• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

warm-edge of niet?

Lid geworden
5 jan 2017
Berichten
171
Waarderingsscore
0
Punten
0
De ramenfirma waar ik ga, raad warm edge ten zeerste af. Omwille van de cremekleurige ramen en kruisverdeling tussen het glas, zegt de verkoper dat dit echt gaat opvallen en niet mooi is. Vele firma's hebben grijze warm-edge, maar daar hebben ze het dus niet. Heeft iemand er foto's van? En valt het echt zo op? 

De architect zegt dat met de huidige normen het er sowieso ingezet moet worden. 

Ik vind het wel vreemd dat die firma geen grijze ergens anders kan bestellen?
 

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Berichten
1.965
Waarderingsscore
8
Punten
38
Elders gaan kijken? Of is dat geen optie?
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Ik weet niet of er andere kleuren bestaan, ik hoor en lees hier en daar dat die warm edge vaak genomen wordt in combinatie met antraciet of zwartgekleurde ramen, juist omdat dat donkergrijs/zwart van kleur is.

Wat de opmerking van je architect betreft: even checken met de EPB-verslaggever; bij ons was het verschil tussen dubbele of driedubbele beglazing slechts 1 e-punt, dus of die warm edge echt iets gaat uitmaken...? Wij kregen op simpel verzoek van de EPB-verslaggever het verschil doorgemaild.

Esthetisch kan ik me best wel iets voorstellen bij de opmerking van uw raamfabrikant, bleke ramen met zwarte randen er in... maar ik denk dat het aantal glasfabrikanten beperkter is dan het aantal profielenfabrikanten, dus je kan altijd eens bellen met St.Gobain of Sprimoglass of zo... (Ik veronderstel tenminste dat ook de afstandshouders door hen geleverd worden samen met het glas...)
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
je gaat dus 0.0001 winst maken met warm edge

en 0.01 verlies met je ingewerkte kruishouten

:-(

 
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
1) warm edge spacers komen echt niet alleen in zwart, maar ook in andere kleuren incl. wit

2) het nut van dergelijke spacers louter reduceren tot een rekenwaarde voor EPB is toch wel te. Er bestaan ook zaken als 'het condensatierisico verminderen' of 'je comfortgevoel verhogen'.
 
Lid geworden
5 jan 2017
Berichten
171
Waarderingsscore
0
Punten
0
Woubeir zei:
1) warm edge spacers komen echt niet alleen in zwart, maar ook in andere kleuren incl. wit

2) het nut van dergelijke spacers louter reduceren tot een rekenwaarde voor EPB is toch wel te. Er bestaan ook zaken als 'het condensatierisico verminderen' of 'je comfortgevoel verhogen'.

Dat weet ik. Ik heb de ramenfirma gemaild om te vragen of ik lichte grijze/ crèmekleurige kan krijgen. Maar hij zegt: dit bestaat wel maar onze firma levert enkel zwarte..

 

En de architect doet EPB gelijktijdig. 
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
Oh, ik had het niet zozeer tegen jou. Maar vooral tegen al diegenen die het verhaaltje willen verengen tot 'EPB' of 'de normen'. Die spacers doen echt wel meer en hebben dus invloed op het tegengaan van condensatie en schimmelvorming en zo.

Kan je dus niet bij een andere leverancier terecht want deze heeft voor mij maar een flauw verhaal ? Allé, stel dat het glas komt van Sain-Gobain; één van de dochterbedrijven is Swisspacer en die maken niets anders dan ... inderdaad.
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
Als ik alle topics van TS bij elkaar neem kom ik eerder tot de vaststellingen da ter een keuze is die hij steeds wel maakt. Met de verkeerde aan het onderhandelen. Want van alle vragen die TS stelt zijn de meeste de gangbare zaken vandaag de dag. Alleen de collega's die vasthouden aan verouderde standaards vertellen zulke onzin. Meestal is dat het geval bij de goedkope aanbieders die weinig of geen keuz elaten aan hun klanten omdat z e nu eenmaal via d ebeperkte keuze erg laag in prijs kunnen gaan 
 
A

Atoomn°13

Guest
1987... (dértig jaar geleden dus) begon ik mn beroepscarrièrre  in een glasbedrijf... Alwaar één van mn bazen (Den Eugène) mij overtuigde, dat n dubbel glas van 20 x 20 cm geen moér méér isoleerde dan een enkele ruit van 3mm dik.

Hoezo? Welnu... de warmte-overdracht via die ALUMINIUM-spacer (afstandshouder tussen beide glasbladen van dubbel glas) zorgt er voor, dat dié spacer (het metaal aluminium dus) de koude zomaar doorgaf tot op 10 cm van de rand.

Na 5 jaar 'beroeps-evolutie' werd ik 'vanzélf' een aluminium-profiel-systeem-ontwerper... Welnu... in dié aluminium-wereld, gaat men als ontwerper ALLES doen... om er toch maar voor te zorgen dat de buitenkant van dat aluminium, géén koude zou kunnen doorgeven aan de binnenkant. En dus... zorgde de alu-sector ervoor om thermische isolatie te plaatsen tussen buiten-aluminium en binnen-aluminium.

Maar wélk nut hééft dat... wanneer men tussen de glasbladen van het glas... een super koude-geleidende aluminium-spacer gaat aanwenden?

Das gewoon dweilen met de kraan open hé!

Dus... ge moet vandaag een volstrekt kieken zijn... om te investeren in een super isolerend aluminiumraam... en er vervolgens een dubbele/driedubbele ruit in te stampen... met aluminium-spacers!

Er zijn vandaag: warm edge-spacers! (godzijdank!)

Waarmee ik dus Eglishdude volkomen bijtreed!

 

 

 
 

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Berichten
775
Waarderingsscore
258
Punten
63
Naast aluminium wordt er ook staal gebruikt wat al wat scheelt naar warmtegeleiding toe. Ik vraag me wel af waarom de fabrikanten eigenlijk bij metalen spacers blijven? Wat ik me ook afvraag: zijn deze moderne kunststof spacers even stabiel, gasdicht, zonlichtbestendig, ... als de metalen versies? Daar heb ik nog maar weinig over gevonden. Stel dat er bv toch ook nadelen aan zouden kleven (bv kortere levensduur, minder gasdicht) dan heeft dit natuurlijk wel een impact op het totaalplaatje...
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
TS had het over kruishouten, ingewerkt.

zijn deze ook in alu? 
 
A

Atoomn°13

Guest
ebe zei:
Naast aluminium wordt er ook staal gebruikt wat al wat scheelt naar warmtegeleiding toe. 

Neen! Het is geen staal, maar flinterdunne inox die... ingevolge zijn flinterdun zijn uiteraard ook al véél minder koude (warmte) geleid.
 

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Berichten
775
Waarderingsscore
258
Punten
63
Gegalvaniseerd staal wordt ook gebruikt. 
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
inox = RVS = roest vast STAAL dus iedereen heeft gelijk
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
Denkt dat die vermelding van staal eerder een toevalstreffer is zonder te weten waarover men spreekt.In mijn dertig jaar heb ik er nooit geweten in gegalvaniseerd of ander buiten roestvrij staal.

Met betrekking tot bericht hierboven.

Inox-afstandhouders hebben het voordeel beter gasdischt te zijn dan de pvc kunstof afstandshouders. Bovendien is de glasgrootte bij pvc afstandhouders beperkter dan in inox. Dit is de evidentie zelf en een natuurkundig gegeven. Dergelijke afstandhouders zijn te slap om er bvb een ruit van 5 mtr bij 2,5 te maken. In het midden gaat die veels te veels doorbuigen en je krijgt geen proper eindresultaat bij het drogen van de samengestelde ruit

Over de een thermfix of warm edge in een standaarduitvoering houten schrijnwerk kan je redetwisten over het nut. De afstandhouder zit redelijk goed in gepakt in uw hout als isolerend materiaal. In pvc is het nut minder bediscuteerbaar en in aluminium zu het d evidentie moeten zijn dat dit niet anders wordt uitgevoerd. Maar aan alles hangt een prijskaartje. En soms is een mens daar wel eens over gefrustreerd :eek:))
 
A

Atoomn°13

Guest
@Englishdude...

Mooie aanvulling! Inderdaad. Dat vormvast zijn (bij temperatuurverschillen) van die inox is inderdaad mooi méégenomen!
 
Lid geworden
5 jan 2017
Berichten
171
Waarderingsscore
0
Punten
0
stefan zei:
TS had het over kruishouten, ingewerkt.

zijn deze ook in alu? 

De ramen zijn in PVC. De verdeling zit tussen het glas (ik vermoed aluminium). Maar ik vraag me af: is die zwarte warm edge zo lelijk en duidelijk zichtbaar als ze beweren? Dat het meer kost is niet mijn grootste zorg, als het effectief veel beter is voor de isolatie want dan win je dat op termijn terug
 

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Berichten
775
Waarderingsscore
258
Punten
63
Englishdude zei:
ebe zei:

U hebt gelijk maar ik lees da thet is voor vooral RF beglazing en exeptioneel grote beglazing en dat is misschien zoals diene coureur ooit zei 0,000000000000000.............. van de markt

Ik wil absoluut niet muggeziften, maar mijn standaard 1.1 beglazing van AGC heeft dergelijke afstandshouders. Het doet uiteraard niet veel terzake of het nu inox of staal is. Case closed :).
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan