij geïsoleerd? 

Keon, ik veronderstel dat je die vraag enkel gesteld hebt voor het geval het een monobloc zou zijn? . 

Neen, dat maakt eigenlijk niet zo veel uit... op lange afstanden gaan de twee leidingen onderling warmte uitwisselen. Het koelmiddel of het warme water komt dan op een iets lagere temperatuur binnen wat de COP negatief beïnvloed.

Hier gaat het maar om 3,5m... dus dat valt allemaal wel mee maar als je bijvoorbeeld spreekt over 10m of meer, dan gaat dat toch meespelen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan