Warm water in keuken rekening houdend met PV + digitale meter

doddel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Waarderingsscore
179
Punten
63
Ben aan het kijken of we een warmwaterleiding van de WP boiler willen trekken tot aan de keuken, of in de keuken een doorstromer/boiler te voorzien. Probleem van het eerste is dat de WP boiler heel ver van de keuken komt te staan (meer dan 15 meter)

Best een boilertje voorzien die opwarmt tijdens de dag? Nog andere opties?

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.351
Punten
113
Andere optie: quooker kraan
deze overweeg ik momenteel ook. Kun je dan de warmwaterleiding inderdaad schrappen in de keuken?
Ja schrap je warm water leiding dan maar.
Hier is de quooker aangesloten op warm-koud maar dat is eigenlijk onnuttig en zelfs slechter dan enkel koud.
Als we nu warm of kokend water nemen, vult de boiler zich via de warm water aansluiting. Maar dat is enkele liters, en dus enkel wat in de leidingen zit word effectief warm.

Enkel indien je meer dan 8? liter van 60° nodig hebt, dan moet je de boiler in principe vullen met warm water, maar hier gebeurt dat dus helemaal nooit in de keuken. Hooguit een 4-5 liter voor een manuele afwas.

Idem voor badkamer kraan. Hier komt er ook nog een boilervatje van 3 liter, zelden meer nodig dan 1-2 liter.

Crouch

Lid
Lid geworden
15 feb 2007
Waarderingsscore
27
Punten
18

doddel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Waarderingsscore
179
Punten
63
hoe zit het met energieverbruik van zo'n quooker?

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.076
Punten
113
hoe zit het met energieverbruik van zo'n quooker?
zal wss een 2kw-2.5kw aan vermogen zijn.
Hoeveel en lang die gaat verbruiken, hangt van je verbruik aan warm/kokend water af natuurlijk

doddel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Waarderingsscore
179
Punten
63
dat zal minder zijn dan 8l water warm houden op 60 graden in een slecht geisoleerde boiler

doddel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Waarderingsscore
179
Punten
63
merci!

ik ken eigenlijk niets van electrisch verbruik. Hoe verhoudt dit zich tot een pompje dat continue (pak 4 uur per dag) warm water rondpompt via een retourleiding?

Wijgaan(ver)bouwen

Zeer Actief lid
Lid geworden
23 okt 2021
Waarderingsscore
165
Punten
43
merci!

ik ken eigenlijk niets van electrisch verbruik. Hoe verhoudt dit zich tot een pompje dat continue (pak 4 uur per dag) warm water rondpompt via een retourleiding?
Ik ken niets van verbruik maar je moet ook kijken waarvoor je die Quooker verder nog gebruikt. Hier drinken wij zeer veel theetjes en oploskoffie (i know, ik ga branden in de hel maar we drinken dat nu eenmaal liever dan Nespresso) dus we gebruiken toch zeker een keer of 8 per dag de kokend water functie. Dat is enerzijds behoorlijk handig qua tijd en anderzijds verbruikt de waterkoker dan 8x per dag niets.

Er zijn ook simpeler (goedkoper) boilertjes te vinden voor in je keukenkast als je de kokend-water-functie niet perse nodig hebt

Maarten Vanhoucke

Actief Lid
Lid geworden
24 jul 2016
Waarderingsscore
77
Punten
28
Qua elektrisch verbruik van kleine keukenboilers:
Een 10l boiler (daalderop) die één handwas voorziet 's avonds komt op zo'n 0,9kWh per dag.
Een 15l boiler (acv) met zelfde gebruik komt op 1,2kWh per dag.
Dit als ze continue aanzitten, bij kloksturing (van 9u tot 21u) ging de 15l boiler naar 1,0kWh per dag (de 10l nog niet getest, maar zal wss gelijkaardig zijn)

Edit: qua kokend water gebruiken we hier de koffiezet (gemalen koffie, want door oploskoffie ga je branden in de hel ;))

doddel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Waarderingsscore
179
Punten
63
dus die quooker verbruikt minder dan een 10l boilertje... dan weet ik het wel!

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
811
Punten
113
En dat geloof ik dus niet….
In een quooker ga je water bij houden op,echt hoge temperatuur.
Daarenboven… ontkalken, filters etc.

Ik heb hier al 25 jaar een 10l boiler onder de gootsteen zitten. Ja, na 15 jaar is die vervangen, maar dat werkt dus perfect.
Zeker als je vaatwas gebruikt is er niks beter.
Quooker is stevig overprijsd.

getmixedup

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
957
Punten
113
Kokend water met warm water vergelijken is natuurlijk niet eerlijk. Wil je gewoon af en toe snel wat warm water hebben, dan is een gewone keukenboiler voldoende.
Wil je het comfort van ogenblikkelijk kokend water, dan betaal je daarvoor een stevige aankoopprijs.

Qua elektrisch verbruik hangt alles af van jouw gewoontes ik watergebruik. Veel en vaak water nodig? Dan zal je veel elektriciteit verbruiken ook

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.076
Punten
113
Dat dus he. Voor een minder verbruik van 0.3kwh per dag wat op een 50€ per jaar komt, met deze hoge prijzen, ga je 1000€ meer uitgeven ?

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan