• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Warm dak en geluid

Lid geworden
7 okt 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag allemaal,

Ik wil mijn plat dak laten isoleren van mijn huis.

De dak opbouw van binnen naar buiten, ziet er als volgt uit.
1) oude pleister met houten latjes
2) houten balken van 22cm hoog
3) houten planken
4) roofing

Belangrijk om te weten is dat mijn huis zich 200m van een ring bevind, met de huidige opbouw komt er geluid binnen via het dak. Het geluid is boven duidelijk hoorbaar, beneden hoor ik niets. Ik besef dat ik het geluid nooit volledig zal weg krijgen, maar wil het toch allesinds proberen.

De meeste dakwerkers raden mij aan om het dak langs buiten te isoleren met 14cm PIR, waarbij de oude roofing als dampscherm wordt gebruikt. Dus het warm dak principe. Na wat rond te lezen op het internet blijkt dat PIR amper geluid tegenhoud, niet ideaal dus voor iemand die het geluid van het verkeer op de ring in zijn tuin kan horen.

Ik dacht er dus aan om eventueel langs binnen extra na te isoleren, voor het geluid, maar met balken van 22cm hoog is dit niet ideaal. De kan is groot dat de balken gaan rotten omwille van condensvorming die ontstaat in de luchtlaag tussen beide isolatie lagen.

De andere optie is om voor een koude dak te gaan, omdat er dan meer massa is. Het zou wel veel goedkoper uitkomen, maar de koude bruggen wegwerken zal zeer moeilijk zijn. Ik wil naar de toekomst toe, ook nog mijn achtergevel langs buiten isoleren.

Ik ben eens benieuwd welke dak opbouw jullie zouden voorstellen? Het warm dak principe wordt als heilig gezien, maar is niet ideaal naar geluid toe wanneer de dak opbouw weinig massa bevat (hout vs beton).

Groendak? Als je HoH en overbrugging het toelaat?

Dag allemaal,

3) houten planken
4) roofing

Belangrijk om te weten is dat mijn huis zich 200m van een ring bevind, met de huidige opbouw komt er geluid binnen via het dak. Het geluid is boven duidelijk hoorbaar, beneden hoor ik niets. Ik besef dat ik het geluid nooit volledig zal weg krijgen, maar wil het toch allesinds proberen.

De meeste dakwerkers raden mij aan om het dak langs buiten te isoleren met 14cm PIR, waarbij de oude roofing als dampscherm wordt gebruikt. Dus het warm dak principe. Na wat rond te lezen op het internet blijkt dat PIR amper geluid tegenhoud, niet ideaal dus voor iemand die het geluid van het verkeer op de ring in zijn tuin kan horen.

Ik dacht er dus aan om eventueel langs binnen extra na te isoleren, voor het geluid, maar met balken van 22cm hoog is dit niet ideaal. De kan is groot dat de balken gaan rotten omwille van condensvorming die ontstaat in de luchtlaag tussen beide isolatie lagen.

De andere optie is om voor een koude dak te gaan, omdat er dan meer massa is. Het zou wel veel goedkoper uitkomen, maar de koude bruggen wegwerken zal zeer moeilijk zijn. Ik wil naar de toekomst toe, ook nog mijn achtergevel langs buiten isoleren.

Ik ben eens benieuwd welke dak opbouw jullie zouden voorstellen? Het warm dak principe wordt als heilig gezien, maar is niet ideaal naar geluid toe wanneer de dak opbouw weinig massa bevat (hout vs beton).
Geen,condens als je dampscherm goed plaatst

Groendak? Als je HoH en overbrugging het toelaat?
Dat is waarschijnlijk wel mogelijk, maar ik zou liever preventief werken. In de zin, dat ik het geluid voornamelijk wil proberen te dempen met mijn dak opbouw en niet achteraf een groendak erop leggen omdat er geluid binnen komt.

Je kan ook bijvoorbeeld "Rhinoxx" of dergelijk plaatsen van Rockwool voor een warm plat dak. Dat is perfect beloopbaar en houdt veel beter het geluid tegen dan PIR.

EPS op dak ipv pur?

Isoleren tegen verlies van warmte is stukken eenvoudiger dan het isoleren van geluid.
Is het dakbeschot vanuit de binnenzijde zichtbaar.
Begin eerst heel goed te onderzoeken of er luchtlekken zijn. Vooral de aansluitingen van het dakbeschot op de muren. Kozijnen en muren.

Dag allemaal,

3) houten planken
4) roofing

Geen,condens als je dampscherm goed plaatst
Zou je dan een intelligent dampscherm plaatsen?
Ikzelf zou dat altijd afraden omdat je het volgens mij enkel in theorie perfect dampdicht kan krijgen. De koude zijde daarentegen is wel zeer goed dampdicht, beter dan met een regulier dampscherm.
Zelfs al lukt de theorie in de praktijk zit je ingesloten damp gevangen.

Maar ik ben benieuwd hoe anderen doet zouden aanpakken :).

Hier plaatsen ze rotswol (drukvaste platen van rockwool) ipv PIR, omwille van de akoestische eigenschappen (maar dan voor de regen), maar daar heb je meer cms voor nodig dan je dakopbouw toelaat om dezelfde isolatiewaarden van 14cm PIR te verkrijgen.

Maar, gegeven de fysica van geluidsgolven... is het niet veel waarschijnlijker dat dit geluid binnenkomt via muren en/of ramen ipv dak? Om via het dak binnen te komen zouden geluidsgolven zich eerst opwaarts moeten verplaatsen om dan af te buigen om zo op je dak terecht te komen. Theoretisch mogelijk... maar lijkt me toch onwaarschijnlijk.

Koud dak kan perfect, maar vraagt zeer goede dampdichting.
Die 22cm gewoon vol rotswol, intelligent dampscherm ertegen, zeer goed afwerken aan de randen, voldoende dikke latjes er op (leidingspouw en opvangen van schroeven plafondafwerking) en opnieuw een plafondafwerking er tegen.
Zorgen dat het dampscherm geen doorboringen heeft, dus elektriciteit voor verlichting langs de zijkant in de leidingspouw tussen dampscherm en plafondafwerking laten lopen.

De ingesloten damp is geen probleem, dat is een gesloten circuit en die zit er nu ook. Er komt geen damp bij, enkel de damp die het systeem aan kan zit er in vast.
Een intello dampscherm gaat er bovendien voor zorgen dat op de momenten dat de dampdruk in het pakket groter zou worden dan in de onderliggende ruimte (bvb omdat het daar toevallig erg droge lucht is door verwarmen of door weersomstandigheden) dat er dan vocht aan het pakket onttrokken zal worden die er nooit meer opnieuw in kan geraken. Op termijn droogt het dus verder uit.

Koud dak kan perfect, maar vraagt zeer goede dampdichting.
Die 22cm gewoon vol rotswol, intelligent dampscherm ertegen, zeer goed afwerken aan de randen, voldoende dikke latjes er op (leidingspouw en opvangen van schroeven plafondafwerking) en opnieuw een plafondafwerking er tegen.
Zorgen dat het dampscherm geen doorboringen heeft, dus elektriciteit voor verlichting langs de zijkant in de leidingspouw tussen dampscherm en plafondafwerking laten lopen.

De ingesloten damp is geen probleem, dat is een gesloten circuit en die zit er nu ook. Er komt geen damp bij, enkel de damp die het systeem aan kan zit er in vast.
Een intello dampscherm gaat er bovendien voor zorgen dat op de momenten dat de dampdruk in het pakket groter zou worden dan in de onderliggende ruimte (bvb omdat het daar toevallig erg droge lucht is door verwarmen of door weersomstandigheden) dat er dan vocht aan het pakket onttrokken zal worden die er nooit meer opnieuw in kan geraken. Op termijn droogt het dus verder uit.
Ik lees overal dat een koud dak wordt afgeraden, vandaar ook mijn twijfel om dit te doen.

Mijn roofing is nog in perfecte staat en ik ben redelijk handig, dus vanuit een financiëel hoogpunt heeft langs binnen isoleren mijn voorkeur.
De offertes die ik op dit moment heb binnen gekregen voor langs buiten te isoleren schommelen allemaal tussen de 14k en 16k euro, terwijl langs binnen isoleren ruw geschat mij maximum 4k euro zou kosten. Zelfs met de verbouwpremie, kom ik nog altijd goedkoper uit.

Maar, gegeven de fysica van geluidsgolven... is het niet veel waarschijnlijker dat dit geluid binnenkomt via muren en/of ramen ipv dak? Om via het dak binnen te komen zouden geluidsgolven zich eerst opwaarts moeten verplaatsen om dan af te buigen om zo op je dak terecht te komen. Theoretisch mogelijk... maar lijkt me toch onwaarschijnlijk.
Dat is inderdaad mogelijk. Dat zou wel willen zeggen dat ik rondom mijn muren alles moet opengooien, dan is het niet veel meer werk om gewoon langs binnen te isoleren.

Ik heb zelf een combinatie van koud en warm dak. Tussen de balken heb ik gespoten cellulose met intelligente damprem. Zowat het beste materiaal op vlak van geluiddemping en doorslag van warmte in de zomer, en het beschermt tegelijkertijd ook nog het hout in geval er toch vocht onder geraakt.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan